Žebříčky

Nejlepší filmy na téma: Polsko

  1. Schindlerův seznam
    Schindlerův seznam (1993)
    Film
    • SkyShowtime
    • iTunes
    • Rakuten
    91%
    1
  2. Pianista
    Pianista (2002)
    Film
    • iTunes
    Film Pianista je příběhem Wladyslawa Szpilmana, skvělého pianisty a uznávaného interpreta Chopinových skladeb. Příběh začíná v okamžiku, kdy ve varšavském rádiu zní Chopinovo Nokturno v C# moll v jeho podání. Píše se rok 1939 a Szpilmanovi je 28 let. Polsko je napadeno německými vojsky, která brzy přicházejí i do jeho hlavního města Varšavy. Téměř okamžitě jsou uplatněny tvrdé restrikce vůči zdejší židovské komunitě. Szpilman a jeho rodina - rodiče, bratr a dvě sestry - žili až dosud spokojeným životem, brzy jsou však také donuceni podřídit se ponižujícím pravidlům. Kromě toho, že jim docházejí peníze a jídlo, musí pod hrozbou přísného trestu nosit na rukou Davidovu hvězdu. Nátlak se postupně zvyšuje a rodina je na tom stále hůře. Brzy jsou donuceni prodat obrazy, stříbro, nábytek a nakonec i Szpilmanovo drahocenné piáno. Největší ranou je však rozhodnutí, podle kterého mají být všichni Židé umístěni do uzavřeného areálu, obehnaného vysokými zdmi - na místo, které brzy vstoupí do dějin jako Varšavské ghetto.
    86%
    Film Pianista je příběhem Wladyslawa Szpilmana, skvělého pianisty a uznávaného interpreta Chopinových skladeb. Příběh začíná v okamžiku, kdy ve varšavském rádiu zní Chopinovo Nokturno v C# moll v jeho podání. Píše se rok 1939 a Szpilmanovi je 28 let. Polsko je napadeno německými vojsky, která brzy přicházejí i do jeho hlavního města Varšavy. Téměř okamžitě jsou uplatněny tvrdé restrikce vůči zdejší židovské komunitě. Szpilman a jeho rodina - rodiče, bratr a dvě sestry - žili až dosud spokojeným životem, brzy jsou však také donuceni podřídit se ponižujícím pravidlům. Kromě toho, že jim docházejí peníze a jídlo, musí pod hrozbou přísného trestu nosit na rukou Davidovu hvězdu. Nátlak se postupně zvyšuje a rodina je na tom stále hůře. Brzy jsou donuceni prodat obrazy, stříbro, nábytek a nakonec i Szpilmanovo drahocenné piáno. Největší ranou je však rozhodnutí, podle kterého mají být všichni Židé umístěni do uzavřeného areálu, obehnaného vysokými zdmi - na místo, které brzy vstoupí do dějin jako Varšavské ghetto.
    2
  3. Bratříček Karel
    Bratříček Karel (2016)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    „Bratříček Kryl“ ukazuje tragické osudy legendy dvou československých revolucí – 1968 a 1989. Dokument přibližuje spoustu neznámých událostí ze života Karla Kryla a představuje zajímavé archivy, které zatím nebyly širší veřejnosti známy. Texty jeho písní jsou dodnes aktuální – byl vizionář, předvídal budoucnost, ale zároveň výborně reflektoval současnost. Věčný rebel… Co bylo tak přitažlivého na „malém zpěvákovi s velkým hlasem“, že více než dvacet let po jeho smrti lidé stále zpívají jeho písničky a čtou jeho poezii? Jaké je místo umělce v tragických dějinách vlasti? Může jednotlivec ovlivnit chod dějin? Jaký vliv na psychiku tvůrce mají jeho traumatické zážitky z dětství? Byl Kryl obětí dějin svého národa? Milovaly ho davy, ale umíral opuštěný a zatrpklý – protože nikdy nedělal kompromisy. Tyto a další otázky se rozhodla položit autorka filmu Krystyna Krauze. Celovečerní dokumentární film o významné postavě českého barda na pozadí evropských dějin 20. století vznikl v česko-polské koprodukci. Kromě českých známých a příbuzných (Jan Kryl, Miroslav Kovařík, Jaroslav Hutka, Vladimír Merta, Jiří Černý, Karel Jadrný, Friedrich Taussig a další) vyprávějí o svých setkáních s Krylem také Poláci: Agnieszka Holland, Andrzej Zajączkowski, Alfred Znamierowski, písničkářka Antonina Krzysztoń a zpěváci Jacek Kleyff a Michał Tarkowski. (Artcam)
    83%
