Čeká tvůrce Kajínka žaloba?

Čeká tvůrce Kajínka žaloba?
Poznámka: Pro chronologický sled událostí čtěte článek od spodu. Začátky kapitol jsou označeny červeně.
1. část - Vydáno: 22.07.2010 - 12:23
2. část - Aktualizováno: 27.07.2010 - 18:28
3. část - Aktualizováno: 28.07. 2010 - 21:20

Aktualizováno: 28.07. 2010 - 21:20

Boj mezi Ivanem Fílou a tvůrci filmu Kajínek pokračuje. Dnes v 10:00 se ve Slovanském domě uskutečnila novinářská projekce snímku Kajínek. Na tuto projekci dorazil i Ivan Fíla a byl na popud producenta Petra Jákla ze sálu vyveden.
Vyjádření Ivana Fíly k incidentu
ceka-tvurce-kajinka-zaloba-3
Dnes dopoledne jsem se chtěl zúčastnit novinářské projekce filmu Kajínek, abych si s definitivní platností ověřil, v jakém rozsahu producenti Jáklové čerpali z mého scénáře PRINCIP K., který kdysi schválili (písemně dokumentováno) a pak náhle od scénáře odstoupili. Těsně před projekcí jsem byl producentem Jáklem starším a jeho bodyguardem vyveden ze sálu. Při odchodu jsem krátce upozornil přítomné novináře na pozadí této kauzy. Producent Jákl tímto postojem jednoznačně dokázal, že se asi mají čeho obávat, když se snížil k takové trapné akci.

Dále dnešní BLESK zveřejnil prohlašení producentů Jáklů, podle kterého jsem se "během příprav na natáčení několikrát psychicky zhroutil". Toto je nehorázná lež, která přesně odpovídá mafianským metodám obou producentů Jáklů. Chovají se jak nezkorumpovanější policajti z jejich filmu Kajínek, aby zakryli fakt, že podvedli nejen mne, ale i celý můj štáb, který začal pracovat na přípravách filmu PRINCIP K. Ukázalo se totiž, že producenti Jáklové svého času neměli vůbec žádne peníze a že nás celou dobu vodili za nos. Zajímavým faktem je, že producenti Jáklové uspořádali 15.11.2007 velkolepou oslavu v Palladiu za účasti médií k zahájení projektu PRINCIP K. a o tři dny dny později náhle od scénáře odstoupili, přičemž spekulovali s možností, že si ho chtějí ponechat. Na oslavě ani v jejich písemné výpovědi nebyla o "psychickém zhroucení" ani zmínka. Naopak. Byl jsem na oslavě těmito producenty s hrdostí prezentován jako "režisér s hollywoodskou zkušeností u Stevena Spielberga" a vychvalován za skvělý scénář PRINCIP K.

Nejde mi o žádné zviditelnění ani o zhrzenost nad zmařeným projektem, nýbrž o to, abych veřejnost a filmařskou komunitu upozornil na to,  s jakými metodami tito producenti operují a že se nezaleknou ani duchovní krádeže.
Reakce režiséra Petra Jákla ml.
Kauza Fíla se táhne už od doby, co jsme ho odvolali z projektu. Fíla škodí, kde může. Už dva roky mi vyhrožuje, posílá mi výhrůžné emaily a vyhlašuje mi válku. Škodí, jako tomu bylo i teď. Nechali jsme ho vyvést a tak to uděláme i v den premiéry.

