Věra Křesadlová: Nejlepší filmy a seriály

6.8

Věra Křesadlová: Filmy a seriály

Věra Křesadlová se narodila 28. února 1944 v Praze. Od dětství projevovala umělecké nadání – zpívala v Kühnově dětském sboru a po základní škole vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze, obor aranžérství-výstavnictví. Během studií se zajímala o hudbu, zpívala v amatérské big-beatové kapele a právě při jednom z vystoupení si jí všiml režisér Miloš Forman, který ji v roce 1963 obsadil do svého krátkého filmu Konkurs. Tento snímek, v němž se objevila po boku Jiřího Suchého a dalších mladých zpěvaček, jí otevřel cestu k divadlu a k filmu. Po natáčení Konkursu dostala nabídku na angažmá v Divadle Semafor, které se stalo jejím profesním domovem na více než dvacet let. Od roku 1963 až do konce osmdesátých let zde působila jako herečka a zpěvačka. V Semaforu vystupovala v řadě populárních inscenací, například v projektech Zuzana není pro nikoho doma, Čarodějky, Kytice nebo Faust. Její civilní herecký projev a přirozený smysl pro humor odpovídaly duchu semaforské poetiky a tehdejší pražské kulturní atmosféře šedesátých let. Na filmovém plátně se poprvé výrazněji prosadila v roce 1965, kdy ji režisér Ivan Passer obsadil do snímku Intimní osvětlení. V roli Štěpy zaujala svou civilností a autentickým projevem, který odpovídal stylu české nové vlny. O tři roky později se objevila ve filmu Žert režiséra Jaromila Jireše podle románu Milana Kundery, kde ztvárnila postavu Věry Brožové. Tato role patřila k jejím nejznámějším filmovým vystoupením. Na konci šedesátých let spolupracovala i na natáčení filmu Skřivánci na niti, který byl však krátce po dokončení zakázán a uveden až po roce 1989. Její osobní život byl spjat s režisérem Milošem Formanem, za něhož se v roce 1964 provdala. Měli spolu dvojčata Petra a Matěje, kteří se později vydali ve stopách svého otce a stali se filmovými tvůrci. Po srpnové invazi v roce 1968 odešla Křesadlová s dětmi do Francie, kde tehdy Forman připravoval scénář ke svému novému filmu. Jejich vztah však v té době procházel krizí a život v emigraci pro ni znamenal pocit osamění i odloučení od domova. Po několika měsících se proto rozhodla vrátit se syny zpět do Československa, zatímco Forman pokračoval do Spojených států, kde zahájil svou mezinárodní kariéru. Manželství bylo oficiálně rozvedeno až v roce 1999. Později žila s dramaturgem a scenáristou Janem V. Kratochvílem, s nímž měla syna Radima. Křesadlová se po ukončení divadelní činnosti začala věnovat výtvarné práci. Využila své vzdělání z uměleckoprůmyslové školy a specializovala se na výrobu vitrážových lamp metodou Tiffany. Sama opakovaně uváděla, že tvorba vitráží pro ni znamenala návrat k původnímu řemeslu a zároveň způsob, jak zůstat v uměleckém světě, i když se od divadla vzdálila. V novější době se příležitostně objevovala i před kamerou. Po dlouhé pauze přijala menší role ve filmech Doblba! (2005) a Medvídek (2007), v nichž ztvárnila postavy matek hlavních hrdinů. Tím se symbolicky uzavřela její filmová dráha, která začala ve Formanově Konkursu. V osobním životě byla Křesadlová známá svou skromností a zálibou v ruční tvorbě. V rozhovorech často vzpomínala na své herecké začátky i na roky v Semaforu, které označovala za nejšťastnější období svého profesního života. Často pobývala mimo Prahu, v domku u Sázavy, kde měla ateliér a věnovala se výrobě lamp.

