Aki Kaurismäki: Nejlepší filmy a seriály

7.8

Aki Kaurismäki: Filmy a seriály

  • 1
  • Mraky odtáhly
    Mraky odtáhly (1996)
    Film
    78%
    2
  • Karaoke Blues
    Karaoke Blues (2023)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Autorský tvůrce a legenda finské kinematografie Aki Kaurismäki se opět vrací na festivalovou scénu se svým osobitým černým humorem. Jeho v pořadí dvacátý snímek se soustředí na osamělou dvojici, která během jedné noci nalezne svou první a poslední lásku. Melancholickou tragikomedií vzdává hold Bressonovi, Chaplinovi a Ozuovi a ohledává pevné životní hodnoty, jakými jsou láska, solidarita a respekt. Snímek je součástí soutěžní sekce festivalu v Cannes 2023.
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Autorský tvůrce a legenda finské kinematografie Aki Kaurismäki se opět vrací na festivalovou scénu se svým osobitým černým humorem. Jeho v pořadí dvacátý snímek se soustředí na osamělou dvojici, která během jedné noci nalezne svou první a poslední lásku. Melancholickou tragikomedií vzdává hold Bressonovi, Chaplinovi a Ozuovi a ohledává pevné životní hodnoty, jakými jsou láska, solidarita a respekt. Snímek je součástí soutěžní sekce festivalu v Cannes 2023.
    Žánry:DramaKomedie
    3
  • Děvče ze sirkárny
    Děvče ze sirkárny (1990)
    Film
    • DaFilms
    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)
    Žánry:DramaKomedie
    76%
    V osmdesátých letech se ve Finsku často mluvilo o tom, že problémem finského filmu je nedostatek dobrých námětů. Kaurismäkiho tehdy napadlo, že podkladem pro dobrý námět se může stát například obyčejná sirka: Kde se vyrábějí sirky? - Nejspíš v nějaké továrně. - A kdo je tam vyrábí? - Snad nějaké děvče. - A kam jde děvče po práci? - Možná domů. - Co na něj doma čeká? - Možná úchylný otec. Rozvinutím tohoto elementárního dějového řetězce vzniká na konci drama téměř antických rozměrů. Snímek obsahuje, i na Kaurismäkiho tvorbu, mimořádně málo replik, první zazní až po devíti minutách filmu: 'Jedno malé pivo.' (Aerofilms)
    Žánry:DramaKomedie
    4
  • Ariel
    Ariel (1988)
    Film
    • MUBI
    75%
    5
  • Stíny v ráji
    Stíny v ráji (1986)
    FilmRole: Hotel Receptionist (uncredited)
    75%
    6
  • Bohémský život
    Bohémský život (1992)
    Film
    Nezávislý finský tvůrce Aki Kaurismäki se ve filmu opírá o román Ze života pařížské bohémy (1851) francouzského spisovatele Henriho Murgera (1822-1861), jenž byl rovněž předlohou Pucciniho opery Bohéma. Spisovatele Marcela, albánského emigranta Rodolfa, který se zabývá malováním, a hudebního skladatele Schaunarda spojuje pouto přátelství a věrnost múzám. Potloukají se po levných pařížských bytech, občas mají nouzi, někdy blahobyt, jindy se těší přízni hezkých dívek. Chvíle bezstarostnosti končí, když Rodolfa spoutá láska k hezké Mimi; ta však nedokáže věčně snášet chudobu. Odejde od milence, po čase se však vrátí smrtelně nemocná. Malíři zůstává zase jen umění a jeho přátelé... Konstatování, že bohéma je na tom v každém čase a místě stejně, opírá režisér o křiklavě operní melodramatický příběh, balancující v jeho podání na jemné hranici mezi vážností a sarkasmem. Vzniklý kontrast dodává vyprávění zvláštní osobitý půvab, přesto je však černobílý snímek poněkud výlučnou bohémskou záležitostí, jež potěší zejména vyznavače filmového umění. Vedle režisérových kmenových herců (Matti Pellonpää, Kari Väänänen) se ve filmu objeví Jean-Pierre Léaud a v malých rolích známí režiséři Samuel Fuller a Louis Malle. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Benátkách roku 1992.
