Václav Halama: Nejlepší filmy a seriály

6.9

Václav Halama: Filmy a seriály

Václav Halama, český herec a filmový pracovník, se narodil 22. října 1916 v tehdejším Rakousko-Uhersku. Přestože jeho přesné místo narození není doloženo, předpokládá se, že pocházel z Prahy. Během svého života se věnoval především práci v divadelním zákulisí a filmové dekorační technice, což ho postupně přivedlo i k hereckým příležitostem ve filmu.

Pracovník filmového zákulisí

Halama začínal jako divadelní kulisák v různých pražských divadlech. Později přešel k Československému státnímu filmu, kde působil jako pracovník dekorační techniky ve Filmovém studiu Barrandov. V roce 1959 se jako zaměstnanec Barrandova zúčastnil Mezinárodního kongresu filmové techniky ve Francii, což svědčí o jeho odborných schopnostech v oblasti filmové výroby.

Herecké začátky

Díky svému působení ve filmovém prostředí se Halama dostal i před kameru. Jeho filmovým debutem byla epizodní role ve snímku "DS-70 nevyjíždí" (1949) režiséra Vladimíra Slavínského. Následovala menší role ve filmu "Dobrodružství na Zlaté zátoce" (1955) režiséra Břetislava Pojara. Tyto počáteční herecké zkušenosti mu otevřely dveře k dalším filmovým projektům.

Spolupráce s Jurajem Herzem

Významným mezníkem v Halamově kariéře byla spolupráce s režisérem Jurajem Herzem. Herz využil Halamův přirozený herecký talent a obsadil ho do několika svých filmů. V roce 1965 si Halama zahrál postavu Hantiho ve středometrážní komedii "Sběrné surovosti", která byla adaptací povídky Bohumila Hrabala. Následovaly role ve filmech "Znamení raka" (1966), kde ztvárnil trafikanta, a "Spalovač mrtvol" (1968), kde se objevil jako zaměstnanec krematoria Pelikán. V dramatu "Petrolejové lampy" (1971) pak ztvárnil postavu kočího Hanse.

Další filmové role

Kromě spolupráce s Herzem se Halama objevil i v dalších filmech 60. a 70. let. V komedii "Světáci" (1969) hrál lešenáře, ve filmu "Zabil jsem Einsteina, pánové..." (1969) ztvárnil pomocníka nosiče a v pohádce "Lucie a zázraky" (1970) se objevil jako hlídač v zoo. Jeho filmografie zahrnuje desítky snímků, ve kterých ztvárnil převážně menší, ale výrazné role. Václav Halama zemřel v roce 1975 v Praze.


