Jan Rychlík: Nejlepší filmy a seriály

6.3

Jan Rychlík: Filmy a seriály

  • Limonádový Joe aneb Koňská opera
    Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964)
    Film
    • Oneplay
    • Magenta TV
    83%
    1
  • Stvoření světa
    Stvoření světa (1958)
    Film
    79%
    2
  • Cirkus Hurvínek
    Cirkus Hurvínek (1955)
    Film
    77%
    3
  • Pérák a SS
    Pérák a SS (1946)
    Film
    První animovaný film Jiřího Trnky pro dospělé. Jedná se o komický příběh legendárního kominíka, který se s pomocí pružiny ze starého gauče stal postrachem pražských jednotek SS za druhé světové války.
    73%
    První animovaný film Jiřího Trnky pro dospělé. Jedná se o komický příběh legendárního kominíka, který se s pomocí pružiny ze starého gauče stal postrachem pražských jednotek SS za druhé světové války.
    4
  • Árie prérie
    Árie prérie (1949)
    Film
    73%
    5
  • O věcech nadpřirozených
    O věcech nadpřirozených (1959)
    FilmRole: 1. Glorie
    Karel Čapek s oblibou přemýšlel nad jevy, jejichž průběh byl tak trošku mimo naše chápání, a vyvozoval z nich pozoruhodné závěry, úzce se dotýkající lidského duševna. Zájem o jasnovidce, grafology a další víceméně podobné šarlatány najdeme v jeho povídkách i netradičních kratičkých detektivkách s nečekaným řešením. Režiséři Jiří Krejčík, Jaroslav Mach a Miloš Makovec si z množství Čapkových povídek vybrali tři k filmovému přepisu. V prosinci 1958 se konala premiéra filmu O věcech nadpřirozených. Povídka Glorie ale jako jediná plně odpovídá názvu. Vypráví totiž o svatozáři, která se náhle objevila nad hlavou andělsky hodného bankovního úředníka (Ladislav Pešek). Druhá povídka Tajemství písma popisuje všední manželský trojúhelník a jediným nadpřirozeným jevem je v ní pouze grafolog Jensen (Miloš Kopecký). V povídce Právní případ není nadpřirozeného vůbec nic - zdánlivě mrtvý děda ožije při automobilové nehodě (zde hraje Jan Pelikán a opět Miloš Kopecký). Originály povídek naleznete ve sbírce Bajky a podpovídky (první a třetí příběh) a v Povídkách z jedné kapsy (druhý příběh). Film O věcech nadpřirozených zaujal nejen české diváky, ale i mezinárodní festivalové publikum. Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Česká televize)
    73%
    Karel Čapek s oblibou přemýšlel nad jevy, jejichž průběh byl tak trošku mimo naše chápání, a vyvozoval z nich pozoruhodné závěry, úzce se dotýkající lidského duševna. Zájem o jasnovidce, grafology a další víceméně podobné šarlatány najdeme v jeho povídkách i netradičních kratičkých detektivkách s nečekaným řešením. Režiséři Jiří Krejčík, Jaroslav Mach a Miloš Makovec si z množství Čapkových povídek vybrali tři k filmovému přepisu. V prosinci 1958 se konala premiéra filmu O věcech nadpřirozených. Povídka Glorie ale jako jediná plně odpovídá názvu. Vypráví totiž o svatozáři, která se náhle objevila nad hlavou andělsky hodného bankovního úředníka (Ladislav Pešek). Druhá povídka Tajemství písma popisuje všední manželský trojúhelník a jediným nadpřirozeným jevem je v ní pouze grafolog Jensen (Miloš Kopecký). V povídce Právní případ není nadpřirozeného vůbec nic - zdánlivě mrtvý děda ožije při automobilové nehodě (zde hraje Jan Pelikán a opět Miloš Kopecký). Originály povídek naleznete ve sbírce Bajky a podpovídky (první a třetí příběh) a v Povídkách z jedné kapsy (druhý příběh). Film O věcech nadpřirozených zaujal nejen české diváky, ale i mezinárodní festivalové publikum. Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Česká televize)
    6
  • Ztracenci
    Ztracenci (1957)
    Film
