Olga Augustová: Nejlepší filmy a seriály

5.8

Olga Augustová: Filmy a seriály

Olga Augustová, vlastním jménem Olga Fastrová, byla česká herečka a operetní subreta, narozená 23. února 1895 v Praze, tehdejším Rakousku-Uhersku. Svou uměleckou dráhu zahájila studiem na Pivodově pěvecké škole, po jejímž absolvování krátce působila jako učitelka hudby. Její pěvecký talent ji však brzy přivedl na divadelní prkna, kde se stala výraznou osobností operetní scény.

Počátky filmové kariéry

Debutovala ve filmu v roce 1919 hlavní rolí v komedii Dáma s malou nožkou. Tento snímek byl významný nejen pro ni, ale i pro tehdy začínající Anny Ondrákovou a Gustava Machatého. V následujících letech se stala oblíbenou herečkou němého filmu, ztvárňující hlavní role v dramatech jako Cikáni (1921), Jánošík (1921) či Trny a květy (1921). Její půvab a herecký talent ji činily ideálem ženské krásy té doby.

Přechod k zvukovému filmu

S nástupem zvukového filmu se Olga Augustová adaptovala na nové podmínky a pokračovala ve své filmové kariéře. Objevila se v jednom z prvních českých zvukových filmů Když struny hrají (1930). I přes počáteční úspěchy však zvukový film částečně omezil její filmové angažmá, a tak se více soustředila na divadelní činnost, zejména v operetních souborech.

Role zpěvaček a subret

Ve 30. a 40. letech 20. století ztvárnila řadu rolí zpěvaček a subret ve filmech jako C. a k. polní maršálek (1930), kde hrála kabaretní zpěvačku Pavlu Garbo, či On a jeho sestra (1931), kde se představila jako rozmazlená subreta Sabina Veldenová. Její herecký projev byl charakteristický sebevědomím a šarmem, což ji činilo oblíbenou u diváků.

Pozdější filmové role

Po druhé světové válce se na filmovém plátně objevovala méně často. Ztvárnila menší role ve filmech Parohy (1947) či Za pět minut sedm (1964). Její poslední filmovou rolí byla postava dámy s třešněmi v hudební parodii Fantom Morrisvillu (1966). I přes menší rozsah těchto rolí si zachovala svůj charakteristický herecký projev.

Olga Augustová zemřela 13. prosince 1970 v Praze ve věku 75 let.


