Martin Mareček

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Martin Mareček
Martin Mareček, narozen 17. března 1974 v Praze, je český režisér, dokumentarista, filmový pedagog a dramaturg. Patří k nejvýznamnějším českým filmovým tvůrcům současné generace, jehož dokumentům se pravidelně dostává uznání a ocenění na mezinárodních filmových festivalech. Vzdělání a pedagogická činnost Po studiích kulturologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (1989–92) absolvoval v roce 2002 katedru dokumentární tvorby FAMU. Od roku 2003 vede na FAMU realizační tvůrčí dílnu a působí jako pedagog a docent. Již během studií se jeho školní filmy vyznačovaly originálním přístupem, kdy efektivně využíval nápadů nikoli pro jejich samotnou hodnotu, ale pro dosažení podstaty daného fenoménu. To je případ částečné mystifikace Javor '98 (1998) o mladém muži pracujícím jako divadelní komparzista, který plánuje obkroužit Prahu stromy, nebo filmu Metody vejce (1999) o zákulisí tehdejších známých seznamovacích agentur. Oba filmy byly oceněny na FAMU. Filmová tvorba Martin Mareček je jedním z nejvýznamnějších českých filmových tvůrců současné generace a jeho filmům se pravidelně dostává uznání a ocenění na mezinárodních filmových festivalech. Jeho absolventský snímek Hry prachu (2001) zachycuje souhry událostí okolo pražského zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. Díky bezprostřednímu vhledu do globálních dějů na lokálním hřišti se stal Nejlepším českým dokumentem na MFDF v Jihlavě, obdržel tu i Cenu diváků a bodoval také v zahraničí. Hry prachu (anglický název Dust Games) zachycují souhru různých událostí okolo pražského zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky v Praze roku 2000. Díky bezprostřednímu vhledu do globalních dějů na lokálním hřišti se v roce 2001 staly nejlepším českým dokumentárním filmem na MFDF v Jihlavě a získaly tu i Cenu diváků. Martin Mareček tímto filmem v roce 2002 absolvoval na Katedře dokumentární tvorby FAMU a obdržel za něj Cenu děkana filmové a televizní fakulty. Zdroj (2005) je napínavou analýzou souvislostí těžby ropy v Ázerbájdžánu, která měla i zpětný vliv na napravení majetkových vztahů při stavbě ropovodu BTC. Snímek dokumentaristy Martina Marečka a aktivisty Martina Skalského předznamenává úvodní animovaná sekvence, která ve zkratce ukazuje cestu od plné nádrže benzinu ke skutečné ceně ropy z těžebních polí v Baku. Ázerbájdžán je v současnosti skrytě nedemokratickou zemí se silným prezidentským systémem a klanovým smýšlením, jehož využívají západní korporace. Dokument je prvním filmovým výstupem rozsáhlého společenského projektu Auto*Mat, konfrontujícího různé podoby lidské mobility. Mezi další významné dokumenty patří Auto*Mat (2009), za který získal mnoho cen na české i mezinárodní půdě. Tento film byl dokonce v roce 2010 zvolen v internetovém hlasování MFDF Jihlava a České televize dokumentárním filmem desetiletí. Stejnojmenný dokument byl v roce 2010 označen jako film desetiletí. Snímek Pod sluncem tma (2011) se stal nejúspěšnějším českým dokumentárním filmem roku 2011 – vyhrál tři ceny na MFDF