Jonathan Glazer

7.0
Jonathan Glazer
Jonathan Glazer, narozen 26. března 1965 v Londýně, je anglický filmový režisér a scenárista židovského původu. Patří mezi nejvýraznější vizionáře současné kinematografie, jehož tvorba se vyznačuje jedinečným vizuálním stylem, tematickou hloubkou a inovativním přístupem k filmovému vyprávění. Počátky kariéry a hudební videoklipy Glazer vystudoval divadelní design a režii na Nottingham Trent University. Jeho profesionální kariéra začala v divadelním prostředí, odkud postupně přešel k filmové tvorbě. V roce 1993 se připojil k produkční společnosti Academy Commercials v Londýně, kde začal režírovat reklamní spoty a hudební videoklipy. Právě v oblasti hudebních videoklipů si vybudoval pověst výjimečného vizuálního tvůrce. Mezi jeho nejznámější díla patří revoluční videoklip "Virtual Insanity" (1996) pro Jamiroquai, který získal řadu ocenění včetně MTV Video Music Award za nejlepší režii a Video roku. Tento inovativní klip, v němž se zdánlivě pohybuje podlaha, zatímco stěny zůstávají na místě, se stal kulturní ikonou a dodnes je považován za jeden z nejvlivnějších hudebních videoklipů všech dob. Glazer také spolupracoval s kapelou Radiohead na videoklipech "Street Spirit (Fade Out)" (1996) a "Karma Police" (1997). Sám režisér označil "Street Spirit" za zlomový bod ve své tvorbě, kdy se přiblížil k nalezení vlastního uměleckého hlasu. Jeho videoklipy se vyznačují výraznou vizuální stylizací, experimentálním přístupem a schopností vytvářet hypnotickou atmosféru. Mezi další významné hudební spolupráce patří videoklipy pro Massive Attack, Blur a UNKLE. Reklamní tvorba Paralelně s hudebními videoklipy se Glazer prosadil i v oblasti reklamní tvorby. Jeho nejslavnějším dílem v tomto žánru je reklama "Surfer" pro značku Guinness z roku 1999. Tento šedesátisekundový černobílý spot, v němž surfař čeká na dokonalou vlnu, která se promění v běžící bílé koně, je považován za jednu z nejlepších reklam všech dob. Spot byl natáčen na Havaji po dobu devíti dnů a získal řadu prestižních ocenění včetně Cannes Lions, Clio Awards a D&AD Awards. V roce 2000 byl v průzkumu Channel 4 a The Sunday Times zvolen "nejlepší reklamou všech dob". Glazer vytvořil i další úspěšné reklamní kampaně pro značky jako Stella Artois, Levi's, Nike, Sony, Volkswagen a Apple. Jeho reklamní tvorba se vyznačuje kinematografickou kvalitou, silným vizuálním stylem a schopností vyprávět působivé příběhy v krátkém časovém formátu. Celovečerní filmy V roce 2000 Glazer debutoval jako režisér celovečerního filmu snímkem Sexy Beast. Tento gangsterský film s Benem Kingsleym v roli sociopatického zločince získal uznání kritiky a byl nominován na cenu BAFTA za nejlepší britský film. Kingsleyho výkon byl oceněn nominací na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli. O čtyři roky později následoval psychologický thriller Birth (2004) s Nicole Kidman v hlavní roli. Film vypráví příběh ženy, která se setká s desetiletým chlapcem tvrdícím, že je reinkarnací jejího zesnulého manžela. Ačkoli Birth při svém uvedení vyvolal rozporuplné reakce, postupem času si získal kultovní status a dnes je mnohými považován za nedoceněné mistrovské dílo. Po téměř desetileté pauze se Glazer vrátil s filmem Under the Skin (2013), volnou adaptací stejnojmenného románu Michela Fabera. V hlavní roli mimozemšťanky, která v lidské podobě loví osamělé muže ve Skotsku, exceluje Scarlett Johansson. Film se vyznačuje minimalistickým přístupem k vyprávění, hypnotickou vizuální stránkou a znepokojivou atmosférou. Under the Skin získal dvě nominace na cenu BAFTA a byl zařazen do seznamu BBC "100 nejlepších filmů 21. století". Glazerův zatím poslední celovečerní film, The Zone of Interest (2023), je volně inspirován stejnojmenným románem Martina Amise a sleduje život rodiny velitele koncentračního tábora Osvětim Rudolfa Hösse. Film získal Velkou cenu poroty a cenu FIPRESCI na festivalu v Cannes a byl oceněn Oscarem za nejlepší mezinárodní film. Glazer byl za tento snímek nominován na Oscara v kategoriích nejlepší režie a nejlepší adaptovaný scénář. Umělecký styl a témata Glazerova tvorba se vyznačuje zobrazováním problematických a zoufalých postav, zkoumáním témat jako jsou odcizení a osamělost, výrazným vizuálním stylem využívajícím vševědoucí perspektivu a dramatickým využitím hudby. Jeho filmy často kombinují žánrové prvky s experimentálním přístupem a vyznačují se precizní formální stránkou. Mezi Glazerovy kratší práce patří krátké filmy The Fall (2019) a Strasbourg 1518 (2020), které vytvořil pro BBC. Oba tyto projekty pokračují v jeho zkoumání vizuálních možností filmového média a potvrzují jeho pozici jako jednoho z nejvýznamnějších a nejoriginálnějších filmových tvůrců současnosti.



