Alain Resnais: Nejlepší filmy a seriály

7.5

Alain Resnais: Filmy a seriály

  • Loni v Marienbadu
    Loni v Marienbadu (1961)
    Film
    76%
    1
  • Hirošima, má láska
    Hirošima, má láska (1959)
    Film
    • MUBI
    Francouzsko - japonský film Hirošima má lásko, natočený roku 1959 francouzským režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě ) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou. Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.
    75%
    Francouzsko - japonský film Hirošima má lásko, natočený roku 1959 francouzským režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě ) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou. Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.
    2
  • Prozřetelnost
    Prozřetelnost (1977)
    Film
    V předvečer svých 78. narozenin tráví churavějící, alkoholický spisovatel Clive Langham bolestnou a bezesnou noc tím, že si v mysli skládá a přeskupuje scény pro román. Postavy v něm, vytvořené podle členů jeho vlastní rodiny, jsou formovány jeho fantaziemi a vzpomínkami, doprovázenými jeho jízlivými komentáři k jejich chování.
    Žánry:Drama
    74%
    V předvečer svých 78. narozenin tráví churavějící, alkoholický spisovatel Clive Langham bolestnou a bezesnou noc tím, že si v mysli skládá a přeskupuje scény pro román. Postavy v něm, vytvořené podle členů jeho vlastní rodiny, jsou formovány jeho fantaziemi a vzpomínkami, doprovázenými jeho jízlivými komentáři k jejich chování.
    Žánry:Drama
    3
  • Můj strýček z Ameriky
    Můj strýček z Ameriky (1980)
    Film

    Resnaisův film Můj strýček z Ameriky je věnován Henrimu Laboritovi, vědci, zabývajícímu se behaviorismem, který vychází z těchto tezí: Pro bytost je jediným důvodem bytí být, to znamená udržet si svou strukturu, udržet se při životě, bez toho není bytí. Do tohoto dokumentárního rámce, v němž Laborit prezentuje a laboratorně dokládá své ideje, Resnais začleňuje osudy tří fiktivních postav, přičemž každá z nich reprezentuje jiný společenský kontext. Vzniká tak dialog různých textů, který rozšiřuje možné pohledy na skutečnost.
    Osudová setkání. Ctižádostivý Jean, původem z měšťanské rodiny, pracuje jako ředitel zpravodajství velkého rádia. Opustí svou ženu a děti kvůli Janine, mladé herečce, jejíž rodiče jsou přesvědčení komunisté. Jejich vztah ale skončí dva roky poté a Janine odchází na venkov, kde pracuje jako návrhářka... Tam se setká s ředitelem textilky Reném, který pochází z venkovské katolické rodiny. Do příběhů vstupuje ve své vlastní roli biolog Henri Laborit, který na základě pokusů na krysách vysvětluje určité zákonitosti lidského chování. Boj, útěk nebo zábrany, každý reaguje podle primárních podnětů.
    Film je ověnčen mnoha mezinárodními cenami, na MFF v Cannes 1980 získal snímek Velkou cenu poroty a cenu FIPRESCI.

    Žánry:DramaKomedieSatira
    72%

    Resnaisův film Můj strýček z Ameriky je věnován Henrimu Laboritovi, vědci, zabývajícímu se behaviorismem, který vychází z těchto tezí: Pro bytost je jediným důvodem bytí být, to znamená udržet si svou strukturu, udržet se při životě, bez toho není bytí. Do tohoto dokumentárního rámce, v němž Laborit prezentuje a laboratorně dokládá své ideje, Resnais začleňuje osudy tří fiktivních postav, přičemž každá z nich reprezentuje jiný společenský kontext. Vzniká tak dialog různých textů, který rozšiřuje možné pohledy na skutečnost.
    Osudová setkání. Ctižádostivý Jean, původem z měšťanské rodiny, pracuje jako ředitel zpravodajství velkého rádia. Opustí svou ženu a děti kvůli Janine, mladé herečce, jejíž rodiče jsou přesvědčení komunisté. Jejich vztah ale skončí dva roky poté a Janine odchází na venkov, kde pracuje jako návrhářka... Tam se setká s ředitelem textilky Reném, který pochází z venkovské katolické rodiny. Do příběhů vstupuje ve své vlastní roli biolog Henri Laborit, který na základě pokusů na krysách vysvětluje určité zákonitosti lidského chování. Boj, útěk nebo zábrany, každý reaguje podle primárních podnětů.
    Film je ověnčen mnoha mezinárodními cenami, na MFF v Cannes 1980 získal snímek Velkou cenu poroty a cenu FIPRESCI.