v Jihlavě, obdržel Cenu české filmové kritiky, Českého lva, Trilobit FITES i Cenu Asociace českých filmových klubů. V tomto dokumentu sledujeme Milana a Tomáše, dva české rozvojové experty, kteří se naposledy vracejí do odlehlé zambijské osady Masuku, kde před čtyřmi lety elektrifikovali areál školy a nemocnice. Postupně zjišťují, proč některé části systému nefungují, a snaží se vše během hektických dnů i černočerných nocí opravit a finálně předat. Zažívají zkraty všeho druhu, míjení a prolínání různých světů, ale i oslavné rituály vděčnosti. Pod sluncem tma vtipně a naprosto otevřeně sleduje úskalí rozvojové pomoci. Je příběhem pokusu předání evropské technologie a odpovědnosti, ale i „zlatých českých ručiček", které si dokáží poradit i uprostřed Afriky. V roce 2019 přichází Martin Mareček s dokumentem Dálava (Over the Hills). Mareček zaujal už v roce 2011 filmem Pod sluncem tma, za který získal Českého lva, Cenu české filmové kritiky a uspěl i na prestižním jihlavském festivalu. Osm let po úspěchu předchozího snímku přichází režisér s komorní dokumentární road movie o otci a synovi, kteří se vydávají do Ruska za částí své rodiny. Film se úspěšně promítal na letošním karlovarském festivalu i Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Co ale na východě Evropy skutečně hledají? A proč se dříve harmonická rodina rozdělila vedví? Osm let po úspěchu snímku Pod sluncem tma přichází Martin Mareček s komorní dokumentární road movie. Tentokrát vypráví o dálce mezi dvěma slovanskými zeměmi, vzdálenosti dávných vzpomínek, těžkostech otcovství i puberty, ale i o pomyslné odlehlosti těch, kteří by k sobě měli mít vůbec nejblíže. Pomůže jim dlouhá cesta z Brna do Divějeva k přiblížení sobě navzájem? Společenská angažovanost Martin Mareček je předním českým dokumentaristou, věnujícím se zásadním společenským tématům, a spolupracuje také s řadou dalších filmařů jako dramaturg. Angažuje se v rámci četných projektů v různých profesích, například i jako autor scénické hudby, divadelní dramaturg, jako autor vizuálních koncepcí a tak dále. Založil sdružení na podporu kulturních a sociálních aktivit Letokruh a Jednotku nebo iniciativu, respektive zavedenou organizaci Auto*Mat, poukazující na neudržitelnost dopravní (ne)mobility ve městech. Mimo režii se Mareček věnuje také dramaturgii a hudbě a je též známým společenským a ekologickým aktivistou a bojovníkem za lidská práva. Filmový styl a přístup Ve své dokumentární tvorbě se zaměřuje na "ekologii ducha", roli neziskového sektoru a šanci jednotlivce posunout nebo dokonce změnit dnešní svět. Mareček nechává ve svých filmech volné pole pro své protagonisty. Jeho dokumenty tak nejsou jen o tématech samotných, ale o lidech v nich. Konfrontuje myšlení diváků s reáliemi, přičemž potutelně ukazuje i nepopulární přístupy k aktivistickým tématům. To, co je na Marečkovi obdivuhodné, je naprostá pokora k jeho tématům, kterým pokaždé přizpůsobí i svůj dokumentární styl. Jeho dokumenty jsou působivou výpovědí o stavu současné společnosti. Čistá forma putování jen podtrhuje maximální autentičnost a účinnost jeho dokumentů.