  • Skřivánci na niti
    Skřivánci na niti (1969)
    FilmRole: trestankyně
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    • +1
    Během pražského jara byla schválena do výroby čtvrtá filmová adaptace Jiřího Menzela, inspirovaná motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)
    Žánry:DramaKomedie
    82%
    Během pražského jara byla schválena do výroby čtvrtá filmová adaptace Jiřího Menzela, inspirovaná motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)
    Žánry:DramaKomedie
    1
  • Ikarie XB 1
    Ikarie XB 1 (1963)
    FilmRole: člen posádky
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Je druhá polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. Kališovy černobílé obrazy v širokoúhlém formátu, Liškova novátorská elektronická hudba a přesvědčivé kulisy i kostýmy vytvářejí stylisticky vytříbený fikční svět daleké budoucnosti. Civilní výkony české herecké elity mu pak dodávají nečekanou přirozenost a psychologický rozměr. Autoři se při psaní scénáře volně inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že se ubránili prvoplánové a dobově poplatné politizaci, které žánr sci-fi často podléhal. Nepostavili proti sobě dva konkurenční systémy, žádný pomyslný východ a západ, nýbrž naději v lepší, morálně vyspělejší lidstvo a „sebranku“ 20. století, která po sobě zanechala jen samou zkázu. (Národní filmový archiv)
    78%
    Je druhá polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. Kališovy černobílé obrazy v širokoúhlém formátu, Liškova novátorská elektronická hudba a přesvědčivé kulisy i kostýmy vytvářejí stylisticky vytříbený fikční svět daleké budoucnosti. Civilní výkony české herecké elity mu pak dodávají nečekanou přirozenost a psychologický rozměr. Autoři se při psaní scénáře volně inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že se ubránili prvoplánové a dobově poplatné politizaci, které žánr sci-fi často podléhal. Nepostavili proti sobě dva konkurenční systémy, žádný pomyslný východ a západ, nýbrž naději v lepší, morálně vyspělejší lidstvo a „sebranku“ 20. století, která po sobě zanechala jen samou zkázu. (Národní filmový archiv)
    2
  • Intimní osvětlení
    Intimní osvětlení (1965)
    FilmRole: Štěpa, Petrova přítelkyně
    • Oneplay
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředním motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy k hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svým životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímku, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.
    Žánry:KomedieDramaHudební
    77%
    Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředním motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy k hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svým životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímku, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.
    Žánry:KomedieDramaHudební
    3
  • Homolka a tobolka
    Homolka a tobolka (1972)
    FilmRole: rekreantka Nováková
    • Oneplay
    • Canal+
    • KVIFF TV
    • +1
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho – a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná – stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze.
    77%
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho – a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná – stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze.
    4
  • Žert
    Žert (1969)
    FilmRole: Věra Brožová
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let, Žert, se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěný na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    75%
    Jeden z nejproslulejších filmů 60. let, Žert, se opírá o stejnojmenný román Milana Kundery, soustředěný na důležité poznání - totiž že nová křivda neodstraní, ani nezahluší křivdu starou. K takové mravní kocovině zákonitě dospěje i hlavní hrdina, těžce postižený stalinistickými represemi, když se po letech pokusí aspoň zprostředkovaně pomstít původci svého pádu. Režisér Jaromil Jireš postihl jak kruté poměry v pracovní vojenské jednotce na začátku 50. let, tak uvolňující společenské ovzduší o patnáct let později. Prolíná někdejší události s nynějším děním na základě náhodného podnětu, na základě podobnosti, i ve zvukové rovině vrství asociativní spoje.
    5
  • Čas sluhů
    Čas sluhů (1989)
    FilmRole: Romana
    • Oneplay
    73%
    6
  • Akumulátor 1
    Akumulátor 1 (1994)
    FilmRole: Mikulíková
    • Netflix
    • HBO Max
    • Oneplay
    • +3
    71%
    7
  • Nejasná zpráva o konci světa
    Nejasná zpráva o konci světa (1997)
    FilmRole: Irenka
    V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. Muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. Mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. Zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. Zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci… nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové. Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. Stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (Falcon)
    71%
