7.0

Jitka Cerhová: Filmy a seriály

Jitka Cerhová, česká herečka, se narodila v roce 1947. Pocházela z Liberce a v roce 1965, během studií na střední škole, byla objevena při spartakiádě v Praze, což vedlo k jejímu obsazení do filmu Sedmikrásky.

Film Sedmikrásky

V roce 1966 ztvárnila jednu z hlavních rolí, Marii I, ve filmu Sedmikrásky režisérky Věry Chytilové. Tento snímek, považovaný za klíčové dílo československé nové vlny, je známý svým experimentálním stylem a kritikou společenských norem. Cerhová spolu s Ivanou Karbanovou vytvořily dvojici mladých žen, které se rozhodnou "zkazit", což vede k sérii anarchistických a provokativních situací.

Další filmové role

Po úspěchu Sedmikrásek pokračovala Cerhová v herecké kariéře. Objevila se ve filmu Mučedníci lásky (1967) režiséra Jana Němce, kde hrála roli dívky v nočním klubu. V roce 1968 ztvárnila postavu Hany ve filmu Objížďka režiséra Josefa Macha. Dále se objevila ve filmech Zabil jsem Einsteina, pánové (1970) a Svatá hříšnice (1970).

Spolupráce s Věrou Chytilovou

Cerhová opět spolupracovala s Věrou Chytilovou ve filmu Hra o jablko (1977), kde ztvárnila postavu Hany. Tato spolupráce posílila její pozici v československé kinematografii a ukázala její schopnost adaptovat se na různé filmové styly a role.

Pozdější život

Po ukončení herecké kariéry pracovala Cerhová jako modelka. Později se provdala za cizince a usadila se ve Francii. Navzdory omezenému počtu filmových rolí zanechala výraznou stopu v československé nové vlně a její výkon v Sedmikráskách je dodnes ceněn pro svou originalitu a odvahu.