    Žánry:DramaKomedieSatira
    4
  • Stará známá písnička
    Stará známá písnička (1997)
    Film
    Každý zná tu písničku, která je plná malicherných hádek, omluv, malých či větších lží, kde se kdokoliv náhle zamiluje, kde se opouští a odpouští a znovu schází. A to vše v bravurní hříčce protkané, nebo chcete-li vyprávěné, prostřednictvím šansonů například Aznavoura, Bécauda, Edith Piaf či Johnnyho Hallidaye. Natočil ji s nebývalou lehkostí pětasedmdesátiletý nestor francouzské kinematografie Alain Resnais a byl za ni také patřičně oceněn. Na 48. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně 1998 mu byl při příležitosti uvedení snímku Stará známá písnička udělen Stříbrný medvěd za vynikající přínos současnému filmovému umění a na domácí půdě ve Francii získal film celkem devět Césarů, mezi nimiž i toho za nejlepší francouzský film roku.
    71%
    Každý zná tu písničku, která je plná malicherných hádek, omluv, malých či větších lží, kde se kdokoliv náhle zamiluje, kde se opouští a odpouští a znovu schází. A to vše v bravurní hříčce protkané, nebo chcete-li vyprávěné, prostřednictvím šansonů například Aznavoura, Bécauda, Edith Piaf či Johnnyho Hallidaye. Natočil ji s nebývalou lehkostí pětasedmdesátiletý nestor francouzské kinematografie Alain Resnais a byl za ni také patřičně oceněn. Na 48. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně 1998 mu byl při příležitosti uvedení snímku Stará známá písnička udělen Stříbrný medvěd za vynikající přínos současnému filmovému umění a na domácí půdě ve Francii získal film celkem devět Césarů, mezi nimiž i toho za nejlepší francouzský film roku.
    5
  • Smoking / No Smoking
    Smoking / No Smoking (1993)
    Film

    Prvý diel diptychu (Smoking/No Smoking) z dielne francúzskeho režiséra Alaina Resnaisa je adaptáciou dvoch hier anglického dramatika Alaina Ayckbourna. Každá z hier má dva možné závery, takže spolu vytvárajú 16 možných variácií príbehu. Pre film bol tento počet oklieštený iba na 12. Smoking spracúva prvé tri verzie hry a sleduje možné vyústenia udalostí po tom, čo sa jedného letného dňa rozhodne žena v domácnosti zapáliť si cigaretu. Druhý diel No Smoking zachytáva tri rôzne následky rozhodnutia tej istej ženy túto cigaretu si nezapáliť. V oboch filmoch sa dej posúva v čase o päť sekúnd, potom o päť dní, o päť týždňov, neskôr o päť rokov. Rôzne rozhodnutia, ktoré v jednotlivých momentoch žena urobí, vedú k 12 možným koncom toho istého príbehu. Ocenenia: Strieborný medveď na MFF Berlinale, 5 Cézarov.

    Žánry:KomedieSatiraDrama
    70%

    Prvý diel diptychu (Smoking/No Smoking) z dielne francúzskeho režiséra Alaina Resnaisa je adaptáciou dvoch hier anglického dramatika Alaina Ayckbourna. Každá z hier má dva možné závery, takže spolu vytvárajú 16 možných variácií príbehu. Pre film bol tento počet oklieštený iba na 12. Smoking spracúva prvé tri verzie hry a sleduje možné vyústenia udalostí po tom, čo sa jedného letného dňa rozhodne žena v domácnosti zapáliť si cigaretu. Druhý diel No Smoking zachytáva tri rôzne následky rozhodnutia tej istej ženy túto cigaretu si nezapáliť. V oboch filmoch sa dej posúva v čase o päť sekúnd, potom o päť dní, o päť týždňov, neskôr o päť rokov. Rôzne rozhodnutia, ktoré v jednotlivých momentoch žena urobí, vedú k 12 možným koncom toho istého príbehu. Ocenenia: Strieborný medveď na MFF Berlinale, 5 Cézarov.