    74%
    Nezávislý finský tvůrce Aki Kaurismäki se ve filmu opírá o román Ze života pařížské bohémy (1851) francouzského spisovatele Henriho Murgera (1822-1861), jenž byl rovněž předlohou Pucciniho opery Bohéma. Spisovatele Marcela, albánského emigranta Rodolfa, který se zabývá malováním, a hudebního skladatele Schaunarda spojuje pouto přátelství a věrnost múzám. Potloukají se po levných pařížských bytech, občas mají nouzi, někdy blahobyt, jindy se těší přízni hezkých dívek. Chvíle bezstarostnosti končí, když Rodolfa spoutá láska k hezké Mimi; ta však nedokáže věčně snášet chudobu. Odejde od milence, po čase se však vrátí smrtelně nemocná. Malíři zůstává zase jen umění a jeho přátelé... Konstatování, že bohéma je na tom v každém čase a místě stejně, opírá režisér o křiklavě operní melodramatický příběh, balancující v jeho podání na jemné hranici mezi vážností a sarkasmem. Vzniklý kontrast dodává vyprávění zvláštní osobitý půvab, přesto je však černobílý snímek poněkud výlučnou bohémskou záležitostí, jež potěší zejména vyznavače filmového umění. Vedle režisérových kmenových herců (Matti Pellonpää, Kari Väänänen) se ve filmu objeví Jean-Pierre Léaud a v malých rolích známí režiséři Samuel Fuller a Louis Malle. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Benátkách roku 1992.
    7
  • Drž si šátek, Tatjano
    Drž si šátek, Tatjano (1994)
    Film

    Hrdiny nezvyklé komediální road movie jsou typičtí Kaurismäkiho outsideři, na kterých se podepisují jak stopy rázovitého buranství, tak i vlivy Východu a Západu. Krejčí Valto se doma rozčílí, že došla káva, a vztekle zamkne matku v komoře. Vezme její peníze z kabelky a odejde z domova. Staví se u automechanika Reina, který opravuje jeho černou volhu. Nasednou a vydají se na cestu napříč Finskem. Cestou proti své vůli vezmou dvě ženy, které jsou na cestě do rodného Sovětského svazu. Jazyková bariéra i vrozená nesmělost neumožňují téměř žádnou komunikaci. Chvíle porozumění se odehrávají téměř beze slov a jsou jen těžko postřehnutelné. Přestože Kaurismäki redukuje charakteristiku svých hrdinů na pár základních rysů - jeden neustále pije vodku, druhý kávu, jeden nosí pouze oblek, druhý koženou bundu a kalhoty do zvonu - není výsledkem karikatura, nýbrž tragikomický portrét doby. Zásluhu na tom mají i vynikající režisérovi stálí herci. Automechanik Reino se stal jednou z posledních rolí předčasně zemřelého Mattiho Pellonpää.

    74%

    Hrdiny nezvyklé komediální road movie jsou typičtí Kaurismäkiho outsideři, na kterých se podepisují jak stopy rázovitého buranství, tak i vlivy Východu a Západu. Krejčí Valto se doma rozčílí, že došla káva, a vztekle zamkne matku v komoře. Vezme její peníze z kabelky a odejde z domova. Staví se u automechanika Reina, který opravuje jeho černou volhu. Nasednou a vydají se na cestu napříč Finskem. Cestou proti své vůli vezmou dvě ženy, které jsou na cestě do rodného Sovětského svazu. Jazyková bariéra i vrozená nesmělost neumožňují téměř žádnou komunikaci. Chvíle porozumění se odehrávají téměř beze slov a jsou jen těžko postřehnutelné. Přestože Kaurismäki redukuje charakteristiku svých hrdinů na pár základních rysů - jeden neustále pije vodku, druhý kávu, jeden nosí pouze oblek, druhý koženou bundu a kalhoty do zvonu - není výsledkem karikatura, nýbrž tragikomický portrét doby. Zásluhu na tom mají i vynikající režisérovi stálí herci. Automechanik Reino se stal jednou z posledních rolí předčasně zemřelého Mattiho Pellonpää.

    8
  • Muž bez minulosti
    Muž bez minulosti (2002)
    Film
    • MUBI
    Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž by ovšem nabyl ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl v roce 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon.
    73%
    Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž by ovšem nabyl ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře? Film byl v roce 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon.