    Tři tereziánští vojáci – kyrysník, pěšák a husar – se náhodně setkají v lesích za prusko-rakouské války. Válka na každém z nich zanechala hluboké stopy. Kyrysník je dezertér na útěku, zatímco pěšák se chce jen podívat na pár dnů domů za svou milou Baruškou, kterou sedm let neviděl. Husar odmalička zná jen vojenské prostředí a pronásleduje ho vzpomínka na dítě, které v opilosti vlastníma rukama zabil. Vojáci naleznou dočasný úkryt v chalupě sedláka Jíry. Ukáže se, že Jíra si před třemi lety vzal za ženu právě pěšákovu Barušku. Když se všechno vysvětlí, musejí tři „ztracenci“ vzít opět do rukou zbraně, kterých se již nechtěli dotknout. To když stavení začne rabovat horda nepřátel… (Film Europe)
    72%
    Tři tereziánští vojáci – kyrysník, pěšák a husar – se náhodně setkají v lesích za prusko-rakouské války. Válka na každém z nich zanechala hluboké stopy. Kyrysník je dezertér na útěku, zatímco pěšák se chce jen podívat na pár dnů domů za svou milou Baruškou, kterou sedm let neviděl. Husar odmalička zná jen vojenské prostředí a pronásleduje ho vzpomínka na dítě, které v opilosti vlastníma rukama zabil. Vojáci naleznou dočasný úkryt v chalupě sedláka Jíry. Ukáže se, že Jíra si před třemi lety vzal za ženu právě pěšákovu Barušku. Když se všechno vysvětlí, musejí tři „ztracenci“ vzít opět do rukou zbraně, kterých se již nechtěli dotknout. To když stavení začne rabovat horda nepřátel… (Film Europe)
    7
  • Démanty noci
    Démanty noci (1964)
    Film
    • Oneplay
    • iTunes
    • DaFilms
    Celovečerní debut režiséra Jana Němce je dramatem na hranici života a smrti. Útěk dvou židovských mladíků z transportu smrti naturalisticky zachycuje stavy únavy, úzkosti, hladu a ohrožení. Obrazy úniku psychicky i fyzicky vyčerpaných mužů jsou prokládány asociativními retrospektivami, sny a halucinacemi, které zpřítomňují subjektivní vnímání obou protagonistů. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry tehdy osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let. V Démantech noci je téma holokaustu nahlédnuto intenzivně subjektivním pohledem. Režisér vytvořil několik verzí filmu, než nalezl adekvátní audiovizuální tvar vypovídající o extrémním prožitku existence. Styl technicky i narativně provokativního díla sám Němec charakterizoval jako „snový realismus“, čemuž odpovídají nejen vizuální kompozice, ale i minimum dialogů a ticho jako dramatický prvek. (Národní filmový archiv)
    Režie:Jan Němec
    71%
    Celovečerní debut režiséra Jana Němce je dramatem na hranici života a smrti. Útěk dvou židovských mladíků z transportu smrti naturalisticky zachycuje stavy únavy, úzkosti, hladu a ohrožení. Obrazy úniku psychicky i fyzicky vyčerpaných mužů jsou prokládány asociativními retrospektivami, sny a halucinacemi, které zpřítomňují subjektivní vnímání obou protagonistů. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry tehdy osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let. V Démantech noci je téma holokaustu nahlédnuto intenzivně subjektivním pohledem. Režisér vytvořil několik verzí filmu, než nalezl adekvátní audiovizuální tvar vypovídající o extrémním prožitku existence. Styl technicky i narativně provokativního díla sám Němec charakterizoval jako „snový realismus“, čemuž odpovídají nejen vizuální kompozice, ale i minimum dialogů a ticho jako dramatický prvek. (Národní filmový archiv)
    Režie:Jan Němec
    8
  • O skleničku víc
    O skleničku víc (1954)
    Film
    Barevný loutkový film o motocyklistovi, který jede za svou láskou. V zájezdním hostinci neodolá skleničce likéru a cestou pak havaruje.
    Žánry:Animovaný
    70%
    Barevný loutkový film o motocyklistovi, který jede za svou láskou. V zájezdním hostinci neodolá skleničce likéru a cestou pak havaruje.
    Žánry:Animovaný
    9
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    Film
    69%
    10
  • Veselý cirkus
    Veselý cirkus (1951)
    Film
    61%
    11
  • Cirkus bude!
