Mady Berry

7.0

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Mady Berry
Mady Berry (4. října 1887, Berck-sur-Mer, Francie – 18. ledna 1965, Paříž, Francie) byla francouzská divadelní a filmová herečka, která se proslavila především svými rolemi ve francouzské kinematografii 30. a 40. let 20. století. Počátky kariéry Mady Berry zahájila svou uměleckou dráhu po studiích na konzervatoři v Nice. Její divadelní debut se uskutečnil v roce 1912 v Marseille. Následující desetiletí se věnovala především divadelní tvorbě, kde si vybudovala solidní základy pro svou pozdější filmovou kariéru. Filmová kariéra Do světa filmu vstoupila Mady Berry až v roce 1930, kdy jí bylo již přes čtyřicet let. Přesto se jí podařilo vybudovat si významnou pozici ve francouzské kinematografii. Během následujících dvou a půl desetiletí se objevila v desítkách filmů, kde se specializovala především na role trpících matek a domovnic. Její výrazný herecký projev a schopnost ztvárnit obyčejné ženy z lidu jí zajistily pravidelné obsazování do vedlejších, ale důležitých rolí. Významné filmy Mezi její nejvýznamnější filmové role patří postava manželky Sancha Panzy ve filmu Don Quichotte (1933) režiséra Georga Wilhelma Pabsta. Tento film byl natočen ve třech jazykových verzích (francouzské, německé a anglické), přičemž Mady Berry se objevila ve francouzské verzi po boku slavného operního pěvce Feodora Chaliapina, který ztvárnil titulní roli. V roce 1931 se objevila ve filmu The Polish Jew (Le Juif polonais) režiséra Jeana Kemma, kde hrála po boku Harryho Baura a Simone Mareuil. Film byl adaptací divadelní hry z roku 1867 od Alexandra Chatriana a Emila Erckmanna. Významnou roli ztvárnila také ve filmu Personal Column (Pièges, 1939) režiséra Roberta Siodmaka, kde hrála postavu kuchařky Sidonie. V tomto thrilleru, který kombinoval prvky film noir s romantickou komedií, se objevila po boku hvězd jako byli Maurice Chevalier, Pierre Renoir, Marie Déa a Erich von Stroheim. Téhož roku se Mady Berry objevila v klasickém díle francouzského poetického realismu, ve filmu Daybreak (Le Jour se lève, 1939) režiséra Marcela Carného. V tomto filmu, který je považován za jeden z vrcholů předválečné francouzské kinematografie, ztvárnila roli domovnice v domě, kde se odehrává hlavní drama filmu s Jeanem Gabinem v hlavní roli. Herecký styl a odkaz Mady Berry patřila ke generaci charakterních herců, kteří dokázali přesvědčivě ztvárnit postavy z běžného života. Její specializací byly role matek, domovnic a žen z lidu, které často procházely těžkými životními zkouškami. Přestože většinou hrála vedlejší role, dokázala jim vtisknout autenticitu a hloubku, díky čemuž se stala vyhledávanou herečkou pro mnoho významných režisérů své doby. Její filmová kariéra pokračovala i během 40. let a na počátku 50. let 20. století. Mady Berry zemřela 18. ledna 1965 v Paříži ve věku 77 let, zanechávajíc za sebou bohatý filmový odkaz, který dodnes představuje cenný příspěvek k historii francouzské kinematografie.


Mady Berry: Filmy a pořady 87


Dodatečné informace

Narození:
4. 10. 1887
Úmrtí:
18. 1. 1965

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.