Rudolf Kalina: Nejlepší filmy a seriály

6.6

Rudolf Kalina: Filmy a seriály

Rudolf Kalina se narodil 21. ledna 1931 v Praze, tehdejším Československu. Informace o jeho raném životě a vzdělání nejsou veřejně dostupné.

Filmová kariéra

Rudolf Kalina je známý především svými filmovými rolemi v 60. letech 20. století. V roce 1968 ztvárnil postavu ošetřovatele ve filmu "Pension pro svobodné pány", který režíroval Jiří Krejčík. Tento film je komedií o přísných pravidlech v penzionu pro svobodné pány a o pokusech mladých nájemníků tato pravidla obejít. V roce 1969 se objevil ve válečném filmu "Most u Remagenu" (The Bridge at Remagen), kde ztvárnil roli německého vojáka. Tento americký film byl natáčen částečně v Československu a Rudolf Kalina v něm ztvárnil vedlejší roli. Další významnou rolí byla postava ve filmu "Skřivánci na niti" (1969), který režíroval Jiří Menzel. Tento film byl však kvůli politickým důvodům uveden až v roce 1990.

Divadelní kariéra

Informace o divadelní kariéře Rudolfa Kaliny nejsou dostupné.

Televizní tvorba

Informace o televizní tvorbě Rudolfa Kaliny nejsou dostupné.

Osobní život

Informace o osobním životě Rudolfa Kaliny nejsou veřejně dostupné.