    Cirkus bude! (1954)
    Film
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    59%
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    12
  • Hudba z Marsu
    Hudba z Marsu (1955)
    Film
    Předseda závodního výboru ROH Václav Řehák se zaváže náměstkovi ministra, že se postará, aby v podniku Mars vznikl orchestr. Zároveň ohlásí svatbu Hany Jelínkové s Honzou Tomanem. Honza se však odmítá oženit, dokud nebude splněn předsedův slib. Kapela se tedy učí hrát pod vedením zkušeného muzikanta Jiřího Karase, s nímž odjíždí zkoušet na rekreaci. Po čase se přihlásí do soutěže lidové tvořivosti v Praze, kde navzdory četným překážkám zvítězí. Svatbě mladého páru už nic nebrání.
    Žánry:HudebníKomedie
    58%
    Předseda závodního výboru ROH Václav Řehák se zaváže náměstkovi ministra, že se postará, aby v podniku Mars vznikl orchestr. Zároveň ohlásí svatbu Hany Jelínkové s Honzou Tomanem. Honza se však odmítá oženit, dokud nebude splněn předsedův slib. Kapela se tedy učí hrát pod vedením zkušeného muzikanta Jiřího Karase, s nímž odjíždí zkoušet na rekreaci. Po čase se přihlásí do soutěže lidové tvořivosti v Praze, kde navzdory četným překážkám zvítězí. Svatbě mladého páru už nic nebrání.
    Žánry:HudebníKomedie
    13
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    Film
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    58%
    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává s britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.
    14
  • Návštěva z oblak
    Návštěva z oblak (1955)
    Film
    Nejlepší komando světa? SAS, Delta Force, Spetznaz? Kdepak, nikdo nemá na řepáky z Trnkové! Kromě toho, že ve filmu uvidíte celou plejádu vynikajících českých herců, zjistíte, že traktoristé organizovaní ve Svazarmu vydrží pod vodou bez přístrojů déle než deset minut (v kamufláži typ ptačí hnízdo), ovládají veškerou moderní techniku a navíc mají všichni šarm a eleganci Jamese Bonda. Náborový film do Svazarmu vypovídá o době svého vzniku víc, než možná jeho tvůrci chtěli. Naštěstí je to komedie a smát se opravdu budete.
    Žánry:Komedie
    56%
    Nejlepší komando světa? SAS, Delta Force, Spetznaz? Kdepak, nikdo nemá na řepáky z Trnkové! Kromě toho, že ve filmu uvidíte celou plejádu vynikajících českých herců, zjistíte, že traktoristé organizovaní ve Svazarmu vydrží pod vodou bez přístrojů déle než deset minut (v kamufláži typ ptačí hnízdo), ovládají veškerou moderní techniku a navíc mají všichni šarm a eleganci Jamese Bonda. Náborový film do Svazarmu vypovídá o době svého vzniku víc, než možná jeho tvůrci chtěli. Naštěstí je to komedie a smát se opravdu budete.
    Žánry:Komedie
    15
  • Kavárna na hlavní třídě
    Kavárna na hlavní třídě (1954)
    FilmRole: Někdo má rád dívky vlažné
    56%
    16
  • V trestném území
    V trestném území (1951)
    Film
    54%
    17
  • Veselý souboj
    Veselý souboj (1951)
    Film
    50%
    18
  • Případ dr. Kováře
    Případ dr. Kováře (1950)
    Film
    Třídní rozdíly pronikly i do zdravotnictví. Zatímco primář prestižního sanatoria zavírá oči před zlořády kolem sebe, v jeho mladém kolegovi se naopak probudí soucit s chudými - pomáhá dělníkům a jejich podvyživeným dětem. Do toho zasáhne výbuch v blízké továrně a sympatický hrdina se ujme léčení těžce popáleného člověka. Naivní děj doplňuje, jak jinak, než zlotřilý továrník.
    Žánry:Drama
    39%
    Třídní rozdíly pronikly i do zdravotnictví. Zatímco primář prestižního sanatoria zavírá oči před zlořády kolem sebe, v jeho mladém kolegovi se naopak probudí soucit s chudými - pomáhá dělníkům a jejich podvyživeným dětem. Do toho zasáhne výbuch v blízké továrně a sympatický hrdina se ujme léčení těžce popáleného člověka. Naivní děj doplňuje, jak jinak, než zlotřilý továrník.
    Žánry:Drama
    19

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.