Marquerite Duras: Nejlepší filmy a seriály

6.3

Marquerite Duras: Filmy a seriály

  • Hirošima, má láska
    Hirošima, má láska (1959)
    Film
    • MUBI
    Francouzsko - japonský film Hirošima má lásko, natočený roku 1959 francouzským režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě ) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou. Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.
    75%
    Francouzsko - japonský film Hirošima má lásko, natočený roku 1959 francouzským režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě ) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou. Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.
    1
  • Atlantický muž
    Atlantický muž (1981)
    FilmRole: Vypravěč
    V roce premiéry vydala Marguerite Durasová v deníku Le Monde varovný text, v němž upozorňovala, že někteří diváci by měli před tímto filmem přímo prchat a zdaleka se mu vyhnout. Jiní by si ho neměli za žádnou cenu nechat ujít. Kdo z nás je tedy vhodným divákem či divačkou pro Marguerite Durasovou? Obrazově je film složen z velké části ze tmy. Nevznikl pro obecenstvo, které si myslí, že pro něj někdo natáčí filmy. Byl vytvořen v naprosté nevědomosti toho, že něco jako obecenstvo existuje. Svou formou se snímek blíží durasovské představě ideálního filmu, přičemž sledujeme autorčina partnera a slyšíme její text. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    75%
    V roce premiéry vydala Marguerite Durasová v deníku Le Monde varovný text, v němž upozorňovala, že někteří diváci by měli před tímto filmem přímo prchat a zdaleka se mu vyhnout. Jiní by si ho neměli za žádnou cenu nechat ujít. Kdo z nás je tedy vhodným divákem či divačkou pro Marguerite Durasovou? Obrazově je film složen z velké části ze tmy. Nevznikl pro obecenstvo, které si myslí, že pro něj někdo natáčí filmy. Byl vytvořen v naprosté nevědomosti toho, že něco jako obecenstvo existuje. Svou formou se snímek blíží durasovské představě ideálního filmu, přičemž sledujeme autorčina partnera a slyšíme její text. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    2
  • Wednesday Play, The
    Wednesday Play, The (1964)
    Seriál
    73%
    3
  • Musica, La
    Musica, La (1967)
    Film
    72%
    4
  • Son nom de Venise dans Calcutta désert
    Son nom de Venise dans Calcutta désert (1976)
    Film
    72%
    5
  • Love Story
    Love Story (1963)
    Seriál
    71%
    6
  • 7
  • Milenec
    Milenec (1992)
    FilmRole: román
    • iTunes

    Saigon, konec 20. let. Patnáctiletá francouzská školačka se vrací z prázdninového pobytu na venkově u matky. Na přívozu přes Mekong upoutá pozornost bohatého mladého Číňana a ten jí nabídne odvoz do Saigonu. Již během společné cesty do města mezi nimi vzniká výrazné napětí, jež záhy přerůstá v intenzivní vztah - spíše erotický, než citový. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Zatímco Číňan zcela propadá jejímu kouzlu a zamiluje se, dívka stále dává najevo, že ji k němu váží jen sex a peníze. Styky mladičké bílé dívky se světáckým Číňanem ale nemohou zůstat dlouho utajeny. Mladík je podle tradice zaslíben čínské nevěstě z nejlepších kruhů, jiný sňatek by ho vyloučil z otcovy závěti. Dívka se stává terčem útoků matky a staršího bratra, kteří ovšem přes svůj odpor a opovržení neváhají těžit z Číňanovy štědrosti. Vztah francouzské dívky a jejího čínského milence je předem určen k zániku, ale když se dívka po mladíkově svatbě vrací s rodinou do Francie, nahlížíme poprvé za masku její zdrženlivosti - přese všechno ji k milenci poutal i silný cit.