  • Spalovač mrtvol
    Spalovač mrtvol (1969)
    FilmRole: Pelikán
    • Netflix
    • Oneplay
    • Canal+
    • +4
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svou manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    85%
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svou manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    1
  • Světáci
    Světáci (1969)
    FilmRole: lešenář
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +2
    Tři venkovští fasádníci (Sovák-Brodský-Libíček), kteří pracují na obnově starých pražských domů, se vždy jednou za měsíc vydají do nejdražších barů. Zde jsou však, ke své nelibosti, považováni za nevzdělané šašky. A tak se tito pánové rozhodnou se svou hloupostí skončit a stát se konečně opravdovými světáky. Najmou si učitele slušného chování (O. Nový) a promění se vzhledem i duchem ve 'vzdělance'. Také kvůli své hýřivosti penězi, kdy velkou část své výplaty utratí v barech, se stanou terčem tří podvodnic (Bohdalová-Jirásková-Janžurová), které se je pokusí okrást. Nejdříve se však i tyto 'lehké děvy' musí proměnit v dámy, aby novopečené gentlemany naoko 'sbalily'. Tuto trojici slečen učí slušnému chování stará kuplířka (J. Šejbalová), která využívá svého bytu k okrádání vytipovaných pánů. Avšak konec jejího 'podnikání' se blíží.
    Žánry:Komedie
    85%
    Tři venkovští fasádníci (Sovák-Brodský-Libíček), kteří pracují na obnově starých pražských domů, se vždy jednou za měsíc vydají do nejdražších barů. Zde jsou však, ke své nelibosti, považováni za nevzdělané šašky. A tak se tito pánové rozhodnou se svou hloupostí skončit a stát se konečně opravdovými světáky. Najmou si učitele slušného chování (O. Nový) a promění se vzhledem i duchem ve 'vzdělance'. Také kvůli své hýřivosti penězi, kdy velkou část své výplaty utratí v barech, se stanou terčem tří podvodnic (Bohdalová-Jirásková-Janžurová), které se je pokusí okrást. Nejdříve se však i tyto 'lehké děvy' musí proměnit v dámy, aby novopečené gentlemany naoko 'sbalily'. Tuto trojici slečen učí slušnému chování stará kuplířka (J. Šejbalová), která využívá svého bytu k okrádání vytipovaných pánů. Avšak konec jejího 'podnikání' se blíží.
    Žánry:Komedie
    2
  • Petrolejové lampy
    Petrolejové lampy (1971)
    FilmRole: kočí Hans
    • Oneplay
    Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace, vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...
    Režie:Juraj Herz
    80%
    Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace, vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...
    Režie:Juraj Herz
    3
  • Po stopách krve
    Po stopách krve (1970)
    Film
    • Oneplay
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru, a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    79%
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru, a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    4
  • Zabil jsem Einsteina, pánové...
    Zabil jsem Einsteina, pánové... (1970)
    FilmRole: pomocník nosiče
    • Oneplay
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí stroje času do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    78%
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí stroje času do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává v budoucnosti, konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    5
  • Horký vzduch
    Horký vzduch (1965)
    FilmRole: řek Panikos
    Ze zapomnění se k divákům vrací drobný klenot, skvěle inscenovaná tragikomedie odehrávající se na vesnici. Zachycuje různorodou sestavu starých dědků, různě trávících podzim svého života. Někteří se baví pozorováním aut, jedoucích do nepřehledné zatáčky, jeden však trýznivě prožívá jak ponižující chudobu (důchod mu sotva stačí k pořízení nejzákladnějších potravin), tak zhrublé chování nejbližších. Tento pozoruhodný středometrážní snímek se opírá především o vynikající herecké ztvárnění, špičková sestava známých tváří dokonale souzní s rázovitými vesničany.