    9
  • Smlouva s vrahem
    Smlouva s vrahem (1990)
    FilmRole: Sunglasses Seller (uncredited)
    Jeden z nejsvébytnějších evropských filmařů posledního čtvrtstoletí, Aki Kaurismäki, proslul jako tvůrce minimalistických příběhů, v nichž se absurdní tragikomedie prolíná se seversky zasmušilými a sociálně laděnými (melo)dramaty. Lakonickou hříčku Smlouva s vrahem, kterou režisér natočil v Londýně v angličtině, lze vnímat jako jistý protipól k předchozímu znamenitému, chvílemi ale až mrazivě bezútěšnému dramatu Děvče ze sirkárny, vzniklému v témže roce. Její humor těží především z využívání klišé klasických gangsterských filmů a osudových romancí. Protagonistou příběhu je zamlklý osamělý francouzský úředník Henri Boulanger (Jean-Pierre Léaud), který po patnácti letech oddaných služeb v kafkovsky pochmurných kancelářích královských vodáren v Londýně dostane kvůli privatizaci hodinovou výpověď. Po dvou nevydařených pokusech o sebevraždu si najme zabijáka, aby ukončil jeho život, který pro něj ztratil smysl. Krátce nato se však seznámí s prodavačkou růží Margaret (Margi Clarkeová), díky jejímž „modrým očím“ dostane novou chuť do života. Jeho kroky ale sleduje profesionální vrah (Kenneth Colley), jemuž zbývají dva měsíce života a chce „rozdělanou práci“ dokončit...(oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Jeden z nejsvébytnějších evropských filmařů posledního čtvrtstoletí, Aki Kaurismäki, proslul jako tvůrce minimalistických příběhů, v nichž se absurdní tragikomedie prolíná se seversky zasmušilými a sociálně laděnými (melo)dramaty. Lakonickou hříčku Smlouva s vrahem, kterou režisér natočil v Londýně v angličtině, lze vnímat jako jistý protipól k předchozímu znamenitému, chvílemi ale až mrazivě bezútěšnému dramatu Děvče ze sirkárny, vzniklému v témže roce. Její humor těží především z využívání klišé klasických gangsterských filmů a osudových romancí. Protagonistou příběhu je zamlklý osamělý francouzský úředník Henri Boulanger (Jean-Pierre Léaud), který po patnácti letech oddaných služeb v kafkovsky pochmurných kancelářích královských vodáren v Londýně dostane kvůli privatizaci hodinovou výpověď. Po dvou nevydařených pokusech o sebevraždu si najme zabijáka, aby ukončil jeho život, který pro něj ztratil smysl. Krátce nato se však seznámí s prodavačkou růží Margaret (Margi Clarkeová), díky jejímž „modrým očím“ dostane novou chuť do života. Jeho kroky ale sleduje profesionální vrah (Kenneth Colley), jemuž zbývají dva měsíce života a chce „rozdělanou práci“ dokončit...(oficiální text distributora)
    Žánry:DramaKomedie
    10
  • Leningradští kovbojové dobývají Ameriku
    Leningradští kovbojové dobývají Ameriku (1989)
    Film
    • DaFilms
    Leningradští kovbojové na začátku filmu neprodukují hudbu v Leningradu, ale na dalekých a širých sibiřských pláních. Navzdory mistrně utvářeným kompozicím a grandiózní instrumentaci jejich hudba nikoho nezajímá, a nikdo za ni hlavně neplatí. Což nejvíce tíží manažera kapely Vladimira. Stačí jen nepatrné vnuknutí a celý cirkus jménem Leningradští kovbojové se přesouvá do Spojených států amerických. A to i s netradičním nákladem, který představuje zmrzlý basák Silu Seppälä, uložený v něčem, co připomíná kadibudku. (Aerofilms)
    71%
    Leningradští kovbojové na začátku filmu neprodukují hudbu v Leningradu, ale na dalekých a širých sibiřských pláních. Navzdory mistrně utvářeným kompozicím a grandiózní instrumentaci jejich hudba nikoho nezajímá, a nikdo za ni hlavně neplatí. Což nejvíce tíží manažera kapely Vladimira. Stačí jen nepatrné vnuknutí a celý cirkus jménem Leningradští kovbojové se přesouvá do Spojených států amerických. A to i s netradičním nákladem, který představuje zmrzlý basák Silu Seppälä, uložený v něčem, co připomíná kadibudku. (Aerofilms)