  • Sňatky z rozumu
    Sňatky z rozumu (1968)
    Seriál
    • iVysílání
    Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes, po sedmatřiceti letech, se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako Přeslice - Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    86%
    Pětidílná sága dvou podnikatelských rodů z vrcholného období našeho národního obrození na motivy románu Vladimíra Neffa začíná v roce 1859 a končí otevřením Národního divadla v roce 1881. Tento pamětnický seriál patří mezi nejcennější díla archivu České televize. U jeho zrodu stáli dva významní televizní tvůrci - scenárista Otto Zelenka a režisér František Filip. Práce na scénářích začala ještě před jarem 1968 a diváci viděli seriál poprvé na podzim téhož roku. Zasaženi a poníženi srpnovými událostmi a posrpnovým vývojem nacházeli v historickém seriálu útěchu, povzbuzení a naději. V roce své premiéry seriál překvapil kvalitou, dokonalým řemeslným zpracováním a nádhernou přehlídkou hereckých výkonů. Dnes, po sedmatřiceti letech, se Jiří Vala jako Martin Nedobyl, Slávka Budínová jako Valentýnka, Iva Janžurová a Jiřina Jirásková jako Přeslice - Hana a Bětuše Váchovy, Vladimír Ráž a Gabriela Vránová jako Born a Líza vrátí k divákům jako představitelé důvěrně známých a oblíbených postav. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    1
  • Světáci
    Světáci (1969)
    FilmRole: mistr na stavbě
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +2
    Tři venkovští fasádníci (Sovák-Brodský-Libíček), kteří pracují na obnově starých pražských domů, se vždy jednou za měsíc vydají do nejdražších barů. Zde jsou však, ke své nelibosti, považováni za nevzdělané šašky. A tak se tito pánové rozhodnou se svou hloupostí skončit a stát se konečně opravdovými světáky. Najmou si učitele slušného chování (O. Nový) a promění se vzhledem i duchem ve 'vzdělance'. Také kvůli své hýřivosti penězi, kdy velkou část své výplaty utratí v barech, se stanou terčem tří podvodnic (Bohdalová-Jirásková-Janžurová), které se je pokusí okrást. Nejdříve se však i tyto 'lehké děvy' musí proměnit v dámy, aby novopečené gentlemany naoko 'sbalily'. Tuto trojici slečen učí slušnému chování stará kuplířka (J. Šejbalová), která využívá svého bytu k okrádání vytipovaných pánů. Avšak konec jejího 'podnikání' se blíží.
    Žánry:Komedie
    85%
    Tři venkovští fasádníci (Sovák-Brodský-Libíček), kteří pracují na obnově starých pražských domů, se vždy jednou za měsíc vydají do nejdražších barů. Zde jsou však, ke své nelibosti, považováni za nevzdělané šašky. A tak se tito pánové rozhodnou se svou hloupostí skončit a stát se konečně opravdovými světáky. Najmou si učitele slušného chování (O. Nový) a promění se vzhledem i duchem ve 'vzdělance'. Také kvůli své hýřivosti penězi, kdy velkou část své výplaty utratí v barech, se stanou terčem tří podvodnic (Bohdalová-Jirásková-Janžurová), které se je pokusí okrást. Nejdříve se však i tyto 'lehké děvy' musí proměnit v dámy, aby novopečené gentlemany naoko 'sbalily'. Tuto trojici slečen učí slušnému chování stará kuplířka (J. Šejbalová), která využívá svého bytu k okrádání vytipovaných pánů. Avšak konec jejího 'podnikání' se blíží.
    Žánry:Komedie
    2
  • Na samotě u lesa
    Na samotě u lesa (1976)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • iTunes
    • +2
    85%
    3
  • Čtyři vraždy stačí, drahoušku
    Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1971)
    FilmRole: číšník
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    • +1
    82%
    4
  • Most u Remagenu
    Most u Remagenu (1969)
    FilmRole: SS Corporal
    • iTunes
    75%
    5
  • Slasti Otce vlasti
    Slasti Otce vlasti (1969)
    FilmRole: odbojný muž
    • Oneplay
    70%
    6
  • Ďábelské líbánky
    Ďábelské líbánky (1970)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Hvězdou výzkumného ústavu chemických závodů je docent Kostohryz (V. Brodský), kterého obdivují jak mužští kolegové, tak především kolegyně. Asistentky Dagmar (J. Brejchová) a Ester (I. Janžurová) jsou do něj dokonce zamilované, a to tak, že navzájem jedna druhou nesnášejí. Rafinovaná Dagmar jednoho dne sprovodí Ester ze světa a přinutí Kostohryze, aby se s ní oženil. Líbánky v hájovně se však zvrtnou v sérii smrtících událostí: Dagmar chystá na manžela nebezpečné léčky, neboť se dovtípí, že Kostohryz spolupracuje s policií na jejím usvědčení. Muži nezbude, než se bránit stejným způsobem. Všemu přihlíží popletený policejní kapitán Libíček (J. Libíček) se svou rázovitou řidičkou Alžbětou (J. Jirásková)... (Česká televize)
    Žánry:KomedieKrimi
    70%