  • Hotel Modrá hvězda
    Hotel Modrá hvězda (1941)
    FilmRole: Jarmilka, Miladina společnice
    • Oneplay
    Populární herecké trio Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová dva roky po Kristianovi (1939) znovu spojilo síly s režisérem Martinem Fričem, aby natočili remake romantické komedie Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933. Děj obou filmů se točí okolo titulního hotelu. Ten zdědila sebevědomá a přičinlivá Zuzana (Gollová), která se snaží jednak vzkřísit neprosperující podnik, jednak získat srdce zámožného Vladimíra (Nový), který trpí ve vztahu s elegantní Miladou (Mandlová). Oblíbená prvorepubliková komedie je založena jednak na hereckém souladu hlavních představitelů, kteří dostali velký prostor projevit svůj komediální talent, jednak na důvtipně rozehraném příběhu. Snímek byl v roce 1941 oceněn Cenou města Zlína na Filmových žních, Nataša Gollová pak obdržela národní cenu za herecký výkon. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Komedie
    80%
    Populární herecké trio Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová dva roky po Kristianovi (1939) znovu spojilo síly s režisérem Martinem Fričem, aby natočili remake romantické komedie Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933. Děj obou filmů se točí okolo titulního hotelu. Ten zdědila sebevědomá a přičinlivá Zuzana (Gollová), která se snaží jednak vzkřísit neprosperující podnik, jednak získat srdce zámožného Vladimíra (Nový), který trpí ve vztahu s elegantní Miladou (Mandlová). Oblíbená prvorepubliková komedie je založena jednak na hereckém souladu hlavních představitelů, kteří dostali velký prostor projevit svůj komediální talent, jednak na důvtipně rozehraném příběhu. Snímek byl v roce 1941 oceněn Cenou města Zlína na Filmových žních, Nataša Gollová pak obdržela národní cenu za herecký výkon. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Komedie
    1
  • Fantom Morrisvillu
    Fantom Morrisvillu (1966)
    FilmRole: dáma s třešněmi
    • Oneplay
    • Magenta TV
    Příběh se odehrává v pražském Smetanově divadle, kde si během představení Bizetovy Carmen málo vytížený hudebník čte šestákový román, který má ukrytý mezi notami, a prožívá s jeho hrdinou, Sirem Hanibalem Morrisem, neuvěřitelná dobrodružství. Dobrodruh Manuel Diaz je těsně před popravou osvobozen z cely smrti svými kumpány, Dixim, Mikim a Drummondem. Vypraví se do zámku Morrisville, kde se chystá svatba Sira Hanibala s krásnou Clarence. Nikdo z přítomných netuší, že krásná nevěsta dosud je Diazovou manželkou...
    79%
    Příběh se odehrává v pražském Smetanově divadle, kde si během představení Bizetovy Carmen málo vytížený hudebník čte šestákový román, který má ukrytý mezi notami, a prožívá s jeho hrdinou, Sirem Hanibalem Morrisem, neuvěřitelná dobrodružství. Dobrodruh Manuel Diaz je těsně před popravou osvobozen z cely smrti svými kumpány, Dixim, Mikim a Drummondem. Vypraví se do zámku Morrisville, kde se chystá svatba Sira Hanibala s krásnou Clarence. Nikdo z přítomných netuší, že krásná nevěsta dosud je Diazovou manželkou...
    2
  • C. a k. polní maršálek
    C. a k. polní maršálek (1930)
    FilmRole: kabaretní zpěvačka Pavla Garbo
    • Oneplay
    • Magenta TV
    Setník c. a k. armády František Procházka byl dán předčasně do výslužby, protože jeho vojáci zpívali zakázanou písničku o c. a k. polním maršálkovi. Procházka však zůstal vojákem tělem i duší. Rozhodne se navštívit svého synovce Rudiho, který slouží v Haliči. Zapadlé posádce velí plukovník Přecechtěl, či spíše jeho energická choť, která chce zasnoubit svou jedinou dceru Lili se světáckým rytmistrem Gézou von Medákem. Lili ale dává přednost švarnému Rudimu. V posádce je avizována inspekce polního maršálka, který má přijet inkognito. Za Rudim přijíždí jeho strýc Procházka. Najde ve skříni uniformu polního maršálka a ze zvědavosti si ji oblékne. Všichni ho začnou pokládat za očekávanou inspekci a setník Procházka se do své role dokonale vžije...
    Žánry:Komedie
    72%
    Setník c. a k. armády František Procházka byl dán předčasně do výslužby, protože jeho vojáci zpívali zakázanou písničku o c. a k. polním maršálkovi. Procházka však zůstal vojákem tělem i duší. Rozhodne se navštívit svého synovce Rudiho, který slouží v Haliči. Zapadlé posádce velí plukovník Přecechtěl, či spíše jeho energická choť, která chce zasnoubit svou jedinou dceru Lili se světáckým rytmistrem Gézou von Medákem. Lili ale dává přednost švarnému Rudimu. V posádce je avizována inspekce polního maršálka, který má přijet inkognito. Za Rudim přijíždí jeho strýc Procházka. Najde ve skříni uniformu polního maršálka a ze zvědavosti si ji oblékne. Všichni ho začnou pokládat za očekávanou inspekci a setník Procházka se do své role dokonale vžije...
    Žánry:Komedie
    3
  • Muži nestárnou
    Muži nestárnou (1942)
    FilmRole: zpěvačka slečna Rosnická
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    71%
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    4
  • Cikáni
    Cikáni (1922)
    FilmRole: Angelina
    69%
    5
  • Parohy
    Parohy (1947)
    FilmRole: Sybilina klientka
    Novomanžel O. Nový se proti své vůli stane majitelem mohutného jeleního paroží.

