6.6

Charles Burnett: Filmy a seriály

  • Bless Their Little Hearts
    Bless Their Little Hearts (1984)
    Film
    72%
    1
  • Bush Mama
    Bush Mama (1979)
    Film
    Příběh Dorothy a jejího manžela T.C., propuštěného veterána z Vietnamu, který se domníval, že se vrátí domů s "oslavami hrdiny". Místo toho je falešně zatčen a uvězněn za zločin, který nespáchal. Její život se točí kolem sociálního úřadu a komunity, která čelí chudobě a nezaměstnanosti. V důsledku událostí ve filmu se oba hlavní hrdinové radikalizují a Dorothy se nakonec uchýlí k násilí.
    Žánry:Drama
    69%
    Příběh Dorothy a jejího manžela T.C., propuštěného veterána z Vietnamu, který se domníval, že se vrátí domů s "oslavami hrdiny". Místo toho je falešně zatčen a uvězněn za zločin, který nespáchal. Její život se točí kolem sociálního úřadu a komunity, která čelí chudobě a nezaměstnanosti. V důsledku událostí ve filmu se oba hlavní hrdinové radikalizují a Dorothy se nakonec uchýlí k násilí.
    Žánry:Drama
    2
  • The Annihilation of Fish
    The Annihilation of Fish (1999)
    Film
    Lynn Redgraveová hraje Poinsettii, bývalou ženu v domácnosti s vymyšleným milencem v podobě skladatele Giacoma Pucciniho z 19. století. Nastěhuje se do losangeleského penzionu s energickou majitelkou (Margot Kidderová), kde potká jamajského vdovce Fishe (James Earl Jones), který byl nedávno propuštěn z psychiatrické léčebny, i když stále bojuje s neviditelnými démony. Tváří v tvář osobním výzvám a odlišnostem se tento pár sbližuje a začíná objevovat nové věci o sobě navzájem a o nuancích lásky a štěstí.
    69%
    Lynn Redgraveová hraje Poinsettii, bývalou ženu v domácnosti s vymyšleným milencem v podobě skladatele Giacoma Pucciniho z 19. století. Nastěhuje se do losangeleského penzionu s energickou majitelkou (Margot Kidderová), kde potká jamajského vdovce Fishe (James Earl Jones), který byl nedávno propuštěn z psychiatrické léčebny, i když stále bojuje s neviditelnými démony. Tváří v tvář osobním výzvám a odlišnostem se tento pár sbližuje a začíná objevovat nové věci o sobě navzájem a o nuancích lásky a štěstí.
    3
  • To Sleep with Anger
    To Sleep with Anger (1990)
    Film
    • iTunes
    66%
    4
  • A Different Image
    A Different Image (1982)
    Film
    Černoška žijící v Los Angeles touží po uznání za něco víc, než jen za svůj vzhled. Pěstuje přátelství s kolegou z kanceláře a touží po vztahu, kde nehraje roli romantika. Hledá někoho, kdo ji dokáže vidět takovou, jaká je, a ne jen to, co chce vidět.
    Žánry:Nezávislý
    66%
    Černoška žijící v Los Angeles touží po uznání za něco víc, než jen za svůj vzhled. Pěstuje přátelství s kolegou z kanceláře a touží po vztahu, kde nehraje roli romantika. Hledá někoho, kdo ji dokáže vidět takovou, jaká je, a ne jen to, co chce vidět.
    Žánry:Nezávislý
    5
  • Zabíječ ovcí
    Zabíječ ovcí (1978)
    Film

    Film Killer of Sheep si žije veskrze želvím životem. Dokončen byl již v roce 1977 a od té doby si jen velice pozvolna získává svůj okruh diváků. Zpočátku ho dokonce kvůli příliš drahým autorským právům na hudební složku filmu nebylo možné téměř vůbec promítat. Kromě největších filmových nadšenců se dočkal širšího publika až v roce 1981 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu (vítěz ceny FIPRESCI) a na festivalu v Sundance. V roce 1989 byl zařazen do amerického národního archivu Library of Congress' National Film Registry a roku 2007 byl opět prezentován na festivalu v Berlíně.

    Pro české publikum prakticky neznámý režisér Charles Burnett tvořil Killer of Sheep jako absolventský film na filmové škole UCLA. Celé natáčení údajně přišlo na pouhých deset tisíc dolarů, z nichž většinu pokryly školní granty. I přes finanční nouzi však byla černobílá stylizace a připodobnění klasickým snímkům italského neorealismu především tvůrčím záměrem. Základní motiv zde nalézáme ve snaze průměrného amerického černocha o přežití v nuzných podmínkách. Stan (Henry G. Sanders) pracuje na jatkách a musí se vyrovnávat s všudypřítomnou beznadějí, chudobou a také napjatými rodinnými vztahy. Běžný divák bude možná postrádat hmatatelnější příběhovou kostru, ale roztříštěnost a mozaikovitost celého vyprávění předává intenzivnější emocionální náboj.