    Hvězdou výzkumného ústavu chemických závodů je docent Kostohryz (V. Brodský), kterého obdivují jak mužští kolegové, tak především kolegyně. Asistentky Dagmar (J. Brejchová) a Ester (I. Janžurová) jsou do něj dokonce zamilované, a to tak, že navzájem jedna druhou nesnášejí. Rafinovaná Dagmar jednoho dne sprovodí Ester ze světa a přinutí Kostohryze, aby se s ní oženil. Líbánky v hájovně se však zvrtnou v sérii smrtících událostí: Dagmar chystá na manžela nebezpečné léčky, neboť se dovtípí, že Kostohryz spolupracuje s policií na jejím usvědčení. Muži nezbude, než se bránit stejným způsobem. Všemu přihlíží popletený policejní kapitán Libíček (J. Libíček) se svou rázovitou řidičkou Alžbětou (J. Jirásková)... (Česká televize)
    Žánry:KomedieKrimi
    7
  • Báječní muži s klikou
    Báječní muži s klikou (1979)
    FilmRole: poselstvo
    • Oneplay
    • iTunes
    Kouzelník Pasparte, majitel maringotky, několika triků a promítacího přístroje, sní o tom, že si jednoho dne otevře první stálý český biograf, v němž bude promítat pouze české filmy. Chybí mu však potřebný kapitál, aby svůj sen zrealizoval, a tak zatím se svým představením objíždí zapadlé vísky Cestou se setkává i s umírajícím kolegou, který mu svěří nejen všechny své filmové pásky, ale také velmi pohlednou dceru Aloisii. Pasparte dorazí i s dívkou do Prahy, kde se Aloisie stává středem pozornosti všech mužů v okolí. To by ani tak nevadilo, horší je, že na krásku nepříčetně žárlí i Paspartova bytná Evženie. Pasparte nakonec milou schovanku nabídne jako hospodyni svobodnému fotografovi Janu Kolenatému, jenž touží po jediném - natáčet živé obrazy staré Prahy. Ovšem kouzelník má s mládencem ještě jiné plány. Chce ho jako společníka do budoucího podniku. Avšak ten je stále jen jeho velkým snem, protože dosud nesehnal potřebné prostředky. Navíc je tu paní Evženie, jež striktně odmítá jakékoli novoty, tedy s výjimkou těch, které by Pasparte vykompenzoval tím, že by se s ní oženil. Přesto si kouzelník podá na magistrát žádost o koncesi na stálé kino a začne jednat s Kolenatým a kabaretiérem Šlapetou o natočení prvního filmu. Jenže celý projekt je záhy ohrožen divadelní umělkyní Emilií Kolářovou - Mladou, jež je zapřísáhlou odpůrkyní biografu. (oficiální text distributora)
    70%
    Kouzelník Pasparte, majitel maringotky, několika triků a promítacího přístroje, sní o tom, že si jednoho dne otevře první stálý český biograf, v němž bude promítat pouze české filmy. Chybí mu však potřebný kapitál, aby svůj sen zrealizoval, a tak zatím se svým představením objíždí zapadlé vísky Cestou se setkává i s umírajícím kolegou, který mu svěří nejen všechny své filmové pásky, ale také velmi pohlednou dceru Aloisii. Pasparte dorazí i s dívkou do Prahy, kde se Aloisie stává středem pozornosti všech mužů v okolí. To by ani tak nevadilo, horší je, že na krásku nepříčetně žárlí i Paspartova bytná Evženie. Pasparte nakonec milou schovanku nabídne jako hospodyni svobodnému fotografovi Janu Kolenatému, jenž touží po jediném - natáčet živé obrazy staré Prahy. Ovšem kouzelník má s mládencem ještě jiné plány. Chce ho jako společníka do budoucího podniku. Avšak ten je stále jen jeho velkým snem, protože dosud nesehnal potřebné prostředky. Navíc je tu paní Evženie, jež striktně odmítá jakékoli novoty, tedy s výjimkou těch, které by Pasparte vykompenzoval tím, že by se s ní oženil. Přesto si kouzelník podá na magistrát žádost o koncesi na stálé kino a začne jednat s Kolenatým a kabaretiérem Šlapetou o natočení prvního filmu. Jenže celý projekt je záhy ohrožen divadelní umělkyní Emilií Kolářovou - Mladou, jež je zapřísáhlou odpůrkyní biografu. (oficiální text distributora)
    8
  • Pan Tau a cesta kolem světa
    Pan Tau a cesta kolem světa (1972)
    FilmRole: štamgast
    70%
    9
  • Co je doma, to se počítá, pánové...
    Co je doma, to se počítá, pánové... (1980)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Magenta TV
    Volné pokračování komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, film Co je doma, to se počítá, pánové, začíná, když René Novák přiváží neteř Bartáčkových, Naďu. Obě rodiny jsou stále v konfliktu, i když méně intenzivním. René rodičům vnukne nápad na rychlé zbohatnutí založením fiktivního klubu Nováků, kde členové platí zápisné. Bartáčkovi jsou zaneprázdněni snahou vymámit peníze od tetičky Rosy z Ameriky. Zatímco Novákovi sbírají pětikoruny, Bartáčkovi očekávají příjezd tetičky. Naďa a René, kteří se do honby za penězi nezapojují, nacházejí zalíbení jeden v druhém a možná si zopakují svatbu, tentokrát skutečnou.
    Žánry:KomedieSatira
    69%
    Volné pokračování komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, film Co je doma, to se počítá, pánové, začíná, když René Novák přiváží neteř Bartáčkových, Naďu. Obě rodiny jsou stále v konfliktu, i když méně intenzivním. René rodičům vnukne nápad na rychlé zbohatnutí založením fiktivního klubu Nováků, kde členové platí zápisné. Bartáčkovi jsou zaneprázdněni snahou vymámit peníze od tetičky Rosy z Ameriky. Zatímco Novákovi sbírají pětikoruny, Bartáčkovi očekávají příjezd tetičky. Naďa a René, kteří se do honby za penězi nezapojují, nacházejí zalíbení jeden v druhém a možná si zopakují svatbu, tentokrát skutečnou.