    Žánry:DramaKomedie
    72%
    Ze zapomnění se k divákům vrací drobný klenot, skvěle inscenovaná tragikomedie odehrávající se na vesnici. Zachycuje různorodou sestavu starých dědků, různě trávících podzim svého života. Někteří se baví pozorováním aut, jedoucích do nepřehledné zatáčky, jeden však trýznivě prožívá jak ponižující chudobu (důchod mu sotva stačí k pořízení nejzákladnějších potravin), tak zhrublé chování nejbližších. Tento pozoruhodný středometrážní snímek se opírá především o vynikající herecké ztvárnění, špičková sestava známých tváří dokonale souzní s rázovitými vesničany.
    Žánry:DramaKomedie
    6
  • Šest medvědů s Cibulkou
    Šest medvědů s Cibulkou (1972)
    FilmRole: železničář/dubl za cvičeného medvěda
    • Oneplay
    • Canal+
    • Magenta TV
    Hrdinou filmu je klaun Cibulka, předvádějící v cirkuse úspěšné číslo s medvědy. Ředitel cirkusu však vymění své medvědy za cvičená prasata a Cibulka dostane výpověď. Jeho kamarádi vymyslí, že by se mohl převléknout za ženu a nastoupit u nich ve škole jako kuchařka. Problémy nastávají v okamžiku, kdy za Cibulkou do školy přicházejí uprchlí cirkusoví medvědi. Vyplaší uklízečku i školníka a Cibulkovi nezbývá než převzít i jejich povinnosti. A to všechno v den, kdy má školu navštívit školní inspektor. A tak Cibulka vaří oběd, uklízí a snaží se ve škole ukrýt šest živých medvědů. Výsledkem je ta nejbláznivější klauniáda, s jakou jste se na televizních obrazovkách mohli setkat.
    Žánry:KomedieRodinný
    71%
    Hrdinou filmu je klaun Cibulka, předvádějící v cirkuse úspěšné číslo s medvědy. Ředitel cirkusu však vymění své medvědy za cvičená prasata a Cibulka dostane výpověď. Jeho kamarádi vymyslí, že by se mohl převléknout za ženu a nastoupit u nich ve škole jako kuchařka. Problémy nastávají v okamžiku, kdy za Cibulkou do školy přicházejí uprchlí cirkusoví medvědi. Vyplaší uklízečku i školníka a Cibulkovi nezbývá než převzít i jejich povinnosti. A to všechno v den, kdy má školu navštívit školní inspektor. A tak Cibulka vaří oběd, uklízí a snaží se ve škole ukrýt šest živých medvědů. Výsledkem je ta nejbláznivější klauniáda, s jakou jste se na televizních obrazovkách mohli setkat.
    Žánry:KomedieRodinný
    7
  • Sběrné surovosti
    Sběrné surovosti (1965)
    FilmRole: Haňťa
    V 60. letech byl Bohumil Hrabal mimořádným inspiračním zdrojem pro začínající filmaře - ani Juraj Herz nebyl výjimkou. Pro svůj středometrážní debut si zvolil bizarní příběh odehrávající se ve sběrně starého papíru. Hrdinou je tam svérázný výkupčí, který se stává svědkem všelijakých trapných i dojemných příhod. Režisér již tady osvědčil smysl pro bizarní nadsázku a morbidní zaujetí, naznačené již samotným názvem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Juraj Herz
    69%
    V 60. letech byl Bohumil Hrabal mimořádným inspiračním zdrojem pro začínající filmaře - ani Juraj Herz nebyl výjimkou. Pro svůj středometrážní debut si zvolil bizarní příběh odehrávající se ve sběrně starého papíru. Hrdinou je tam svérázný výkupčí, který se stává svědkem všelijakých trapných i dojemných příhod. Režisér již tady osvědčil smysl pro bizarní nadsázku a morbidní zaujetí, naznačené již samotným názvem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Juraj Herz
    8
  • Muž, který stoupl v ceně
    Muž, který stoupl v ceně (1968)
    FilmRole: zedník
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, který se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jehož cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:KomedieDrama
