Robert De Niro musí v libovolném žebříčku nejvlivnějších amerických herců historie okupovat nejpřednější pozice. Jeho unikátní neústupné charisma, oddanost svým rolím a variabilita, s níž se chápe všech žánrů od lehké komedie až po horor, z něj učinily nedotknutelnou ikonu a osobnost, jejímž názorům veřejnost naslouchá. Pět snímků, v nichž si zahrál, figuruje v žebříčku sta nejlepších filmů americké kinematografie dle tamního filmového institutu. A skutečné klenoty můžeme nalézt i mezi více přehlíženými a upozaďovanými díly, v nichž manhattanský rodák zářil především v 80. a 90. letech.
Články 24
Tento čtvrtek vstoupil do českých kin v pořadí desátý celovečerní hraný snímek režiséra Jana Svěráka, povídková komedie Betlémské světlo. Držitel studentského Oscara za Ropáky (1988) a zahraničního za Kolju (1996) pomáhal formovat tuzemskou porevoluční kinematografii řadou památných snímků. Pojďme si kariéru Jana Svěráka připomenout chronologicky prostřednictvím jeho snímků počínaje Obecnou školou (1991).
O retro dětských seriálech jsme psali již ve dvou článcích, jeden byl věnovaný zahraničním animovaným seriálům a druhý hraným pořadů pro děti v zahraniční produkci. Jelikož je ale česká tvorba pro děti velmi bohatá, nemůžeme vynechat ani tu naši.
V diváckém hodnocení českých televizních seriálů se F. L. Věk jen těsně nedostal do první desítky, to mu ale neubírá na popularitě. Mezi nejlépe hodnocenými seriály se drží již dlouho, ačkoliv od jeho prvního uvedení na obrazovky uběhlo již padesát let.
Některé pohádkové náměty se zpracovávají stále znovu. Nejoblíbenějšími jsou samozřejmě klasiky jako Popelka, Kráska a zvíře nebo Šípková Růženka. Tyto pohádky najdeme i v naší filmové a televizní tvorbě, některé dokonce i v různých verzích a úpravách. Máme však i své národní.
Národ Švejka, Wericha a Cimrmana má svůj jedinečný humor, kterým se přenáší přes nejrůznější životní karamboly. Sranda vítězí vždy a všude. Všemu a všem navzdory! Komu se dařilo rozesmát české diváky nejvíc?
Ikonický francouzský herec Jean-Paul Belmondo dnes slaví 87. narozeniny. Jak dobře znáte jeho role? Přesvědčte se.
V kinech právě běží další režisérský a scenáristický počin Jiřího Mádla, komediálně dramatický film "Na střeše". Hrdinou je vietnamský kluk Song (Duy Anh Tran), který se objeví na střeše domu zapšklého bývalého profesora češtiny Rypara (Alois Švehlík). Ten ho u sebe nechá nějakou dobu bydlet a oba se spřátelí, když hledají způsob, jak legalizovat Songův pobyt v České republice. Inspirací pro Mádla byl jeho roční studijní pobyt v New Yorku, kde na koleji bydlel s asijským kolegou.Mezi tím vším shonem okolo premiéry si Jiří Mádl udělal čas i na zodpovězení mých otázek nejen o svém druhém režisérském debutu, jak film "Na střeše" sám nazývá.
Zítra bude mít premiéru druhý celovečerní film Jiřího Mádla, komediální drama "Na střeše". Komorní snímek pojednává o vztahu starého muže Antonína Rypara (Alois Švehlík) a vietnamského mladíka Songa, jehož ztvárnil do té doby neherec Duy Anh Tran. Pojďme si spolu s režisérem a tvůrci představit hlavní postavy filmu a jejich herecké představitele.
Profesor Rypar (Alois Švehlík) nemá křestní jméno, je už delší dobu v důchodu a žije sám ve starém domě u pražského náměstí I.P. Pavlova. Manželka a syn od něj odešli před desetiletími, kamarády nemá a smyslem života pro něj je časopis o šachu.
Jsou herci, kteří si vás svým projevem, ať už hereckým nebo civilním, nezvladatelně podmaní. Nemluvím teď o idolech, ikonách, kultech, nic takového. Mluvím o členech rodiny, vašich vzdálených bratrech, kteří vám jsou v mnoha ohledech víc než blízcí. Není jich mnoho. Měl jsem a mám jich také pár. A nečekaná zpráva o jejich smrti vás bolestně zasáhne. Stáhne se vám hrdlo a oči se jaksi zamlží. Jan Tříska, který nás nečekaně opustil přesně před rokem, byl jedním z nich.
Režisér Jiří Mádl (Pojedeme k moři) začne počátkem srpna natáčet podle vlastního scénáře film Na střeše (2019). Hlavní role v příběhu stárnoucího, osamělého muže, kterého náhodné události spojí s mladým Vietnamcem na útěku, ztvární Alois Švehlík a Lukas Duy Anh Tran.
Jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev zná vítěze. Většinu cen pobralo otužilecké melodrama Bohdana Slámy Bába z ledu (2017), když uspělo coby hlavní film, v kategoriích režie, scénáře i hereckých profesí. Druhý v pořadí, vzpomínkový snímek Po strništi bos (2017) režiséra Jana Svěráka převzal tři sošky Českého lva. Dvakrát uspěla Milada (2017) debutanta Davida Mrnky. V kategorii dokumentární tvorby zabodoval snímek Olgy Sommerové Červená (2017) pojednávající o naší slavné herečce a operní zpěvačce Soně Červené.
Jiří Mádl není jen herec, který se zapsal do tuzemské popkultury, ale též scenárista a režisér diváky i kritikou velmi dobře hodnoceného snímku Pojedeme k moři (2014). Na debut chtěl Mádl navázat komediálním dramatem Na střeše (2017), v němž si měl jednu z rolí zahrát i Jan Tříska. Jenže v první den natáčení 25. září podlehl následkům pádu do Vltavy a Mádl musel projekt zastavit.
Je mu 31 let, pochází z Českých Budějovic a za dobu, co je u filmu, se vypracoval z herce ve scenáristu a režiséra, o němž ještě mnohé uslyšíme. A uvidíme. Snowboarďák, který zkrotil krokodýly, se stal miliardářem, sprejerem, celebritou nebo "vlkem" z Královských Vinohrad. Čeká ho role Prvního akčního hrdiny a coby režisér chystá druhý film. Bohužel bez Jana Třísky.