    Žánry:KomedieSatira
    10
  • Pan Tau
    Pan Tau (1970)
    SeriálRole: štamgast (Pan Tau a cesta kolem světa)
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    68%
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    11
  • Cesta na Jihozápad
    Cesta na Jihozápad (1989)
    Film
    67%
    12
  • Zločin v šantánu
    Zločin v šantánu (1968)
    FilmRole: porotce
    • Oneplay
    • Canal+
    Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    65%
    Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    13
  • Zatykač na královnu
    Zatykač na královnu (1974)
    FilmRole: číšník
    • Oneplay
    Vyrábět potajmu alkohol se nevyplácí. Když tajemnému šéfovi výhodných obchodů s nelegálním alkoholem hrozí prozrazení, nezastaví se před ničím - je ochoten třeba i za cenu vraždy zabránit svému odhalení. Autoři však rozehrávají rádoby i psychologický motiv sličné laborantky, která je do podloudné výroby rovněž zapletena. Detektivka je to hodně toporná a nezajímavá, poskytující však názornou představu o tom, jak na začátku 70. let vyhlížela zábavná, oddechová tvorba.
    Žánry:DramaKrimi
    62%
    Vyrábět potajmu alkohol se nevyplácí. Když tajemnému šéfovi výhodných obchodů s nelegálním alkoholem hrozí prozrazení, nezastaví se před ničím - je ochoten třeba i za cenu vraždy zabránit svému odhalení. Autoři však rozehrávají rádoby i psychologický motiv sličné laborantky, která je do podloudné výroby rovněž zapletena. Detektivka je to hodně toporná a nezajímavá, poskytující však názornou představu o tom, jak na začátku 70. let vyhlížela zábavná, oddechová tvorba.
    Žánry:DramaKrimi
    14
  • Tři chlapi v chalupě
    Tři chlapi v chalupě (1963)
    FilmRole: mládenec
    • iVysílání
    Filmová komedie, která vznikla v roce 1963, navazuje na ve své době mimořádně úspěšný televizní seriál z počátku šedesátých let. Stejně jako scénář k filmu napsal Jaroslav Dietl a vyprávěl o rodině družstevníků Potůčkových, kteří sami bez ženské pomoci vedou poněkud svéráznou domácnost ve vesnici Ouplavice. Děda Potůček je vdovec, jeho synovi utekla žena a vnuk je zatím ještě svobodný. Kromě toho je syn předsedou JZD a vnuk předsedou ČSM. Děda sice není předsedou ničeho, ale zato má potřebu neustále oběma funkcionářům v rodině radit a pomáhat, což ve spojení s jeho schopností zamotat a pokazit všechno, do čeho se pustí, značně komplikuje život zejména synovi, který odmítá dělat líbivou politiku a odmítá psát přikrášlená hlášení o úspěších při plnění zemědělských úkolů. Jeho zatvrzelost se vůbec nelíbí družstevníkům, protože Ouplavice soutěží se sousední Piskoří a jednou z poněkud neférových zbraní jsou právě falešná hlášení o úspěších družstva, která pochopitelně nevadí ani družstevníkům, ani těm nahoře, kteří se tak mohou zalíbit těm, kdo jsou ještě výše. Nelíbí se mu dokonce ani dědova snaha namluvit redaktorovi, který má napsat reportáž o kompostech, že všechny odpadky ve vesnici, dokonce i hromady roští a cihel, jsou komposty. Přestože se situace ve vsi vyostřuje a začínají padat i ostrá slova o vyslovení nedůvěry předsedovi, Potůček svůj postoj ubrání a nakonec se mu dostane zaslouženého zadostiučinění.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    62%
    Filmová komedie, která vznikla v roce 1963, navazuje na ve své době mimořádně úspěšný televizní seriál z počátku šedesátých let. Stejně jako scénář k filmu napsal Jaroslav Dietl a vyprávěl o rodině družstevníků Potůčkových, kteří sami bez ženské pomoci vedou poněkud svéráznou domácnost ve vesnici Ouplavice. Děda Potůček je vdovec, jeho synovi utekla žena a vnuk je zatím ještě svobodný. Kromě toho je syn předsedou JZD a vnuk předsedou ČSM. Děda sice není předsedou ničeho, ale zato má potřebu neustále oběma funkcionářům v rodině radit a pomáhat, což ve spojení s jeho schopností zamotat a pokazit všechno, do čeho se pustí, značně komplikuje život zejména synovi, který odmítá dělat líbivou politiku a odmítá psát přikrášlená hlášení o úspěších při plnění zemědělských úkolů. Jeho zatvrzelost se vůbec nelíbí družstevníkům, protože Ouplavice soutěží se sousední Piskoří a jednou z poněkud neférových zbraní jsou právě falešná hlášení o úspěších družstva, která pochopitelně nevadí ani družstevníkům, ani těm nahoře, kteří se tak mohou zalíbit těm, kdo jsou ještě výše. Nelíbí se mu dokonce ani dědova snaha namluvit redaktorovi, který má napsat reportáž o kompostech, že všechny odpadky ve vesnici, dokonce i hromady roští a cihel, jsou komposty. Přestože se situace ve vsi vyostřuje a začínají padat i ostrá slova o vyslovení nedůvěry předsedovi, Potůček svůj postoj ubrání a nakonec se mu dostane zaslouženého zadostiučinění.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    15