    „Bratříček Kryl“ ukazuje tragické osudy legendy dvou československých revolucí – 1968 a 1989. Dokument přibližuje spoustu neznámých událostí ze života Karla Kryla a představuje zajímavé archivy, které zatím nebyly širší veřejnosti známy. Texty jeho písní jsou dodnes aktuální – byl vizionář, předvídal budoucnost, ale zároveň výborně reflektoval současnost. Věčný rebel… Co bylo tak přitažlivého na „malém zpěvákovi s velkým hlasem“, že více než dvacet let po jeho smrti lidé stále zpívají jeho písničky a čtou jeho poezii? Jaké je místo umělce v tragických dějinách vlasti? Může jednotlivec ovlivnit chod dějin? Jaký vliv na psychiku tvůrce mají jeho traumatické zážitky z dětství? Byl Kryl obětí dějin svého národa? Milovaly ho davy, ale umíral opuštěný a zatrpklý – protože nikdy nedělal kompromisy. Tyto a další otázky se rozhodla položit autorka filmu Krystyna Krauze. Celovečerní dokumentární film o významné postavě českého barda na pozadí evropských dějin 20. století vznikl v česko-polské koprodukci. Kromě českých známých a příbuzných (Jan Kryl, Miroslav Kovařík, Jaroslav Hutka, Vladimír Merta, Jiří Černý, Karel Jadrný, Friedrich Taussig a další) vyprávějí o svých setkáních s Krylem také Poláci: Agnieszka Holland, Andrzej Zajączkowski, Alfred Znamierowski, písničkářka Antonina Krzysztoń a zpěváci Jacek Kleyff a Michał Tarkowski. (Artcam)
    3
  4. Jak jsem rozpoutal 2.světovou válku
    Jak jsem rozpoutal 2.světovou válku (1970)
    Film

    Film Jak jsem rozpoutal 2. světovou válku je adaptací populárního polského románu Kazimierze Sławińského Dobrodružství kanonýra Dolase. Je to válečná komedie o smolařském vojínovi Frankovi Dolasovi, který se chce blýsknout hrdinskými činy, ale místo toho se zaplétá do neuvěřitelných příhod. Příběh začíná 31. srpna 1939, kdy hlavní hrdina Franek přijíždí na německou hranici jako součást čety, která má posílit obranu železniční stanice. Usne však na stráži a jeho puška náhodně vystřelí. Franek je přesvědčen, že tím rozpoutal válku. Dostává se do německého zajetí, ze kterého se mu podaří utéct, ale tím jeho kuriózní válečná dobrodružství zdaleka nekončí...

    79%

    Film Jak jsem rozpoutal 2. světovou válku je adaptací populárního polského románu Kazimierze Sławińského Dobrodružství kanonýra Dolase. Je to válečná komedie o smolařském vojínovi Frankovi Dolasovi, který se chce blýsknout hrdinskými činy, ale místo toho se zaplétá do neuvěřitelných příhod. Příběh začíná 31. srpna 1939, kdy hlavní hrdina Franek přijíždí na německou hranici jako součást čety, která má posílit obranu železniční stanice. Usne však na stráži a jeho puška náhodně vystřelí. Franek je přesvědčen, že tím rozpoutal válku. Dostává se do německého zajetí, ze kterého se mu podaří utéct, ale tím jeho kuriózní válečná dobrodružství zdaleka nekončí...

    4
  5. Karamazovi
    Karamazovi (2008)
    Film
    • HBO Max
    • Prima Plus
    • iVysílání
    • +4
    Příběh se odehrává v současném Polsku. Do Krakova přijíždí skupina pražských herců v čele s režisérem hry, aby na alternativním festivalu v netradičním prostoru oceláren uvedla jevištní adaptaci Dostojevského hry Bratři Karamazovi, jejímž základem je vyšetřování otcovraždy. V divadelním dramatu, nabitém emocemi, láskou, žárlivostí, nenávistí, se řeší otázky víry, nesmrtelnosti a spásy lidské duše. Na pozadí divadelní zkoušky sledujeme osudy hereckého souboru, komické příběhy herců a režiséra. Do děje zasahuje i osobní tragédie jednoho z diváků, který projeví nezvyklé přání: poprosí herce, aby zahráli jenom pro něj. Zkouška se promění ve strhující představení, kdy herci vystupují pro jediného diváka. Náhle největší drama neprobíhá na jevišti, ale v hledišti... KARAMAZOVI jsou dramatem o morálce, povaze člověka, lidském svědomí, vině, trestu a odpuštění. Film není jen psychologickou sondou do zpustošené ruské duše, ale reflektuje aktuální téma odpovědnosti člověka za své činy. (oficiální text distributora)
    79%
