5.9

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Antonín Vilský, vlastním jménem Antonín Bohumír Wittlich, narozen 27. srpna 1905 v Českých Budějovicích, zemřel v roce 1999 v Praze, byl český herec, divadelní režisér a divadelní podnikatel. Filmová kariéra Antonín Vilský patřil mezi charakterní herce, kteří se objevovali v českých filmech především v 50. letech 20. století. Jeho filmografie zahrnuje několik významných snímků československé kinematografie. Mezi jeho nejznámější role patří postava rekreanta Stehlíka v komedii Dovolená s Andělem (1952) režiséra Bořivoje Zemana. Tento film, v němž hlavní roli ztvárnil Jaroslav Marvan jako přísný revizor pražských dopravních podniků Gustav Anděl, se stal jednou z nejpopulárnějších československých komedií poválečného období. Snímek vypráví příběh o skupině rekreantů v odborářské zotavovně Jezerka, kde se odehrávají humorné situace kolem bručounského revizora. V roce 1953 se Antonín Vilský objevil v lyrické adaptaci divadelní hry Fráni Šrámka Měsíc nad řekou, kterou režíroval Václav Krška. V tomto poetickém snímku ztvárnil roli abiturienta. Film patří mezi výjimečná díla české kinematografie 50. let, která se vymykala dobovým ideologickým požadavkům. Vypráví příběh o abiturientském sjezdu, kde se bývalí spolužáci setkávají a bilancují své životy. Hlavní role v tomto filmu ztvárnili Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová a Dana Medřická. Téhož roku si Vilský zahrál také ve filmu Jestřáb kontra Hrdlička, který byl natočen podle stejnojmenné povídky Svatopluka Čecha. Snímek zobrazuje společenské poměry v Čechách druhé poloviny 19. století a konflikty mezi maloměstskými úředníky a nastupující průmyslovou buržoazií. V hlavních rolích se představili František Smolík a Jaroslav Marvan. Pozdější kariéra Po delší odmlce se Antonín Vilský vrátil na filmové plátno v roce 1974, kdy se objevil v historickém dramatu Dvacátý devátý režiséra Antonína Kachlíka. V tomto ideologicky zabarveném snímku o zvolení Klementa Gottwalda do čela Komunistické strany Československa v roce 1929 ztvárnil roli komunistického poslance a delegáta z burzy. Film byl typickým produktem normalizační kinematografie první poloviny 70. let. Divadelní činnost Kromě filmového herectví se Antonín Vilský věnoval také divadelní režii a divadelnímu podnikání, ačkoliv podrobnější informace o této části jeho kariéry nejsou v dostupných zdrojích zaznamenány. Jeho divadelní aktivity pravděpodobně tvořily významnou část jeho profesního života, zejména v obdobích mezi filmovými rolemi. Antonín Vilský, který používal umělecké jméno odlišné od svého rodného příjmení Wittlich, zanechal v české kinematografii stopu především díky svým rolím v klasických filmech 50. let, které dodnes patří do zlatého fondu české filmové tvorby.


Antonín Vilský: Filmy a pořady 4

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.