    68%
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, který se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jehož cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:KomedieDrama
    9
  • Panenství a kriminál
    Panenství a kriminál (1970)
    FilmRole: Josef
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, kterého se předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    67%
    Přitažlivá a vyzývavá šestnáctiletá dívka nemá o ctitele nouzi, avšak o problém hýbající celým malým městečkem se zaslouží, když ze znásilnění obviní svého šarmantního strýčka, kterého se předtím marně pokoušela svést. Nahořklá komedie, jediný film režírovaný hercem Václavem Lohniským, se opírá o živelné herectví jak Vladimíra Menšíka v roli výřečného strýčka, tak Lucie Žulové jako poťouchlé svůdnice. Vcelku ožehavé téma bylo pojednáno vtipně a nešetřilo dvojsmysly, třeba při soudním přelíčení, kdy údajně postižená dívka byla vyzvána, aby se tužkou trefila do pohybujícího se papíru s dírkou...
    Žánry:Komedie
    10
  • Nevěsta
    Nevěsta (1970)
    FilmRole: muž z lidu
    Experimentálně zaměřená hříčka, zbavená jakékoli psychologizace, se upíná k naivistickému pohledu - v této poloze Jiří Suchý vypráví o putování osmnáctileté dívky, která opustí práci v drůbežářském provozu a vydá se hledat manžela. Věštba, jíž věří, totiž stanovila, že se musí vdát přesně 23. října. Na filmu je patrné, že režisér má zkušenosti s divadelním tvarem, ale nikoli s filmovým vyjadřováním. Proto je výsledek značně těžkopádný, a to navzdory zdůrazňované poetičnosti. Režisérově stylizaci se snaží přizpůsobit i herci se začínající Martou Vančurovou v čele.
    Žánry:DramaKomedie
    66%
    Experimentálně zaměřená hříčka, zbavená jakékoli psychologizace, se upíná k naivistickému pohledu - v této poloze Jiří Suchý vypráví o putování osmnáctileté dívky, která opustí práci v drůbežářském provozu a vydá se hledat manžela. Věštba, jíž věří, totiž stanovila, že se musí vdát přesně 23. října. Na filmu je patrné, že režisér má zkušenosti s divadelním tvarem, ale nikoli s filmovým vyjadřováním. Proto je výsledek značně těžkopádný, a to navzdory zdůrazňované poetičnosti. Režisérově stylizaci se snaží přizpůsobit i herci se začínající Martou Vančurovou v čele.
    Žánry:DramaKomedie
    11
  • Ohlédnutí
    Ohlédnutí (1969)
    Film
    Na sklonku 60. let vznikla řada pozoruhodných filmů, jakkoli některé z nich neprávem zůstaly ve stínu těch známějších. Týká se to rovněž Ohlédnutí, které na pozadí dvou rozlišných osudů řeší vztah k panujícímu komunistickému režimu. Na jedné straně vystupuje uznávaná spisovatelka, upřímně věřící komunistka, která tíživě prožívá rozčarování z rozpadu ideálů i doléhajících traumat, že mlčky přihlížela křivdám stalinistického období, jehož skutečnou podobu rozpoznala až příliš pozdě. Přesto si vzpomínku na jásavé mládí účastnící se průvodů uchovává jako cosi hřejivého a upřímného. Naproti ní se setkáváme s bohémským scenáristou, jenž má její texty zpracovat, jenže spisovatelčino rozbolavělé nitro jej vůbec nezajímá, jako kdyby jej ovládala nevíra v cokoli, ba zhrublý cynismus. Důraz na svědomí lidí, ocitnuvších se pod tlakem osvobozující se společnosti, umocňují jak výtečně napsané dialogy, tak skvostné herecké ztvárnění. (zdroj: CS film)
    Žánry:Drama
    66%