    Příběh se odehrává v současném Polsku. Do Krakova přijíždí skupina pražských herců v čele s režisérem hry, aby na alternativním festivalu v netradičním prostoru oceláren uvedla jevištní adaptaci Dostojevského hry Bratři Karamazovi, jejímž základem je vyšetřování otcovraždy. V divadelním dramatu, nabitém emocemi, láskou, žárlivostí, nenávistí, se řeší otázky víry, nesmrtelnosti a spásy lidské duše. Na pozadí divadelní zkoušky sledujeme osudy hereckého souboru, komické příběhy herců a režiséra. Do děje zasahuje i osobní tragédie jednoho z diváků, který projeví nezvyklé přání: poprosí herce, aby zahráli jenom pro něj. Zkouška se promění ve strhující představení, kdy herci vystupují pro jediného diváka. Náhle největší drama neprobíhá na jevišti, ale v hledišti... KARAMAZOVI jsou dramatem o morálce, povaze člověka, lidském svědomí, vině, trestu a odpuštění. Film není jen psychologickou sondou do zpustošené ruské duše, ale reflektuje aktuální téma odpovědnosti člověka za své činy. (oficiální text distributora)
    5
  6. Život je úžasný
    Život je úžasný (2013)
    Film
    • Filmana
    Mateuszovi je diagnostikována mozková obrna. Chybná prognóza v dětství zapříčiní jeho nelehkou životní cestu. Nikdy nebude schopen komunikace, je to zelenina, říká lékařka. Avšak Mateusz své okolí vnímá, a to velice specificky. Například ví, že pro boží zázraky, mezi něž patří minimálně hvězdy a ženská ňadra, stojí za to žít. Roli postiženého Mateusze přesvědčivě ztvárnil polský herec Dawid Ogrodnik a dětský představitel Kamil Tkacz. Film režiséra Macieje Pieprzycy byl inspirován skutečným příběhem. Snímek zvítězil v hlavní kategorii na montrealském festivalu, zároveň získal i ocenění ekumenické poroty a stal se nejoblíbenějším filmem diváků. (Febiofest)
    79%
    Mateuszovi je diagnostikována mozková obrna. Chybná prognóza v dětství zapříčiní jeho nelehkou životní cestu. Nikdy nebude schopen komunikace, je to zelenina, říká lékařka. Avšak Mateusz své okolí vnímá, a to velice specificky. Například ví, že pro boží zázraky, mezi něž patří minimálně hvězdy a ženská ňadra, stojí za to žít. Roli postiženého Mateusze přesvědčivě ztvárnil polský herec Dawid Ogrodnik a dětský představitel Kamil Tkacz. Film režiséra Macieje Pieprzycy byl inspirován skutečným příběhem. Snímek zvítězil v hlavní kategorii na montrealském festivalu, zároveň získal i ocenění ekumenické poroty a stal se nejoblíbenějším filmem diváků. (Febiofest)
    6
  7. Být, či nebýt
    Být, či nebýt (1942)
    Film
    Josef a Maria Turovi vlastní malou divadelní společnost ve Varšavě. Maria má mnoho obdivovatelů, včetně mladého polského pilota Stanislava Sobinského. Když Polsko napadnou Němci a rozpoutají tak druhou světovou válku, odlétá Stanislav a jeho přátelé do Británie, zatímco Turovi smí provozovat své divadlo pod silnými restrikcemi. Stanislav a jeho polští kolegové slouží v RAF a doufají, že profesor Siletski, který se má vrátit do Polska, rozešle zprávy jejich rodinám. Dají mu proto adresy všech svých blízkých. Zakrátko se ale ukáže, že profesor je německý špion. Stanislav se proto vydává do Polska a vyhledá Marii a Josefa, aby mu s ostatními herci pomohli získat tyto důvěrné informace zpět...
    78%
    Josef a Maria Turovi vlastní malou divadelní společnost ve Varšavě. Maria má mnoho obdivovatelů, včetně mladého polského pilota Stanislava Sobinského. Když Polsko napadnou Němci a rozpoutají tak druhou světovou válku, odlétá Stanislav a jeho přátelé do Británie, zatímco Turovi smí provozovat své divadlo pod silnými restrikcemi. Stanislav a jeho polští kolegové slouží v RAF a doufají, že profesor Siletski, který se má vrátit do Polska, rozešle zprávy jejich rodinám. Dají mu proto adresy všech svých blízkých. Zakrátko se ale ukáže, že profesor je německý špion. Stanislav se proto vydává do Polska a vyhledá Marii a Josefa, aby mu s ostatními herci pomohli získat tyto důvěrné informace zpět...