  • Sokolovo
    Sokolovo (1975)
    Film
    V rámci volného cyklu politicky vypjatých rekonstrukcí, které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupili do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    60%
    V rámci volného cyklu politicky vypjatých rekonstrukcí, které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupili do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    16
  • Zlá noc
    Zlá noc (1973)
    FilmRole: Ridic VB
    59%
    17
  • ...nebo být zabit
    ...nebo být zabit (1986)
    FilmRole: velitel
    Útěk z koncentračního tábora je vždy nebezpečný. Pokud však dvojice uprchlíků chce přežít, musí sama zabíjet, a to pokud možno tiše, aby na sebe neupozornila. Starší z mužů zaškoluje mladšího druha do obtížného umění, jak přežít. Film ukazuje, jak ve výjimečných podmínkách upadají obvyklé lidské hodnoty, jak do pozadí ustupují soucit i svědomí, jak zabíjení se stává sebezáchovnou normou jednání. Do scén útěku se prolínají retrospektivní vsuvky, v nichž se oběma protagonistům odvíjejí vzpomínky na nedávnou minulost. Režisér Martin Hollý zvolil výrazně expresivní polohu, která však místy hraničí s násilnou křečovitostí.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    59%
    Útěk z koncentračního tábora je vždy nebezpečný. Pokud však dvojice uprchlíků chce přežít, musí sama zabíjet, a to pokud možno tiše, aby na sebe neupozornila. Starší z mužů zaškoluje mladšího druha do obtížného umění, jak přežít. Film ukazuje, jak ve výjimečných podmínkách upadají obvyklé lidské hodnoty, jak do pozadí ustupují soucit i svědomí, jak zabíjení se stává sebezáchovnou normou jednání. Do scén útěku se prolínají retrospektivní vsuvky, v nichž se oběma protagonistům odvíjejí vzpomínky na nedávnou minulost. Režisér Martin Hollý zvolil výrazně expresivní polohu, která však místy hraničí s násilnou křečovitostí.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    18
  • 30 případů majora Zemana
    30 případů majora Zemana (1976)
    SeriálRole: lékař (11/Křížová cesta)
    • iVysílání
    Hlavní postavou je příslušník SNB Jan Zeman (Vladimír Brabec), který se postupně vypracuje z řadového čekatele na náčelníka pražské kriminálky v hodnosti majora. Seriál začíná v roce 1945, kdy se mladý Honza Zeman vrací po válce domů z koncentračního tábora. Netuší, že Smrt u jezera potká jeho otce, kterého někdo zastřelil. Poté, co s Janovou pomocí příslušníci SNB vraha dopadnou, dostane Jan nabídku, aby se přidal k vyšetřovatelům SNB, kterým šéfuje Vašek Kalina, bývalý spoluvězeň z německého lágru. 1946 - jako čekatel SNB začíná Zeman působit v Kateřinské Hoře, kde čelí podvodnému pokusu o opuštění republiky bývalými členy Wehrmachtu, alias Vyznavači ohně. 1947 - poetický název "Loupež sladkého i" skrývá šmelinu s inzulínem. V tomtéž roce řeší Zeman případ Rubínových křížů a Vladimír Brabec si zde zahrál dvojroli identických dvojníků a tentokrát jde o církevní zlato. 1948 - Hon na lišku - Zeman se seznamuje s novým velitelem, jistým nadporučíkem Pavlem Bláhou a jsme svědky uvědomělého Zemanova postoje při útoku dělnické třídy na továrnu podnikatele Čadka. 1949 - Bestie je převaděč, který své oběti oloupí a utopí v bažině. Zeman je lákán do Prahy. 1950 - V případu Mědirytina se Zeman seznámí se svou budoucí ženou Lídou a řeší už jako člen pražské kriminálky falešné potravinové lístky. 1951 - Velmi volně na motivy událostí okolo bratrů Mašínových vyšetřuje Zeman přepadení sanitního vozu zrovna když přichází na svět jeho dcera Liduška. Díl nese název Strach. 1952 - Kromě pašování, ve kterém hraje roli Loď do Hamburku, otvírá se opět téma špionáže. Objevuje se postava Pavla Bláhy, který se tajně vrací do republiky a Zemanovi proklouzne. 1953 - V Plánici opakovaně hoří a vyšetřovat přijíždí Zeman. Vzpomíná s kamarádem Mutlem a jeho ženou na události před pěti lety (Hon na lišku). Skupina diverzantů má na svědomí nejen požáry, ale také smrt Mutla a všech soudruhů na místní škole. Farář má špatné svědomí a Vrah se skrývá v poli. 1954 - Zemana a jeho tým přivede do Kráslého Pole vražda místního faráře. Křížová cesta ukrývá obálku s dokumenty pro ukrývaného Bláhu, ale díky okolnostem nic nevychází podle plánu. 1955 - V díle s názvem Kleště pokračuje Bláhova snaha o svou záchranu. Podstoupí plastickou operaci, ale stejně je poznán. Zůstávají za ním mrtvoly. 1956 - Romance o nenápadné paní si bere na paškál socialistickou morálku, zpronevěru a lidskost. Poslední vlastností oplývá především Lída Zemanová. 1957 - Bláha už ví, že v jeho případě se jedná o Konec velké šance, jak se v Československu nejen uplatnit, ale jak se zase vrátit na Západ. Cílem jeho pomsty se nestane Zeman, ale jeho žena Lída. Jirka Hradec potkává svou osudovou ženu Hanku Bízovou. 