Bálint Kenyeres

6.7

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Bálint Kenyeres
Bálint Kenyeres, narozen 12. května 1976 v Budapešti, Maďarsko, je uznávaný filmový režisér, scenárista a příležitostný herec. Po studiích filozofie, filmové historie a filmové teorie absolvoval v roce 2006 Budapešťskou filmovou a divadelní akademii v oboru filmová režie. Od téhož roku je členem Evropské filmové akademie. Počátky kariéry a úspěšné krátké filmy Kenyeresova filmová kariéra začala krátkým filmem Zárás (Closing Time) z roku 1999, který měl premiéru na prestižním filmovém festivalu v Benátkách. Film, natočený jediným záběrem, sleduje dění v zchátralém baru těsně před zavírací dobou a získal pozornost na více než 30 mezinárodních festivalech, kde obdržel tucet ocenění. Jeho formální bravura spočívající v práci s dlouhými záběry předznamenala Kenyeresův charakteristický režijní styl. Mezinárodní průlom přišel s krátkým filmem Before Dawn (Hajnal) z roku 2005, který byl vybrán do soutěže na festivalu v Cannes, získal cenu poroty na festivalu Sundance a prestižní cenu Evropské filmové akademie Prix UIP za nejlepší evropský krátký film v roce 2006. Film byl promítán na 140 festivalech po celém světě a získal 30 ocenění. Tento technicky dokonalý snímek, natočený jedním záběrem z jeřábu, vypráví bez dialogů příběh odehrávající se za úsvitu v obilném poli, kde skupina lidí nastupuje do nákladního auta, které je má převézt přes hranice, ale jsou zastaveni policií. Film, ačkoliv nebyl primárně zamýšlen jako komentář k uprchlické krizi, získal na aktuálnosti v následujících letech. V roce 2009 Kenyeres představil svůj další krátký film A repülés története (The History of Aviation) na festivalu Directors' Fortnight v Cannes. Tento film, který se již nedrží techniky jednoho záběru, ale stále pracuje s nadprůměrně dlouhými záběry, byl promítán na padesáti festivalech. Zajímavostí je, že film ve skutečnosti nepojednává o tom, co zobrazuje většina jeho záběrů, čímž Kenyeres opět prokázal svůj jedinečný přístup k filmovému vyprávění. Celovečerní debut Po úspěchu svých krátkých filmů natočil Kenyeres v roce 2018 svůj první celovečerní film Tegnap (mezinárodně uváděný jako Hier nebo Yesterday). Tento mezinárodní koprodukční projekt měl premiéru na filmovém festivalu v Locarnu a v Maďarsku byl uveden 6. září 2018. Film vypráví příběh padesátiletého Victora Ganze, majitele prosperující stavební společnosti, který musí kvůli problémům na stavbě odcestovat do severní Afriky. Tam je konfrontován se vzpomínkami na své mládí, když zahlédne siluetu ženy, s níž měl kdysi milostný vztah a která záhadně zmizela. Vydává se po jejích stopách a postupně se noří do labyrintického světa, kde se prolíná přítomnost s minulostí. Kenyeres film označil jako "artový noir film" a vysvětlil, že chtěl vytvořit kontrast mezi evropským způsobem života, který ztělesňuje bohatý a mocný hlavní hrdina, a místem, kam se vrací, které je sice pouhých 30 minut od Evropy, ale mohlo by být vzdálené stovky let. Film byl natáčen v Casablance, Essaouiře, Marrákeši a Tangeru, přičemž režisér se záměrně vyhýbal vizuálním klišé spojeným se severoafrickým prostředím. Ačkoli jde o maďarský film, nemá nic společného s Maďarskem - příběh se odehrává v Maroku a postavy mluví francouzsky, anglicky, německy a arabsky. V hlavní roli exceluje rumunský herec Vlad Ivanov, který hraje cizince ve čtyřech jazycích. Film zaujme také působivou kamerovou prací Ádáma Fillenze, která dokonale zachycuje atmosféru pouštní krajiny. Nejnovější tvorba V roce 2025 se Kenyeres vrátil do Cannes s krátkým filmem No. 3 (The Spectacle), který byl jako jediná maďarská produkce vybrán do soutěže o Zlatou palmu. Film byl vybrán mezi 11 nejlepších snímků z celkového počtu 4781 přihlášených děl. Tento magicko-realistický krátký film vypráví příběh mladého romského chlapce, který se díky své jedinečné schopnosti dostane prostřednictvím televizního pořadu do centra pozornosti. Film byl natočen během pouhých dvou dnů na konci ledna 2025 v Monoru, z nezávislého financování. V hlavních rolích se představili amatérští herci Vilmos Jónás a Jolika Oláh Józsefné. Kenyeres v tomto díle mistrně propojuje fantastické prvky se sociálním realismem, čímž vytvořil působivou satiru o posedlosti médií a jejich vlivu na naše sebevnímání. Účast na festivalu v Cannes byla pro Kenyerese návratem na známou půdu, neboť zde v roce 2005 debutoval s filmem Before Dawn, v roce 2009 zde představil The History of Aviation v sekci Directors' Fortnight a v roce 2011 získal uznání za scénář k celovečernímu filmu Yesterday v programu L'Atelier. Film The Spectacle bude uveden pro maďarské publikum na podzim 2025. Bálint Kenyeres patří k nejvýraznějším osobnostem současné maďarské kinematografie. Jeho filmy se vyznačují formální dokonalostí, prací s dlouhými záběry a schopností vyprávět komplexní příběhy vizuálně působivým způsobem. Jako režisér a scenárista se nebojí experimentovat s filmovou formou a dotýkat se společensky relevantních témat, ať už jde o uprchlickou krizi, střet kultur nebo mediální manipulaci.


Bálint Kenyeres: Filmy a pořady 18


Dodatečné informace

Narození:
12. 5. 1976

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.