Aktualizováno: 27.07.2010 - 18:28

Reakce scenáristy filmu Marka Dobeše
ceka-tvurce-kajinka-zaloba-4
Petra Jákla a firmu J.B.J. FILM, s.r.o. jsem poznal jako korektní partnery, vždy ochotné naslouchat a v tom pravém smyslu slova spolupracovat. Po této stránce jsem také spokojen se scenáristickou spoluprací s Petrem Jáklem mladším. V okamžiku rozhodnutí, že bude film režírovat sám – doufám, že jsem k němu svým povzbuzením přispěl též – se stal scénáři partnerem, rozvinul jej a obohatil. Obhlídky lokací (film se odehrává v reálných prostředích věznic jako je Mírov či Bory apod), režijní příprava, stovky hodin diskuzí o scenáristickém i režijním pojetí se všemi zkušenými spolutvůrci filmu jako je kameraman F.A. Brabec, koordinátor kaskadérů Luděk Jelen nebo dramaturg Petr Bok a dalšími, to vše z Petra Jákla udělalo ideálního režiséra pro tak dynamický typ příběhu jakým je Kajínek.
Ve scénáři není ani slovo, na něž by neměl Petr Jákl práva. Vím to, vykoupil je ode mne.

Reakce scenáristy a režiséra filmu Petra Jákla ml.
ceka-tvurce-kajinka-zaloba-5
Pokud mě Ivan Fíla obviňuje z toho, že jsem se od něj učil jako od režiséra, postrádá to jakýkoliv smysl. Film nemohl vidět a nemůže tedy posoudit ani konečný scénář ani režii. Převzít jeho vizi filmu by navíc bylo nemožné, protože ta se neustále měnila dle jeho nálad a vlastně ani neexistovala. S ostatními režiséry, s nimiž se na režii filmu uvažovalo, jsme se rozešli vždy v dobrém a převážně kvůli jejich časovým možnostem.
Reakce distributora filmu HCE
ceka-tvurce-kajinka-zaloba-6
Vážený pane Fílo,

pevně věřím, že současně s e-mailovým dopisem adresovaným mně, jste na Vámi objevenou verzi filmu Kajínek na internetu upozornil i Českou protipirátskou unii. Jsme si nicméně jisti, že v současné době se na internetu pirátská kopie filmu Kajínek nenachází. Z toho vyplývá, že jste ji ani nemohl shlédnout a Vaše obvinění je pouhá fabulace.

Podle Vaší smlouvy s J.B.J. Film z roku 2007 jste psal svůj scénář na zakázku pro společnost J.B.J. Film a za svou práci jste dostal odměnu. Váš scénář se společnost J.B.J. Film rozhodla nerealizovat a realizoval se scénář Marka Dobeše a Petra Jákla, na který byl Ministerstvem kultury České republiky vypracován posudek porovnávající tento konečný scénář filmu Kajínek s Váším scénářem. Posudek potvrzuje, že se nejedná o plagiát.

S tímto závěrem se ztotožňujeme i my jako distributor a spoluproducent filmu a podle našeho názoru tedy neexistuje důvod, proč bychom měli do současné a zároveň konečné verze filmu zasahovat. Stejně tak neexistuje důvod pro pozastavení distribuce filmu.

S pozdravem,
Igor Konyukov
Vyjádření producentů a distributora filmu
Důvod pro zásahy do konečné podoby filmu nebo pro pozastavení jeho distribuce neexistuje. Snaha pana Fíly napadnout distribuci filmu je jen důsledkem osobní ukřivděnosti, že jeho scénář nedošel zfilmování. Jde o dětinskou snahu uškodit. Možná je jen snahou zviditelnit se v masmédiích a parazitovat na náročném projektu, který jde po šesti letech příprav do kin.

Za J.B.J. FILM a Hollywood Classic Entertainment Petr Jákl st. a Igor Konyukov

Vydáno: 22.07.2010 - 12:23

ceka-tvurce-kajinka-zaloba-2
Svého času se mluvilo hned o dvou projektech o Jiřím Kajínkovi. Jednu verzi připravoval na celovečerním poli debutující Petr Jákl ml., tu druhou režisér Ivan Fíla (Král zlodějů, Lea). Dlouhou dobu nebylo jasné, zda jde o jeden, nebo dva filmy a Fílovo jméno nakonec z celé kauzy zmizelo. Nyní se Ivan Fíla dostal k hotové verzi Jáklova filmu a byl prý nemile překvapen tím, že se mnohé části podobají scénáři, který napsal on (přitom v titulcích Kajínka uveden není). S tímto kontaktoval distribuční společnost HCE slovy: „Měl jsem možnost vidět film Kajínek. Jedná-li se o distribuční verzi Vaší společnosti HCE, kterou budete promítat na novinářské projekci, vyzývám Vás, aby z této verze byly odstraněny veškeré části scén a dialogů, které tvůrci ukradli z mého scénáře Princip K. Scénář máte v příloze, takže můžete porovnat.“