    7
  8. Kanály
    Kanály (1957)
    Film
    78%
    8
  9. Noc plná zázraků
    Noc plná zázraků (2011)
    Film
    24. prosince, v den, kdy se dějí zázraky, se protnou osudy pěti mužů a pěti žen. Psycholog Szczepan zachraňuje sebevrahy a celý svět, zanedbal však svoji rodinu. Jeho žena Karina má milence, pro dceru Majku není otec žádnou autoritou. Ale osud podivuhodně zasáhne a Szczepanovi vrátí roli otce. Karinin příležitostný milenec Melchior, který na Vánoce dělá v obchodním centru Arkadia Santu, obšťastňuje mnoho žen, jednou z nich byla i bohatá a krásná Betty, která toužila pouze po jediném, po dítěti. A vytoužený syn se jí právě na Štědrý večer narodí. Do nemocnice ji odvezou rodiče Wladiho, ředitele Arkadie. Stále marně čekají, až je syn seznámí se svou partnerkou. Wladi konečně tedy v tento den rodičům představí lásku svého života, kterou je - muž. Malgorzatě, krásné a dokonalé sestře Betty a šéfové rádia Zet, zdánlivě nic nechybí. Její manžel Wojciech ale přivede na Štědrý večer domů Tosiu, malou uprchlici z dětského domova. Mikolaj, který pracuje v rádiu Zet, by chtěl svému synkovi Kostkovi, se kterým po smrti své ženy žije sám, na Štědrý den vynahradit všechny večery, které musí trávit v práci. Jeho přísná šéfová Malgorzata ho ale nekompromisně odsoudila sloužit i na Štědrý večer. Během dne však Mikolaj několikrát potkává Doris, která se spřátelí s Kostkem, a protože je to den, kdy se dějí zázraky, zaklepe večer Doris na dveře jejich bytu... (Nova Cinema)
    78%
    24. prosince, v den, kdy se dějí zázraky, se protnou osudy pěti mužů a pěti žen. Psycholog Szczepan zachraňuje sebevrahy a celý svět, zanedbal však svoji rodinu. Jeho žena Karina má milence, pro dceru Majku není otec žádnou autoritou. Ale osud podivuhodně zasáhne a Szczepanovi vrátí roli otce. Karinin příležitostný milenec Melchior, který na Vánoce dělá v obchodním centru Arkadia Santu, obšťastňuje mnoho žen, jednou z nich byla i bohatá a krásná Betty, která toužila pouze po jediném, po dítěti. A vytoužený syn se jí právě na Štědrý večer narodí. Do nemocnice ji odvezou rodiče Wladiho, ředitele Arkadie. Stále marně čekají, až je syn seznámí se svou partnerkou. Wladi konečně tedy v tento den rodičům představí lásku svého života, kterou je - muž. Malgorzatě, krásné a dokonalé sestře Betty a šéfové rádia Zet, zdánlivě nic nechybí. Její manžel Wojciech ale přivede na Štědrý večer domů Tosiu, malou uprchlici z dětského domova. Mikolaj, který pracuje v rádiu Zet, by chtěl svému synkovi Kostkovi, se kterým po smrti své ženy žije sám, na Štědrý den vynahradit všechny večery, které musí trávit v práci. Jeho přísná šéfová Malgorzata ho ale nekompromisně odsoudila sloužit i na Štědrý večer. Během dne však Mikolaj několikrát potkává Doris, která se spřátelí s Kostkem, a protože je to den, kdy se dějí zázraky, zaklepe večer Doris na dveře jejich bytu... (Nova Cinema)
    9
  10. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.8 z 1000+ hodnocení4.8 (1000+ hodnocení)

    ZDARMA
  11. Amatér
    Amatér (1979)
    Film
    Jeden z vrcholů vlny filmu morálního neklidu, dílo mluvčího mladé polské generace 70. let, ve kterém dokonale využil vlastní dlouholeté zkušenosti z natáčení dokumentárních snímků. Formálně strohé dílo s mnohými významovými podtexty vypovídá o probuzení člověka z dřímoty šedivého nenáročného života a zároveň o ztrátách, které toto rozběhnutí se k novým, dosud netušeným hodnotám přináší. Film vypráví o nijak výjimečném třicátníkovi, pro kterého je osudové setkání s kamerou výzvou k zamyšlení nad svým životem. Přístroj ho doslova přinutí vidět skutečnost v nové perspektivě, ostře a kriticky. Jeho závěrečná zpověď do vlastní kamery svědčí o tom, že vidí ve svém životě smysl a bere za něj odpovědnost. Sám Krzysztof Kieslowski říká: "Kamera nutí hrdinu definovat sama sebe. Naivka z Wielic začal tím, že chtěl kamerou zachytit rodinné chvíle a končí náročným výkladem světa, dokonce sebeinterpretací." Na strhující podobě filmu má výrazný autorský podíl vynikající Jerzy Stuhr v hlavní roli.
    78%
    Jeden z vrcholů vlny filmu morálního neklidu, dílo mluvčího mladé polské generace 70. let, ve kterém dokonale využil vlastní dlouholeté zkušenosti z natáčení dokumentárních snímků. Formálně strohé dílo s mnohými významovými podtexty vypovídá o probuzení člověka z dřímoty šedivého nenáročného života a zároveň o ztrátách, které toto rozběhnutí se k novým, dosud netušeným hodnotám přináší. Film vypráví o nijak výjimečném třicátníkovi, pro kterého je osudové setkání s kamerou výzvou k zamyšlení nad svým životem. Přístroj ho doslova přinutí vidět skutečnost v nové perspektivě, ostře a kriticky. Jeho závěrečná zpověď do vlastní kamery svědčí o tom, že vidí ve svém životě smysl a bere za něj odpovědnost. Sám Krzysztof Kieslowski říká: "Kamera nutí hrdinu definovat sama sebe. Naivka z Wielic začal tím, že chtěl kamerou zachytit rodinné chvíle a končí náročným výkladem světa, dokonce sebeinterpretací." Na strhující podobě filmu má výrazný autorský podíl vynikající Jerzy Stuhr v hlavní roli.
    10
  12. Krátký film o zabíjení
    Krátký film o zabíjení (1988)
    Film
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    77%
    Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.