  • Zabil jsem Einsteina, pánové...
    Zabil jsem Einsteina, pánové... (1970)
    FilmRole: manželka
    • Oneplay
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí stroje času do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    78%
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí stroje času do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    1
  • Sedmikrásky
    Sedmikrásky (1966)
    FilmRole: Marie I (tmavovlasá)
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Protože se na světě všechno kazí, rozhodnou se Marie a Marie být také zkažené. S tímto mottem hrají obě dívky hru na vadí - nevadí a nevratnými gesty destruují své okolí. Pro vlastní pobavení jsou schopné udělat téměř vše a neváhají pro tyto účely využívat i muže. Lidé si jich ale příliš nevšímají. Posedlost destrukcí kulminuje závěrečnou sekvencí, v níž Marie a Marie ničí luxusní hotelovou hostinu. Houpají se na křišťálových lustrech, ze kterých padají rovnou do řeky a topí se. Marně škemrají o záchranu s tím, že už nechtějí být zkažené. Nakonec přece jen dostávají šanci vrátit se do zdevastovaného sálu. Obě slibují, že budou hodné a pracovité a snaží se vrátit vše do původního stavu. Výsledek však vyznívá ještě katastrofálněji...
    76%
    Protože se na světě všechno kazí, rozhodnou se Marie a Marie být také zkažené. S tímto mottem hrají obě dívky hru na vadí - nevadí a nevratnými gesty destruují své okolí. Pro vlastní pobavení jsou schopné udělat téměř vše a neváhají pro tyto účely využívat i muže. Lidé si jich ale příliš nevšímají. Posedlost destrukcí kulminuje závěrečnou sekvencí, v níž Marie a Marie ničí luxusní hotelovou hostinu. Houpají se na křišťálových lustrech, ze kterých padají rovnou do řeky a topí se. Marně škemrají o záchranu s tím, že už nechtějí být zkažené. Nakonec přece jen dostávají šanci vrátit se do zdevastovaného sálu. Obě slibují, že budou hodné a pracovité a snaží se vrátit vše do původního stavu. Výsledek však vyznívá ještě katastrofálněji...
    2
  • Hlídač
    Hlídač (1970)
    FilmRole: dámička
    Pepík Vildomec je doma poslušným synem a v práci zodpovědným a úslužným vykonavatelem příkazů. Ledacos si nechá líbit, a to i od vězňů, které hlídá. Tajně si však vybíjí vztek a ponížení na svém psu, jediné bytosti, která je slabší než on. Svatba s opovrhovanou nalezenkyní Marií a útěk jednoho z vězňů však započnou proces Vildomcovy proměny v sadistickou bestii... Tento neobvyklý a v mnoha ohledech mimořádný film je jediným celovečerním dílem Ivana Renče. Jeho děj se odehrává v neurčité době a na neurčitém místě a zcela se soustřeďuje na vnitřní život hlavní postavy (část vyprávění je věnována hrdinovým představám, které se odehrávají na mořském ostrůvku s majákem). Film, který přesvědčivě zpracovává temné stránky lidské psychiky a který se mimo jiné dotýká i rasismu, se v kinech i v televizi objevoval jen sporadicky. Kvůli tomu se neprávem ocitl mezi polozapomenutými díly české kinematografie. (Česká televize)
    Režie:Ivan Renč
    72%
    Pepík Vildomec je doma poslušným synem a v práci zodpovědným a úslužným vykonavatelem příkazů. Ledacos si nechá líbit, a to i od vězňů, které hlídá. Tajně si však vybíjí vztek a ponížení na svém psu, jediné bytosti, která je slabší než on. Svatba s opovrhovanou nalezenkyní Marií a útěk jednoho z vězňů však započnou proces Vildomcovy proměny v sadistickou bestii... Tento neobvyklý a v mnoha ohledech mimořádný film je jediným celovečerním dílem Ivana Renče. Jeho děj se odehrává v neurčité době a na neurčitém místě a zcela se soustřeďuje na vnitřní život hlavní postavy (část vyprávění je věnována hrdinovým představám, které se odehrávají na mořském ostrůvku s majákem). Film, který přesvědčivě zpracovává temné stránky lidské psychiky a který se mimo jiné dotýká i rasismu, se v kinech i v televizi objevoval jen sporadicky. Kvůli tomu se neprávem ocitl mezi polozapomenutými díly české kinematografie. (Česká televize)
    Režie:Ivan Renč
    3
  • Hra o jablko
    Hra o jablko (1978)
    FilmRole: Hana
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Do jedné pražské porodnice nastupuje nová zdravotní sestra, mladá a poněkud ztřeštěná Anna Šímová, která má dar vyvolávat chaos. Život znepříjemňuje zejména mladému asistentovi, doktoru Johnovi, který se o ni přes všechno, čím mu komplikuje život, začne zajímat. Přestože má milenku Martu, manželku svého kolegy, nebránil by se dalšímu nezávaznému flirtu, a proto využije náhody a pozve Annu na skleničku. To, co mezi nimi vzniká, bere dívka kupodivu mnohem vážněji než sobecký a zbabělý doktor. John se rozhodne ze vztahu s Annou vycouvat. Jenže pak ji přistihne, jak z laboratoře odnáší výsledek těhotenského testu...
    Žánry:KomedieDrama
    71%
    Do jedné pražské porodnice nastupuje nová zdravotní sestra, mladá a poněkud ztřeštěná Anna Šímová, která má dar vyvolávat chaos. Život znepříjemňuje zejména mladému asistentovi, doktoru Johnovi, který se o ni přes všechno, čím mu komplikuje život, začne zajímat. Přestože má milenku Martu, manželku svého kolegy, nebránil by se dalšímu nezávaznému flirtu, a proto využije náhody a pozve Annu na skleničku. To, co mezi nimi vzniká, bere dívka kupodivu mnohem vážněji než sobecký a zbabělý doktor. John se rozhodne ze vztahu s Annou vycouvat. Jenže pak ji přistihne, jak z laboratoře odnáší výsledek těhotenského testu...
    Žánry:KomedieDrama
    4
  • Objížďka
    Objížďka (1968)
    FilmRole: Hana
    Obyvatelé malebné vesničky, pyšní na svou starobylou lípu, postihne rušivá událost - má tudy vést dočasná silniční odbočka. Figurkovitě načrtnuté obyvatelstvo nejprve protestuje proti zvýšenému provozu, ale nakonec si na přítomný ruch a vzrušení zvykne. Ostatně některým, třeba hostinskému, přináší taková situace prospěch. Režisér Josef Mach chtěl vytvořit jakousi domácí nápodobu francouzských Zvonokos, avšak došel nanejvýš do půli cesty.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    60%
    Obyvatelé malebné vesničky, pyšní na svou starobylou lípu, postihne rušivá událost - má tudy vést dočasná silniční odbočka. Figurkovitě načrtnuté obyvatelstvo nejprve protestuje proti zvýšenému provozu, ale nakonec si na přítomný ruch a vzrušení zvykne. Ostatně některým, třeba hostinskému, přináší taková situace prospěch. Režisér Josef Mach chtěl vytvořit jakousi domácí nápodobu francouzských Zvonokos, avšak došel nanejvýš do půli cesty.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    5
  • Mučedníci lásky
    Mučedníci lásky (1967)
    Film
    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající jinou realitu.
    Režie:Jan Němec
    58%
    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající jinou realitu.
    Režie:Jan Němec
    6
  • Podezření
    Podezření (1973)
    Film
    57%
    7
  • Svatá hříšnice
    Svatá hříšnice (1970)
    FilmRole: lehká holka
    53%
    8

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.