    Na sklonku 60. let vznikla řada pozoruhodných filmů, jakkoli některé z nich neprávem zůstaly ve stínu těch známějších. Týká se to rovněž Ohlédnutí, které na pozadí dvou rozlišných osudů řeší vztah k panujícímu komunistickému režimu. Na jedné straně vystupuje uznávaná spisovatelka, upřímně věřící komunistka, která tíživě prožívá rozčarování z rozpadu ideálů i doléhajících traumat, že mlčky přihlížela křivdám stalinistického období, jehož skutečnou podobu rozpoznala až příliš pozdě. Přesto si vzpomínku na jásavé mládí účastnící se průvodů uchovává jako cosi hřejivého a upřímného. Naproti ní se setkáváme s bohémským scenáristou, jenž má její texty zpracovat, jenže spisovatelčino rozbolavělé nitro jej vůbec nezajímá, jako kdyby jej ovládala nevíra v cokoli, ba zhrublý cynismus. Důraz na svědomí lidí, ocitnuvších se pod tlakem osvobozující se společnosti, umocňují jak výtečně napsané dialogy, tak skvostné herecké ztvárnění. (zdroj: CS film)
    Žánry:Drama
    12
  • Zločin v šantánu
    Zločin v šantánu (1968)
    FilmRole: kulisák
    • Oneplay
    • Canal+
    Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    65%
    Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    13
  • Dobrodružství na Zlaté zátoce
    Dobrodružství na Zlaté zátoce (1955)
    Film
    64%
    14
  • Naše bláznivá rodina
    Naše bláznivá rodina (1968)
    Film
    • Oneplay
    Na tomto pokusu o bláznivou komedii, nahlíženou očima dvanáctileté dívky, se podíleli dva režiséři: nejprve to byl Jan Valášek, po jehož předčasné smrti snímek dokončoval Karel Kachyňa. Scenárista Jan Procházka, jehož jméno známe hlavně z politických dramat (Ucho), tu vypodobnil ztřeštěnou hrdinku, kterou po jejím návratu z nemocnice zarazí změněné rodinné ovzduší - začne rodiče podezírat, že se chtějí rozvést, ale před ní hodlají tuto zvěst co nejdéle tajit. Netuší, že ve skutečnosti očekávají nečekaný přírůstek. Naše bláznivá rodina, opírající se o nápaditě napsané dialogy, tak v humorné nadsázce upozorňuje, že tytéž události mohou být vnímány rozdílně - a že není vyloučen ani omyl.
    Žánry:KomedieRodinný
    62%
    Na tomto pokusu o bláznivou komedii, nahlíženou očima dvanáctileté dívky, se podíleli dva režiséři: nejprve to byl Jan Valášek, po jehož předčasné smrti snímek dokončoval Karel Kachyňa. Scenárista Jan Procházka, jehož jméno známe hlavně z politických dramat (Ucho), tu vypodobnil ztřeštěnou hrdinku, kterou po jejím návratu z nemocnice zarazí změněné rodinné ovzduší - začne rodiče podezírat, že se chtějí rozvést, ale před ní hodlají tuto zvěst co nejdéle tajit. Netuší, že ve skutečnosti očekávají nečekaný přírůstek. Naše bláznivá rodina, opírající se o nápaditě napsané dialogy, tak v humorné nadsázce upozorňuje, že tytéž události mohou být vnímány rozdílně - a že není vyloučen ani omyl.
    Žánry:KomedieRodinný
    15
  • Lucie a zázraky
    Lucie a zázraky (1971)
    Film
    • Oneplay
    62%
    16
  • Znamení raka
    Znamení raka (1967)
    FilmRole: trafikant
    • Oneplay
    V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka - dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními. Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou - i známé tváře předaboval jinými hlasy.
    Režie:Juraj Herz
    61%
    V dosti bizarním prostředí jedné nemocnice se odehrává kriminální zápletka - dojde tam k vraždě. Jedna z lékařek odhalí skutečný důvod zločinu, zjistí i jeho pachatele. Avšak film více než o vyšetřování vypovídá o lidech, kteří v nemocnici žijí, zvolené prostředí zaplnil figurami dosti svéráznými až bizarními. Režisér Juraj Herz se pokusil experimentovat i se zvukovou stránkou - i známé tváře předaboval jinými hlasy.
    Režie:Juraj Herz
    17
  • Červená kůlna
    Červená kůlna (1968)
    FilmRole: děda