    69%

    Saigon, konec 20. let. Patnáctiletá francouzská školačka se vrací z prázdninového pobytu na venkově u matky. Na přívozu přes Mekong upoutá pozornost bohatého mladého Číňana a ten jí nabídne odvoz do Saigonu. Již během společné cesty do města mezi nimi vzniká výrazné napětí, jež záhy přerůstá v intenzivní vztah - spíše erotický, než citový. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Zatímco Číňan zcela propadá jejímu kouzlu a zamiluje se, dívka stále dává najevo, že ji k němu váží jen sex a peníze. Styky mladičké bílé dívky se světáckým Číňanem ale nemohou zůstat dlouho utajeny. Mladík je podle tradice zaslíben čínské nevěstě z nejlepších kruhů, jiný sňatek by ho vyloučil z otcovy závěti. Dívka se stává terčem útoků matky a staršího bratra, kteří ovšem přes svůj odpor a opovržení neváhají těžit z Číňanovy štědrosti. Vztah francouzské dívky a jejího čínského milence je předem určen k zániku, ale když se dívka po mladíkově svatbě vrací s rodinou do Francie, nahlížíme poprvé za masku její zdrženlivosti - přese všechno ji k milenci poutal i silný cit.

    8
  • Tak dlouhá nepřítomnost
    Tak dlouhá nepřítomnost (1961)
    Film
    Léto na okraji Paříže, předměstí Puteaux. Kavárnu U starého kostela vede Tereza Langloisová, která za války ztratila muže. Každý den za úsvitu prochází kolem kavárny tulák, který bydlí v kůlně na břehu Seiny. Nemá přátele, s nikým nemluví, jen si neustále zpívá árii z Lazebníka sevillského. Tereza poznává v tulákovi svého manžela. Podstoupí několik pokusů, aby se k tulákovi přiblížila, pozve jeho příbuzné, kteří před ním přeříkají celou historii rodiny Langloisů, ale vše marné. Tereza se nechce vzdát, přestože si všimne velké jizvy na mužově hlavě.
    Žánry:Drama
    69%
    Léto na okraji Paříže, předměstí Puteaux. Kavárnu U starého kostela vede Tereza Langloisová, která za války ztratila muže. Každý den za úsvitu prochází kolem kavárny tulák, který bydlí v kůlně na břehu Seiny. Nemá přátele, s nikým nemluví, jen si neustále zpívá árii z Lazebníka sevillského. Tereza poznává v tulákovi svého manžela. Podstoupí několik pokusů, aby se k tulákovi přiblížila, pozve jeho příbuzné, kteří před ním přeříkají celou historii rodiny Langloisů, ale vše marné. Tereza se nechce vzdát, přestože si všimne velké jizvy na mužově hlavě.
    Žánry:Drama
    9
  • Détruire, dit-elle
    Détruire, dit-elle (1969)
    Film
    V odlehlém hotelu obklopeném hustým lesem se setkávají Max a Alissa Thorovi se Steinem a Elisabeth. Max, profesor budoucí historie a ambiciózní autor, je okamžitě přitahován k zádumčivé manželce průmyslníka Bernarda Aliona, Elisabeth, která se zotavuje z potratu. Stein, německý Žid a potenciální spisovatel, je okouzlen Alissou, Maxovou mladou manželkou a bývalou studentkou. Během jejich pobytu se identity hostů postupně prolínají.
    Žánry:DramaRoad Movie
    68%
    V odlehlém hotelu obklopeném hustým lesem se setkávají Max a Alissa Thorovi se Steinem a Elisabeth. Max, profesor budoucí historie a ambiciózní autor, je okamžitě přitahován k zádumčivé manželce průmyslníka Bernarda Aliona, Elisabeth, která se zotavuje z potratu. Stein, německý Žid a potenciální spisovatel, je okouzlen Alissou, Maxovou mladou manželkou a bývalou studentkou. Během jejich pobytu se identity hostů postupně prolínají.
    Žánry:DramaRoad Movie
    10
  • Agatha et les lectures illimitées
    Agatha et les lectures illimitées (1981)
    FilmRole: Vypravěč
    67%
    11
  • Žena Gangy
    Žena Gangy (1974)
    FilmRole: Voice