Že nejde o planou hrozbu potvrzuje skutečnost, že hodlá Fíla vše řešit právní cestou. „Požádal jsem svého právního zástupce, aby případně zastavil distribuci filmu soudní cestou a podal žalobu na producenty filmu.“

2 otázky pro Ivana Fílu:
Kinobox: Z jakého důvodu nakonec z natáčení Principu K. sešlo?
ceka-tvurce-kajinka-zaloba-3
I.F.: Z natáčení Principu K. sešlo z proto, že producenti Jáklové oznámili v médiích (2008), že podali na mne žalobu s odůvodněním, že vlastní práva na kauzu Kajínek a že jen oni mají právo tento film natočit, což je faktický i právní nesmysl. Můj právní zástupce Petr Ostrouchov napsal na toto téma skvělou analýzu. Kauza Kajínek je veřejný případ a práva na ni nikdo vlastnit nemůže, a už vůbec ne v pojetí mého scénáře, který jde po hloubkové společenské podstatě a ne po laciné akčnosti, tak jak ji prezentují Jáklové. Jáklové nakonec žalobu před několika měsíci stáhli a zaplatili mému právnímu zástupci veškeré náklady. S tímto se ale v médiích už nepochlubili.
Problém byl v tom, že naši investoři se svého času podání žaloby zalekli a vyžadovali dohodu s Jákly, která bohužel nebyla možná. Investoři také chtěli jeden film na stejné téma, ne dva. Chtěli můj scénář. To Jáklové odmítli. Jejich konečný scénář vznikl až po mém scénáři, takže měli z čeho čerpat a upravit si ho podle potřeb. A tímto se dostáváme k podstatě věci, která není známa: Jáklové se mnou v roce 2007 uzavřeli smlouvu na scénář a režii filmu, přičemž stále tvrdili, že film mají zafinancovaný. Byla to lež, jak se později ukázalo před svědky. Začali jsme s částí štábu film připravovat a Jáklové nakonec přiznali, že peníze nemají. Můj scénář, který nejdříve schválili a uspořádali dokonce velkolepou oslavu za účasti médií na zahájení příprav filmu (Palladium,15.11.2007), pár dní poté z čista jasna označili za neschválený a z projektu mě vyloučili. Nabídli mi ale, že si scénář ponechají, což jsem samozřejmě odmítl. Až v tomto okamžiku vznikla myšlenka, že se scénáře nevzdám a natočím film sám. Jáklové měli ode mne veškeré informace z mých rešerší (kde se odhalila podstata celého případu) a samozřejmě i několik verzí mých scénářů. Nemluvě o detailních informacích o režijním pojetí. Není náhodou, že na projektu pracovali přede mnou ještě režiséři Jiří Svoboda a Filip Renč, kteří s Jákly také nenašli společnou řeč. Jákl jr. se tak měl od koho učit. S odstupem času bych dokonce řekl, že režírovat tento film byl od počátku jeho úmysl a cíl. Nakonec si přivlastnil i kredit spoluscenáristy. Mám schovanou verzi scénáře, kterou kdysi napsal se svým otcem a která byla tak diletantská, že jsem ji po 15 stránkách přestal číst.
Kinobox: Jakým způsobem nyní hodláte postupovat?
I.F.: Počkáme si na novinářskou projekci a uvidíme, jakou verzi filmu budou nakonec prezentovat. Podle toho zvážíme další právní kroky. Dal jsem distributorovi filmu (HCE) možnost film patřičně upravit. To, že vykrádají části mého scénáře, jsem věděl už od natáčení, měl jsem informátory z Jáklova týmu. Podstatné ale je, co se objeví v distribuční verzi.