    11
  • Druhá strana naděje
    Druhá strana naděje (2017)
    Film
    • DaFilms

    Stárnoucí podomní obchodník s košilemi Wikström dělá velké rozhodnutí: opustit svoji ženu alkoholičku i uvadající živnost. Po epizodní kariéře pokerového hráče zakoupí nevýdělečnou restauraci na zapomenutém helsinském dvorku. Brzy se ukáže, že nepřístupná slupka málomluvného hrdiny skrývá veliké srdce – to když Wikström nabídne práci o poznání mladšímu muži, který se dílem osudu nachází ve zdánlivě bezvýchodné situaci. Jak bývá u filmů Akiho Kaurismäkiho zvykem, lidskost, přátelství a smysl pro humor probleskují ponurostí a dodávají této hořkosladké komedii příchuť optimismu. Film Druhá strana naděje byl na letošním Berlinale oceněn Stříbrným medvědem za nejlepší režii. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKomedie
    71%

    Stárnoucí podomní obchodník s košilemi Wikström dělá velké rozhodnutí: opustit svoji ženu alkoholičku i uvadající živnost. Po epizodní kariéře pokerového hráče zakoupí nevýdělečnou restauraci na zapomenutém helsinském dvorku. Brzy se ukáže, že nepřístupná slupka málomluvného hrdiny skrývá veliké srdce – to když Wikström nabídne práci o poznání mladšímu muži, který se dílem osudu nachází ve zdánlivě bezvýchodné situaci. Jak bývá u filmů Akiho Kaurismäkiho zvykem, lidskost, přátelství a smysl pro humor probleskují ponurostí a dodávají této hořkosladké komedii příchuť optimismu. Film Druhá strana naděje byl na letošním Berlinale oceněn Stříbrným medvědem za nejlepší režii. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKomedie
    12
  • Juha
    Juha (1999)
    Film
    • MUBI
    Poslední němý film 20. století. Protože dnes lidé zbytečně moc mluví, trochu ticha neuškodí. Aki Kaurismäkiho známe jako svérázného vypravěče filmových příběhů, ve kterých upřednostňuje obraz před dialogem a často rezignuje na barvu. Klasickému kalendářovému příběhu manželského trojúhelníku, který tvoří venkovská žena, její prostý muž a městský světák, dokázal vtisknout osobitý ráz prostinkou formou vyprávění, které umocňují dialogy na vkládaných mezititulcích, úsporně použitý zvuk a skvělá Tikanmäkiho hudba.
    70%
    Poslední němý film 20. století. Protože dnes lidé zbytečně moc mluví, trochu ticha neuškodí. Aki Kaurismäkiho známe jako svérázného vypravěče filmových příběhů, ve kterých upřednostňuje obraz před dialogem a často rezignuje na barvu. Klasickému kalendářovému příběhu manželského trojúhelníku, který tvoří venkovská žena, její prostý muž a městský světák, dokázal vtisknout osobitý ráz prostinkou formou vyprávění, které umocňují dialogy na vkládaných mezititulcích, úsporně použitý zvuk a skvělá Tikanmäkiho hudba.
    13
  • Rosso
    Rosso (1985)
    Film
    70%
    14
  • Calamari Union
    Calamari Union (1985)
    FilmRole: Hearse Driver (uncredited)
    69%
    15
  • Arvottomat
    Arvottomat (1982)
    FilmRole: Ville Alfa
    Manne, Harri a Ville Alfa jsou dvacátníci bez kořenů, kteří hledají smysl svého nudného života. Poté, co Manne ukradne neocenitelný obraz od skupiny drobných zločinců, Manne a Harri prchají před gangstery napříč Finskem, zatímco Ville odjíždí do Paříže. Na cestě potkávají Veeru, bývalou přítelkyni Harriho, a snaží se vyhnout gangsterům, kteří je pronásledují.
    Žánry:Drama
    69%
    Manne, Harri a Ville Alfa jsou dvacátníci bez kořenů, kteří hledají smysl svého nudného života. Poté, co Manne ukradne neocenitelný obraz od skupiny drobných zločinců, Manne a Harri prchají před gangstery napříč Finskem, zatímco Ville odjíždí do Paříže. Na cestě potkávají Veeru, bývalou přítelkyni Harriho, a snaží se vyhnout gangsterům, kteří je pronásledují.
