Božidar Pavićević-Longa (9. ledna 1932, Sarajevo, Bosna a Hercegovina, Jugoslávie – 13. července 2004, Bělehrad, Srbsko a Černá Hora) byl srbsko-jugoslávský herec, který se během své dlouhé kariéry objevil ve více než sto filmech a televizních projektech.
Počátky kariéry
Svou hereckou dráhu zahájil v polovině 50. let 20. století a postupně se vypracoval mezi významné charakterní herce jugoslávské kinematografie. Jeho výrazná postava a nezaměnitelný herecký projev mu zajistily množství rolí v různorodých filmových projektech.
Významné filmové role
Mezi jeho nejznámější filmy patří Banovic Strahinja z roku 1981, kde ztvárnil jednu z výrazných rolí. Tento historický film se stal jedním z pilířů jeho filmografie. Dalším významným snímkem v jeho kariéře byl film I Even Met Happy Gypsies, který patří mezi klasická díla jugoslávské kinematografie. V roce 1982 se objevil v mezinárodním projektu Jack Holborn, který mu přinesl uznání i za hranicemi Jugoslávie.
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se proslavil především rolí v seriálu Otpisani (The Written Off) z roku 1974, který patřil mezi populární jugoslávské televizní projekty. Jeho televizní kariéra zahrnovala řadu dalších rolí, včetně účinkování v projektu Kralj Ibi.
Mezinárodní projekty
Pavićević-Longa se objevil i v mezinárodních produkcích, z nichž nejvýznamnější byl film Escape from Sobibor, který vyprávěl příběh útěku z nacistického vyhlazovacího tábora. Jeho účast v tomto projektu podtrhla jeho schopnost obstát i v náročných dramatických rolích mezinárodního významu.
Pozdější kariéra
V 80. a 90. letech pokračoval v intenzivní herecké práci a objevil se v řadě filmů jako Hey Babu Riba, Some Birds Can't Fly a The Farm in the Small Marsh (Salas u Malom Ritu). Mezi jeho další významné filmy patří Australia Is Far Away, The Theatre Connection a Hudodelci z roku 1987. Svou filmovou kariéru uzavřel v roce 1997, kdy se naposledy objevil před kamerou.
Odkaz
Božidar Pavićević-Longa zůstává v paměti filmových fanoušků jako výrazný charakterní herec, který svým talentem a osobitým projevem obohatil jugoslávskou a později srbskou kinematografii. Jeho filmografie čítající více než sto filmových a televizních projektů z něj činí jednu z nejvýraznějších postav balkánského filmu druhé poloviny 20. století.