Ladislav Janský: Nejlepší filmy a seriály

6.2

Ladislav Janský: Filmy a seriály

Ladislav Janský, český herec, se narodil 12. prosince 1943 ve Vídni, tehdejší Německé říši. Svou hereckou kariéru zahájil na počátku 60. let 20. století a během krátkého období se objevil v několika významných československých filmech.

Debut a raná filmová tvorba

Janský debutoval v roce 1962 ve filmu Letos v září, kde ztvárnil jednu z vedlejších rolí. Následující rok se objevil ve snímku Na laně, který se zaměřuje na psychologické drama mladých lidí. Tyto role mu otevřely dveře k dalším významným projektům československé kinematografie.

Významné filmové role

V roce 1964 ztvárnil Janský jednu z hlavních rolí ve filmu Démanty noci, režiséra Jana Němce. Tento snímek, inspirovaný novelou Arnošta Lustiga, sleduje útěk dvou mladých mužů z transportu během druhé světové války a je považován za jedno z vrcholných děl československé nové vlny. Téhož roku se objevil ve filmu Bubny, který se zabývá tématem dospívání a hledání identity v poválečné společnosti.

Emigrace a pozdější kariéra

Po roce 1968 emigroval Ladislav Janský do Spojených států amerických, kde působil pod jménem Ladi von Jansky. V USA se věnoval fotografii a pracoval například pro Franka Zappu či časopis Hustler. Přes tuto práci se dostal k tvorbě filmů pro dospělé, kde působil jako režisér, kameraman, scenárista i producent pod pseudonymy Stephen Sayadian a Rinse Dream. Ladislav Janský zemřel 14. listopadu 1992 v Praze ve věku 48 let.


  • Muž na Měsíci
    Muž na Měsíci (1999)
    Film
    Andy Kaufman byl označován za nejnápaditějšího komika, mistra v provokování obecenstva, který dokázal vyvolat bouře smíchu, úplné ticho i skutečné slzy. Měl obrovskou popularitu a slávu. Již v mladém věku ho však postihla nevyléčitelná choroba. Ve filmu Muž na Měsíci spojili své síly a schopnosti tři z nejúspěšnějších osobností v oblasti současného filmu - Oscary ověnčený režisér Miloš Forman, úspěšný producent a herec Danny DeVito a komediální superhvězda Jim Carrey. Filmový příběh zachycuje divokou a zábavnou jízdu Andyho životem - od prvních důležitých chvil až po smutný konec.
    81%
    Andy Kaufman byl označován za nejnápaditějšího komika, mistra v provokování obecenstva, který dokázal vyvolat bouře smíchu, úplné ticho i skutečné slzy. Měl obrovskou popularitu a slávu. Již v mladém věku ho však postihla nevyléčitelná choroba. Ve filmu Muž na Měsíci spojili své síly a schopnosti tři z nejúspěšnějších osobností v oblasti současného filmu - Oscary ověnčený režisér Miloš Forman, úspěšný producent a herec Danny DeVito a komediální superhvězda Jim Carrey. Filmový příběh zachycuje divokou a zábavnou jízdu Andyho životem - od prvních důležitých chvil až po smutný konec.
    1
  • Démanty noci
    Démanty noci (1964)
    FilmRole: První
    • Oneplay
    • iTunes
    • DaFilms
    Celovečerní debut režiséra Jana Němce je dramatem na hranici života a smrti. Útěk dvou židovských mladíků z transportu smrti naturalisticky zachycuje stavy únavy, úzkosti, hladu a ohrožení. Obrazy úniku psychicky i fyzicky vyčerpaných mužů jsou prokládány asociativními retrospektivami, sny a halucinacemi, které zpřítomňují subjektivní vnímání obou protagonistů. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry tehdy osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let. V Démantech noci je téma holokaustu nahlédnuto intenzivně subjektivním pohledem. Režisér vytvořil několik verzí filmu, než nalezl adekvátní audiovizuální tvar vypovídající o extrémním prožitku existence. Styl technicky i narativně provokativního díla sám Němec charakterizoval jako „snový realismus“, čemuž odpovídají nejen vizuální kompozice, ale i minimum dialogů a ticho jako dramatický prvek. (Národní filmový archiv)
    Režie:Jan Němec
    71%
    Celovečerní debut režiséra Jana Němce je dramatem na hranici života a smrti. Útěk dvou židovských mladíků z transportu smrti naturalisticky zachycuje stavy únavy, úzkosti, hladu a ohrožení. Obrazy úniku psychicky i fyzicky vyčerpaných mužů jsou prokládány asociativními retrospektivami, sny a halucinacemi, které zpřítomňují subjektivní vnímání obou protagonistů. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry tehdy osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů 60. let. V Démantech noci je téma holokaustu nahlédnuto intenzivně subjektivním pohledem. Režisér vytvořil několik verzí filmu, než nalezl adekvátní audiovizuální tvar vypovídající o extrémním prožitku existence. Styl technicky i narativně provokativního díla sám Němec charakterizoval jako „snový realismus“, čemuž odpovídají nejen vizuální kompozice, ale i minimum dialogů a ticho jako dramatický prvek. (Národní filmový archiv)
    Režie:Jan Němec
    2
  • Na laně
    Na laně (1963)
    FilmRole: Kočka
    61%
    3
  • Letos v září
    Letos v září (1963)
    FilmRole: Mirek