    Žánry:Drama
    16
  • Zločin a trest
    Zločin a trest (1983)
    Film

    Kaurismäkiho první celovečerní hraný film se volně drží Dostojevského stejnojmenné literární předlohy, přičemž děj filmu je přenesen do současných Helsinek. Řezník Antti Rahikainen spáchá na první pohled nepochopitelnou vraždu, avšak záhy se ukáže, že ke svému činu měl jistý důvod. Přesto ho začnou trápit výčitky svědomí, které postupně překračují únosnou mez. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKrimi
    68%

    Kaurismäkiho první celovečerní hraný film se volně drží Dostojevského stejnojmenné literární předlohy, přičemž děj filmu je přenesen do současných Helsinek. Řezník Antti Rahikainen spáchá na první pohled nepochopitelnou vraždu, avšak záhy se ukáže, že ke svému činu měl jistý důvod. Přesto ho začnou trápit výčitky svědomí, které postupně překračují únosnou mez. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKrimi
    17
  • Le Havre
    Le Havre (2011)
    Film
    • MUBI
    Příběh sympatického čističe bot, který dávno rezignoval na své umělecké literární ambice, se odehrává ve francouzském přístavním městě Le Havre. Hlavní hrdina Marcel Marx žije šťastně ve své čtvrti s milovanou ženou Arlettou, tráví čas ve svém oblíbeném baru, až do okamžiku, kdy mu osud vrhne do cesty třináctiletého afrického mladíka na útěku. Marcel se rozhodne zachovat jako správný muž a chlapce uchránit před policií a následnou deportací. Stylizovaný film je natočen s nadsázkou, nechybí v něm smysl pro ironii a černý humor, tak typický pro celou Kaurismäkiho tvorbu. Atmosféra snímku a obrazová koncepce je podřízena stylu filmu noir. Kaurismäki se v poetice díla inspiroval slavnými francouzskými díly M. Carného či J. P. Melvilla. Tragikomedie s pohádkovým rámcem se setkala s úspěchem na prestižním festivalu v Cannes 2011, kde byla považována za nejoptimističtější snímek v soutěži a pro své kvality si odnesla cenu kritiky - FIPRESCI.
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Příběh sympatického čističe bot, který dávno rezignoval na své umělecké literární ambice, se odehrává ve francouzském přístavním městě Le Havre. Hlavní hrdina Marcel Marx žije šťastně ve své čtvrti s milovanou ženou Arlettou, tráví čas ve svém oblíbeném baru, až do okamžiku, kdy mu osud vrhne do cesty třináctiletého afrického mladíka na útěku. Marcel se rozhodne zachovat jako správný muž a chlapce uchránit před policií a následnou deportací. Stylizovaný film je natočen s nadsázkou, nechybí v něm smysl pro ironii a černý humor, tak typický pro celou Kaurismäkiho tvorbu. Atmosféra snímku a obrazová koncepce je podřízena stylu filmu noir. Kaurismäki se v poetice díla inspiroval slavnými francouzskými díly M. Carného či J. P. Melvilla. Tragikomedie s pohádkovým rámcem se setkala s úspěchem na prestižním festivalu v Cannes 2011, kde byla považována za nejoptimističtější snímek v soutěži a pro své kvality si odnesla cenu kritiky - FIPRESCI.
    Žánry:DramaKomedie
    18
  • Dalších deset minut
    Dalších deset minut (2002)
    Film
    Téma čas, úplná autorská sloboda a priestor desiatich minút - to sú tri zadania, ktoré dostalo sedem svetových nezávislých režisérov. Vznikol tak jedinečný a myšlienkovo provokatívny poviedkový film, ktorý sa týchto zadaní dotýka najrôznejšími spôsobmi: v žánri dokumentu poetického (ako Werner Herzog) či politického (ako Spike Lee), cez tragikomickú miniatúru ako Aki Kaurismäki, filozofickú úvahu ako Wim Wenders či krehký snový príbeh ako Čchen Kchaj-ke. Autori tohto výnimočného projektu sa dotýkajú večných tém ľudskej existencie, akými sú zrodenie, smrť a láska, pominuteľnosť náhodného okamihu, večnosť mýtu a osudovosť histórie. Pralesy Južnej Ameriky, politická aréna, púšť v Novom Mexiku, zbúranisko na periférii Pekingu či priestor karavanu kdesi vo svete zvanom Hollywood - to sú miesta, kde môžeme prežiť jatrivé a inšpirujúce divácke putovanie chodníčkami, križovatkami a diaľnicami ľudského času.
