Maurício do Valle: Nejlepší filmy a seriály

5.9

Maurício do Valle: Filmy a seriály

  • Terra em Transe
    Terra em Transe (1967)
    FilmRole: Segurança

    Předcházející snímek Maranhão 66 byl reportáží z voleb a Rochovi sloužil jako příprava. Imaginární stát Eldorado (podobá se Brazílii v letech 1964-1968) zažívá politickou krizi. Společnost EXPLINT využívá temné síly k ovládání země. Pučisté připravují převrat. A básník Paulo Martins je zmítán mezi politikou a poezií. (LFŠ 2007)

    Žánry:Drama
    72%

    Předcházející snímek Maranhão 66 byl reportáží z voleb a Rochovi sloužil jako příprava. Imaginární stát Eldorado (podobá se Brazílii v letech 1964-1968) zažívá politickou krizi. Společnost EXPLINT využívá temné síly k ovládání země. Pučisté připravují převrat. A básník Paulo Martins je zmítán mezi politikou a poezií. (LFŠ 2007)

    Žánry:Drama
    1
  • Profeta da Fome, O
    Profeta da Fome, O (1970)
    FilmRole: Domador de leões
    71%
    2
  • Bůh a ďábel v zemi slunce
    Bůh a ďábel v zemi slunce (1964)
    FilmRole: Antônio das Mortes
    Objev roku na festivalu ve francouzském Cannes, tak byl označován Bůh a ďábel v zemi slunce. Glauber Rocha natočil tento svůj druhý celovečerní film ve čtyřiadvaceti letech a jeho styl definoval jako hledání lidového filmu. Samotný děj je velmi komplikovaný, protože každá z postav se stává hrdinou tragédie a nositelem jedné všeobecně platné pravdy. Pro pochopení je třeba nastínit historické pozadí, z něhož Rocha vycházel. Severovýchod Brazílie byl zmítán v letech 1890-1940 anarchisticko-mystickými povstáními. Blízko místa zvaného Bahia v kraji Canudos, kde byl film natáčen, založil samozvaný prorok Rádce tzv. Boží město, což byla vlastně samostatná republika. Boží město se ubránilo pěti útokům federální armády, ale ta nakonec vyhrála a zmasakrovala všech 50 000 obyvatel do posledního dítěte a poslední ženy. Rocha si vybral jednu epizodu, jež mu posloužila k vytvoření podobenství o dějinách celé Brazílie. Honák krav Manuel, jemuž statkář za špatné hlídání zabavil dva kusy dobytka, podlehne našeptávání místního proroka, aby ho následoval na cestě ke spáse. Zatímco světec utěšuje zbídačelý lid proroctvím o zázraku, statkáři najímají Antonia das Mortes, pronásledovatele cangaceirů, aby černého boha-proroka zabil.
    70%
    Objev roku na festivalu ve francouzském Cannes, tak byl označován Bůh a ďábel v zemi slunce. Glauber Rocha natočil tento svůj druhý celovečerní film ve čtyřiadvaceti letech a jeho styl definoval jako hledání lidového filmu. Samotný děj je velmi komplikovaný, protože každá z postav se stává hrdinou tragédie a nositelem jedné všeobecně platné pravdy. Pro pochopení je třeba nastínit historické pozadí, z něhož Rocha vycházel. Severovýchod Brazílie byl zmítán v letech 1890-1940 anarchisticko-mystickými povstáními. Blízko místa zvaného Bahia v kraji Canudos, kde byl film natáčen, založil samozvaný prorok Rádce tzv. Boží město, což byla vlastně samostatná republika. Boží město se ubránilo pěti útokům federální armády, ale ta nakonec vyhrála a zmasakrovala všech 50 000 obyvatel do posledního dítěte a poslední ženy. Rocha si vybral jednu epizodu, jež mu posloužila k vytvoření podobenství o dějinách celé Brazílie. Honák krav Manuel, jemuž statkář za špatné hlídání zabavil dva kusy dobytka, podlehne našeptávání místního proroka, aby ho následoval na cestě ke spáse. Zatímco světec utěšuje zbídačelý lid proroctvím o zázraku, statkáři najímají Antonia das Mortes, pronásledovatele cangaceirů, aby černého boha-proroka zabil.
    3
  • O Jeca e a Freira
    O Jeca e a Freira (1968)
    Film
    66%
    4
  • Quilombo
    Quilombo (1984)
    FilmRole: Domingos Jorge Velho
    Quilombo dos Palmares byla skutečná demokratická společnost, která vznikla v Brazílii v 17. století. Tento neuvěřitelně propracovaný (a překvapivě málo známý) film sleduje vznik Quilomba, který začal jako komunita osvobozených otroků. Kolonie se stává bezpečným útočištěm pro další vyvržence světa, včetně Indiánů a Židů. Ganga Zumba (Toni Tornado) se stává prezidentem Quilomba, prvním svobodně zvoleným vůdcem na západní polokouli. Je jasné, že vládnoucí Portugalci si chtějí Zumba a jeho následovníky podmanit, ale obyvatelé Quilomba jsou na své budoucí utlačovatele připraveni. Konec tohoto "konce snů" není příjemný, ale stoupenci Zumba a jeho ideálů se uchylují do hor, kde dodnes uctívají jeho památku. Scenárista a režisér Carlos Diegues využívá každé příležitosti k porovnání vzestupu a pádu Quilomba se stavem věcí v současné Brazílii.
    Žánry:Drama
    64%
    Quilombo dos Palmares byla skutečná demokratická společnost, která vznikla v Brazílii v 17. století. Tento neuvěřitelně propracovaný (a překvapivě málo známý) film sleduje vznik Quilomba, který začal jako komunita osvobozených otroků. Kolonie se stává bezpečným útočištěm pro další vyvržence světa, včetně Indiánů a Židů. Ganga Zumba (Toni Tornado) se stává prezidentem Quilomba, prvním svobodně zvoleným vůdcem na západní polokouli. Je jasné, že vládnoucí Portugalci si chtějí Zumba a jeho následovníky podmanit, ale obyvatelé Quilomba jsou na své budoucí utlačovatele připraveni. Konec tohoto "konce snů" není příjemný, ale stoupenci Zumba a jeho ideálů se uchylují do hor, kde dodnes uctívají jeho památku. Scenárista a režisér Carlos Diegues využívá každé příležitosti k porovnání vzestupu a pádu Quilomba se stavem věcí v současné Brazílii.
    Žánry:Drama
    5
  • Grande Mentecapto, O
    Grande Mentecapto, O (1989)
    FilmRole: Montalvão
    63%
    6
  • Antonio das Mortes
    Antonio das Mortes (1969)
    FilmRole: Antônio das Mortes
    Pokračování pohnutých událostí na chudém brazilském venkově z Rochova předchozího opusu Bůh a ďábel v zemi slunce. Tentokrát se lovec banditů das Mortes ocitá ve víru agrární revoluce a pohanských rituálů inscenovaných s antickou nevyhnutelností.