Jonathan Glazer: Filmy a pořady 25



Dodatečné informace

Narození:
26. 3. 1965
Londýn, Velká Británie

Další články

  1. Protiválečné skvosty válcují konkurenci. Je lepší mrazivá Zóna zájmu, nebo výpravný Oppenheimer?
    20. 2. 2024
    Protiválečné skvosty válcují konkurenci. Je lepší mrazivá Zóna zájmu, nebo výpravný Oppenheimer?

    Březnové předávání Oscarů je za dveřmi a na předvojích v podobě Zlatých glóbů či britských cen BAFTA, které ocenily výjimečné tvůrčí výkony tuto neděli, jasně dominuje Oppenheimer od Christophera Nolana. Stomilionový životopis fyzika podepsaného pod atomovou bombou ukořistil většinu hlavních cen večera, přičemž největším konkurentem mu byla experimentální Zóna zájmu (The Zone of Interest), kterou Britská akademie filmového a televizního umění vyzdvihla v kategoriích Nejlepší zvuk, Nejlepší neanglicky mluvený film a Výjimečný britský film. Mrazivý náhled do každodenního života osvětimského velitele Rudolfa Hösse, jenž s netečnou rodinou pobývá v těsném sousedství děsivé továrny na smrt, může být se svými pěti oscarovými nominacemi jediným titulem, který v březnu teoreticky dokáže Oppenheimerovi sebrat vítr z plachet. A možná by si to i zasloužil.

  2. Strhující filmy, které vám otevřou oči v náhledu na válku a zabíjení
    18. 2. 2024
    Strhující filmy, které vám otevřou oči v náhledu na válku a zabíjení
  3. Zóna zájmu je děsivým zobrazením Osvětimi právě proto, že z ní nic neukáže
    8. 2. 2024
    Zóna zájmu je děsivým zobrazením Osvětimi právě proto, že z ní nic neukáže
  4. Scorsese si připsal nový oscarový rekord. Překonal Stevena Spielberga
    26. 1. 2024
    Scorsese si připsal nový oscarový rekord. Překonal Stevena Spielberga
  5. Oscarové nominace 2024: Zabodoval Oppenheimer, Barbie i Chudáčci. DiCaprio ostrouhal
    23. 1. 2024
    Oscarové nominace 2024: Zabodoval Oppenheimer, Barbie i Chudáčci. DiCaprio ostrouhal
  6. Na co jít do kina v roce 2024? Zvítězí Vémola, Kung Fu Panda nebo wrestleři v titěrných slipech?
    31. 12. 2023
    Na co jít do kina v roce 2024? Zvítězí Vémola, Kung Fu Panda nebo wrestleři v titěrných slipech?

    Zatímco v prosinci bývá v českých kinech pusto, v prvních měsících nového roku se k nám dostávají snímky, které obvykle získávají nominace na výroční ceny. V přiloženém videu a článku s odkazy na databázi vám dáváme výběr toho nejzajímavějšího, co poběží v kinech v první čtvrtině roku 2024.

  7. Nejděsivější snímek o holocaustu formuje autentický zvuk. Zóna zájmu zní jako továrna na smrt
    23. 12. 2023
    Nejděsivější snímek o holocaustu formuje autentický zvuk. Zóna zájmu zní jako továrna na smrt
  8. Nejdepresivnější film roku novátorsky vykresluje hrůzy holokaustu. Z traileru mrazí
    18. 10. 2023
    Nejdepresivnější film roku novátorsky vykresluje hrůzy holokaustu. Z traileru mrazí
  9. Festival v Cannes ovládl procedurální thriller, hrůzy Osvětimi a Harrison Ford
    29. 5. 2023
    Festival v Cannes ovládl procedurální thriller, hrůzy Osvětimi a Harrison Ford
  10. Nezapomenutelné herecké výkony: tito herci si podmanili celý film v rolích, které pro ně byly zcela netypické
    23. 10. 2021
    Nezapomenutelné herecké výkony: tito herci si podmanili celý film v rolích, které pro ně byly zcela netypické
  11. 100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 2. část
    6. 11. 2016
    100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 2. část

    A jdeme do finále. Včera jsme si představitele první vyčerpávající padesátku z "Best of podle BBC", kterou britská rozhlasová a televizní společnost dala dohromady se 177 nejrůznějšími filmovými kritiky, recenzenty a odborníky.

  12. 100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 1. část
    5. 11. 2016
    100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 1. část
  13. 500 kritiků z celého světa určilo nejlepší nezávislé filmy roku 2014
    12. 10. 2014
    500 kritiků z celého světa určilo nejlepší nezávislé filmy roku 2014
  14. Ozvěny Fresh Film Festu - Rozhovor s Lyndou Myles: „Filmový debut je plný vášně, stejně jako první láska.“
    2. 9. 2013
    Ozvěny Fresh Film Festu - Rozhovor s Lyndou Myles: „Filmový debut je plný vášně, stejně jako první láska.“

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.