    Žánry:DramaKrimi
    11
  13. Den cvoka
    Den cvoka (2002)
    Film
    Čtyřiačtyřicetiletý Adaś Miauczyński je typický frustrovaný intelektuál postsocialistické epochy. Jako mizerně placený středoškolský profesor-polonista má spoustu důvodů, proč nenávidět školu a studenty. Bydlí v typickém bytě na sídlišti, které mu skýtá plno podnětů k rozčilení. Od rána se až rituálně věnuje hygienickým úkonům, které ho stejně otravují jako uklidňují. Nerad vstává. Bojí se každého nového dne, předem se děsí kontaktů s nenáviděným vnějším světem, ale i s rozvedenou manželkou a dospívajícím synem. U jídla si pouští televizi a znechuceně reaguje na šarvátky poslanců v Sejmu, které ho jako polského vlastence urážejí. Sféra vysokých ideálů ho povznáší, přízemní každodennost ubíjí. Zejména ho pohoršuje všudypřítomná a vulgární reklama. I proto pilně polyká pilulky na zlepšení fyzické a intelektuální kondice. Permanentní nespokojenost si vybíjí impertinentním, až neurvalým chováním. Navykl si na samomluvu a monology, v nichž bohatě používá slovo kurva, což výmluvně dokresluje nejen portrét, ale i hloubku mentálního propadu degradovaného intelektuála naší doby. [MFF Karlovy Vary]
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Čtyřiačtyřicetiletý Adaś Miauczyński je typický frustrovaný intelektuál postsocialistické epochy. Jako mizerně placený středoškolský profesor-polonista má spoustu důvodů, proč nenávidět školu a studenty. Bydlí v typickém bytě na sídlišti, které mu skýtá plno podnětů k rozčilení. Od rána se až rituálně věnuje hygienickým úkonům, které ho stejně otravují jako uklidňují. Nerad vstává. Bojí se každého nového dne, předem se děsí kontaktů s nenáviděným vnějším světem, ale i s rozvedenou manželkou a dospívajícím synem. U jídla si pouští televizi a znechuceně reaguje na šarvátky poslanců v Sejmu, které ho jako polského vlastence urážejí. Sféra vysokých ideálů ho povznáší, přízemní každodennost ubíjí. Zejména ho pohoršuje všudypřítomná a vulgární reklama. I proto pilně polyká pilulky na zlepšení fyzické a intelektuální kondice. Permanentní nespokojenost si vybíjí impertinentním, až neurvalým chováním. Navykl si na samomluvu a monology, v nichž bohatě používá slovo kurva, což výmluvně dokresluje nejen portrét, ale i hloubku mentálního propadu degradovaného intelektuála naší doby. [MFF Karlovy Vary]
    Žánry:DramaKomedie
    12
  14. Bohové
    Bohové (2014)
    Film

    Nejúspěšnější polský film loňského roku je životopisným snímkem v nejlepším slova smyslu: vypráví o počátcích profesní dráhy prof. Zbigniewa Religy, který v 80. letech provedl první zdařilou transplantaci srdce v Polsku. Portrét vynikající osobnosti, která se za nepříznivých okolností odvážila měnit panující zásady a zvyklosti, začíná v okamžiku, kdy lékař opouští slibně se rozvíjející kariéru ve Varšavě, aby se chopil nové příležitosti a založil kardiochirurgickou kliniku v hornickém městě Zabrze. Naráží však nejen na nedostatek financí, ale i odpor starších kolegů… Snímek získal Grand Prix – Zlatého lva na festivalu polských filmů v Gdyni. (Febiofest)

    77%

    Nejúspěšnější polský film loňského roku je životopisným snímkem v nejlepším slova smyslu: vypráví o počátcích profesní dráhy prof. Zbigniewa Religy, který v 80. letech provedl první zdařilou transplantaci srdce v Polsku. Portrét vynikající osobnosti, která se za nepříznivých okolností odvážila měnit panující zásady a zvyklosti, začíná v okamžiku, kdy lékař opouští slibně se rozvíjející kariéru ve Varšavě, aby se chopil nové příležitosti a založil kardiochirurgickou kliniku v hornickém městě Zabrze. Naráží však nejen na nedostatek financí, ale i odpor starších kolegů… Snímek získal Grand Prix – Zlatého lva na festivalu polských filmů v Gdyni. (Febiofest)

    13
  15. Sexmise
    Sexmise (1984)
    Film
    • Oneplay
    Zatím nejslavnější polská komedie, která se pravidelně vrací i k našim divákům. Hlavní hrdinové, dobrovolníci Max a Albert, se po umělém zmrazení těla probouzejí o něco déle, než jak to plánoval původní vědecký experiment. Jejich šok je dvojnásobný, neboť se ocitli v 21. století, v novém společenství, kde žijí pouze ženy. Muži na Zemi zatím vyhynuli, ženy se staly zcela soběstačnými a silnější pohlaví je pro ně nepřítelem číslo 1. Max a Albert jsou tak proti své vůli považováni za jakési nepohodlné vykopávky a hrozí jim to nejhorší: smrt, anebo násilná přeměna v ženy...
    77%
    Zatím nejslavnější polská komedie, která se pravidelně vrací i k našim divákům. Hlavní hrdinové, dobrovolníci Max a Albert, se po umělém zmrazení těla probouzejí o něco déle, než jak to plánoval původní vědecký experiment. Jejich šok je dvojnásobný, neboť se ocitli v 21. století, v novém společenství, kde žijí pouze ženy. Muži na Zemi zatím vyhynuli, ženy se staly zcela soběstačnými a silnější pohlaví je pro ně nepřítelem číslo 1. Max a Albert jsou tak proti své vůli považováni za jakési nepohodlné vykopávky a hrozí jim to nejhorší: smrt, anebo násilná přeměna v ženy...
