Karin Viard, narozená 24. ledna 1966 v Rouen, Seine-Maritime, Francie, je oceňovaná francouzská herečka. Její dětství bylo poznamenáno rozvodem rodičů, když jí byly čtyři roky, načež byla spolu se sestrou Nadège vychovávána prarodiči v Sainte-Marguerite-sur-Duclair nedaleko Rouenu.
Počátky kariéry
Po přestěhování do Paříže studovala herectví pod vedením Věry Gregh a Blanche Salant. Svou kariéru zahájila v krátkých filmech a divadelních představeních, přičemž se zpočátku specializovala na komediální role. Během sedmi let, kdy se snažila prosadit, pracovala jako prodavačka, servírka i telefonní operátorka pro politickou stranu. Její filmový debut přišel v roce 1990 ve snímku Tatie Danielle režiséra Étienna Chatillieze, který ji objevil při konkurzu. Následně se objevila v kultovním filmu Delicatessen (1991) režisérů Jeana-Pierra Jeuneta a Marca Cara, kde ztvárnila postavu Mademoiselle Plusse, což jí přineslo značnou pozornost ve Francii.
Průlom v kariéře
Skutečný průlom v její kariéře přišel v roce 1999 s filmem Haut les cœurs! (Hlavu vzhůru!) režisérky Sólveig Anspach. V tomto autobiografickém dramatu ztvárnila Karin roli Emmy, těhotné ženy, která se dozvídá, že má rakovinu prsu a rozhodne se pokračovat v těhotenství navzdory nemoci. Za tento výkon získala v roce 2000 svého prvního Césara v kategorii nejlepší herečka a také cenu Lumière pro nejlepší herečku. Film byl inspirován osobní zkušeností režisérky, která napsala první verzi scénáře během svého pobytu na sterilním pokoji při léčbě rakoviny.
Uznání a ocenění
Karin Viard se postupně stala jednou z nejvýznamnějších francouzských hereček, známou svou schopností přecházet mezi dramatickými a komediálními rolemi. V roce 2003 získala svého druhého Césara, tentokrát za nejlepší herečku ve vedlejší roli ve filmu Embrassez qui vous voudrez (Summer Things) režiséra Michela Blanca, kde ztvárnila postavu Véronique, ženy na pokraji chudoby. Téhož roku byla také členkou poroty na filmovém festivalu v Cannes, což potvrdilo její postavení v rámci francouzské kinematografie.
Významné filmy a role
V roce 2011 zazářila ve filmu Polisse režisérky Maïwenn, který získal Cenu poroty na festivalu v Cannes. V tomto realistickém dramatu ztvárnila Nadine, policistku z oddělení ochrany dětí, která se potýká s náročnými případy zneužívání dětí a zároveň řeší své osobní problémy. Film byl oceněn za autentické herecké výkony a nekompromisní pohled na náročnou práci policistů.
Jedním z jejích nejznámějších filmů je The Bélier Family (La Famille Bélier) z roku 2014, režírovaný Éricem Lartigau. V tomto úspěšném snímku, který zaznamenal více než 7,4 milionů diváků ve Francii, ztvárnila Gigi Bélier, hluchoněmou matku v rodině, kde jediná slyšící je její dospívající dcera Paula (Louane Emera), která objeví svůj pěvecký talent. Film později inspiroval americký remake CODA, který získal Oscara za nejlepší film.
V roce 2019 získala Karin svého třetího Césara za nejlepší herečku ve vedlejší roli ve filmu Les Chatouilles (Little Tickles), kde ztvárnila matku, která nevidí, že její dcera je sexuálně zneužívána rodinným přítelem. Za tento výkon získala také Křišťálový glóbus pro nejlepší herečku.
Herecký styl a všestrannost
Karin Viard je známá svou schopností ztvárnit širokou škálu postav, od komediálních rolí až po hluboce dramatické charaktery. Její herecký projev je charakteristický přirozeností, spontánností a schopností dodat postavám autenticitu. Během své kariéry spolupracovala s mnoha významnými francouzskými režiséry, včetně Françoise Ozona (Potiche), Cédrica Klapische (Paris) a Laurenta Canteta (L'Emploi du temps).
Osobní život
Od roku 1992 do roku 2017 žila Karin Viard s kameramanem Laurentem Machuelem. Je matkou dvou dcer, Marguerite (narozené v červnu 1998) a Simone. Navzdory své slávě si udržuje pověst přístupné a upřímné osobnosti, která se nebojí vyjádřit své názory na společenská témata. V roce 2018 podepsala spolu s Juliette Binoche výzvu proti globálnímu oteplování, která byla publikována v deníku Le Monde.
Současná kariéra
Karin Viard zůstává jednou z nejvyhledávanějších francouzských hereček, která se pravidelně objevuje v komerčně úspěšných i umělecky oceňovaných filmech. Její filmografie čítá desítky titulů a její všestrannost jí umožňuje přijímat rozmanité role napříč žánry. V posledních letech se objevila ve filmech jako Chanson Douce, Les Apparences, Tokyo Shaking a Maria rêve, čímž potvrzuje svou pozici jedné z nejvýznamnějších osobností francouzské kinematografie.