    V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. Muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. Mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. Zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. Zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci… nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové. Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. Stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (Falcon)
    8
  • Pohádky pro Emu
    Pohádky pro Emu (2016)
    FilmRole: matka Marie
    • HBO Max
    • Prima Plus
    • iTunes
    • +1
    Petr Miller pracuje již řadu let pro imigrační úřad v Londýně. Zaběhaný rytmus jeho života jednoho dne přeruší podivný telefonát z Prahy. V nemocnici leží po autonehodě svobodná matka, která ho v případě nouze uvedla jako opatrovníka svého dítěte. Ema je totiž jeho dcera. Petr je naprosto šokován. Musí jít o nějaký omyl. Nemá děti a ani netouží je mít. Přesto nedokáže nad situací jen tak mávnout rukou. Co když je Ema opravdu jeho dcera a on je její jediná šance, jak se vyhnout dětskému domovu? Chlapovi, který byl do padesáti let zvyklý žít sám a rozhodně si nechce komplikovat život emocemi, převrátí soužití s osmiletou holčičkou život doslova vzhůru nohama. A navíc je mu v patách nesmlouvavá sociální pracovnice, a tak Petr musí učinit zásadní rozhodnutí: Pokud se chce stát právoplatným rodičem, je nutné najít pro Emu matku! Ve stejné chvíli se seznamuje s Marií, která podobně jako Petr žije pro svou práci a téměř ztratila naději na to, že ji potkají obyčejné radosti života. Marie se rozhodne oběma pomoci. Je třeba nemilosrdné úřednici předložit uvěřitelnou historku. Začíná hra na lásku… Ale jak skončí? I zázraky se občas dějí. (Falcon)
    70%
    Petr Miller pracuje již řadu let pro imigrační úřad v Londýně. Zaběhaný rytmus jeho života jednoho dne přeruší podivný telefonát z Prahy. V nemocnici leží po autonehodě svobodná matka, která ho v případě nouze uvedla jako opatrovníka svého dítěte. Ema je totiž jeho dcera. Petr je naprosto šokován. Musí jít o nějaký omyl. Nemá děti a ani netouží je mít. Přesto nedokáže nad situací jen tak mávnout rukou. Co když je Ema opravdu jeho dcera a on je její jediná šance, jak se vyhnout dětskému domovu? Chlapovi, který byl do padesáti let zvyklý žít sám a rozhodně si nechce komplikovat život emocemi, převrátí soužití s osmiletou holčičkou život doslova vzhůru nohama. A navíc je mu v patách nesmlouvavá sociální pracovnice, a tak Petr musí učinit zásadní rozhodnutí: Pokud se chce stát právoplatným rodičem, je nutné najít pro Emu matku! Ve stejné chvíli se seznamuje s Marií, která podobně jako Petr žije pro svou práci a téměř ztratila naději na to, že ji potkají obyčejné radosti života. Marie se rozhodne oběma pomoci. Je třeba nemilosrdné úřednici předložit uvěřitelnou historku. Začíná hra na lásku… Ale jak skončí? I zázraky se občas dějí. (Falcon)
    9
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1969)
    FilmRole: Zuzana
    • Oneplay
    69%
    10
  • Nevěsta
    Nevěsta (1970)
    FilmRole: Marta
    Experimentálně zaměřená hříčka, zbavená jakékoli psychologizace, se upíná k naivistickému pohledu - v této poloze Jiří Suchý vypráví o putování osmnáctileté dívky, která opustí práci v drůbežářském provozu a vydá se hledat manžela. Věštba, jíž věří, totiž stanovila, že se musí vdát přesně 23. října. Na filmu je patrné, že režisér má zkušenosti s divadelním tvarem, ale nikoli s filmovým vyjadřováním. Proto je výsledek značně těžkopádný, a to navzdory zdůrazňované poetičnosti. Režisérově stylizaci se snaží přizpůsobit i herci se začínající Martou Vančurovou v čele.
    Žánry:DramaKomedie
    66%
    Experimentálně zaměřená hříčka, zbavená jakékoli psychologizace, se upíná k naivistickému pohledu - v této poloze Jiří Suchý vypráví o putování osmnáctileté dívky, která opustí práci v drůbežářském provozu a vydá se hledat manžela. Věštba, jíž věří, totiž stanovila, že se musí vdát přesně 23. října. Na filmu je patrné, že režisér má zkušenosti s divadelním tvarem, ale nikoli s filmovým vyjadřováním. Proto je výsledek značně těžkopádný, a to navzdory zdůrazňované poetičnosti. Režisérově stylizaci se snaží přizpůsobit i herci se začínající Martou Vančurovou v čele.
    Žánry:DramaKomedie
    11
  • Zločin v dívčí škole
    Zločin v dívčí škole (1966)
    FilmRole: 3. Zločin v dívčí škole - Celbová
    Třípovídkový film vznikl podle detektivních předloh Josefa Škvoreckého. Každý z příběhů režíroval jiný režisér, avšak hlavní hrdina, poručík Borůvka, zůstává svorníkem všech řešených případů. Zahrál si ho Lubomír Lipský. Hlavní hrdina tak prochází různými prostředími, když vyšetřuje záhadná úmrtí mezi horolezci, pátrá po okolnostech podivné smrti tanečnice v hudebním divadle a zkoumá, proč zmizel profesor v dívčí škole. Závěrečnou epizodu režíroval začínající Jiří Menzel, jenž z celého konvenčně pojednaného triptychu dosáhl asi největší životnosti vyprávěného příběhu. Film vcelku oprávněně zapadl, takže jeho nynější uvedení se stává vzácnou příležitostí seznámit se i s méně známou tvorbou slavného režiséra.