    14
  16. Mastičkár
    Mastičkár (1982)
    Film
    Profesor Rafał Wilczur je lékař, uznávaný chirurg, který ale v osobním životě mnoho štěstí nemá. Když jej nečekaně opouští žena i malá dcerka, hledá zapomnění v alkoholu. Při jedné z hospodských rvaček je zbit natolik, že utrpí naprostou ztrátu paměti. Jako bezejmenný vagabund obchází vesnice a pracuje za kousek chleba jako námezdný dělník. Časem se mu povede ukrást cizí doklady a pro svět se tak stává Antonínem Kosibou. Ubíhá 15 let a na svých potulkách získává i slávu jako léčitel. Pracuje jako mlynářský pomocník a zároveň pomáhá nemocným z okolí - hlavně těm chudým, kteří nemají peníze na pomoc místního lékaře. Wilczur-Kosiba se seznamuje také s mladinkou prodavačkou z blízkého městečka. Když se dívka stane obětí nehody, ukradne Kosiba místnímu lékaři nástroje a provádí riskantní operaci. Ten ho udá a Kosiba je zatčen a odsouzen - odchází do vězení, aniž by tušil, že právě zachránil život své dceři...
    Žánry:DramaRomantický
    77%
    Profesor Rafał Wilczur je lékař, uznávaný chirurg, který ale v osobním životě mnoho štěstí nemá. Když jej nečekaně opouští žena i malá dcerka, hledá zapomnění v alkoholu. Při jedné z hospodských rvaček je zbit natolik, že utrpí naprostou ztrátu paměti. Jako bezejmenný vagabund obchází vesnice a pracuje za kousek chleba jako námezdný dělník. Časem se mu povede ukrást cizí doklady a pro svět se tak stává Antonínem Kosibou. Ubíhá 15 let a na svých potulkách získává i slávu jako léčitel. Pracuje jako mlynářský pomocník a zároveň pomáhá nemocným z okolí - hlavně těm chudým, kteří nemají peníze na pomoc místního lékaře. Wilczur-Kosiba se seznamuje také s mladinkou prodavačkou z blízkého městečka. Když se dívka stane obětí nehody, ukradne Kosiba místnímu lékaři nástroje a provádí riskantní operaci. Ten ho udá a Kosiba je zatčen a odsouzen - odchází do vězení, aniž by tušil, že právě zachránil život své dceři...
    Žánry:DramaRomantický
    15
  17. Běž, chlapče, běž
    Běž, chlapče, běž (2014)
    Film
    Srulikovi je devět let, když v roce 1942 uteče z varšavského ghetta. Schová se v nedalekých lesích, kde se spolu s dalšími uprchlými židovskými dětmi snaží přežít do konce války. Spí v korunách stromů a živí se tím, co si sami uloví nebo ukradnou na přilehlých farmách. Hlad a zima Srulika ale přinutí, aby se vrátil zpátky do civilizace, kde si musí změnit jméno na Jurek Staniak a předstírat, že je sirotek z katolické rodiny. Ve vesnicích potká lidi, kteří riskují vlastní životy, aby mu pomohli, ale i ty, kteří ho zradí. Dojemný a zároveň inspirující příběh o cestě jednoho chlapce, který musel ze dne na den dospět, aby přežil.
    76%
    Srulikovi je devět let, když v roce 1942 uteče z varšavského ghetta. Schová se v nedalekých lesích, kde se spolu s dalšími uprchlými židovskými dětmi snaží přežít do konce války. Spí v korunách stromů a živí se tím, co si sami uloví nebo ukradnou na přilehlých farmách. Hlad a zima Srulika ale přinutí, aby se vrátil zpátky do civilizace, kde si musí změnit jméno na Jurek Staniak a předstírat, že je sirotek z katolické rodiny. Ve vesnicích potká lidi, kteří riskují vlastní životy, aby mu pomohli, ale i ty, kteří ho zradí. Dojemný a zároveň inspirující příběh o cestě jednoho chlapce, který musel ze dne na den dospět, aby přežil.
    16
  18. Země zaslíbená
    Země zaslíbená (1975)
    Film
    Príbeh odohrávajúci sa v Lodži okolo roku 1880, ktorého hrdinami sú traja priatelia: Poliak, Nemec a Žid. I oni sa chcú podieľať na hospodárskom zázraku a sú preto schopní obetovať všetky ideály a morálne zábrany. Režisér v jednom zo svojich najpôsobivejších diel, ktoré je prepisom rovnomenného románu nositeľa Nobelovej ceny W. S. Reymonta, v naturalistických obrazoch predvádza rozvoj a dôsledky industrializácie a zároveň detailne portrétuje dobu, v ktorej udávajú tón kariéristi.