    Oldřich Nový byl a navždy zůstane pro český film ztělesněním šarmu, elegance a osobního kouzla, kterému podléhaly všechny ženy bez rozdílu věku. Ve svých nezapomenutelných milovnických rolích byl nejen romantikem, který byl schopen se zamilovat do dívky z dávného obrazu, podlehnout čokoládově hnědým očím přítelkyně pana ministra, ale také svůdníkem, pro kterého byla nevěra pravidelně provozovaným sportem, nebo naopak novomanželem posedlým žárlivostí. Právě takový byl Viktorin, hlavní postava bláznivé secesní komedie, kde se vše točí kolem mohutného jeleního paroží. Jeho nedobrovolným majitelem se stane právě žárlivý Viktorin, a tak jistě není těžké uhodnout, co všechno takový trefný dar může způsobit.
     

    Žánry:Komedie
    63%
    Novomanžel O. Nový se proti své vůli stane majitelem mohutného jeleního paroží.

    Oldřich Nový byl a navždy zůstane pro český film ztělesněním šarmu, elegance a osobního kouzla, kterému podléhaly všechny ženy bez rozdílu věku. Ve svých nezapomenutelných milovnických rolích byl nejen romantikem, který byl schopen se zamilovat do dívky z dávného obrazu, podlehnout čokoládově hnědým očím přítelkyně pana ministra, ale také svůdníkem, pro kterého byla nevěra pravidelně provozovaným sportem, nebo naopak novomanželem posedlým žárlivostí. Právě takový byl Viktorin, hlavní postava bláznivé secesní komedie, kde se vše točí kolem mohutného jeleního paroží. Jeho nedobrovolným majitelem se stane právě žárlivý Viktorin, a tak jistě není těžké uhodnout, co všechno takový trefný dar může způsobit.
     