    Žánry:Drama
    68%
    Téma čas, úplná autorská sloboda a priestor desiatich minút - to sú tri zadania, ktoré dostalo sedem svetových nezávislých režisérov. Vznikol tak jedinečný a myšlienkovo provokatívny poviedkový film, ktorý sa týchto zadaní dotýka najrôznejšími spôsobmi: v žánri dokumentu poetického (ako Werner Herzog) či politického (ako Spike Lee), cez tragikomickú miniatúru ako Aki Kaurismäki, filozofickú úvahu ako Wim Wenders či krehký snový príbeh ako Čchen Kchaj-ke. Autori tohto výnimočného projektu sa dotýkajú večných tém ľudskej existencie, akými sú zrodenie, smrť a láska, pominuteľnosť náhodného okamihu, večnosť mýtu a osudovosť histórie. Pralesy Južnej Ameriky, politická aréna, púšť v Novom Mexiku, zbúranisko na periférii Pekingu či priestor karavanu kdesi vo svete zvanom Hollywood - to sú miesta, kde môžeme prežiť jatrivé a inšpirujúce divácke putovanie chodníčkami, križovatkami a diaľnicami ľudského času.
    Žánry:Drama
    19
  • Hamlet podniká
    Hamlet podniká (1987)
    Film
    • MUBI
    Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je známý tím, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry - diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu. Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir. Uznávaný evropský filmař Aki Kaurismäki (1957, rodák z finského Orimattila) ve svých snímcích používá svůj oblíbený herecký tým. Je známý svou tvorbou naplněnou osobitým humorem, nadsázkou, vyhraněnou stylizací a poetikou. Po svérázné adaptaci Zločinu a trestu (1983) je Hamlet podnik další kvalitní klasikou na filmovém plátně přenesenou do dnešních dnů, která dokáže diváky strhnout věčným lidským příběhem.
    67%
    Kultovní finský scenárista a režisér Aki Kaurismäki je známý tím, že ve své tvorbě zkoumá nespravedlivé sociální poměry z pohledu osob umístěných na okraji společnosti. Avšak v Hamletovi - v této moderní adaptaci Shakespearovy hry - diváky uvádí do světa mocných a ukazuje jeho odvrácenou tvář. Film se drží poměrně přesně divadelní předlohy, přesto zde nenajdeme například Hamletův slavný monolog o bytí a nebytí. Svět moci a politiky je zachycen s ironií a citem pro absurditu. Film zasazený do současného Finska se zabývá rodinnými vztahy poznamenanými mocenskými vazbami. Hlavní hrdina, nezodpovědný floutek a netalentovaný básník, zdědí po smrti svého otce významný podíl ve firmě, kterou řídí jeho strýc. Čeká ho zkouška dospělosti podmíněná odhalením tajemství, které souvisí s rodinnou historií. Černobílý snímek je svou atmosférou a obrazovou koncepcí podřízen stylu filmu noir. Uznávaný evropský filmař Aki Kaurismäki (1957, rodák z finského Orimattila) ve svých snímcích používá svůj oblíbený herecký tým. Je známý svou tvorbou naplněnou osobitým humorem, nadsázkou, vyhraněnou stylizací a poetikou. Po svérázné adaptaci Zločinu a trestu (1983) je Hamlet podnik další kvalitní klasikou na filmovém plátně přenesenou do dnešních dnů, která dokáže diváky strhnout věčným lidským příběhem.
    20
  • Klaani - tarina Sammakoitten suvusta
    Klaani - tarina Sammakoitten suvusta (1984)
    Film
    Mladý Alex Sammakko sledoval, jak jeho bratři porušovali zákon v sérii činů, které je nejprve dostaly do vězení, a poté, co uprchli a vrátili se do svého venkovského domova, je znovu přivedly do náruče jejich místně proslulé rodiny. Alex s nimi nechce mít nic společného. Je zamilovaný do Mirji, jejíž rodina se od Sammakkových příliš neliší, ale která sdílí Alexovy názory a pocity. Situaci neulehčuje ani policie, přesvědčená, že všichni Sammakkové jsou špatní, ani samotná rodina, která tlačí na Alexe, aby šel v jejich pochybných stopách.