    Žánry:Drama
    76%
    Príbeh odohrávajúci sa v Lodži okolo roku 1880, ktorého hrdinami sú traja priatelia: Poliak, Nemec a Žid. I oni sa chcú podieľať na hospodárskom zázraku a sú preto schopní obetovať všetky ideály a morálne zábrany. Režisér v jednom zo svojich najpôsobivejších diel, ktoré je prepisom rovnomenného románu nositeľa Nobelovej ceny W. S. Reymonta, v naturalistických obrazoch predvádza rozvoj a dôsledky industrializácie a zároveň detailne portrétuje dobu, v ktorej udávajú tón kariéristi.
    Žánry:Drama
    17
  19. Evropa, Evropa
    Evropa, Evropa (1990)
    Film
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    76%
    Ve snímku Evropa, Evropa přibližuje Agnieszka Hollandová roztodivné osudy židovského chlapce Sallyho, jemuž se podařilo přežít stalinskou převýchovu, aby se po drastických zvratech stal synem pluku ve wehrmachtu a nakonec se ocitl jako nadějný adept Hitlerjugend v elitním nacistickém učilišti. Sally je zvláštní ,,antihrdina", který nechce nic víc než přežít. Jeho až ahasverské putování ze Západu na Východ a zase zpět, tedy z nepřátelského tábora do tábora ještě nepřátelštějšího, nabízí v tvorbě Agnieszky Hollandové doposud nezvykle groteskní polohu zobrazení osamělého hrdiny. V okamžicích, kdy se Sally začne projevovat jako individualita a sám se chce odhodlat k činu, vždy zasáhnou dějiny. Využití černého humoru pomáhá režisérce odpatetizovat vážné válečné události, zároveň ale téma nijak nezlehčuje. Skrze tragikomickou situaci zobrazuje absurditu, kterou rodí totalita. Přesvědčivé líčení Sallyho neuvěřitelných zážitků i jeho rozpolcenosti ze dvojího života, jenž ho přinutil hrát roli oběti i pachatele současně, umocňuje relativně poetická kamera skvělého polského kameramana Jacka Petryckého, častého spolupracovníka Agnieszky Hollandové. Snímek doprovází ohromující hudba Zbigniewa Preisnera, která dokresluje hloubku tragického osudu a nesmyslnost a nebezpečí ideologických tezí v životě člověka. Režisérka skvěle vede ve filmu debutujícího dvacetiletého Němce Marca Hofschneidera (coby Sallyho), který se k roli dostal náhodou. Původně měl postavu ztvárnit jeho starší bratr René, ale jelikož se začátek natáčení protahoval, René poněkud zestárl (v době realizace mu bylo již 29 let) a pro roli se už nehodil. Nakonec se ve filmu mihne jako Salomonův starší bratr Isaak. Ačkoli se Sallyho příhody mohou divákům zdát neuvěřitelné, byly inspirovány skutečnými životními anabázemi židovského chlapce Salomona Perela, jemuž se během 2. světové války podařilo uniknout nacistické perzekuci díky tomu, že se vydával za jednoho z nich. Perel pak po čtyřiceti letech mlčení vydal autentické svědectví o svém osudu. Jeho autobiografická kniha nazvaná Salomon - Přežil jsem v Hitlerjugend vyšla v 90. letech také v českém překladu. Bezmála „švejkovský", místy až bizarní snímek se setkal s velmi příznivým přijetím jak v USA, tak v Evropě. Výjimkou bylo Německo, které si nechtělo připomínat svou minulost. Dokonce zde byly vyvinuty aktivity, jež měly zabránit tomu, aby byl film vyslán do soutěže o Oscara. Zajímavé je, že podle původní verze scénáře měl končit scénou, v níž se Salomon Perel po letech setká s bývalými kolegy Němci a vzrušeně zpívá hitlerovské písně. Producenti se obávali reakcí židovského publika a závěr změnili - na plátně se objeví skutečný Salomon Perel, který po válce vykonal ještě jednu cestu, když odjel - tentokrát natrvalo - do Izraele. (Letní filmová škola)
    18
  20. Potopa
    Potopa (1974)
    Film
    Dvoudílný historický film Potopa natočil režisér Jerzy Hoffman podle stejnojmenného románu klasika polské literatury Henryka Sienkiewicze. Jeho děj se odehrává v 17. století, kdy do Polska vnikli Švédové pod vedením krále Karla Gustava a kdy zrada některých velmožů, jako Radziwillů, umožnila, aby zaplavili celé kraje jako potopa. Sienkiewiczův román má komplikovanou konstrukci s rozsáhlým epickým dějem a mnoha vedlejšími motivy.

    Tvůrci se soustředili především na osobní drama statečného olšanského důstojníka Andrzeje Kmicice a na plastický obraz Polska, které povstalo proti Švédům. Zachovali maximální věrnost předloze, museli se však vzdát některých částí, které nebyly pro sevřenou filmovou tabuli rozhodující. Dominantní postavou filmu je Andrzej Kmicic, kterému dal Daniel Olbrychski nejen románovou statečnost a mužnost, ale i mnohem větší psychologickou hloubku. Výborná kamera Jerzyho Wójcika vyjádřila režisérovu koncepci jak v panoramatických masových scénách v exteriéru, tak ve scénách natáčených v reálném prostředí historických zámků.