    Muž se vrací do míst, kde prožil vášnivou lásku s dnes již zemřelou ženou. Pocit, který cítí, je tak silný, že si představuje, že je stále naživu. Filmy Marguerite Durasové nelze převyprávět, protože nemají zápletku. Žena od Gangy je výsostně durasovské dílo, v němž se snoubí film-obraz a film-zvuk v jednom. Jsou spojené pouze materiální shodou okolností a stávají se bezprostřední diváckou výzvou. Nacházíme se asi někde v Normandii v přímořském letovisku. Ten muž, který sem přijel, tu asi hledá vzpomínky. Vždyť ty domy jsou mu povědomé a někde se tu seznámil s nějakou dívkou. To nejsilnější na spisovatelčině filmovém rukopise je schopnost potlačit či úplně eliminovat narativní a psychologické techniky. Ocitáme se tváří v tvář plátnu, na němž se pohybují nějaké postavy a něco říkají. Spíše kladou otázky, než by na nějaké odpovídaly. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    66%
    Muž se vrací do míst, kde prožil vášnivou lásku s dnes již zemřelou ženou. Pocit, který cítí, je tak silný, že si představuje, že je stále naživu. Filmy Marguerite Durasové nelze převyprávět, protože nemají zápletku. Žena od Gangy je výsostně durasovské dílo, v němž se snoubí film-obraz a film-zvuk v jednom. Jsou spojené pouze materiální shodou okolností a stávají se bezprostřední diváckou výzvou. Nacházíme se asi někde v Normandii v přímořském letovisku. Ten muž, který sem přijel, tu asi hledá vzpomínky. Vždyť ty domy jsou mu povědomé a někde se tu seznámil s nějakou dívkou. To nejsilnější na spisovatelčině filmovém rukopise je schopnost potlačit či úplně eliminovat narativní a psychologické techniky. Ocitáme se tváří v tvář plátnu, na němž se pohybují nějaké postavy a něco říkají. Spíše kladou otázky, než by na nějaké odpovídaly. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    12
  • India Song
    India Song (1975)
    FilmRole: Voix Intemporelle (voice)
    66%
    13
  • Je léto, půl jedenácté večer
    Je léto, půl jedenácté večer (1966)
    Film
    Vášeň, ať už v podobě sexu, nebo naopak násilí, je zde příčinou veškerých konfliktů. Paul (Peter Finch) cestuje po Španělsku se svou dcerou a manželkou Marií (Melina Mercouri), která svého manžela už nemiluje a frustrace ji dovedla k alkoholismu. Společně s nimi je na cestě také jejich půvabná kamarádka Claire (mladá Romy Schneider). Manželství Paulovi nebrání v pletkách s jinými ženami a mezi ním a Claire brzy vzplane milostný žár. Zde však vášnivé vzplanutí nekončí, neboť Claire rozvíjí paralelní milenecký vztah také s Marií. Marie krátce ukrývá hledaného Španěla, který zavraždil svou ženu i jejího milence, poté však opouští svého manžela i dítě a odchází hledat štěstí sama. Tento vysoce ceněný snímek, jenž byl natočen podle románu a vlastní adaptace Marguerite Duras, byl již čtvrtým, kde Jules Dassin režíroval svou manželku Melinu Mercouri. K jeho kvalitám patří nejen zachycení jemných, komplikovaných a často nevyřčených vztahů mezi lidmi, atmosféra erotického napětí, ale také skvělá práce maďarského kameramana Gabora Poganyho a především pak herecké výkony hvězd v hlavních rolích.
    Žánry:DramaRoad Movie
    65%