    65%
    Třípovídkový film vznikl podle detektivních předloh Josefa Škvoreckého. Každý z příběhů režíroval jiný režisér, avšak hlavní hrdina, poručík Borůvka, zůstává svorníkem všech řešených případů. Zahrál si ho Lubomír Lipský. Hlavní hrdina tak prochází různými prostředími, když vyšetřuje záhadná úmrtí mezi horolezci, pátrá po okolnostech podivné smrti tanečnice v hudebním divadle a zkoumá, proč zmizel profesor v dívčí škole. Závěrečnou epizodu režíroval začínající Jiří Menzel, jenž z celého konvenčně pojednaného triptychu dosáhl asi největší životnosti vyprávěného příběhu. Film vcelku oprávněně zapadl, takže jeho nynější uvedení se stává vzácnou příležitostí seznámit se i s méně známou tvorbou slavného režiséra.
    12
  • Byli jsme to my?
    Byli jsme to my? (1991)
    Film
    Divadelní režisér naráží na nezájem a nezodpovědnost hereckého souboru, jehož členové intrikují a shánějí se po vedlejších příjmech. Unavený a nemocný umělec chce svou práci dokončit za každou cenu. Aktualizovaný přepis divadelní hry, kterou na počátku 80. let inscenoval Evald Schorm. V autorské interpretaci A. M. se z působivé výpovědi o mravním úpadku v letech normalizace stala plochá postrevoluční agitka. Tvůrci se dostalo poct na festivalu v Karlových Varech, kvůli jehož termínu byly uspěchány dokončovací práce. Kritika ráda předvedla svou nezaujatost a byla jednohlasně nemilosrdná.
    Žánry:Drama
    64%
    Divadelní režisér naráží na nezájem a nezodpovědnost hereckého souboru, jehož členové intrikují a shánějí se po vedlejších příjmech. Unavený a nemocný umělec chce svou práci dokončit za každou cenu. Aktualizovaný přepis divadelní hry, kterou na počátku 80. let inscenoval Evald Schorm. V autorské interpretaci A. M. se z působivé výpovědi o mravním úpadku v letech normalizace stala plochá postrevoluční agitka. Tvůrci se dostalo poct na festivalu v Karlových Varech, kvůli jehož termínu byly uspěchány dokončovací práce. Kritika ráda předvedla svou nezaujatost a byla jednohlasně nemilosrdná.
    Žánry:Drama
    13
  • Doktor Martin
    Doktor Martin (2015)
    Seriál
    • iVysílání
    Do malé vesničky v Beskydech přijíždí nový obvodní lékař. Jmenuje se Martin Elinger. Až do té doby pracoval jako špičkový chirurg na specializovaném pracovišti v Praze. Teď jej čeká praxe obvoďáka a venkov se všemi svými charakteristickými znaky. Mezi ně patří i to, že všichni se všemi komunikují většinou na hodně blízkou vzdálenost. A to je hlavní kámen úrazu. Arogantní a ironický doktor sice profesně zvládá i ty nejsložitější případy, v běžné komunikaci s lidmi je ale jako slon v porcelánu. Mezi své nové spoluobčany nezapadne a často si svým přičiněním komplikuje i ty nejjednodušší životní situace. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    59%
    Do malé vesničky v Beskydech přijíždí nový obvodní lékař. Jmenuje se Martin Elinger. Až do té doby pracoval jako špičkový chirurg na specializovaném pracovišti v Praze. Teď jej čeká praxe obvoďáka a venkov se všemi svými charakteristickými znaky. Mezi ně patří i to, že všichni se všemi komunikují většinou na hodně blízkou vzdálenost. A to je hlavní kámen úrazu. Arogantní a ironický doktor sice profesně zvládá i ty nejsložitější případy, v běžné komunikaci s lidmi je ale jako slon v porcelánu. Mezi své nové spoluobčany nezapadne a často si svým přičiněním komplikuje i ty nejjednodušší životní situace. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    14
  • Medvídek
    Medvídek (2007)
    FilmRole: Romanova matka
    • HBO Max
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • +2