Martin Mareček: Nejlepší filmy a seriály


Martin Mareček: Filmy a pořady 59




Dodatečné informace

Narození:
17. 3. 1974

Další články

  1. Český lev 2020: Výsledky - Černobílé drama o chlapci čelícímu válečným hrůzám ovládlo 27. tuzemské filmové ceny
    7. 3. 2020
    Český lev 2020: Výsledky - Černobílé drama o chlapci čelícímu válečným hrůzám ovládlo 27. tuzemské filmové ceny

    Nabarvené ptáče producenta, režiséra a scenáristy Václava Marhoula ovládlo 27. udílení filmových cen Český lev. Snímek inspirovaný kontroverzní knihou Jerzy Kosinského, obdržel 8 sošek. Filmový debut Jiřího Havelky Vlastníci uspěl ve třech kategoriích (za herecké výkony a scénář). Staříci s Jiřím Schmitzerem a Ladislavem Mrkvičkou v hlavních rolích bral ceny za mužské herecké výkony.

  2. Ceny české filmové kritiky 2019 ovládl film o pomstě a spravedlnosti
    2. 2. 2020
    Ceny české filmové kritiky 2019 ovládl film o pomstě a spravedlnosti
  3. Český lev 2020: Nominace - Konverzačka ze schůze vlastníků trumfla stamiliónové drama
    16. 1. 2020
    Český lev 2020: Nominace - Konverzačka ze schůze vlastníků trumfla stamiliónové drama
  4. Premiéry v kinech: Láska je boží. A sex a Emmerich taky?
    7. 11. 2019
    Premiéry v kinech: Láska je boží. A sex a Emmerich taky?
  5. David Vondráček: „V hraném filmu se věci dají napravit, v živé realitě nikoliv.“
    25. 3. 2013
    David Vondráček: „V hraném filmu se věci dají napravit, v živé realitě nikoliv.“
  6. Český lev bude o něco bohatší: Ocení dokumentaristy ve více kategoriích
    25. 9. 2012
    Český lev bude o něco bohatší: Ocení dokumentaristy ve více kategoriích

    Český dokumentární film v posledních letech zažívá boom a pokud bychom mluvili o kvalitě, dost možná začíná válcovat i ten hraný. Česká filmová a televizní akademie ČFTA proto byla požádána o vyjádření se k možnosti hodnocení dokumentárních filmů v odborných kategoriích společně s filmy hranými.

  7. Porota ohlásila nominace na Cenu Pavla Kouteckého, filmy budou k vidění na speciálních projekcích po republice
    26. 5. 2012
    Porota ohlásila nominace na Cenu Pavla Kouteckého, filmy budou k vidění na speciálních projekcích po republice
  8. Kritici míní, že Sedláčkova Rodina je českým filmem roku 2011
    15. 1. 2012
    Kritici míní, že Sedláčkova Rodina je českým filmem roku 2011
  9. Jedem do Afriky, jedeme do Zambie
    24. 11. 2011
    Jedem do Afriky, jedeme do Zambie
  10. Češi rozumí západnímu světu i problémům světa třetího, říká dokumentarista Mareček
    16. 11. 2011
    Češi rozumí západnímu světu i problémům světa třetího, říká dokumentarista Mareček
  11. Olda Říha versus smrt. Dokument jde do kin
    2. 11. 2011
    Olda Říha versus smrt. Dokument jde do kin

    České biografy čeká 3. listopadu dokumentární čtvrtek. Pod jednotícím heslem Česká radost v českých kinech vstoupí do distribuce pět celovečerních dokumentárních filmů.

  12. Jihlavský festival se opírá do politiků a "konzumu"
    2. 11. 2011
    Jihlavský festival se opírá do politiků a "konzumu"
  13. Martin Mareček: „Filmy se můžou dělat ve skromných podmínkách.“
    2. 11. 2011
    Martin Mareček: „Filmy se můžou dělat ve skromných podmínkách.“
  14. Nejlepší dokument roku 2011 jde do kin. Vypráví o českých světlonoších v Zambii
    2. 11. 2011
    Nejlepší dokument roku 2011 jde do kin. Vypráví o českých světlonoších v Zambii
  15. Pomoc je třeba vnímat jako dar, říká vítěz Jihlavy
    1. 11. 2011
    Pomoc je třeba vnímat jako dar, říká vítěz Jihlavy
  16. Proč evropskému filmu začíná být domácí kontinent malý
    31. 8. 2011
    Proč evropskému filmu začíná být domácí kontinent malý

    Z toho, co bylo vidět tento měsíc na 64. Mezinárodním filmovém festivalu ve švýcarském Locarnu, se dá soudit, že mnohým evropským režisérům se už nechce patlat v „malých“ evropských záležitostech. Trend až neurotického cestování filmu po všech kontinentech se v Locarnu potvrdil v plné síle.

  17. Pod sluncem tma. Jako v hrobě
    7. 7. 2011
    Pod sluncem tma. Jako v hrobě
  18. Zvažovali jsme i Lidice, říká umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och
    17. 6. 2011
    Zvažovali jsme i Lidice, říká umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och
  19. Kdo je tady normální? Po té hranici nepátrám
    9. 6. 2011
    Kdo je tady normální? Po té hranici nepátrám

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.