Stanley Prager: Nejlepší filmy a seriály

6.5

Stanley Prager: Filmy a seriály

  • Gun Crazy
    Gun Crazy (1950)
    FilmRole: Bluey-Bluey (uncredited)
    77%
    1
  • Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    FilmRole: Mike
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    71%
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    2
  • You Gotta Stay Happy
    You Gotta Stay Happy (1948)
    FilmRole: Jack Samuels
    70%
    3
  • Síla zla
    Síla zla (1950)
    FilmRole: Wally
    Právník Joe Morse chce sjednotit všechny drobné provozovatele loterií do jedné velké, silné organizace. Jeho starší bratr Leo je ale jedním z těchto drobných hráčů, kteří chtějí zůstat nezávislí a raději se vyhnout gangsterům, kteří ovládají velký byznys. „Představ si boxera Charlieho z Tělem a duší, ale s vysokoškolským diplomem,“ reagoval Abraham Polonsky (tentokrát nejen scenárista, ale i režisér) na Garfieldovy pochybnosti stran pojetí Joea Morse, hlavní postavy kultovního filmu noir Síla zla. Jeho protřelý právník pracuje pro vlivného mafiána Tuckera, šéfa gangu kontrolujícího newyorský svět sázek. Ovšem stejně jako v případě zmíněného boxerského majstrštyku se korumpující a cynický svět lákavého zbohatnutí střetá s morálním dilematem, reprezentovaným v Síle zla Joeovým komplikovaným vztahem ke staršímu bratru Leovi. Poutavý snímek, který Martin Scorsese často cituje jako jeden ze zásadních vlivů na jeho dílo, vstoupil do kinematografického panteonu jako nepřehlédnutelné kriminální drama s kardinálním etickým rozměrem. (KVIFF)
    68%
    Právník Joe Morse chce sjednotit všechny drobné provozovatele loterií do jedné velké, silné organizace. Jeho starší bratr Leo je ale jedním z těchto drobných hráčů, kteří chtějí zůstat nezávislí a raději se vyhnout gangsterům, kteří ovládají velký byznys. „Představ si boxera Charlieho z Tělem a duší, ale s vysokoškolským diplomem,“ reagoval Abraham Polonsky (tentokrát nejen scenárista, ale i režisér) na Garfieldovy pochybnosti stran pojetí Joea Morse, hlavní postavy kultovního filmu noir Síla zla. Jeho protřelý právník pracuje pro vlivného mafiána Tuckera, šéfa gangu kontrolujícího newyorský svět sázek. Ovšem stejně jako v případě zmíněného boxerského majstrštyku se korumpující a cynický svět lákavého zbohatnutí střetá s morálním dilematem, reprezentovaným v Síle zla Joeovým komplikovaným vztahem ke staršímu bratru Leovi. Poutavý snímek, který Martin Scorsese často cituje jako jeden ze zásadních vlivů na jeho dílo, vstoupil do kinematografického panteonu jako nepřehlédnutelné kriminální drama s kardinálním etickým rozměrem. (KVIFF)
    4
  • Dark City
    Dark City (1950)
    Film
    68%
    5
  • Behind Green Lights
    Behind Green Lights (1946)
    FilmRole: Ruzinsky, Milkman
    Nečestný soukromý detektiv se slabostí pro vydírání je nalezen mrtvý v autě a hlavní podezřelou je Janet Bradleyová, dcera kandidáta na starostu. Volby jsou za pár týdnů a stinné a bezohledné existence dotlačí lékaře, aby tělo vyměnil za jiné. Poručík Sam Carson, jedna z mála poctivých hlav v celém tom zkorumpovaném shonu, musí přijít na to, jak se dostat na dno celé záležitosti.
    Žánry:DramaKrimi
    65%
    Nečestný soukromý detektiv se slabostí pro vydírání je nalezen mrtvý v autě a hlavní podezřelou je Janet Bradleyová, dcera kandidáta na starostu. Volby jsou za pár týdnů a stinné a bezohledné existence dotlačí lékaře, aby tělo vyměnil za jiné. Poručík Sam Carson, jedna z mála poctivých hlav v celém tom zkorumpovaném shonu, musí přijít na to, jak se dostat na dno celé záležitosti.
    Žánry:DramaKrimi
    6
  • Shocking Miss Pilgrim, The
    Shocking Miss Pilgrim, The (1947)