    Přes poetický název půjde opět o tragikomedii sázející především na skvěle napsané postavy a jejich dialogy. „Pokud bychom měli žánrově film přirovnat k některému dílu světové kinematografie, mohla by to být Americká krása nebo Hana a její sestry. Je to hodně konverzační film, který zkoumá z mnoha úhlů fenomén manželství a vše, co k němu patří. Tedy mateřství, otcovství, nevěry… To, jak je někdy manželství rozkládáno plíživě, nebo naopak, jak i velké zásahy zvenčí ho nerozklíží. Těžiště je tedy v postavách a jejich psychologii,“ vysvětluje Jan Hřebejk. Petr Jarchovský k tomu podotýká, že kdyby neexistoval film Tajnosti a lži, jeden z jejich nejoblíbenějších filmů, nynější Medvídek by se takto mohl jmenovat. „Zajímají mě příběhy, ve kterých věci nejsou pod povrchem takové, jaké se jeví navenek,“ dodává Jan Hřebejk. V příběhu o trojici kamarádů a jejich partnerkách se opět sešlo několik herců, se kterými režisér již spolupracoval: Nataša Burger, Jiří Macháček a také Aňa Geislerová a Roman Luknár. Ti budou stejně jako v Krásce v nesnázích hrát partnery. Autoři ovšem pro ně vymysleli naprosto odlišné postavy, a tak bude pro diváky jistě velice zajímavé sledovat, jak se může vztah mezi dvěma herci na plátně vyvíjet. Šestici uzavírají Táňa Vilhelmová a Ivan Trojan, s nimiž bude Jan Hřebejk točit poprvé. Třešničkou na dortu bude jistě i obsazení Jiřího Menzela a Věry Křesadlové do rolí rodičů.
    Žánry:DramaKomedie
    57%
    Přes poetický název půjde opět o tragikomedii sázející především na skvěle napsané postavy a jejich dialogy. „Pokud bychom měli žánrově film přirovnat k některému dílu světové kinematografie, mohla by to být Americká krása nebo Hana a její sestry. Je to hodně konverzační film, který zkoumá z mnoha úhlů fenomén manželství a vše, co k němu patří. Tedy mateřství, otcovství, nevěry… To, jak je někdy manželství rozkládáno plíživě, nebo naopak, jak i velké zásahy zvenčí ho nerozklíží. Těžiště je tedy v postavách a jejich psychologii,“ vysvětluje Jan Hřebejk. Petr Jarchovský k tomu podotýká, že kdyby neexistoval film Tajnosti a lži, jeden z jejich nejoblíbenějších filmů, nynější Medvídek by se takto mohl jmenovat. „Zajímají mě příběhy, ve kterých věci nejsou pod povrchem takové, jaké se jeví navenek,“ dodává Jan Hřebejk. V příběhu o trojici kamarádů a jejich partnerkách se opět sešlo několik herců, se kterými režisér již spolupracoval: Nataša Burger, Jiří Macháček a také Aňa Geislerová a Roman Luknár. Ti budou stejně jako v Krásce v nesnázích hrát partnery. Autoři ovšem pro ně vymysleli naprosto odlišné postavy, a tak bude pro diváky jistě velice zajímavé sledovat, jak se může vztah mezi dvěma herci na plátně vyvíjet. Šestici uzavírají Táňa Vilhelmová a Ivan Trojan, s nimiž bude Jan Hřebejk točit poprvé. Třešničkou na dortu bude jistě i obsazení Jiřího Menzela a Věry Křesadlové do rolí rodičů.
    Žánry:DramaKomedie
    15
  • "Odsouzené"
    "Odsouzené" (2009)
    Seriál
    Do ženské věznice přichází nová odsouzená, Eva. Jejíma očima prožíváme děj celého seriálu, poznáváme postavy, vztahy mezi vězenkyněmi, vedením věznice, bachařkami a dalšími zaměstnanci věznice. Eva je odsouzená za dopravní nehodu, způsobenou v opilosti. Málem při ní zahynul i její dvanáctiletý syn Filip. Manžel Roman se od ní odvrátil, jen její rodiče stojí při ní a snaží se obnovit proces. Roman nedovolí, aby Eva měla jakékoliv informace o zdravotním stavu syna. Jejich společnou firmu chce převést zcela na sebe. Co se vlastně odehrálo před tou nešťastnou dopravní nehodou? Eva se musí naučit žít a přežít v úplně jiném světě, než ve kterém dosud žila. Zde platí jiná pravidla, každý tu žije na vlastní pěst. Přátelství se tu nenosí. Respekt je třeba si tvrdě vydobýt. Šance, že člověka tohle peklo nezlomí, je mizivá. Každý chybný krok může být tím posledním. Eva se musí přizpůsobit, ale zároveň si chce zachovat svoji důstojnost. Dokáže to? A za jakou cenu? Dokáže srdcem poznat, která strana je ta správná, co je přátelství a co je past? Vězení je místem, kde má trest mnoho podob.