    Žánry:KomedieSatiraDrama
    6
  • Muriel aneb V čase návratu
    Muriel aneb V čase návratu (1963)
    Film
    • MUBI
    Obchodnice se starožitnostmi Hélène Aughain (Delphine Seyrig) žije ve francouzské vesnici Boulogne se svým nevlastním synem Bernardem (Jean-Baptiste Thierrée), veteránem z alžírské války. Jednoho dne přijíždí na návštěvu Hélénin bývalý přítel Alfons (Jean-Pierre Kérien). Přiváží s sebou novou milenku Francoise (Nita Kleinová) a také vzpomínky na válku a lásku. Napětí v domě však brzy překročí únosnou mez a žárlivost, chtíč i temná tajemství brzy vyústí v tragédii.
    Žánry:Drama
    69%
    Obchodnice se starožitnostmi Hélène Aughain (Delphine Seyrig) žije ve francouzské vesnici Boulogne se svým nevlastním synem Bernardem (Jean-Baptiste Thierrée), veteránem z alžírské války. Jednoho dne přijíždí na návštěvu Hélénin bývalý přítel Alfons (Jean-Pierre Kérien). Přiváží s sebou novou milenku Francoise (Nita Kleinová) a také vzpomínky na válku a lásku. Napětí v domě však brzy překročí únosnou mez a žárlivost, chtíč i temná tajemství brzy vyústí v tragédii.
    Žánry:Drama
    7
  • Guernica
    Guernica (1951)
    Film
    Alain Resnais a Robert Hessen využívají slavnou Picassovu nástěnnou malbu "Guernica" v kombinaci s novinovými titulky jako protiválečné volání proti španělské občanské válce. Komentář Jacquesa Pruvosta zdůrazňuje hrůzy Guernicy z dubna 1937, následuje báseň Paula Eluarda, kterou recituje María Casares za doprovodu disharmonické hudby Guye Bernarda.
    69%
    Alain Resnais a Robert Hessen využívají slavnou Picassovu nástěnnou malbu "Guernica" v kombinaci s novinovými titulky jako protiválečné volání proti španělské občanské válce. Komentář Jacquesa Pruvosta zdůrazňuje hrůzy Guernicy z dubna 1937, následuje báseň Paula Eluarda, kterou recituje María Casares za doprovodu disharmonické hudby Guye Bernarda.
    8
  • La Pointe-Courte
    La Pointe-Courte (1956)
    Film
    • DaFilms
    68%
    9
  • Je t'aime, je t'aime
    Je t'aime, je t'aime (1968)
    Film
    67%
    10
  • Láska až za hrob
    Láska až za hrob (1984)
    Film
    67%
    11
  • Mélo
    Mélo (1986)
    Film
    66%
    12
  • Válka skončila
    Válka skončila (1966)
    Film
    65%
    13
  • Pas sur la bouche
    Pas sur la bouche (2003)
    Film

    Gilberta už byla jednou provdaná v Americe, ale nebyla šťastná - manžel se nikdy nechtěl dát líbat na ústa. Poněvadž jejich sňatek nebyl potvrzen francouzským konzulem, ve Francii neplatil. Gilberta se proto mohla provdat za Georgese Valadraye, s nímž je dokonale šťastná. Georges však nemá tušení o jejím manželství s Erikem Thomsonem a Gilbertino tajemství zná jen její sestra. Komplikace nastanou, když se bývalý manžel objeví v Gilbertině domácnosti jako obchodní partner jejího muže. Gilberta ho prosí, aby tajemství neprozradil, a Eric jako pravý gentleman souhlasí, jenže se proti své vůli znovu zamiluje do své bývalé ženy. Gilberta se sestrou se snaží odvrátit skandál, ale málem se jim to nepodaří. Nakonec všechno dobře dopadne. Alain Resnais už dávno opustil vážná témata a věnuje se téměř výhradně námětům, jež mu umožňují spojit skvělé herecké výkony s hudbou. Tentokrát zvolil operetu Andrého Barda a Maurice Yvaina, jež se poprvé s úspěchem hrála v roce 1925.

