Věříte na lásku, nebo ve statistiku? Romantický hit Netflixu vás otestuje

Věříte na lásku, nebo ve statistiku? Romantický hit Netflixu vás otestuje
Láska na první pohled | Netflix
Hodinu a půl dlouhý snímek sleduje patálie dvojice mladých lidí, která se několikrát během jednoho dne sejde a zase rozejde. Nejprve se setkáme s diblíkovsky roztržitou Američankou Hadley (Haley Lu Richardson), která nestihne let do Londýna na další svatbu svého otce, s nímž se poněkud odcizila. Na newyorském letišti se díky tomu setká se sucharským, leč milým studentem statistiky Oliverem (Ben Hardy), jenž se vrací domů do Anglie.
Láska na první pohled: trailer | Netflix
Oblíbené klišé romantických komedií tvrdí, že protiklady se přitahují, a tak si neukotvení dvacátníci hned padnou do oka. Během společného letu se jeden druhému otevřou, budování vztahu však zabrání jejich neschopnost vyměnit si jediný kontaktní údaj, a tak hrozí, že už se nikdy nepotkají. Ačkoli se vyprávění snaží brnkat na nervy publika naznačováním, že se něco takového může stát, v jádru se jedná o velmi konvenční, až pohádkově idealistický romcom, takže opravdu není třeba se obávat nějakých snah o originalitu.
Láska na první pohled
Láska na první pohled
68%

Hra na osud

Ty jsou zde spojené především s vypravěčkou v podání Jameely Jamil, která ztělesňuje řadu epizodních postav a vědoucně promlouvá k publiku. Zmiňuje spoustu přesvědčivých i zjevně pochybných statistik o každodenním množství zmeškaných letů či opuštěných životních lásek, přičemž občas jako deus ex machina nejisté postavy popostrčí správným směrem.
Filosof a sémiotik Roland Barthes psal v 60. letech o tzv. efektu reálného. Podle Barthese se v moderní literatuře vyskytuje velké množství detailních popisů prostředí a všelijakých předmětů, což neslouží posunu vyprávění, nýbrž jen vytvoření iluze realističnosti, jež má dodat fikčnímu příběhu na vážnosti a věrohodnosti.
Láska na první pohled
Láska na první pohled | Netflix
Láska na první pohled se snaží dosáhnout něčeho podobného, co bychom mohli nazvat efekt osudového. Prostřednictvím neustálého zmiňování čísel navozuje dojem fatálnosti, specifičnosti daných situací, v nichž hraje stejnou roli náhoda jako rozhodnutí postav. Což je však něco zcela samozřejmého a pro každý okamžik života nevyhnutelného. Cokoli, co (ne)uděláme, je výsledkem našich záměrů kombinovaných s nepředvídatelnými a neustále se měnícími podmínkami našeho okolí. Jinak to ani být nemůže.

Hlavně pozitivně

Tento postup, který je ke konci už značně vyčerpaný a úmorný, však jen zakrývá bezpečnou konformnost celého díla. Pěkní lidé si povídají v pěkných prostředích předvánočního Londýna, k tomu hraje bezkrevný cover I Wanna Dance with Somebody (původně od Whitney Houston), dialogy plné floskulí zbytečně neruší a vytvářejí prostor pro pseudofilosofování nad Dickensovým citátem: „Je lepší dobrou věc mít a ztratit ji, nebo ji nikdy nemít?“
Láska na první pohled
Láska na první pohled | Netflix
Chybí snad už jen vypuštění lampionu s nápisem „good vibes only“, aby byla pohodovost a oddychovost celého díla dotažená k dokonalosti. Nechybí ani příjemně nekomplikované poselství, že pro osud se vlastně musíme rozhodnout. A tak zatímco si vypravěčka čte ve Snu noci svatojánské a dočkáme se i mnoha dalších shakespearovských narážek, můžeme se nenáročně dojmout u filmu, kde vlastně nikdo není zlý, jen se občas dobrým lidem dějí smutné věci.
Podle bestselleru Jennifer E. Smith, jež je rovněž autorkou předlohy netflixovského romcomu Ahoj, sbohem a všechno mezi tím, který rovněž cílí na young adult publikum, tak celovečerně debutující Vanessa Caswill natočila přesně ten typ odpočinkové zábavy, jakou divačky a diváci leckdy chtějí. Potvrzuje to i globální úspěch tohoto titulu v podobě prvního místa na netflixovském žebříčku. Nelze se tomu divit, Láska na první pohled totiž vcelku spolehlivě dodává to, co slibuje.
55%
Naivní, pohádkové, předvídatelné. Čili přesně takové, jaké to má být. Nový romantický hit Netflixu vcelku úspěšně předstírá, že je něčím víc než jen tuctovou romanťárnou, ale pod všemi vzletně znějícími řečičkami o osudu a statistice předkládá stokrát viděný příběh o dvou heterosexuálních mladých lidech, kteří si k sobě trochu složitě musejí nalézt cestu. Někdo si pohrdavě odfrkne, někdo na tuto hru přistoupí a rád se nechá dojmout. Už před přečtením recenze jste nejspíš věděli, kam patříte.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček
A pokud se budete chtít oddat i dalším příběhům o lásce, můžete se nechat inspirovat naším žebříčkem nejlepších romantik na Netflixu.