    Žánry:Drama
    55%
    Do ženské věznice přichází nová odsouzená, Eva. Jejíma očima prožíváme děj celého seriálu, poznáváme postavy, vztahy mezi vězenkyněmi, vedením věznice, bachařkami a dalšími zaměstnanci věznice. Eva je odsouzená za dopravní nehodu, způsobenou v opilosti. Málem při ní zahynul i její dvanáctiletý syn Filip. Manžel Roman se od ní odvrátil, jen její rodiče stojí při ní a snaží se obnovit proces. Roman nedovolí, aby Eva měla jakékoliv informace o zdravotním stavu syna. Jejich společnou firmu chce převést zcela na sebe. Co se vlastně odehrálo před tou nešťastnou dopravní nehodou? Eva se musí naučit žít a přežít v úplně jiném světě, než ve kterém dosud žila. Zde platí jiná pravidla, každý tu žije na vlastní pěst. Přátelství se tu nenosí. Respekt je třeba si tvrdě vydobýt. Šance, že člověka tohle peklo nezlomí, je mizivá. Každý chybný krok může být tím posledním. Eva se musí přizpůsobit, ale zároveň si chce zachovat svoji důstojnost. Dokáže to? A za jakou cenu? Dokáže srdcem poznat, která strana je ta správná, co je přátelství a co je past? Vězení je místem, kde má trest mnoho podob.
    Žánry:Drama
    16
  • Každý týždeň sedem dní
    Každý týždeň sedem dní (1964)
    FilmRole: Ria
    55%
    17
  • Doblba!
    Doblba! (2005)
    FilmRole: Anna
    • Prima Plus
    • Canal+
    Příběh černé vánoční komedie Doblba! se odehrává v rozvětvené rodině Mukových. Hlavním hrdinou je Karel Muk, jednoduchý chlapík s jednoduchými sny, žijící poněkud stereotypním manželským životem s Terezou, nevlastní matkou Karlovy dcery Lenky. Bratr Robert Muk je naopak sebevědomý a praktický podnikatel a nejmladší Pavel jakoby se stále nemohl rozhodnout, zda najít smysl života v ochraně šumavských hvozdů nebo v erotických hrátkách se sekretářkami. Jednoho dne, krátce před Vánocemi, spadne rodině Mukových do klína nečekané dědictví. Náhlá možnost zbohatnutí je jakýmsi spouštěcím momentem pro řadu osudových událostí, které jednotlivé členy rodiny trochu svedou z nastoupených cest, některé nasměrují na cesty úplně jiné a cesty těch dalších se dostanou téměř ke svému konci. Nic už nebude jako dřív. A náhody neexistují. Všichni musí přehodnotit své žebříčky životních priorit. A přitom platí pravidlo: jakékoliv vaše činy se vám jednou v dobrém či ve zlém zúročí.
    Žánry:DramaKomedie
    54%
    Příběh černé vánoční komedie Doblba! se odehrává v rozvětvené rodině Mukových. Hlavním hrdinou je Karel Muk, jednoduchý chlapík s jednoduchými sny, žijící poněkud stereotypním manželským životem s Terezou, nevlastní matkou Karlovy dcery Lenky. Bratr Robert Muk je naopak sebevědomý a praktický podnikatel a nejmladší Pavel jakoby se stále nemohl rozhodnout, zda najít smysl života v ochraně šumavských hvozdů nebo v erotických hrátkách se sekretářkami. Jednoho dne, krátce před Vánocemi, spadne rodině Mukových do klína nečekané dědictví. Náhlá možnost zbohatnutí je jakýmsi spouštěcím momentem pro řadu osudových událostí, které jednotlivé členy rodiny trochu svedou z nastoupených cest, některé nasměrují na cesty úplně jiné a cesty těch dalších se dostanou téměř ke svému konci. Nic už nebude jako dřív. A náhody neexistují. Všichni musí přehodnotit své žebříčky životních priorit. A přitom platí pravidlo: jakékoliv vaše činy se vám jednou v dobrém či ve zlém zúročí.
