John Randal Kleiser se narodil 20. července 1946 v Lebanon v Pennsylvánii jako syn Harriet Kelly (rozené Means) a Dr. Johna Raymonda Kleisera. Randal Kleiser je americký filmový režisér, scenárista a producent, který se proslavil především režií kultovního muzikálu Grease z roku 1978.
Počátky kariéry a televizní tvorba
Randal Kleiser začal natáčet filmy v rodičovském sklepě již v mladém věku poté, co viděl film Cecila B. DeMilla Desatero přikázání. Po střední škole odešel na University of Southern California, aby se věnoval kariéře filmaře. Jako student prvního ročníku USC se objevil ve studentském filmu George Lucase Freiheit, se kterým se spřátelil a dokonce bydlel v domě, který Lucas v té době pronajímal.
Jeho oceněný diplomový film z roku 1973, krátký snímek Peege o vztahu vnuka s nemocnou babičkou, nastartoval jeho kariéru a byl vybrán k uchování v National Film Registry Kongresové knihovny v roce 2007. Neobvykle pro studentský film té doby obsadil do hlavních rolí zkušené televizní herce. Jeho schopnost řídit tyto herce na něj upozornila vedení Universal Television, což vedlo k jeho první profesionální práci režírování epizod Marcus Welby, M.D.
Kromě Marcus Welby zahrnují Kleiserovy televizní práce Lucas Tanner, The Rookies a Starsky and Hutch. Režíroval také televizní filmy jako Dawn: Portrait of a Teenage Runaway (1976), The Boy in the Plastic Bubble (1976), All Together Now (1975) a The Gathering (1977), za který obdržel nominaci na Emmy za vynikající režii.
Průlom s filmem Grease
Kleiser byl vybrán k režii svého prvního celovečerního filmu Grease z roku 1978 především díky doporučení Johna Travolty na základě jejich spolupráce na The Boy in the Plastic Bubble. Randal Kleiser se stal mezinárodně známým filmovým režisérem od uvedení svého prvního celovečerního filmu Grease (1978). Kleiser bezproblémově propojil filmové hudební čísla s dějem a vydobyl silný výkon z hlavního herce Johna Travolty. Tento nadšený, i když poněkud odvozený film se ukázal být kasovním hitem.
Další významné filmy 80. a 90. let
Kleiser režíroval několik dalších celovečerních filmů, včetně The Blue Lagoon (1980) s Brooke Shields, Summer Lovers (1982) s Daryl Hannah, Grandview, U.S.A. (1984) s Jamie Lee Curtis, Flight of the Navigator (1986), který představil první použití digitálního morphingu ve filmu, Big Top Pee-wee (1988), White Fang (1991) a Honey, I Blew Up the Kid (1992). Kleiser pokračoval filmem The Blue Lagoon (1980) s Brooke Shields a Christopherem Atkinsem. Navzdory poněkud banálnímu příběhu se i tento film ukázal být úspěšný v kinech. Nádherně natočený kameramanem Nestorem Almendrosem byl The Blue Lagoon chladný film, částečně díky Kleiserově režii poněkud nepravděpodobného materiálu.
V Londýně Kleiser režíroval komedii Getting It Right (1989). Jako scenárista a producent byl zodpovědný za surfařský film North Shore (1987) pro Universal Pictures. Režíroval také thriller Shadow of Doubt (1998).
Osobní projekty a pozdější tvorba
V roce 1996 napsal a režíroval It's My Party, osobní projekt založený na jeho vztahu s milencem, který trpěl komplikacemi AIDS a rozhodl se ukončit svůj život. Výsledkem byl It's My Party (1996) s Ericem Robertsem, Gregory Harrisonem, Bronsonem Pinchotem, Margaret Cho a Olivií Newton-John, který byl dobře přijat na několika filmových festivalech, včetně Sundance.
V roce 2005 režíroval Amandu Bynes ve filmu Lovewrecked, natočeném v Karibiku. O dva roky později Kleiser přišel s originálním muzikálovým filmem natočeným na virtuálních kulisách, Red Riding Hood (2006), s Joey Fatonem a Lainie Kazan.
Pedagogická činnost a technologické inovace
Kleiser strávil několik let prací s George Lucasem na vytvoření The Nina Foch Course for Filmmakers and Actors (2010), instruktážního videa pro začínající herce, scenáristy a filmaře. Kleiser působí v Sci Tech Council Academy of Motion Picture Arts and Sciences. V Directors Guild of America předsedá každoroční prezentaci Digital Day a působí v National Board.
Při práci s Graphics Lab na USC's Institute for Creative Technologies Kleiser spoluvynalezl digitální proces podobný Cineramě nazvaný Vistarama HD a vyvinul "Silver Metal Lover" pro Dimension Pictures. Ve spolupráci s Paramount a Intel Studios režíroval projekt Grease XR oceněný cenou Lumiere; augmented reality zážitek využívající 20 tanečníků zachycených volumetricky.