Otázky a odpovědi

72%
Otázky a odpovědi
Otázky a odpovědi

Amerika padesátých let. Každý, kdo má televizi, zná pana Stempela, několikanásobného vítěze zábavné soutěže. Jeho vědomosti jsou fantastické, ovšem jeho obtloustlá postava, chybějící zub a vůbec typický židovský vzhled příliš nevyhovují sponzorovi tohoto velkolepého pořadu. A tak je mu důrazně doporučeno, aby jednu otázku zodpověděl špatně - a jelikož to navíc není zadarmo, pan Stempel to nakonec vzdá... A už je připraven nový hrdina! Úplný prototyp úspěšného, inteligentního a sympatického Američana. Charles Van Doren, syn proslulého spisovatele, je sice zpočátku překvapen, že jsou mu otázky i odpovědi pečlivě připraveny, ale pak na hru přistoupí. Jeho hvězda stoupá, konto se zvětšuje, Amerika jej miluje! Výčitky svědomí vůči otci zaplašit ještě umí, ale z vytrvalého a dotěrného právníka Goodwina už dostane strach a chce "vycouvat". Ale ani to už nejde - ve hře je příliš mnoho peněz. A přestože se Charles nakonec odhodlá odhalit šokující zákulisí televizních show a u soudu se přizná, ti zasvěcení dobře vědí, že až skandál zmizí z titulních stran, objeví se na obrazovce další báječná soutěž...




xxmartinxx
xxmartinxx
22 285 bodů
6
Říkal jsem si celou dobu, co mi na tom nesedí. Historická událost, kterou to řeší, je pro mě osobně zajímavá, reprezentuje hodně o americké společnosti a konzumní společnosti, médiích a zábavní tvorbě obecně. Ale prostě ne - ten film mi něčím vadil i přes tolik působivých a podnětných okamžiků. Jako možné vysvětlení mě napadá, že i když řeší komplexní téma, tak je zároveň trochu absurdní, jak smrtelně vážně bere kauzu, že jedna stupidní televizní soutěžní show byla zfixlovaná. Tím, jak chladně a samozřejmě to je v tichém šoku z toho, že tak nemorální produkt mohl vznikat, se ten film paradoxně stává součástí problému - protože mýtus očekávání skutečných hodnot v něčem tak banálním živí. A pokud je poctivosti televizní soutěže přikládána tak mamutí váha, mělo by to být nějak vyargumentováno - jaké hodnoty to má vlastně v tomhle kontextu reprezentovat? Ale nemyslím, že to ten film dělá. A vzhledem k tomu, jak zcizený je od všech klasických prvků jako "protagonista" ve prospěch toho, aby bylo zastřešující téma v popředí, je docela problém, že mi to přijde nakonec dost naivní, nesebereflektivní a sebedůležité. Ve smyslu těch současných memů "we live in society". Když na konci ve zpomaleném záběru sledujeme smějící se publikum ve znamení toho, jak strašné je, že se lidé baví u NEPOCTIVÉ (!!!) televizní soutěže, tak jsem si jen říkal, co si Robert Redford myslí, že hrozného to má o společnosti říkat, a co mu dává právo pohoršovat se nad lidmi, kteří se prostě dobře baví u něčeho, co beztak nemá žádnou hodnotu bez ohledu na autenticitu či neautenticitu soutěžního aspektu. Ne že by na celém tom procesu nebylo co ke kritizování, naopak, ale myslím, že tenhle film si to celé zarámoval tak absurdně, že funkční reflexe není schopný.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Redford si vybral zajímavé téma a herecky to je taky na jedničku (vynikající Fiennes a Morrow - btw. Turturo ve filmu tolik času nestráví,aby ho utáhl ), ale to jeho pomalé tempo mě málem zabilo. Nahoře to drží hlavně ti herci - už kvůli nim se to vyplatí vidět. 60%
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
6
Že jsou mezi námi i takový, kteří si myslí, že je Robert Redford lepší režisér, než-li herec, mě nutí k úvaze, jak k takovému závěru lze dojít, jak si jde usmyslet, že jeden z nejlepších herců minulého století dokázal těmi svými devíti snímky, pod nimiž je podepsán jako režisér zastínit svoji bohatou hereckou kariéru.. Zatím moje první setkání s jeho režisérskou prací a v případě Otázek a odpovědí jasně vítězí poutavé téma nad jeho zpracováním.. Poodkrývání poctivosti populární televizní soutěže "Twenty-one" má svůj problém už třeba jen v tom, že divákovi odhalí všechny svoje trumfy hned v úvodu snímku, a tak se ve zbytku musí soustředit především na kreativitu režie a herecké výkony... Hlavní aktéři jsou vlastně fajn, ale ani jeden zde pro mě nijak neexceluje, i když bych asi měl říct, že John Turturro zaujmul, tak nikoli.. Spíše než samotné provedení celého scénáře mě fascinuje samotná reálná předloha a probliky na některé dnešní televizní show... Vždycky jsem si říkal, že v "Co na to Češi" je hrozně jednoduché tam ty odpovědi dopisovat za pochodu a stejně tak jsem pochyboval o různorodosti a věrohodnosti oné "stovky".. Snímek je i docela vtipnej v záběrech přímo z televizní show, nejistý moderátor (s naslouchátkem?) nebo nemístné reklamní vložky.. Jak vždycky říkám americké filmové devadesátky jsou nejpestřejší filmové období plné nespočtu skvělých anebo lehce bizarních kousků, jaké mohou zkultovnět přes noc.. A takové jsou i Otázky a odpovědi, jen mě to nějak nechytlo. P.S. Ta Scorseseho rolička je hrozně úsměvná. 65%

Dodatečné informace

Původní název:
Quiz Show (více)
  • USA Otázky a odpovědi
  • USA Quiz Show
  • USA Kuizu shô
  • USA Kviz
  • USA Kvíz-show
  • USA Quiz Show - A Verdade dos Bastidores
  • USA Quiz Show - Der Skandal
  • USA Quiz Show - El dilema
  • USA Quiz Show (El dilema)
  • USA Quiz show - tupla tai kuitti
  • USA Sike
  • USA Televiktoriin
  • USA Tupla tai kuitti
  • USA Телевизионно състезание
  • USA Телевикторина
Premiéra v ČR:
9. 3. 1995
Země původu:
USA
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
31 mil. USD
Tržby:
24,82 mil. USD (celosvětově)