    Vášeň, ať už v podobě sexu, nebo naopak násilí, je zde příčinou veškerých konfliktů. Paul (Peter Finch) cestuje po Španělsku se svou dcerou a manželkou Marií (Melina Mercouri), která svého manžela už nemiluje a frustrace ji dovedla k alkoholismu. Společně s nimi je na cestě také jejich půvabná kamarádka Claire (mladá Romy Schneider). Manželství Paulovi nebrání v pletkách s jinými ženami a mezi ním a Claire brzy vzplane milostný žár. Zde však vášnivé vzplanutí nekončí, neboť Claire rozvíjí paralelní milenecký vztah také s Marií. Marie krátce ukrývá hledaného Španěla, který zavraždil svou ženu i jejího milence, poté však opouští svého manžela i dítě a odchází hledat štěstí sama. Tento vysoce ceněný snímek, jenž byl natočen podle románu a vlastní adaptace Marguerite Duras, byl již čtvrtým, kde Jules Dassin režíroval svou manželku Melinu Mercouri. K jeho kvalitám patří nejen zachycení jemných, komplikovaných a často nevyřčených vztahů mezi lidmi, atmosféra erotického napětí, ale také skvělá práce maďarského kameramana Gabora Poganyho a především pak herecké výkony hvězd v hlavních rolích.
    Žánry:DramaRoad Movie
    14
  • Enfants, Les
    Enfants, Les (1985)
    Film
    65%
    15
  • Loď jménem Noc
    Loď jménem Noc (1979)
    FilmRole: Hlas
    Bezpochyby jde o jedno z nejpůsobivějších děl. Je to film, který se nepovedl. Je to evokace Facebooku a Tinderu. Durasová po skončení natáčení vykřikla: „Je to nepovedený film… je to konec filmu!“ Až sen jí přinesl řešení a plátno zaplnila záběry z nepodařeného natáčení. Ústředním tématem jsou anonymní telefonické linky z doby německé okupace, které stovky mužů a žen používají k dlouhým hovorům, k navázání vztahů a k hledání lásky. Marguerite Durasová jako hlasy všech žen a Benoît Jacquot jako všechny mužské hlasy nás postupně vtahují do světa plného osamocení a zoufalství. Milostné vztahy bytostí, které se nikdy nepotkají… stejně jako dnes ve virtuálním světě. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    65%
    Bezpochyby jde o jedno z nejpůsobivějších děl. Je to film, který se nepovedl. Je to evokace Facebooku a Tinderu. Durasová po skončení natáčení vykřikla: „Je to nepovedený film… je to konec filmu!“ Až sen jí přinesl řešení a plátno zaplnila záběry z nepodařeného natáčení. Ústředním tématem jsou anonymní telefonické linky z doby německé okupace, které stovky mužů a žen používají k dlouhým hovorům, k navázání vztahů a k hledání lásky. Marguerite Durasová jako hlasy všech žen a Benoît Jacquot jako všechny mužské hlasy nás postupně vtahují do světa plného osamocení a zoufalství. Milostné vztahy bytostí, které se nikdy nepotkají… stejně jako dnes ve virtuálním světě. (MFDF Ji.hlava)
    Žánry:Drama
    16
  • Kamion
    Kamion (1977)
    FilmRole: elle
    Krátké věty se vyhýbají popisu. Marguerite Durasová předčítá nahlas a Gérard Depardieu je jejím řidičem kamionu. Záběry na oba protagonisty sedící u stolu se střídají se záběry kabiny nákladního auta, kde nikdo nesedí. Občas vidíme ubíhající krajinu. Čas plyne a pomalu se smráká, Durasová a Depardieu se začnou nezávazně bavit o cigaretách… Kamion je brilantní filmové dílo na téma jak intuitivně pracovat s časem, délkou, pauzou, textem, hlasem a hudbou. Kamion bývá označován za film-portrét, je zde metaforou cesty, na níž se neklopýtá. (MFDF Ji.hlava)
    64%
    Krátké věty se vyhýbají popisu. Marguerite Durasová předčítá nahlas a Gérard Depardieu je jejím řidičem kamionu. Záběry na oba protagonisty sedící u stolu se střídají se záběry kabiny nákladního auta, kde nikdo nesedí. Občas vidíme ubíhající krajinu. Čas plyne a pomalu se smráká, Durasová a Depardieu se začnou nezávazně bavit o cigaretách… Kamion je brilantní filmové dílo na téma jak intuitivně pracovat s časem, délkou, pauzou, textem, hlasem a hudbou. Kamion bývá označován za film-portrét, je zde metaforou cesty, na níž se neklopýtá. (MFDF Ji.hlava)
    17
  • Moderato cantabile
    Moderato cantabile (1960)
    Film

