Recenze: Návštěva aneb Jak by mohla probíhat komunikace s mimozemšťany

Návštěva | MFDF Ji.hlava
Návštěva (2015) je "dokumentární sci-fi", ve kterém různí lidé fabulují, jak by mohla probíhat komunikace s mimozemšťany, kteří přistanou na Zemi. Tedy, film předpokládá, že s teoretickými mimozemšťany budeme nějak komunikovat (technické detaily se vůbec neřeší), oni s námi budou chtít komunikovat a budou na přibližně stejné mentální úrovni.
Na plátně tedy vidíme různé odborníky i "odborníky" (např. kněze!), kteří jednak vyprávějí, co by se asi dělo při mimozemském kontaktu, a jednak to popisují, jako kdyby se to opravdu dělo: "Vstupuji do lodě. Je tu tma, ale cítím něčí přítomnost."
Návštěva
Návštěva | MFDF Ji.hlava
Bohužel, většina zúčastněných nejsou příliš dobří vypravěči a nemají příliš rozvinutou fantazii, takže se především pořád opakuje, že "všechno se musí zabezpečit", "musí se zabránit panice mezi obyvatelstvem", "nesmíme návštěvníkům dát záminku ke strachu" a podobné velmi obecné proslovy, které IMHO dojdou naprosté většině lidí, i když nejsou placení mimozemšťanologové.
Při stříhání natočeného materiálu zřejmě tvůrcům došlo, že se divák nemá na co koukat, protože celý film pozůstává z toho, že lidé sedí za stolem a povídají. A to je u filmu docela problém (na rozdíl od rozhlasového pořadu).
Návštěva
Takže tvůrci dotočili pomocí vysokorychlostní kamery spousty efektně zpomalených záběrů, kterými monology proložili. Například záběry na normální lidi na ulici, záběry na vojáky v kasárnách a na louce v plynových maskách, záběry na chlapíka ve skafandru, běhajícího nějakým muzeem / knihovnou (????). Některé z těch záběrů opravdu pěkně vypadají, ale z 99 procent nemají nic společného s tím, o čem se mluví. Tedy ve filmu není nic o kosmonautovi v muzeu, o mimozemšťanech ve městě nebo o nějakém biohazardu, který armáda řeší.

Návštěva
Michael Madsen se snaží dát artistní atmosféru fabulačnímu dokumentu, který není příliš zajímavý a neumí fabulovat. Třeba taková Blízká setkání třetího druhu (1977) říkají o potenciálním kontaktu s mimozemšťany mnohem více a mnohem zajímavěji. A tím nemyslím skutečnost, že v BS3D mimozemšťany a létající talíře opravdu uvidíme. Ne. Tím myslím pouze to, že myšlenky, koncepty a fabulace Spielberga a spol. jsou mnohem zajímavější, než myšlenky lidí, kteří jsou za ně zřejmě placeni z EU peněz.
Nejlepší scéna je ta, ve které se tvůrce v roli mimozemšťana ptá nějakého generála, co že je to ta válka a proč se zabíjíme, z čehož je generál nervózní. Ta ale trvá jen pár desítek sekund.
Hodnocení: 40%