    Film
    63%
    7
  • Do You Love Me
    Do You Love Me (1946)
    FilmRole: Jay Dilly
    Katharine Hilliardová, nenápadná děkanka upjaté hudební školy, se ve vlaku setká s Barrym Claytonem, kapelníkem swingové kapely, který ji urazí. Aby mu "ukázala", začne se řídit radou kamarádky, sundá brýle a oblékne si značkové šaty. Přirozeně, stane se z ní kráska. Brzy ji začnou pronásledovat Barry i zpěvák Jimmy Hale a ona se ocitne uprostřed milostných trojúhelníků a nedorozumění.
    Žánry:Muzikál
    63%
    Katharine Hilliardová, nenápadná děkanka upjaté hudební školy, se ve vlaku setká s Barrym Claytonem, kapelníkem swingové kapely, který ji urazí. Aby mu "ukázala", začne se řídit radou kamarádky, sundá brýle a oblékne si značkové šaty. Přirozeně, stane se z ní kráska. Brzy ji začnou pronásledovat Barry i zpěvák Jimmy Hale a ona se ocitne uprostřed milostných trojúhelníků a nedorozumění.
    Žánry:Muzikál
    8
  • M
    M (1951)
    Film
    62%
    9
  • I'll Get By
    I'll Get By (1950)
    Film
    I'll Get By je modernější verze muzikálu Tin Pan Alley od 20th Century-Fox z roku 1940. William Lundigan a Dennis Day hrají Williama Spencera a Freddieho Leeho, úspěšné vydavatele hudby, kteří se proslaví hity jako "I Got a Gal in Kalamazoo", "Deep in the Heart of Texas", "You Make Me Feel So Young", "There Will Never Be Another You" a dalšími oblíbenými skladbami (práva na všechny tyto písně vlastnila společnost 20th Century-Fox). Partnerství čelí těžkým časům, zejména během sporu mezi ASCAP a rozhlasovými sítěmi, kdy mohly být vysílány pouze písně z veřejného sektoru, jako například "I Dream of Jeannie".
    Žánry:Muzikál
    60%
    I'll Get By je modernější verze muzikálu Tin Pan Alley od 20th Century-Fox z roku 1940. William Lundigan a Dennis Day hrají Williama Spencera a Freddieho Leeho, úspěšné vydavatele hudby, kteří se proslaví hity jako "I Got a Gal in Kalamazoo", "Deep in the Heart of Texas", "You Make Me Feel So Young", "There Will Never Be Another You" a dalšími oblíbenými skladbami (práva na všechny tyto písně vlastnila společnost 20th Century-Fox). Partnerství čelí těžkým časům, zejména během sporu mezi ASCAP a rozhlasovými sítěmi, kdy mohly být vysílány pouze písně z veřejného sektoru, jako například "I Dream of Jeannie".
    Žánry:Muzikál
    10
  • Something for the Boys
    Something for the Boys (1944)
    Film
    Bizarní sestava bratranců Hartových: kabaretní zpěvačka Blossom, podvodník Harry a strojnice Chiquita (která přijímá rádio zuby!), zdědí jižanskou plantáž Magnolia Manor, která se bohužel ukáže být "termitištěm" a daňovou zátěží. Naštěstí se objeví seržant Rocky Fulton z nedalekého vojenského tábora s plánem přeměnit místo na hotel pro manželky vojáků; ale aby do té doby zaplatili účty, rozhodnou se uspořádat představení. Samozřejmě, romantické a vojenské komplikace zasáhnou...
    Žánry:KomedieMuzikál
    59%
    Bizarní sestava bratranců Hartových: kabaretní zpěvačka Blossom, podvodník Harry a strojnice Chiquita (která přijímá rádio zuby!), zdědí jižanskou plantáž Magnolia Manor, která se bohužel ukáže být "termitištěm" a daňovou zátěží. Naštěstí se objeví seržant Rocky Fulton z nedalekého vojenského tábora s plánem přeměnit místo na hotel pro manželky vojáků; ale aby do té doby zaplatili účty, rozhodnou se uspořádat představení. Samozřejmě, romantické a vojenské komplikace zasáhnou...
    Žánry:KomedieMuzikál
    11
  • Three Husbands
    Three Husbands (1951)
    FilmRole: Sharpy - Tout (uncredited)
    57%
    12
  • Here Comes Trouble
    Here Comes Trouble (1948)
    FilmRole: Cartoonist (uncredited)
    54%
    13

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.