    Rodina Horáčků, zejména pak tatínek (Darek Voráček), se po dlouhém čekání konečně dočkala vytouženého embéčka, jenže ho nemají kde garážovat. Tatínek Horáček, profesí advokát, dává inzeráty a poptává se všude možně. Nakonec dostane tip od svého bývalého klienta recidivisty Vrány, který ho zavede na předměstí Prahy. Jenže tam nestojí garáž, ale stará kůlna, která se okamžitě zalíbí Horáčkovi nejmladšímu devítiletému Míšovi (David Schneider). Majitelem boží kůlny je starý pan Andrýs (Bohuš Záhorský). Horáček ho navštíví i se synkem Míšou. Děda má v kůlně nepojízdné staré auto a spoustu krámů a docela by se i na uvolnění dohodl, jenže už má nějakého zájemce. Navrhne proto nějaký čas na rozmyšlenou. Rozhodnutí odkládá, protože si od prvního okamžiku oblíbil malého Míšu, kterému dává neustále nějaké boží dárky – skleněnou lékovku, perníkového husara a tak. Míša si dědu Andrýse a jeho aktivity oblíbí a začne s ním trávit spoustu času. Jednoho dne se udivená maminka dozví od učitelky, že Míša prodává s dědou Večerní Prahu. Míša proto mamince vysvětlí, že pomáhá Andrýsovi šetřit na pohřeb a jestliže mu tvrdí, že se děda cítí sám, tak on to má úplně stejně. POZOR SPOILER! Děda jim kůlnu nakonec prodá, ale přeje si splátky po pěti korunách, aby se mohl s Míšou stále vídat. Když je kůlna nakonec zbořena a auto opět na ulici, je jasné, že se děda stal členem rodiny.
    Žánry:Rodinný
    61%
    Rodina Horáčků, zejména pak tatínek (Darek Voráček), se po dlouhém čekání konečně dočkala vytouženého embéčka, jenže ho nemají kde garážovat. Tatínek Horáček, profesí advokát, dává inzeráty a poptává se všude možně. Nakonec dostane tip od svého bývalého klienta recidivisty Vrány, který ho zavede na předměstí Prahy. Jenže tam nestojí garáž, ale stará kůlna, která se okamžitě zalíbí Horáčkovi nejmladšímu devítiletému Míšovi (David Schneider). Majitelem boží kůlny je starý pan Andrýs (Bohuš Záhorský). Horáček ho navštíví i se synkem Míšou. Děda má v kůlně nepojízdné staré auto a spoustu krámů a docela by se i na uvolnění dohodl, jenže už má nějakého zájemce. Navrhne proto nějaký čas na rozmyšlenou. Rozhodnutí odkládá, protože si od prvního okamžiku oblíbil malého Míšu, kterému dává neustále nějaké boží dárky – skleněnou lékovku, perníkového husara a tak. Míša si dědu Andrýse a jeho aktivity oblíbí a začne s ním trávit spoustu času. Jednoho dne se udivená maminka dozví od učitelky, že Míša prodává s dědou Večerní Prahu. Míša proto mamince vysvětlí, že pomáhá Andrýsovi šetřit na pohřeb a jestliže mu tvrdí, že se děda cítí sám, tak on to má úplně stejně. POZOR SPOILER! Děda jim kůlnu nakonec prodá, ale přeje si splátky po pěti korunách, aby se mohl s Míšou stále vídat. Když je kůlna nakonec zbořena a auto opět na ulici, je jasné, že se děda stal členem rodiny.
    Žánry:Rodinný
    18
  • Jak se zbavit Helenky
    Jak se zbavit Helenky (1968)
    Film
    60%
    19
  • Ta naše písnička česká
    Ta naše písnička česká (1967)
    Film
    • Oneplay
    Hašlerovské pražské písničky, tak oblíbené koncem devatenáctého a začátkem dvacátého století, nestárnou. Zpívají je stále v hospodách i na stavbách, zkrátka všude. Mají své místo i v milostných příbězích ze staré Prahy, které tak pěkně vypráví panna Veronika. Jejich hrdinkou je panna Stázi, která nejprve neměla štěstí v lásce se studentem Tadeášem. Ale potom se zamilovala do tří pánů najednou. Do nesmělého pana Aloise, do veselého pana France a do pana Johanese, který ji svedl za Koňskou branou. Nakonec však dala přednost starému, leč bohatému domácímu. Tři opuštění páni si pod Kamenným mostem málem vzali život. Ale smutek přebolel a pánové zakotvili v manželstvích, bohatě požehnaných roztomilými dítky. A panna Stázi? Ta utekla od starého muže a vrátila se k panu Francovi, když přišel domů z vojny. A to všechno se událo v malostranském domě v Praze, které Hašler vyznal lásku písní: To je má krásná, princezna bílá. Jediná, kterou na světě znám. To je má láska, to je má milá, které už nikdy nezanechám. (oficiální text distributora)
    59%