    František Daniel se svým snímkem dá tematicky řadit vedle snímků Miloše Formana (Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky), které se zabývají mladou generací a jejím střetem s tou starou. Jedná se o působivý záznam tehdejšího mládí, který se snaží zachytit esenci a podstatu jejich zájmů, tužeb a každodenních trablů. Jde tak velmi ostře proti naprosto mylnému zobrazování socialistické mládeže, které můžeme znát z budovatelských filmů (Zítra se bude tančit všude). Ukazuje jejich první lásky a souboj s odlišně smýšlejícími rodiči, zabalené do formálních observačních prostředků, což můžeme znát také z Formanovy tvorby. Zároveň ústřední milostnou dvojici opatřil postsynchronními replikami, které přibližují jejich myšlenkové pochody. Jedná se o hodnotný artefakt nahlížející na tehdejší studenty, který se v porovnání s profanovanými kusy ze stejného prostředí nemá za co stydět.

    Žánry:Drama
    48%

    František Daniel se svým snímkem dá tematicky řadit vedle snímků Miloše Formana (Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky), které se zabývají mladou generací a jejím střetem s tou starou. Jedná se o působivý záznam tehdejšího mládí, který se snaží zachytit esenci a podstatu jejich zájmů, tužeb a každodenních trablů. Jde tak velmi ostře proti naprosto mylnému zobrazování socialistické mládeže, které můžeme znát z budovatelských filmů (Zítra se bude tančit všude). Ukazuje jejich první lásky a souboj s odlišně smýšlejícími rodiči, zabalené do formálních observačních prostředků, což můžeme znát také z Formanovy tvorby. Zároveň ústřední milostnou dvojici opatřil postsynchronními replikami, které přibližují jejich myšlenkové pochody. Jedná se o hodnotný artefakt nahlížející na tehdejší studenty, který se v porovnání s profanovanými kusy ze stejného prostředí nemá za co stydět.

    Žánry:Drama
    4
  • Těch několik dní
    Těch několik dní (1969)
    FilmRole: Honza
    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu spřátelených vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.
    Žánry:Drama
    48%
    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu spřátelených vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.
    Žánry:Drama
    5
  • Bubny
    Bubny (1965)
    FilmRole: Bubny - Honza

    Volný povídkový triptych sjednocují mladiství hrdinové, kteří zahořeli touhou věnovat se hudbě. Vesměs musí mnohé obětovat, aby dosáhli svého cíle. Přinášená výpověď, přestože se opírá o přemíru muzicírování, je však notně tezovitá, vyhýbá se cílenějšímu zobrazení dobových reálií, pomíjí mnohdy se nabízející konflikt mladého hrdiny s nepříliš chápajícím či přejícným okolím. Rozhodně nelze tento snímek poměřovat s tituly jako Pytel blech, Černý Petr či Starci na chmelu, které vznikaly v téže době - v první půli 60. let.

    Žánry:DramaPovídkový
    Režie:Ivo Novák
    40%

    Volný povídkový triptych sjednocují mladiství hrdinové, kteří zahořeli touhou věnovat se hudbě. Vesměs musí mnohé obětovat, aby dosáhli svého cíle. Přinášená výpověď, přestože se opírá o přemíru muzicírování, je však notně tezovitá, vyhýbá se cílenějšímu zobrazení dobových reálií, pomíjí mnohdy se nabízející konflikt mladého hrdiny s nepříliš chápajícím či přejícným okolím. Rozhodně nelze tento snímek poměřovat s tituly jako Pytel blech, Černý Petr či Starci na chmelu, které vznikaly v téže době - v první půli 60. let.

    Žánry:DramaPovídkový
    Režie:Ivo Novák
    6

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.