    Román Moderato cantabile je dílem spisovatelky Marguerite Durasové a vyšel v roce 1958. Jeho převodu na filmové plátno se chopil režisér Peter Brook, autorka předlohy se podílela na scénáři. Film dnes patří ke klasickým zástupcům francouzské nové vlny a vynikl zajímavou prací s kamerou, především ale hereckými výkony. Jeanne Moreau podala psychologickou studii melancholické ženy toužící uniknout ze stereotypu nudného života bohaté dámy s takovou přesvědčivostí, že cena za nejlepší herecký výkon na festivalu v Cannes nebyla pro nikoho překvapením. (Zdroj: Česká televize)

    64%

    Román Moderato cantabile je dílem spisovatelky Marguerite Durasové a vyšel v roce 1958. Jeho převodu na filmové plátno se chopil režisér Peter Brook, autorka předlohy se podílela na scénáři. Film dnes patří ke klasickým zástupcům francouzské nové vlny a vynikl zajímavou prací s kamerou, především ale hereckými výkony. Jeanne Moreau podala psychologickou studii melancholické ženy toužící uniknout ze stereotypu nudného života bohaté dámy s takovou přesvědčivostí, že cena za nejlepší herecký výkon na festivalu v Cannes nebyla pro nikoho překvapením. (Zdroj: Česká televize)