    Hašlerovské pražské písničky, tak oblíbené koncem devatenáctého a začátkem dvacátého století, nestárnou. Zpívají je stále v hospodách i na stavbách, zkrátka všude. Mají své místo i v milostných příbězích ze staré Prahy, které tak pěkně vypráví panna Veronika. Jejich hrdinkou je panna Stázi, která nejprve neměla štěstí v lásce se studentem Tadeášem. Ale potom se zamilovala do tří pánů najednou. Do nesmělého pana Aloise, do veselého pana France a do pana Johanese, který ji svedl za Koňskou branou. Nakonec však dala přednost starému, leč bohatému domácímu. Tři opuštění páni si pod Kamenným mostem málem vzali život. Ale smutek přebolel a pánové zakotvili v manželstvích, bohatě požehnaných roztomilými dítky. A panna Stázi? Ta utekla od starého muže a vrátila se k panu Francovi, když přišel domů z vojny. A to všechno se událo v malostranském domě v Praze, které Hašler vyznal lásku písní: To je má krásná, princezna bílá. Jediná, kterou na světě znám. To je má láska, to je má milá, které už nikdy nezanechám. (oficiální text distributora)
    20
  • My tři a pes z Pětipes
    My tři a pes z Pětipes (1972)
    FilmRole: železničář
    • Oneplay
    57%
    21
  • Svatá hříšnice
    Svatá hříšnice (1970)
    Film
    53%
    22
  • Muž na útěku
    Muž na útěku (1969)
    FilmRole: mistr
    Agenti jsou věční: skupinka tajemných cizinců organizuje útěk odsouzeného válečného zločince, aby ho potrestala podle svých představ ještě pádněji za neodhalené masové vraždy. Ve filmu si snadno všimneme několika neobratně prolínaných rovin: zvažování etického hlediska osobní msty na jedné straně a akčního žánru plného napětí na straně druhé. Ani obsazení neznámých tváří nepomohlo k dosažení potřebné autenticity, tím méně k jakékoli myšlenkové naléhavosti.
    Žánry:DramaKrimi
    51%
    Agenti jsou věční: skupinka tajemných cizinců organizuje útěk odsouzeného válečného zločince, aby ho potrestala podle svých představ ještě pádněji za neodhalené masové vraždy. Ve filmu si snadno všimneme několika neobratně prolínaných rovin: zvažování etického hlediska osobní msty na jedné straně a akčního žánru plného napětí na straně druhé. Ani obsazení neznámých tváří nepomohlo k dosažení potřebné autenticity, tím méně k jakékoli myšlenkové naléhavosti.
    Žánry:DramaKrimi
    23
  • Kulhavý ďábel
    Kulhavý ďábel (1968)
    FilmRole: ošetřovatel
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    51%
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    24
  • Těch několik dní
    Těch několik dní (1969)
    Film
    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu spřátelených vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.
    Žánry:Drama
    48%
    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu spřátelených vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.
    Žánry:Drama
    25
  • DS-70 nevyjíždí
    DS-70 nevyjíždí (1951)
    Film
    Proslavený tvůrce společenských komedií Vladimír Slavínský se i v komunistickém režimu pokusil sloužit novým pánům a zvolil si látku přímo budovatelskou. Nadšeným horníkům na povrchovém dolu stále kdosi narušuje pracovní aktivitu, záškodníci dokonce poškodí velkobagr, aby nebylo možné splnit plán těžby. Slavínský se zoufale potýká s obskurní látkou, během natáčení zemře. Film byl dokončen a uveden do kin až dva roky po jeho smrti.
    Žánry:Drama
    43%
    Proslavený tvůrce společenských komedií Vladimír Slavínský se i v komunistickém režimu pokusil sloužit novým pánům a zvolil si látku přímo budovatelskou. Nadšeným horníkům na povrchovém dolu stále kdosi narušuje pracovní aktivitu, záškodníci dokonce poškodí velkobagr, aby nebylo možné splnit plán těžby. Slavínský se zoufale potýká s obskurní látkou, během natáčení zemře. Film byl dokončen a uveden do kin až dva roky po jeho smrti.
    Žánry:Drama
    26

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.