    Ačkoliv se film skládá z několika drobných zápletek, soustředí se Charles Burnett spíše na obrazotvornost. Sdělení, které si již divák zvykl přijímat skrze text, předává především vizuální cestou. V některých případech si režisér hraje se záměrným nesouladem obrazu a dalších atributů filmu - to například v momentě dlouhého romantického tance Stana a jeho ženy (Kaycee Moorová), z něhož je možné vidět jen okenní siluetu, a který je podbarven velmi neadekvátním hudebním pozadím. Při Stanově neveselé práci na jatkách pro změnu vypíná zvuk a namísto strašidelného hluku vraždící mašiny slyšíme pouze hudbu, což navíc režisér dovršuje prokládáním naturalistických pracovních scén záběry na hrající si děti. Tyto a další nezmíněné detaily napovídají, že Burnettovým záměrem bylo poetické a symbolické podobenství o protikladech, které nejvýrazněji vyplouvá na povrch tehdy, kdy chudobu, bídu a všeobecný zmar života v chudinské čtvrti berou zúčastnění s humorem a nadhledem, nikoliv s odevzdaností a smutkem.

    (David Patras, LFŠ 2007)

    Žánry:DramaNezávislý
    66%

    Film Killer of Sheep si žije veskrze želvím životem. Dokončen byl již v roce 1977 a od té doby si jen velice pozvolna získává svůj okruh diváků. Zpočátku ho dokonce kvůli příliš drahým autorským právům na hudební složku filmu nebylo možné téměř vůbec promítat. Kromě největších filmových nadšenců se dočkal širšího publika až v roce 1981 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu (vítěz ceny FIPRESCI) a na festivalu v Sundance. V roce 1989 byl zařazen do amerického národního archivu Library of Congress' National Film Registry a roku 2007 byl opět prezentován na festivalu v Berlíně.

    Pro české publikum prakticky neznámý režisér Charles Burnett tvořil Killer of Sheep jako absolventský film na filmové škole UCLA. Celé natáčení údajně přišlo na pouhých deset tisíc dolarů, z nichž většinu pokryly školní granty. I přes finanční nouzi však byla černobílá stylizace a připodobnění klasickým snímkům italského neorealismu především tvůrčím záměrem. Základní motiv zde nalézáme ve snaze průměrného amerického černocha o přežití v nuzných podmínkách. Stan (Henry G. Sanders) pracuje na jatkách a musí se vyrovnávat s všudypřítomnou beznadějí, chudobou a také napjatými rodinnými vztahy. Běžný divák bude možná postrádat hmatatelnější příběhovou kostru, ale roztříštěnost a mozaikovitost celého vyprávění předává intenzivnější emocionální náboj.

    Ačkoliv se film skládá z několika drobných zápletek, soustředí se Charles Burnett spíše na obrazotvornost. Sdělení, které si již divák zvykl přijímat skrze text, předává především vizuální cestou. V některých případech si režisér hraje se záměrným nesouladem obrazu a dalších atributů filmu - to například v momentě dlouhého romantického tance Stana a jeho ženy (Kaycee Moorová), z něhož je možné vidět jen okenní siluetu, a který je podbarven velmi neadekvátním hudebním pozadím. Při Stanově neveselé práci na jatkách pro změnu vypíná zvuk a namísto strašidelného hluku vraždící mašiny slyšíme pouze hudbu, což navíc režisér dovršuje prokládáním naturalistických pracovních scén záběry na hrající si děti. Tyto a další nezmíněné detaily napovídají, že Burnettovým záměrem bylo poetické a symbolické podobenství o protikladech, které nejvýrazněji vyplouvá na povrch tehdy, kdy chudobu, bídu a všeobecný zmar života v chudinské čtvrti berou zúčastnění s humorem a nadhledem, nikoliv s odevzdaností a smutkem.

    (David Patras, LFŠ 2007)

    Žánry:DramaNezávislý
    6
  • When It Rains
    When It Rains (1995)
    Film
    Hudebník se na Nový rok snaží pomoct svému kamarádovi zaplatit nájem.
    Hrají:Ayuko Babu
    61%
    Hudebník se na Nový rok snaží pomoct svému kamarádovi zaplatit nájem.
    Hrají:Ayuko Babu
    7
  • Namibia: The Struggle for Liberation
    Namibia: The Struggle for Liberation (2007)
    Film
    57%
    8
  • Glass Shield, The
    Glass Shield, The (1994)
    Film
    J.J. je nováček u šerifů a zároveň první černý policista na této stanici. Rasové napětí je ve sboru značné, protože někteří J.J. kolegové nesou jeho přítomnost nelibě. Jeho jediným skutečným přítelem je další nový člen týmu, první policistka, která zde pracuje a která také čelí podobné diskriminaci v jinak výhradně bělošském mužském pracovním prostředí. Když si J.J. začne stále více uvědomovat policejní korupci během procesu s Teddym Woodsem, kterého pomohl zatknout, stojí před obtížnými rozhodnutími a v zájmu spravedlnosti se vystavuje velkému osobnímu nebezpečí.
    Žánry:DramaKrimi
    56%
    J.J. je nováček u šerifů a zároveň první černý policista na této stanici. Rasové napětí je ve sboru značné, protože někteří J.J. kolegové nesou jeho přítomnost nelibě. Jeho jediným skutečným přítelem je další nový člen týmu, první policistka, která zde pracuje a která také čelí podobné diskriminaci v jinak výhradně bělošském mužském pracovním prostředí. Když si J.J. začne stále více uvědomovat policejní korupci během procesu s Teddym Woodsem, kterého pomohl zatknout, stojí před obtížnými rozhodnutími a v zájmu spravedlnosti se vystavuje velkému osobnímu nebezpečí.
    Žánry:DramaKrimi
    9

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.