    Expresivní střelba a výkřiky uvádějí tentokrát barevný snímek talentovaného tvůrce angažovaného filmu a vůdčí postavy hnutí cinema novo Glaubera Rochy. Uplynulo už celých 29 let od doby, kdy statkáři najatý lovec hlav Antonio das Mortes zabil obávaného Corisca, posledního z velkých banditů pustošících bezhlavě zemi. Od té doby již Antonio zneškodnil stovku samozvaných škůdců a nyní pase po dalším z nich, Coiranovi, o němž se hovoří jako o převtělení obávaného a legendárního bandity Lampiãoa. Ale časy se změnily: To, co dříve předurčovalo Mortesovu existenci (nenávist vůči vraždícím banditům), už pozbývá platnosti. Místní cangaceiro není vrah, ale idealistický vůdce chudých. Přichází tedy klíčový okamžik v podobě alegorického souboje mezi drakem a svatým Jiřím, okamžik mystického přerodu plný posvátných odkazů a biblických poselství. Tomu ostatně odpovídá i původní název snímku, který lze přeložit jako Souboj zlého draka se svatým Jiřím.

    Snímek má mnohem přístupnější strukturu než jeho předchozí díl, navíc začíná jasně čitelným angažovaným poselstvím, kdy místní učitel zkouší hlouček dětí z dějin své rodné země. Rocha opětovně ukazuje aktuální stav Brazílie, používá k tomu dokumentárně laděné záběry na přerod vesnice, která prochází aktuálními trendy jako je například agrární reforma. Nechybí dobové záběry na demonstrující dav, který nese prapor s heslem Nezávislost nebo smrt. Záměrný primitivismus a hluboká symbolika připomínají vysoce stylizované rituály. Z choreografie kamery a pohybujících se aktérů lze vycítit Rochův zájem o alegorické divadlo a určitou obřadnost. Tak jako jiné Rochovy snímky i tento je možno vnímat jako extatický rituál, v němž filmové prostředky vytvářejí komplexní systém, mající za cíl vyvolat vnitřní obrodu brazilského ducha. V roce 1969 získal Antonio das Mortes spolu se Všemi dobrými rodáky Vojtěcha Jasného cenu za režii na festivalu v Cannes, dále tamtéž cenu novinářů FIPRESCI, Cenu Luise Buñuela a Award of the International Confederation of the Art and Essay Cinema a řadu dalších na jiných, především evropských festivalech.

    (Martin Jiroušek, LFŠ 2007)
    Žánry:AkčníDramaKrimiWestern
    62%
    Pokračování pohnutých událostí na chudém brazilském venkově z Rochova předchozího opusu Bůh a ďábel v zemi slunce. Tentokrát se lovec banditů das Mortes ocitá ve víru agrární revoluce a pohanských rituálů inscenovaných s antickou nevyhnutelností.