    65%

    Gilberta už byla jednou provdaná v Americe, ale nebyla šťastná - manžel se nikdy nechtěl dát líbat na ústa. Poněvadž jejich sňatek nebyl potvrzen francouzským konzulem, ve Francii neplatil. Gilberta se proto mohla provdat za Georgese Valadraye, s nímž je dokonale šťastná. Georges však nemá tušení o jejím manželství s Erikem Thomsonem a Gilbertino tajemství zná jen její sestra. Komplikace nastanou, když se bývalý manžel objeví v Gilbertině domácnosti jako obchodní partner jejího muže. Gilberta ho prosí, aby tajemství neprozradil, a Eric jako pravý gentleman souhlasí, jenže se proti své vůli znovu zamiluje do své bývalé ženy. Gilberta se sestrou se snaží odvrátit skandál, ale málem se jim to nepodaří. Nakonec všechno dobře dopadne. Alain Resnais už dávno opustil vážná témata a věnuje se téměř výhradně námětům, jež mu umožňují spojit skvělé herecké výkony s hudbou. Tentokrát zvolil operetu Andrého Barda a Maurice Yvaina, jež se poprvé s úspěchem hrála v roce 1925.

    14
  • Jeste jste nic nevideli
    Jeste jste nic nevideli (2012)
    Film
    Slavný dramatik Antoine d'Anthac se ze záhrobí rozhodne shromáždit všechny své přátele, kteří se v průběhu let objevili v jeho hře "Eurydika". Tito herci sledují záznam díla v podání mladého hereckého souboru La Compagnie de la Colombe. Má láska, život, smrt a láska po smrti ještě místo na divadelních prknech? To musí rozhodnout oni. A překvapení teprve začínají...
    Žánry:DramaKomedie
    64%
    Slavný dramatik Antoine d'Anthac se ze záhrobí rozhodne shromáždit všechny své přátele, kteří se v průběhu let objevili v jeho hře "Eurydika". Tito herci sledují záznam díla v podání mladého hereckého souboru La Compagnie de la Colombe. Má láska, život, smrt a láska po smrti ještě místo na divadelních prknech? To musí rozhodnout oni. A překvapení teprve začínají...
    Žánry:DramaKomedie
    15
  • Gauguin
    Gauguin (1949)
    Film
    63%
    16
  • Stavisky...
    Stavisky... (1974)
    Film
    Serge Alexandre Stavisky, ukrajinský emigrant, začínal ve Francii jako malý podvodníček a postupně se vypracoval na muže, jenž významně ovlivňoval francouzské hospodářství i politiku. Jeho finanční machinace, do kterých byli zapleteni nejvýznamnější průmyslníci, stejně jako vysocí politici, vyvrcholily tzv. „Aférou Staviského“, která ve třicátých letech minulého století otřásla celou Francií a v roce 1934 vyvrcholila pádem vlády. Stavisky, muž mnoha tváří, elegán s vytříbeným vkusem, se obklopoval krásnými věcmi i ženami, měl pár přátel a mnoho nepřátel. Alain Resnais ve svém filmu Stavisky zachytil domnělý průběh této aféry, strmý vzestup jejího aktéra, který končil nejhlubším pádem. Stavisky spáchal sebevraždu. Do hlavní role obsadil režisér Jeana-Paula Belmonda, který se podílel zároveň na financování filmu.
    62%
    Serge Alexandre Stavisky, ukrajinský emigrant, začínal ve Francii jako malý podvodníček a postupně se vypracoval na muže, jenž významně ovlivňoval francouzské hospodářství i politiku. Jeho finanční machinace, do kterých byli zapleteni nejvýznamnější průmyslníci, stejně jako vysocí politici, vyvrcholily tzv. „Aférou Staviského“, která ve třicátých letech minulého století otřásla celou Francií a v roce 1934 vyvrcholila pádem vlády. Stavisky, muž mnoha tváří, elegán s vytříbeným vkusem, se obklopoval krásnými věcmi i ženami, měl pár přátel a mnoho nepřátel. Alain Resnais ve svém filmu Stavisky zachytil domnělý průběh této aféry, strmý vzestup jejího aktéra, který končil nejhlubším pádem. Stavisky spáchal sebevraždu. Do hlavní role obsadil režisér Jeana-Paula Belmonda, který se podílel zároveň na financování filmu.
    17
  • Divoká tráva
    Divoká tráva (2009)
    Film
