Julie Bovasso, narozená 1. srpna 1930 v Brooklynu v New Yorku, zemřela 14. září 1991, byla americká herečka, dramatička, režisérka a pedagožka italsko-albánského původu. Vyrůstala v brooklynské čtvrti Bensonhurst jako dcera Angely Mary (rozené Padovani) a Bernarda Michaela Bovassa.
Divadelní začátky a experimentální tvorba
Svou kariéru zahájila v 40. letech jako divadelní herečka v newyorských inscenacích, včetně her The Importance of Being Earnest a Faustina. V roce 1953 založila experimentální divadlo Tempo Playhouse, které jí v roce 1956 vyneslo prestižní cenu Obie za nejlepší experimentální divadlo. Zde režírovala, produkovala a hrála v avantgardních inscenacích jako The Typewriter a The Lesson. Za svůj výkon v Genetově hře The Maids získala historicky první cenu Obie pro nejlepší herečku, kterou jí předala Shelley Winters. Bovasso se stala průkopnicí v uvádění děl Divadla absurdity v USA, když na americkou profesionální scénu přinesla díla dramatiků jako Jean Genet, Eugene Ionesco a Michel de Ghelderode.
Spolupráce s experimentálními soubory
Julie Bovasso vystupovala také s The Living Theater a měla dlouhodobou spolupráci s La Mama Experimental Theatre Club. V letech 1968 až 1975 zde režírovala mnoho svých původních děl, včetně Gloria and Esperanza, Schubert's Last Serenade, The Moondreamers, Standard Safety a The Nothing Kid. Za svou čtyřhodinovou hru Gloria and Esperanza získala v roce 1969 trojnásobnou cenu Obie jako dramatička, režisérka a herečka. Divadelní kritik Jerry Tallmer z Village Voice toto dílo popsal jako "zázrak, mytopetický ohňostroj".
Filmová kariéra
Přestože byla primárně divadelní umělkyní, Julie Bovasso se prosadila i ve filmu. Její filmový debut přišel v roce 1970 v snímku Tell Me That You Love Me, Junie Moon režiséra Otto Premingera, kde ztvárnila postavu Ramony. Největší filmovou popularitu jí však přinesla role Florence Manero, matky hlavního hrdiny Tonyho Manera (John Travolta) ve filmu Saturday Night Fever (1977). Tuto roli si zopakovala i v sequelu Staying Alive (1983) jako jediná herečka kromě Johna Travolty, která se objevila v obou filmech.
Významné filmové role
V 80. letech se objevila v řadě významných filmů, včetně Willie & Phil (1980), The Verdict (1982), kde hrála Maureen Rooney po boku Paula Newmana, Daniel (1983), Off Beat (1986) jako paní Wareham, Wise Guys (1986) jako Lil Dickstein a Moonstruck (1987), kde ztvárnila Ritu Cappomagi. V 90. letech se ještě objevila ve filmech Betsy's Wedding (1990) a My Blue Heaven (1990). Její poslední filmovou rolí byla Amelia Sturdeyvant ve snímku Article 99 (1992), který byl uveden po její smrti.
Pedagogická činnost a koučování
Julie Bovasso byla vyhledávanou hereckou koučkou, známou svým náročným přístupem k výuce. Její soukromé newyorské workshopy navštěvovali významní herci. Působila jako pedagožka na New School for Social Research, Brooklyn College of the City University of New York a Sarah Lawrence College. Proslula také jako dialektová koučka - například pro film Moonstruck trénovala Cher a Olympii Dukakis v brooklynském přízvuku.
Julie Bovasso byla 30 let vdaná za malíře George Earla Ortmana, a to až do své smrti v roce 1991, kdy ve věku 61 let podlehla rakovině. Režisér Sidney Lumet ji označil za "jednu z nejlepších hereček, jaké jsme v této zemi kdy měli". Její odkaz žije dál jak v její divadelní tvorbě, která posunula hranice amerického experimentálního divadla, tak v nezapomenutelných filmových rolích, v nichž často ztělesňovala italsko-americké matky a tety.