    76%
    Dvoudílný historický film Potopa natočil režisér Jerzy Hoffman podle stejnojmenného románu klasika polské literatury Henryka Sienkiewicze. Jeho děj se odehrává v 17. století, kdy do Polska vnikli Švédové pod vedením krále Karla Gustava a kdy zrada některých velmožů, jako Radziwillů, umožnila, aby zaplavili celé kraje jako potopa. Sienkiewiczův román má komplikovanou konstrukci s rozsáhlým epickým dějem a mnoha vedlejšími motivy.

    Tvůrci se soustředili především na osobní drama statečného olšanského důstojníka Andrzeje Kmicice a na plastický obraz Polska, které povstalo proti Švédům. Zachovali maximální věrnost předloze, museli se však vzdát některých částí, které nebyly pro sevřenou filmovou tabuli rozhodující. Dominantní postavou filmu je Andrzej Kmicic, kterému dal Daniel Olbrychski nejen románovou statečnost a mužnost, ale i mnohem větší psychologickou hloubku. Výborná kamera Jerzyho Wójcika vyjádřila režisérovu koncepci jak v panoramatických masových scénách v exteriéru, tak ve scénách natáčených v reálném prostředí historických zámků.
    19
  21. Tři barvy: Bílá
    Tři barvy: Bílá (1994)
    Film
    Tři barvy: Bílá - tak se jmenuje druhý film z volné filmové trilogie, který natočil polský režisér Krzysztof Kieślowski. Polák Karel Karel a jeho francouzská manželka Dominique stojí před rozvodovým soudem v Paříži. Soud uzná manželčiny argumenty a rozvede je. Karel tímto okamžikem přichází o vše: o svou velkou lásku, o manželku i kadeřnický salón, do kterého vložil své celoživotní úspory, talent a řemeslnou šikovnost. Bez peněz, bez dokladů, hledaný policii pro údajné žhářství, marně hledá způsob, jak se vrátit do vlasti. Ve snaze vydělat si alespoň pár franků koncertuje v podchodu metra na hřeben a zde se také seznámí s tajemným krajanem Mikolajem, který mu nabídne práci placeného zabijáka. Jen díky němu se Karel nakonec dostává do Polska, ukrytý v obrovském cestovním kufru. Doma soustředí všechny své síly k jedinému cíli: rychlému zbohatnutí. S pomocí peněz a důmyslného plánu chce Dominique přilákat z Paříže do Varšavy, aby se jí konečně mohl pomstít? Kromě satiry na dobové poměry v Polsku je film i hořkou výpovědí o mezích komunikace mezi lidmi, o individuální samotě a stavu dnešní společnosti. Hlavní postavy ztělesnili Zbigniew Zamachowski (Ohněm a mečem) a Julie Delpyová (Evropa, Evropa, Homo Faber). Film vznikl ve francouzsko-polské koprodukci v roce 1993, byl rok později oceněn Stříbrným medvědem na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně.
    76%
    Tři barvy: Bílá - tak se jmenuje druhý film z volné filmové trilogie, který natočil polský režisér Krzysztof Kieślowski. Polák Karel Karel a jeho francouzská manželka Dominique stojí před rozvodovým soudem v Paříži. Soud uzná manželčiny argumenty a rozvede je. Karel tímto okamžikem přichází o vše: o svou velkou lásku, o manželku i kadeřnický salón, do kterého vložil své celoživotní úspory, talent a řemeslnou šikovnost. Bez peněz, bez dokladů, hledaný policii pro údajné žhářství, marně hledá způsob, jak se vrátit do vlasti. Ve snaze vydělat si alespoň pár franků koncertuje v podchodu metra na hřeben a zde se také seznámí s tajemným krajanem Mikolajem, který mu nabídne práci placeného zabijáka. Jen díky němu se Karel nakonec dostává do Polska, ukrytý v obrovském cestovním kufru. Doma soustředí všechny své síly k jedinému cíli: rychlému zbohatnutí. S pomocí peněz a důmyslného plánu chce Dominique přilákat z Paříže do Varšavy, aby se jí konečně mohl pomstít? Kromě satiry na dobové poměry v Polsku je film i hořkou výpovědí o mezích komunikace mezi lidmi, o individuální samotě a stavu dnešní společnosti. Hlavní postavy ztělesnili Zbigniew Zamachowski (Ohněm a mečem) a Julie Delpyová (Evropa, Evropa, Homo Faber). Film vznikl ve francouzsko-polské koprodukci v roce 1993, byl rok později oceněn Stříbrným medvědem na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně.
    20
Které jsou top filmy na téma Polsko? Ve filmovém žebříčku pro téma Polsko s celkovým počtem 83 titulů vede těchto 5 nejlepších filmů: Schindlerův seznam, Pianista, Bratříček Karel, Jak jsem rozpoutal 2.světovou válku, Karamazovi, s hlavními hvězdami, jako jsou: Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz. Dostupnost na online streamovacích platformách (Netflix, HBO Max, Amazon Prime Video, Disney+, Oneplay, Prima Plus, SkyShowtime a nebo iVysílání) poznáte podle ikony u názvu filmu.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.