    Žánry:DramaKomedie
    66%
    Mladý Alex Sammakko sledoval, jak jeho bratři porušovali zákon v sérii činů, které je nejprve dostaly do vězení, a poté, co uprchli a vrátili se do svého venkovského domova, je znovu přivedly do náruče jejich místně proslulé rodiny. Alex s nimi nechce mít nic společného. Je zamilovaný do Mirji, jejíž rodina se od Sammakkových příliš neliší, ale která sdílí Alexovy názory a pocity. Situaci neulehčuje ani policie, přesvědčená, že všichni Sammakkové jsou špatní, ani samotná rodina, která tlačí na Alexe, aby šel v jejich pochybných stopách.
    Žánry:DramaKomedie
    21
  • Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et ...
    Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et ... (2007)
    Film
    64%
    22
  • Centro Histórico
    Centro Histórico (2012)
    Film
    64%
    23
  • Světla v soumraku
    Světla v soumraku (2006)
    Film
    • MUBI
    Svůj nový autorský projekt označuje scenárista a režisér Aki Kaurismäki za třetí část volné trilogie o ztroskotancích: zatímco snímek Mraky odtáhly vyprávěl o nezaměstnanosti a Muž bez minulosti o bezdomovectví, příběh Světel v soumraku se úzce dotýká tématu osamělosti. Hrdinou vyprávění je muž jménem Koistinen, který se nechá zaměstnat jako noční hlídač u helsinské bezpečnostní agentury. Sám se však ocitá v ohrožení: bezpečnou každodenní rutinu zamlklého muže totiž drasticky naruší krásná, ale ledově chladná blondýnka Mirja, která mu zlomí srdce a zatáhne ho do „velkého“ světa zločinu. Další ženou v Koistinenově životě je nenápadná Aila, která se mu pokouší pomoci… Melancholické vyprávění o tiché tragédii lidské samoty je natočeno v ryzím kaurismäkiovském stylu. Z autorových cinefilských inspirací se v podobě bezcitné plavovlásky Mirji do popředí zájmu prodralo i Hitchcockovo Vertigo.
    Žánry:Drama
    63%
    Svůj nový autorský projekt označuje scenárista a režisér Aki Kaurismäki za třetí část volné trilogie o ztroskotancích: zatímco snímek Mraky odtáhly vyprávěl o nezaměstnanosti a Muž bez minulosti o bezdomovectví, příběh Světel v soumraku se úzce dotýká tématu osamělosti. Hrdinou vyprávění je muž jménem Koistinen, který se nechá zaměstnat jako noční hlídač u helsinské bezpečnostní agentury. Sám se však ocitá v ohrožení: bezpečnou každodenní rutinu zamlklého muže totiž drasticky naruší krásná, ale ledově chladná blondýnka Mirja, která mu zlomí srdce a zatáhne ho do „velkého“ světa zločinu. Další ženou v Koistinenově životě je nenápadná Aila, která se mu pokouší pomoci… Melancholické vyprávění o tiché tragédii lidské samoty je natočeno v ryzím kaurismäkiovském stylu. Z autorových cinefilských inspirací se v podobě bezcitné plavovlásky Mirji do popředí zájmu prodralo i Hitchcockovo Vertigo.
    Žánry:Drama
    24
  • These Boots
    These Boots (1993)
    Film
    Skladba začíná názvem „Dějiny Finska 1952–1960“ a střihem na miminko (s hlavou dospělého muže, účesem Leningrad Cowboy a botami s ohnutou špičkou) a textem „Pořád říkáš, že pro mě něco máš“. Rodiče mají stejný účes, i když muž plešatí, takže mu vousy splývají s vlasy a táhnou se před obličej dobrých půl metru. Dítě vyhodí ze školy za pití vodky. Když se žení, jede s nevěstou na traktoru. Na pohřbu rodičů jim z rakví trčí zahnuté špičky bot.
    Žánry:Hudební
    63%
    Skladba začíná názvem „Dějiny Finska 1952–1960“ a střihem na miminko (s hlavou dospělého muže, účesem Leningrad Cowboy a botami s ohnutou špičkou) a textem „Pořád říkáš, že pro mě něco máš“. Rodiče mají stejný účes, i když muž plešatí, takže mu vousy splývají s vlasy a táhnou se před obličej dobrých půl metru. Dítě vyhodí ze školy za pití vodky. Když se žení, jede s nevěstou na traktoru. Na pohřbu rodičů jim z rakví trčí zahnuté špičky bot.