1958 - Zemana může vytrhnout z těžkého smutku jen opravdu těžký případ, jako třeba Kvadratura ženy. 1959 - Zlatnické družstvo Jupiter přijelo na zámek v Litoňovicích a netuší, že jedna jejich pracovnice má k zámku osobitý vztah. Kateřina von Laubringen, neboli Dáma s erbem na obraze má totiž úplně stejné oči. 1960 - Prokleté dědictví je spousta peněz z šest let starého loupežného přepadení poštovního vozu. Zeman se při vyšetřování na Kladně setkává s plánickou Blankou a málem přijde o život. 1961 - Záškodníci v zahraničí mají mezi sebou špiona a jejich sídlo je v Berlíně, v baru Bílé linky. Zeman a Hradec jdou do nebezpečné akce. Hanka Bízová je Stardust. 1962 - Komediálně laděný díl s názvem Třetí housle je plný záměn, omylů, nedorozumění, psů a čachrů s penězi. Mezitím se Zeman stihne oženit v Karlových Varech s Blankou. 1963 - Oči Hanky Bízové jsou jako Modrá světla, která se snažila prosvítit skrz temnou kontrašpionáž. V hlavní roli zamilovaný Jirka Hradec, který je svědkem Hančiny smrti. 1964 - A zase je tu téma ilegální opuštění republiky, za peníze, které inkasuje Pán ze Salcburku. Zemanovi u toho jde o život a Lidka konečně nazve Blanku oslovením "mami". 1965 - Starý, dosud nevyřešený případ vraždy natáčejí filmaři v Tatrách a Zeman je přizván coby pozorovatel a poradce. Tyto Tatranské pastorále mu nejen zaručí povýšení (stává se po Pavláskovi náčelníkem pražské kriminálky), ale získává nového, mladého slovenského kriminalistu Gajdoše. 1966 - Šťastný a veselý není u Zemanů idylický, protože u Blanky v práci dojde téměř k vraždě. 1967 - Tehdejší kulturní frontě se vymyká básník Pavel Daneš, jehož předobrazem byl skutečný spisovatel Jan Beneš. V díle Klauni vyšetřuje Zemanův tým pokus o vraždu. 1968 - Politická situce houstne a na příslušníky SNB rozpoutají aktéři minulého dílu Štvanici. Zeman čelí obvinění, že je vinen smrtí plánických komunistů a Lidka se rozchází s Petrem. 1969 - Studna je jedním z nejvíce zmiňovaných dílů, podle nějž vznikla v roce 2024 samostatná minisérie. Případ jednoho šíleného otce se sekyrou, který byl neklidný. Zeman už není náčelník pražské kriminálky. 1970 - Jirka Hradec se vydává jako inkognito na lodi do Jižní Ameriky, jenže se z něj stává Rukojmí z Bella Vista. 1971 - Poselství z neznámé země uzavírá případ dobře schovaných nacistů, ale také život Jirky Hradce. 1972 - Mimikry, další nejslavnější díl tohoto seriálu zaznamenává nejen rozšíření toho kapitalistického nešvaru, jako jsou drogy, ale také pokus o únos letadla. 1973 - Před důchodem řeší Zeman mírně odlehčený případ, který se motá kolem starožitností a trochu i kolem špionáže, ale té správné. Růže pro Zemana přináší Michelle Merciérová.
    57%
    Hlavní postavou je příslušník SNB Jan Zeman (Vladimír Brabec), který se postupně vypracuje z řadového čekatele na náčelníka pražské kriminálky v hodnosti majora. Seriál začíná v roce 1945, kdy se mladý Honza Zeman vrací po válce domů z koncentračního tábora. Netuší, že Smrt u jezera potká jeho otce, kterého někdo zastřelil. Poté, co s Janovou pomocí příslušníci SNB vraha dopadnou, dostane Jan nabídku, aby se přidal k vyšetřovatelům SNB, kterým šéfuje Vašek Kalina, bývalý spoluvězeň z německého lágru. 1946 - jako čekatel SNB začíná Zeman působit v Kateřinské Hoře, kde čelí podvodnému pokusu o opuštění republiky bývalými členy Wehrmachtu, alias Vyznavači ohně. 1947 - poetický název "Loupež sladkého i" skrývá šmelinu s inzulínem. V tomtéž roce řeší Zeman případ Rubínových křížů a Vladimír Brabec si zde zahrál dvojroli identických dvojníků a tentokrát jde o církevní zlato. 1948 - Hon na lišku - Zeman se seznamuje s novým velitelem, jistým nadporučíkem Pavlem Bláhou a jsme svědky uvědomělého Zemanova postoje při útoku dělnické třídy na továrnu podnikatele Čadka. 1949 - Bestie je převaděč, který své oběti oloupí a utopí v bažině. Zeman je lákán do Prahy. 1950 - V případu Mědirytina se Zeman seznámí se svou budoucí ženou Lídou a řeší už jako člen pražské kriminálky falešné potravinové lístky. 1951 - Velmi volně na motivy událostí okolo bratrů Mašínových vyšetřuje Zeman přepadení sanitního vozu zrovna když přichází na svět jeho dcera Liduška. Díl nese název Strach. 1952 - Kromě pašování, ve kterém hraje roli Loď do Hamburku, otvírá se opět téma špionáže. Objevuje se postava Pavla Bláhy, který se tajně vrací do republiky a Zemanovi proklouzne. 1953 - V Plánici opakovaně hoří a vyšetřovat přijíždí Zeman. Vzpomíná s kamarádem Mutlem a jeho ženou na události před pěti lety (Hon na lišku). Skupina diverzantů má na svědomí nejen požáry, ale také smrt Mutla a všech soudruhů na místní škole. Farář má špatné svědomí a Vrah se skrývá v poli. 1954 - Zemana a jeho tým přivede do Kráslého Pole vražda místního faráře. Křížová cesta ukrývá obálku s dokumenty pro ukrývaného Bláhu, ale díky okolnostem nic nevychází podle plánu. 