    Žánry:Komedie
    6
  • Experiment
    Experiment (1943)
    FilmRole: učitelka
    61%
    7
  • Jánošík
    Jánošík (1921)
    FilmRole: grófka Revayová
    Osudy slavného slovenského zbojníka, který mstil bezpráví páchané šlechtou, se dočkaly mnoha filmových zpracování - toto první natočil americký Slovák Jaroslav Siakeľ v roce 1921. Už svým zarámováním film zdůrazňuje, že zpodobňuje legendu: starý bača vypráví Jánošíkův příběh zvídavým turistům. Siakeľ dosáhl nečekaného profesního zdaru, bez rušivého patetismu zvládl akční výjevy i dojímavé okamžiky, dobře využil malebné horské scenérie. O příznivý výsledek se zasloužil i nečekaně mrštný (a přirozeně i hubenější) Theodor Pištěk v titulní roli.
    Žánry:DramaHistorický
    60%
    Osudy slavného slovenského zbojníka, který mstil bezpráví páchané šlechtou, se dočkaly mnoha filmových zpracování - toto první natočil americký Slovák Jaroslav Siakeľ v roce 1921. Už svým zarámováním film zdůrazňuje, že zpodobňuje legendu: starý bača vypráví Jánošíkův příběh zvídavým turistům. Siakeľ dosáhl nečekaného profesního zdaru, bez rušivého patetismu zvládl akční výjevy i dojímavé okamžiky, dobře využil malebné horské scenérie. O příznivý výsledek se zasloužil i nečekaně mrštný (a přirozeně i hubenější) Theodor Pištěk v titulní roli.
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • On a jeho sestra
    On a jeho sestra (1931)
    FilmRole: subreta Sabina Waldenová
    Vlasta Burian v roli všetečného pošťáka vstoupí do této hudební komedie na scéně revuálního divadla. Omylem se ocitne v kočáru, kterým má na jeviště přijet hvězda připravované inscenace. Jeho sestra (Anny Ondráková) je komorná dotyčné primadony a touží po divadelní kariéře. Písničku Růžové psaníčko znamená randíčko nejdřív zazpívá na poštovní akademii, kde si jí všimne rozšafný ministr (Theodor Pištěk)... Parádní ukázkou Burianovy komiky je scéna, v níž listonoš vítá ministra a dopouští se legračních přebreptů. Vzápětí pohotově imituje různé hudební nástroje. Vynalézavý listonoš a jeho kolegové nakonec zachrání i premiéru, jež hrozí krachem...
    Žánry:Komedie
    57%
    Vlasta Burian v roli všetečného pošťáka vstoupí do této hudební komedie na scéně revuálního divadla. Omylem se ocitne v kočáru, kterým má na jeviště přijet hvězda připravované inscenace. Jeho sestra (Anny Ondráková) je komorná dotyčné primadony a touží po divadelní kariéře. Písničku Růžové psaníčko znamená randíčko nejdřív zazpívá na poštovní akademii, kde si jí všimne rozšafný ministr (Theodor Pištěk)... Parádní ukázkou Burianovy komiky je scéna, v níž listonoš vítá ministra a dopouští se legračních přebreptů. Vzápětí pohotově imituje různé hudební nástroje. Vynalézavý listonoš a jeho kolegové nakonec zachrání i premiéru, jež hrozí krachem...
    Žánry:Komedie
    9
  • 10
  • Tisíc za jednu noc
    Tisíc za jednu noc (1933)
    FilmRole: zpěvačka Ossi
    Energická manželka vyslala svého ušlápnutého chotě do lázeňského střediska, aby dohlédl na hýřivého synovce, ale všechno nakonec dopadne jinak. Nebožák se i se svým přítelem ocitne v nástrahách hříchu, zde zosobněného svůdnou zpěvačkou. Rádoby pikantní komedie dokládá, jak v meziválečném období vyhlížela pikantní podívaná, plná nedorozumění a dvojznačných zápletek. Prostředí Mariánských Lázní se tu stává zosobněním blahobytné bezstarostnosti - ovšem jen pro ty, kdo na to mají. Každopádně za peníze, jak se ukazuje, lze koupit opravdu všechno, i diskrétní mlčenlivost.
    Žánry:Komedie
    49%
    Energická manželka vyslala svého ušlápnutého chotě do lázeňského střediska, aby dohlédl na hýřivého synovce, ale všechno nakonec dopadne jinak. Nebožák se i se svým přítelem ocitne v nástrahách hříchu, zde zosobněného svůdnou zpěvačkou. Rádoby pikantní komedie dokládá, jak v meziválečném období vyhlížela pikantní podívaná, plná nedorozumění a dvojznačných zápletek. Prostředí Mariánských Lázní se tu stává zosobněním blahobytné bezstarostnosti - ovšem jen pro ty, kdo na to mají. Každopádně za peníze, jak se ukazuje, lze koupit opravdu všechno, i diskrétní mlčenlivost.
    Žánry:Komedie
    11
  • Za pět minut sedm
    Za pět minut sedm (1965)
    FilmRole: učitelka
    Režisér Pavel Hobl se vyznačoval mimořádnou obrazotvorností a u nás položil základy moderní pohádky, která se odehrává v přítomnosti. Zde mu úmysly ještě plně nevyšly, ale přesto zaujal - vysvětluje, proč je třeba natahovat věžní hodiny. Začlenil sem mravní ponaučení, že protežovat se nemá, jak se ukáže na počínání ředitele, který se podlézá synovi vysoce postaveného důstojníka, ale děti, které nemají důležité rodiče, různě šikanuje.
    Žánry:KomedieRodinný
    Režie:Pavel Hobl
    48%
    Režisér Pavel Hobl se vyznačoval mimořádnou obrazotvorností a u nás položil základy moderní pohádky, která se odehrává v přítomnosti. Zde mu úmysly ještě plně nevyšly, ale přesto zaujal - vysvětluje, proč je třeba natahovat věžní hodiny. Začlenil sem mravní ponaučení, že protežovat se nemá, jak se ukáže na počínání ředitele, který se podlézá synovi vysoce postaveného důstojníka, ale děti, které nemají důležité rodiče, různě šikanuje.
    Žánry:KomedieRodinný
    Režie:Pavel Hobl
    12
  • Ze všech jediná
    Ze všech jediná (1937)
    FilmRole: Mrs. Erskinová
    38%
    13
  • Výkřik do sibiřské noci
    Výkřik do sibiřské noci (1936)
    FilmRole: žena Bezsudnýho
    25%
    14

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.