    Žánry:Hudební
    25
  • Leningradští kovbojové potkávají Mojžíše
    Leningradští kovbojové potkávají Mojžíše (1994)
    FilmRole: Factory Worker Imitating Chaplin (uncredited)
    61%
    26
  • Visions of Europe
    Visions of Europe (2004)
    Film
    60%
    27
  • Tilinteko
    Tilinteko (1987)
    Film
    Dva muži, Nieminen a Varjola, spáchají loupež poštovního vozu. Varjola zradí svého přítele: zastřelí ho a ukradne kořist. Nieminen je zatčen, ale odmítá prozradit jméno svého společníka. Při svém prvním propuštění z vězení Nieminen najde Varjolu v malém městečku, kde se stal starostou. Varjola je samozřejmě šokován, když svého starého přítele znovu spatří.
    Žánry:DramaKrimi
    58%
    Dva muži, Nieminen a Varjola, spáchají loupež poštovního vozu. Varjola zradí svého přítele: zastřelí ho a ukradne kořist. Nieminen je zatčen, ale odmítá prozradit jméno svého společníka. Při svém prvním propuštění z vězení Nieminen najde Varjolu v malém městečku, kde se stal starostou. Varjola je samozřejmě šokován, když svého starého přítele znovu spatří.
    Žánry:DramaKrimi
    28
  • Dalších deset minut II.
    Dalších deset minut II. (2002)
    Film
    Ambiciózny medzinárodný filmársky projekt spojil pätnásť režisérov svetového formátu. Každý z nich nakrútil filmovú poviedku s jednotnou a voľne poňatou témou času. Vznikli tak dva celovečerné filmy, ktoré nesú názvy Trúbka a Čelo. Segment Spikea Leeho sa s režisérovým príznačným politickým radikalizmom volá We Wuz Robbed (Okradli nás) a zachytáva udalosti prehry Al Gorea v amerických prezidentských voľbách s Georgeom Bushom. Werner Herzog nakrútil dokument o prírodnom národe v amazonskej džungli, ktorý od objavenia bielymi ľuďmi čelí vymretiu na civilizačné choroby. Jim Jarmusch v štýlovo čistej poviedke zachytil desaťminútovú pauzu filmovej herečky počas náročného nakrúcania. Wim Wenders zobrazil halucinácie človeka pod vplyvom LSD. Claire Denisová zachytila dialóg francúzskeho filozofa a jeho študenta, v ktorom diskutujú o probléme inakosti. Jean-Luc Godard zostrihom svojich filmov opäť potvrdil sám sebe, že je najväčším filmovým režisérom všetkých čias. Jiří Menzel vyrobil z archívneho materiálu portrét herca Rudolfa Hrušinského od mladosti až po smrť.
    57%
    Ambiciózny medzinárodný filmársky projekt spojil pätnásť režisérov svetového formátu. Každý z nich nakrútil filmovú poviedku s jednotnou a voľne poňatou témou času. Vznikli tak dva celovečerné filmy, ktoré nesú názvy Trúbka a Čelo. Segment Spikea Leeho sa s režisérovým príznačným politickým radikalizmom volá We Wuz Robbed (Okradli nás) a zachytáva udalosti prehry Al Gorea v amerických prezidentských voľbách s Georgeom Bushom. Werner Herzog nakrútil dokument o prírodnom národe v amazonskej džungli, ktorý od objavenia bielymi ľuďmi čelí vymretiu na civilizačné choroby. Jim Jarmusch v štýlovo čistej poviedke zachytil desaťminútovú pauzu filmovej herečky počas náročného nakrúcania. Wim Wenders zobrazil halucinácie človeka pod vplyvom LSD. Claire Denisová zachytila dialóg francúzskeho filozofa a jeho študenta, v ktorom diskutujú o probléme inakosti. Jean-Luc Godard zostrihom svojich filmov opäť potvrdil sám sebe, že je najväčším filmovým režisérom všetkých čias. Jiří Menzel vyrobil z archívneho materiálu portrét herca Rudolfa Hrušinského od mladosti až po smrť.
    29
  • Rocky VI
    Rocky VI (1986)
    FilmRole: Magazine Photographer
    56%
    30

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.