1955 - V díle s názvem Kleště pokračuje Bláhova snaha o svou záchranu. Podstoupí plastickou operaci, ale stejně je poznán. Zůstávají za ním mrtvoly. 1956 - Romance o nenápadné paní si bere na paškál socialistickou morálku, zpronevěru a lidskost. Poslední vlastností oplývá především Lída Zemanová. 1957 - Bláha už ví, že v jeho případě se jedná o Konec velké šance, jak se v Československu nejen uplatnit, ale jak se zase vrátit na Západ. Cílem jeho pomsty se nestane Zeman, ale jeho žena Lída. Jirka Hradec potkává svou osudovou ženu Hanku Bízovou. 1958 - Zemana může vytrhnout z těžkého smutku jen opravdu těžký případ, jako třeba Kvadratura ženy. 1959 - Zlatnické družstvo Jupiter přijelo na zámek v Litoňovicích a netuší, že jedna jejich pracovnice má k zámku osobitý vztah. Kateřina von Laubringen, neboli Dáma s erbem na obraze má totiž úplně stejné oči. 1960 - Prokleté dědictví je spousta peněz z šest let starého loupežného přepadení poštovního vozu. Zeman se při vyšetřování na Kladně setkává s plánickou Blankou a málem přijde o život. 1961 - Záškodníci v zahraničí mají mezi sebou špiona a jejich sídlo je v Berlíně, v baru Bílé linky. Zeman a Hradec jdou do nebezpečné akce. Hanka Bízová je Stardust. 1962 - Komediálně laděný díl s názvem Třetí housle je plný záměn, omylů, nedorozumění, psů a čachrů s penězi. Mezitím se Zeman stihne oženit v Karlových Varech s Blankou. 1963 - Oči Hanky Bízové jsou jako Modrá světla, která se snažila prosvítit skrz temnou kontrašpionáž. V hlavní roli zamilovaný Jirka Hradec, který je svědkem Hančiny smrti. 1964 - A zase je tu téma ilegální opuštění republiky, za peníze, které inkasuje Pán ze Salcburku. Zemanovi u toho jde o život a Lidka konečně nazve Blanku oslovením "mami". 1965 - Starý, dosud nevyřešený případ vraždy natáčejí filmaři v Tatrách a Zeman je přizván coby pozorovatel a poradce. Tyto Tatranské pastorále mu nejen zaručí povýšení (stává se po Pavláskovi náčelníkem pražské kriminálky), ale získává nového, mladého slovenského kriminalistu Gajdoše. 1966 - Šťastný a veselý není u Zemanů idylický, protože u Blanky v práci dojde téměř k vraždě. 1967 - Tehdejší kulturní frontě se vymyká básník Pavel Daneš, jehož předobrazem byl skutečný spisovatel Jan Beneš. V díle Klauni vyšetřuje Zemanův tým pokus o vraždu. 1968 - Politická situce houstne a na příslušníky SNB rozpoutají aktéři minulého dílu Štvanici. Zeman čelí obvinění, že je vinen smrtí plánických komunistů a Lidka se rozchází s Petrem. 1969 - Studna je jedním z nejvíce zmiňovaných dílů, podle nějž vznikla v roce 2024 samostatná minisérie. Případ jednoho šíleného otce se sekyrou, který byl neklidný. Zeman už není náčelník pražské kriminálky. 1970 - Jirka Hradec se vydává jako inkognito na lodi do Jižní Ameriky, jenže se z něj stává Rukojmí z Bella Vista. 1971 - Poselství z neznámé země uzavírá případ dobře schovaných nacistů, ale také život Jirky Hradce. 1972 - Mimikry, další nejslavnější díl tohoto seriálu zaznamenává nejen rozšíření toho kapitalistického nešvaru, jako jsou drogy, ale také pokus o únos letadla. 1973 - Před důchodem řeší Zeman mírně odlehčený případ, který se motá kolem starožitností a trochu i kolem špionáže, ale té správné. Růže pro Zemana přináší Michelle Merciérová.
    19
  • Kronika žhavého léta
    Kronika žhavého léta (1973)
    Film
    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitou epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy (s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných idejí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.
    55%
    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitou epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy (s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných idejí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.
    20
  • Mravenci nesou smrt
    Mravenci nesou smrt (1986)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Kriminalisté připravují rozsáhlou akci k dopadení celé sítě překupníků a pašeráků. Podaří se jim zadržet zásilku drog a úspěšně se infiltrovat mezi překupníky. Německý šéf gangu však pochopí, že česká bezpečnost zasáhla, a rozhodne se neopatrné české překupníky odstranit. Situaci v Čechách vyhrotí profesionální zabiják Barták.
    Žánry:Krimi
    54%
    Kriminalisté připravují rozsáhlou akci k dopadení celé sítě překupníků a pašeráků. Podaří se jim zadržet zásilku drog a úspěšně se infiltrovat mezi překupníky. Německý šéf gangu však pochopí, že česká bezpečnost zasáhla, a rozhodne se neopatrné české překupníky odstranit. Situaci v Čechách vyhrotí profesionální zabiják Barták.
    Žánry:Krimi
    21
  • Pomerančový kluk
    Pomerančový kluk (1976)
    Film
    54%
    22
  • V každém pokoji žena
    V každém pokoji žena (1974)
    Film