    Ztráta a nález peněženky započnou romantické dobrodružství Georgese a Marguerite. Když Georges prozkoumá doklady majitele, vrátit červenou peněženku nalezenou na ulici se stává neodolatelnou záhadou. A Marguerite nemůže vyzvednout svou peněženku, aniž by ji nezačalo lákat tajemství, kdo ji našel. Střet se společenskými zvyklostmi poděkování a uznání jejich klidné životy začne proměňovat. Film Alaina Resnaise, Divoká tráva, vychází z románu L’incident od Christiana Gaillyho a slibuje příběh plný nečekaných zvratů a emocí. (Marienbadfilmfestival)
    Žánry:DramaRomantický
    62%
    Ztráta a nález peněženky započnou romantické dobrodružství Georgese a Marguerite. Když Georges prozkoumá doklady majitele, vrátit červenou peněženku nalezenou na ulici se stává neodolatelnou záhadou. A Marguerite nemůže vyzvednout svou peněženku, aniž by ji nezačalo lákat tajemství, kdo ji našel. Střet se společenskými zvyklostmi poděkování a uznání jejich klidné životy začne proměňovat. Film Alaina Resnaise, Divoká tráva, vychází z románu L’incident od Christiana Gaillyho a slibuje příběh plný nečekaných zvratů a emocí. (Marienbadfilmfestival)
    Žánry:DramaRomantický
    18
  • Vie est un roman, La
    Vie est un roman, La (1983)
    Film
    62%
    19
  • An 01, L'
    An 01, L' (1973)
    Film
    Film vypráví o utopickém opuštění tržního hospodářství a vysoké produktivity, které je konsenzuální a radostné. Obyvatelstvo se rozhodne pro řadu usnesení začínajících slovy "Všechno zastavíme" a druhým "Po celkové odstávce budou – neochotně – obnoveny ty služby a produkty, jejichž nedostatek se ukáže jako nesnesitelný. Pravděpodobně: pitná voda, elektřina pro noční čtení, rozhlas, aby hlásal: "Tohle není konec světa, tohle je rok 01, a teď stránka z Nebeské mechaniky". Realizace těchto usnesení je prvním dnem nové éry, roku 01. Rok 01 je symbolem výzvy 70. let a zahrnuje tak rozmanitá témata, jako je ekologie, negace autority, volná láska, komunitní život, odmítání soukromého vlastnictví a práce.
    Žánry:Komedie
    60%
    Film vypráví o utopickém opuštění tržního hospodářství a vysoké produktivity, které je konsenzuální a radostné. Obyvatelstvo se rozhodne pro řadu usnesení začínajících slovy "Všechno zastavíme" a druhým "Po celkové odstávce budou – neochotně – obnoveny ty služby a produkty, jejichž nedostatek se ukáže jako nesnesitelný. Pravděpodobně: pitná voda, elektřina pro noční čtení, rozhlas, aby hlásal: "Tohle není konec světa, tohle je rok 01, a teď stránka z Nebeské mechaniky". Realizace těchto usnesení je prvním dnem nové éry, roku 01. Rok 01 je symbolem výzvy 70. let a zahrnuje tak rozmanitá témata, jako je ekologie, negace autority, volná láska, komunitní život, odmítání soukromého vlastnictví a práce.
    Žánry:Komedie
    20
  • Contre l'oubli
    Contre l'oubli (1991)
    Film
    59%
    21
  • I want to go home
    I want to go home (1989)
    Film
    Americký kreslíř komiksů Joey Wellman přilétá společně s přítelkyní na výstavu svých děl do Paříže, kde studuje jeho dcera Elsie. Kulturní šok je ale příliš silný a navíc dcera Elsie, která pohrdá otcovou prací, se s ním odmítá sejít. Wellman je rozhodnut vrátit se co nejdříve domů. O schůzku s kreslířem však velmi stojí profesor Gauthier - obdivovatel komiksových hrdinů. O přízeň profesora Gauthiera zase usiluje Elsie, která by u něho chtěla studovat. A tak se nakonec všichni setkávají...
    Žánry:Komedie
    57%
    Americký kreslíř komiksů Joey Wellman přilétá společně s přítelkyní na výstavu svých děl do Paříže, kde studuje jeho dcera Elsie. Kulturní šok je ale příliš silný a navíc dcera Elsie, která pohrdá otcovou prací, se s ním odmítá sejít. Wellman je rozhodnut vrátit se co nejdříve domů. O schůzku s kreslířem však velmi stojí profesor Gauthier - obdivovatel komiksových hrdinů. O přízeň profesora Gauthiera zase usiluje Elsie, která by u něho chtěla studovat. A tak se nakonec všichni setkávají...
    Žánry:Komedie
    22
  • Aimer, boire et chanter
    Aimer, boire et chanter (2014)
    Film
    56%
    23

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.