    Expresivní střelba a výkřiky uvádějí tentokrát barevný snímek talentovaného tvůrce angažovaného filmu a vůdčí postavy hnutí cinema novo Glaubera Rochy. Uplynulo už celých 29 let od doby, kdy statkáři najatý lovec hlav Antonio das Mortes zabil obávaného Corisca, posledního z velkých banditů pustošících bezhlavě zemi. Od té doby již Antonio zneškodnil stovku samozvaných škůdců a nyní pase po dalším z nich, Coiranovi, o němž se hovoří jako o převtělení obávaného a legendárního bandity Lampiãoa. Ale časy se změnily: To, co dříve předurčovalo Mortesovu existenci (nenávist vůči vraždícím banditům), už pozbývá platnosti. Místní cangaceiro není vrah, ale idealistický vůdce chudých. Přichází tedy klíčový okamžik v podobě alegorického souboje mezi drakem a svatým Jiřím, okamžik mystického přerodu plný posvátných odkazů a biblických poselství. Tomu ostatně odpovídá i původní název snímku, který lze přeložit jako Souboj zlého draka se svatým Jiřím.

    Snímek má mnohem přístupnější strukturu než jeho předchozí díl, navíc začíná jasně čitelným angažovaným poselstvím, kdy místní učitel zkouší hlouček dětí z dějin své rodné země. Rocha opětovně ukazuje aktuální stav Brazílie, používá k tomu dokumentárně laděné záběry na přerod vesnice, která prochází aktuálními trendy jako je například agrární reforma. Nechybí dobové záběry na demonstrující dav, který nese prapor s heslem Nezávislost nebo smrt. Záměrný primitivismus a hluboká symbolika připomínají vysoce stylizované rituály. Z choreografie kamery a pohybujících se aktérů lze vycítit Rochův zájem o alegorické divadlo a určitou obřadnost. Tak jako jiné Rochovy snímky i tento je možno vnímat jako extatický rituál, v němž filmové prostředky vytvářejí komplexní systém, mající za cíl vyvolat vnitřní obrodu brazilského ducha. V roce 1969 získal Antonio das Mortes spolu se Všemi dobrými rodáky Vojtěcha Jasného cenu za režii na festivalu v Cannes, dále tamtéž cenu novinářů FIPRESCI, Cenu Luise Buñuela a Award of the International Confederation of the Art and Essay Cinema a řadu dalších na jiných, především evropských festivalech.

    (Martin Jiroušek, LFŠ 2007)
    Žánry:AkčníDramaKrimiWestern
    7
  • Gabriela, Cravo e Canela
    Gabriela, Cravo e Canela (1983)
    FilmRole: Cel. Amâncio Leal
    59%
    8
  • Rio Babilônia
    Rio Babilônia (1982)
    Film
    55%
    9
  • Os Trapalhões e o Rei do Futebol
    Os Trapalhões e o Rei do Futebol (1986)
    FilmRole: Edésio
    Tým fotbalového klubu Galinheiro, složený z bojovníků v důchodu, vede trenér Cardea, kterému radí tři asistenti: Elvis, bývalý hráč a začínající zpěvák; Fumê, kuchař z Independência Futebol Clube, velkého týmu, kde Cardeal působí také jako šatnář; a Lupine, skladatel samby.
    52%
    Tým fotbalového klubu Galinheiro, složený z bojovníků v důchodu, vede trenér Cardea, kterému radí tři asistenti: Elvis, bývalý hráč a začínající zpěvák; Fumê, kuchař z Independência Futebol Clube, velkého týmu, kde Cardeal působí také jako šatnář; a Lupine, skladatel samby.
    10
  • Bacalhau
    Bacalhau (1975)
    FilmRole: Quico
    49%
    11
  • Os Trapalhões no Reino da Fantasia
    Os Trapalhões no Reino da Fantasia (1985)
    FilmRole: Líder dos bandidos
    Študáci uspořádají představení na podporu sirotčince vedeného sestrou Marií (Xuxa Meneghel), který se potýká s finančními problémy. Během představení jsou ukradeny peníze ze vstupenek. Didi a sestra Maria pronásledují bandity, zatímco Mussum a Zachariáš pokračují v show. Všichni tři se vydávají do zábavního parku Beto Carrero World, kde se odehrává scéna ze staré Severní Ameriky. Film také obsahuje sérii 20minutových kreslených filmů o Študácích.
    49%
    Študáci uspořádají představení na podporu sirotčince vedeného sestrou Marií (Xuxa Meneghel), který se potýká s finančními problémy. Během představení jsou ukradeny peníze ze vstupenek. Didi a sestra Maria pronásledují bandity, zatímco Mussum a Zachariáš pokračují v show. Všichni tři se vydávají do zábavního parku Beto Carrero World, kde se odehrává scéna ze staré Severní Ameriky. Film také obsahuje sérii 20minutových kreslených filmů o Študácích.
    12
  • Kung Fu Contra as Bonecas
    Kung Fu Contra as Bonecas (1975)
    Film
    44%
    13
  • 14

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.