    Žánry:DramaKomedie
    18
  • Martin a Venuše
    Martin a Venuše (2013)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • iTunes
    • +1
    54%
    19
  • Dotyky
    Dotyky (1989)
    FilmRole: Evina matka
    Zájemce o studium na filmové fakultě natáčí pro přijímací zkoušky videodokument o jedné začínající kadeřnické učnici. A výsledky snažení máme možnost spatřit. Struktura filmu ve filmu je vyznačena odlišnou obrazovou stylizací, dokument vymezuje roztřesený obraz a kontaktně vnímaný zvuk, avšak oběma rovinám schází přesvědčivost i výmluvnost. Vypovídací hodnota je jakoby zastydlá, scénáristicky i režijně film stěží uspokojí.
    Žánry:Komedie
    51%
    Zájemce o studium na filmové fakultě natáčí pro přijímací zkoušky videodokument o jedné začínající kadeřnické učnici. A výsledky snažení máme možnost spatřit. Struktura filmu ve filmu je vyznačena odlišnou obrazovou stylizací, dokument vymezuje roztřesený obraz a kontaktně vnímaný zvuk, avšak oběma rovinám schází přesvědčivost i výmluvnost. Vypovídací hodnota je jakoby zastydlá, scénáristicky i režijně film stěží uspokojí.
    Žánry:Komedie
    20
  • Prosím, nebudit
    Prosím, nebudit (1963)
    FilmRole: dívka
    50%
    21
  • Jonáš II. aneb Jak je důležité míti Melicharovou
    Jonáš II. aneb Jak je důležité míti Melicharovou (1988)
    Film
    48%
    22
  • Případ nevěrné Kláry
    Případ nevěrné Kláry (2009)
    FilmRole: Denisova klientka
    Případ nevěrné Kláry je krimikomedií na téma žárlivosti a intrik. Luca, mladý talentovaný italský hudebník, žije v Praze se svou snoubenkou Klárou, velmi hezkou studentkou univerzity, na niž vytrvale a bláznivě žárlí. Posedlost a podezíravost přimějí Lucu najmout soukromého detektiva Denise ke sledování Kláry a nalezení důkazu případné nevěry. Denis je přitažlivý muž, mírně ironický až cynický a je zřejmým opakem Lucy. Se svou manželkou Ruth udržuje velmi otevřený vztah, ve kterém se Ruth netají dobrodružstvími s jinými muži. Denis zase udržuje milostný vztah s kolegyní v detektivní agentuře Ninou, rozvedenou matkou dvou dětí. Nešťastný Luca postupně získává Denisovy sympatie, detektiv však posléze začne podléhat kouzlu sledované Kláry. Začíná se zpronevěřovat vlastním zásadám, což může mít tragické následky. Sledování zavede hlavní hrdiny do magického prostředí italských Benátek, kde přichází nečekané finále, které potvrzuje, že ne vždy jsou všechny věci a osoby takové, jaké se nám zdají.
    32%
    Případ nevěrné Kláry je krimikomedií na téma žárlivosti a intrik. Luca, mladý talentovaný italský hudebník, žije v Praze se svou snoubenkou Klárou, velmi hezkou studentkou univerzity, na niž vytrvale a bláznivě žárlí. Posedlost a podezíravost přimějí Lucu najmout soukromého detektiva Denise ke sledování Kláry a nalezení důkazu případné nevěry. Denis je přitažlivý muž, mírně ironický až cynický a je zřejmým opakem Lucy. Se svou manželkou Ruth udržuje velmi otevřený vztah, ve kterém se Ruth netají dobrodružstvími s jinými muži. Denis zase udržuje milostný vztah s kolegyní v detektivní agentuře Ninou, rozvedenou matkou dvou dětí. Nešťastný Luca postupně získává Denisovy sympatie, detektiv však posléze začne podléhat kouzlu sledované Kláry. Začíná se zpronevěřovat vlastním zásadám, což může mít tragické následky. Sledování zavede hlavní hrdiny do magického prostředí italských Benátek, kde přichází nečekané finále, které potvrzuje, že ne vždy jsou všechny věci a osoby takové, jaké se nám zdají.