    Plejádu hrdinek přebývajících v provizoriu někdejších Ženských domovů spojuje jeden rys - většinou se cítí osaměle. Některé si na tento stav zvykly a rezignovaly, jiné stále věří ve šťastnější budoucnost. Režisér Jaroslav Balík, opírající se o scénář Jana Otčenáška, načrtává různorodé osobnosti odlišující se věkem i povahami, avšak výsledek příliš strhující není. Film je zbytečně zatížen upovídaností a ani vypravěčská nápaditost nepatří k silným stránkám.

    Žánry:Drama
    52%

    Plejádu hrdinek přebývajících v provizoriu někdejších Ženských domovů spojuje jeden rys - většinou se cítí osaměle. Některé si na tento stav zvykly a rezignovaly, jiné stále věří ve šťastnější budoucnost. Režisér Jaroslav Balík, opírající se o scénář Jana Otčenáška, načrtává různorodé osobnosti odlišující se věkem i povahami, avšak výsledek příliš strhující není. Film je zbytečně zatížen upovídaností a ani vypravěčská nápaditost nepatří k silným stránkám.

    Žánry:Drama
    23
  • Muž s orlem a slepicí
    Muž s orlem a slepicí (1978)
    Film
    Mladý frajírek, jenž se ani v životě nedokáže zodpovědně rozhodovat, si s partou zkušených dělníků, kde začal pracovat, dlouho nerozumí. Vadí mu výsměch kvůli ne zcela povedenému tetování, které on vydává za orla, ale okolí je považuje za slepici. Tvůrci ovšem zdůrazňují, že každý musí jednou dozrát a přijmout odpovědnost za své chování. Nabádavý a realizačně neobratný příběh s pracovní tematikou se však opírá o předem schválená schémata, není schopen uplatnit vlastní svébytný pohled.
    Režie:Ivo Novák
    49%
    Mladý frajírek, jenž se ani v životě nedokáže zodpovědně rozhodovat, si s partou zkušených dělníků, kde začal pracovat, dlouho nerozumí. Vadí mu výsměch kvůli ne zcela povedenému tetování, které on vydává za orla, ale okolí je považuje za slepici. Tvůrci ovšem zdůrazňují, že každý musí jednou dozrát a přijmout odpovědnost za své chování. Nabádavý a realizačně neobratný příběh s pracovní tematikou se však opírá o předem schválená schémata, není schopen uplatnit vlastní svébytný pohled.
    Režie:Ivo Novák
    24
  • Lidé z metra
    Lidé z metra (1974)
    Film
    Trojice banálních, námětově i realizačně rozpačitých povídek se odehrává kolem výstavby pražského metra a svým budovatelským laděním spadá do okruhu typicky normalizačních látek, jimiž si někdejší příslušníci nové vlny museli vykupovat svou pomýlenost. Velice mělce zachycuje privátní osudy lidí na pozadí velké stavby, ať již je to milenecká dvojice zvažující pokračování svého vztahu, zlepšovatelský nápad, který pomůže dohnat zpoždění, nebo nález středověkých mincí. Režisér Jaromil Jireš těmito třemi historkami z budování první linky pražského metra splnil povinné normalizační pokání. (oficiální text distributora)
    44%
    Trojice banálních, námětově i realizačně rozpačitých povídek se odehrává kolem výstavby pražského metra a svým budovatelským laděním spadá do okruhu typicky normalizačních látek, jimiž si někdejší příslušníci nové vlny museli vykupovat svou pomýlenost. Velice mělce zachycuje privátní osudy lidí na pozadí velké stavby, ať již je to milenecká dvojice zvažující pokračování svého vztahu, zlepšovatelský nápad, který pomůže dohnat zpoždění, nebo nález středověkých mincí. Režisér Jaromil Jireš těmito třemi historkami z budování první linky pražského metra splnil povinné normalizační pokání. (oficiální text distributora)
    25
  • Za volantem nepřítel
    Za volantem nepřítel (1975)
    Film
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    23%
    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji než tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení musely být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.
    26

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.