    23
  • Přístav
    Přístav (2015)
    Seriál
    • Prima Plus
    Marek Skála odešel od manželky a na hausbótu připluje do Zátoky. Tady si společně s Romanem Marešem pronajmou hospodu s příznačným jménem Přístav. Tereza Skálová, Markova manželka, ovšem netuší, že její muž se jen tak vrátit domů nehodlá, že nejde jen o jeden z jeho „výletů“. Domů se ale z Anglie vrací jejich dcera Johana. V Zátoce zatím Marek a Roman poznávají místní obyvatele – manžele Krupičkovy, místního samozvaného hlídače Pátka, jeho přítelkyni Milenu i operní pěvkyni Lily a její dceru Ivanu. Doma má o Marka zatím strach především jeho dcera, které nebere telefon... (TV Prima)
    30%
    Marek Skála odešel od manželky a na hausbótu připluje do Zátoky. Tady si společně s Romanem Marešem pronajmou hospodu s příznačným jménem Přístav. Tereza Skálová, Markova manželka, ovšem netuší, že její muž se jen tak vrátit domů nehodlá, že nejde jen o jeden z jeho „výletů“. Domů se ale z Anglie vrací jejich dcera Johana. V Zátoce zatím Marek a Roman poznávají místní obyvatele – manžele Krupičkovy, místního samozvaného hlídače Pátka, jeho přítelkyni Milenu i operní pěvkyni Lily a její dceru Ivanu. Doma má o Marka zatím strach především jeho dcera, které nebere telefon... (TV Prima)
    24
  • Letiště
    Letiště (2006)
    Seriál
    Letuška Anna (Anna Šišková) je sebevědomá žena středního věku. Nemá děti ani rodinu, a tak žije prací, kterou však také nemá garantovanou nastálo. U letušek je to jako u fotbalistů, o ty stárnoucí už není valný zájem. A žena v takových letech hledá jistoty. Anna by si moc přála dítě, ale kde vzít otce, když na ty mladší není spolehnutí a ti starší už jsou většinou zadaní. Anna tak momentálně žije s o něco mladším šéfstevardem Karlem (David Matásek), ale občas si uvědomuje, že ani on není žádná jistota. Oba jsou zaměstnáni u stejné letecké společnosti Central Airlines a Karel je zároveň Anniným nadřízeným. Annin bývalý přítel Václav (Maroš Kramár) je pilotem, ale jejich dvanáctiletý vztah už skončil před dvěma lety. Václav pilotuje malá letadla a společně se svým synem Tomášem (Vojtěch Dyk) a mladou přítelkyní, fotografkou Martinou (Jitka Schneiderová), žije v domku na malém letišti za Prahou. Tomášova matka tragicky zahynula, když byl Tomáš ještě velmi malý, a Anna Tomáše spolu s Václavem vychovávala. Náš příběh začíná v okamžiku, kdy je Anna pozvána na oslavu Tomášových osmnáctin. Znovu se tak spojují osudy dvou lidí a jejich příbuzných i přátel...
    26%
    Letuška Anna (Anna Šišková) je sebevědomá žena středního věku. Nemá děti ani rodinu, a tak žije prací, kterou však také nemá garantovanou nastálo. U letušek je to jako u fotbalistů, o ty stárnoucí už není valný zájem. A žena v takových letech hledá jistoty. Anna by si moc přála dítě, ale kde vzít otce, když na ty mladší není spolehnutí a ti starší už jsou většinou zadaní. Anna tak momentálně žije s o něco mladším šéfstevardem Karlem (David Matásek), ale občas si uvědomuje, že ani on není žádná jistota. Oba jsou zaměstnáni u stejné letecké společnosti Central Airlines a Karel je zároveň Anniným nadřízeným. Annin bývalý přítel Václav (Maroš Kramár) je pilotem, ale jejich dvanáctiletý vztah už skončil před dvěma lety. Václav pilotuje malá letadla a společně se svým synem Tomášem (Vojtěch Dyk) a mladou přítelkyní, fotografkou Martinou (Jitka Schneiderová), žije v domku na malém letišti za Prahou. Tomášova matka tragicky zahynula, když byl Tomáš ještě velmi malý, a Anna Tomáše spolu s Václavem vychovávala. Náš příběh začíná v okamžiku, kdy je Anna pozvána na oslavu Tomášových osmnáctin. Znovu se tak spojují osudy dvou lidí a jejich příbuzných i přátel...
    25
  • Svatby v Benátkách
    Svatby v Benátkách (2014)
    Seriál
    • Prima Plus
    25%
    26

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.