    18
  • Zlodějka
    Zlodějka (1966)
    Film
    63%
    19
  • Taková láska
    Taková láska (2001)
    Film
    Film zachytáva posledné obdobie života francúzskej spisovateľky a filmárky, jednej z kľúčových postáv literárneho smeru Nového románu, Marguerite Durasovej. Je adaptáciou knihy spomienok jej posledného milenca, približne o 30 rokov mladšieho Yanna, ktorý Durasovej pomohol dokončiť jej posledný román Milenec. Nie je to iba životopisný film, ale aj výpoveď o zložitom vnútornom svete umelca, uväzneného vo večnej samote, a najmä príbeh nemožnej a snáď i nepochopiteľnej ľúbostnej aféry medzi absolútne dominantnou ženou na prahu smrti a beznádejne strateným mladým mužom s jedinou ambíciou: žiť pre Durasovú. Dej filmu sa odvíja prevažne v rozhovoroch milencov a monológu Yanna pri písaní knihy, čím sa vytvára dojem do seba uzatvoreného sveta, kam nikto iný okrem dvoch milencov nepatrí a kde má čas svoje vlastné plynutie. Hoci hlavnú úlohu hrá populárna herečka Jeanne Moreau, námet i jeho spracovanie sú určené pre náročnejšieho diváka.
    Žánry:Drama
    63%
    Film zachytáva posledné obdobie života francúzskej spisovateľky a filmárky, jednej z kľúčových postáv literárneho smeru Nového románu, Marguerite Durasovej. Je adaptáciou knihy spomienok jej posledného milenca, približne o 30 rokov mladšieho Yanna, ktorý Durasovej pomohol dokončiť jej posledný román Milenec. Nie je to iba životopisný film, ale aj výpoveď o zložitom vnútornom svete umelca, uväzneného vo večnej samote, a najmä príbeh nemožnej a snáď i nepochopiteľnej ľúbostnej aféry medzi absolútne dominantnou ženou na prahu smrti a beznádejne strateným mladým mužom s jedinou ambíciou: žiť pre Durasovú. Dej filmu sa odvíja prevažne v rozhovoroch milencov a monológu Yanna pri písaní knihy, čím sa vytvára dojem do seba uzatvoreného sveta, kam nikto iný okrem dvoch milencov nepatrí a kde má čas svoje vlastné plynutie. Hoci hlavnú úlohu hrá populárna herečka Jeanne Moreau, námet i jeho spracovanie sú určené pre náročnejšieho diváka.
    Žánry:Drama
    20
  • Baxterová, Vera Baxterová
    Baxterová, Vera Baxterová (1977)
    FilmRole: Narrator (voice) (uncredited)
    61%
    21
  • Námořník z Gibraltaru
    Námořník z Gibraltaru (1967)
    Film
    Romantické drama Námořník z Gibraltaru vychází z románu francouzské spisovatelky a režisérky Marguerite Duras; pro film jej adaptovali spisovatel Christopher Isherwood a režisér Tony Richardson. Jeanne Moreau zde ztvárnila roli bohaté Francouzky Anny, která před lety prožila krátký milostný románek s jistým námořníkem. Její pozdější manžel spáchal sebevraždu a zanechal jí své rozsáhlé jmění a Anna nyní objíždí přístavy a hledá svého ztraceného námořníka. Mezitím se mladý Angličan Alan (Ian Bannen) po bouřlivé hádce rozejde se svou přítelkyní Sheilou (Vanessa Redgrave). Brzy se setkává s Annou a fascinovaně se připojuje k jejímu hledání, během něhož se dostávají do Afriky či Řecka. Když si Alan začíná uvědomovat své city vůči své společnici na cestách, potkávají Louise de Mozambique (Orson Welles). Louis se k nim připojuje, avšak poznamenává, že Annin bájný námořník možná nikdy neexistoval jinde než v její fantazii. Ta však i se zamilovaným Alanem pokračuje v hledání. Richardson a Isherwood již dříve spolupracovali na temné satiře The Loved One (1965), která vychází z románu Evelyna Waugha a je ve filmové obci považována za kultovní snímek.
    Žánry:DramaRomantický
    59%
    Romantické drama Námořník z Gibraltaru vychází z románu francouzské spisovatelky a režisérky Marguerite Duras; pro film jej adaptovali spisovatel Christopher Isherwood a režisér Tony Richardson. Jeanne Moreau zde ztvárnila roli bohaté Francouzky Anny, která před lety prožila krátký milostný románek s jistým námořníkem. Její pozdější manžel spáchal sebevraždu a zanechal jí své rozsáhlé jmění a Anna nyní objíždí přístavy a hledá svého ztraceného námořníka. Mezitím se mladý Angličan Alan (Ian Bannen) po bouřlivé hádce rozejde se svou přítelkyní Sheilou (Vanessa Redgrave). Brzy se setkává s Annou a fascinovaně se připojuje k jejímu hledání, během něhož se dostávají do Afriky či Řecka. Když si Alan začíná uvědomovat své city vůči své společnici na cestách, potkávají Louise de Mozambique (Orson Welles). Louis se k nim připojuje, avšak poznamenává, že Annin bájný námořník možná nikdy neexistoval jinde než v její fantazii. Ta však i se zamilovaným Alanem pokračuje v hledání. Richardson a Isherwood již dříve spolupracovali na temné satiře The Loved One (1965), která vychází z románu Evelyna Waugha a je ve filmové obci považována za kultovní snímek.
    Žánry:DramaRomantický
    22
  • Mořská zeď
    Mořská zeď (1957)
    Film
    Dvacetiiletý Josef a jeho šestnáctiletá sestra Zuzana žijí se svou ovdovělou matkou v nelítostných podmínkách nehostinné ciziny. Matka se snaží udržet si své děti tím, že je zapojuje do rodinné zchátralé rýžové plantáže. Sourozenci však touží po osvobození a hledají je ve svých milostných životech. Zuzana se zaplete s Michaelem a Josef najde romantický zájem v Claudovi.
    Žánry:Drama
    59%
    Dvacetiiletý Josef a jeho šestnáctiletá sestra Zuzana žijí se svou ovdovělou matkou v nelítostných podmínkách nehostinné ciziny. Matka se snaží udržet si své děti tím, že je zapojuje do rodinné zchátralé rýžové plantáže. Sourozenci však touží po osvobození a hledají je ve svých milostných životech. Zuzana se zaplete s Michaelem a Josef najde romantický zájem v Claudovi.
    Žánry:Drama
    23
  • Bolest
    Bolest (2017)
    Film
    Francouzská spisovatelka Marguerite Durasová (1914) byla výraznou osobností literární, divadelní a filmové scény. Její nezaměnitelný jazykový a tvůrčí styl je jen obtížně převoditelný do jiného „média“. Nicméně romány i texty Durasové jsou stálou výzvou i inspirací pro filmové a divadelní tvůrce. O Bolesti sama Durasová v úvodu své knihy píše, že jde o autentický i literární záznam z potřeby vyrovnat se s jistým traumatizujícím obdobím života. Byly to dva sešity deníku, který ležel čtyřicet let ve skříni v Neuphle-le-Chateau. Novela Bolest je svědectvím sžíravého čekání na milovaného člověka, který trpí v koncentračním táboře, a není zřejmé, zda je stále ještě naživu. Pod českými překlady literárních děl i různých adaptací Marguerite Durasové je podepsána významná překladatelka Anna Kareninová, která dlouhodobě spolupracuje s Českou televizí a samozřejmě se ujala i překladu a úpravy dialogů filmu. Složitost převodu autenticity textu filmovým obrazem je podpořena zachováním originality a jedinečnosti durasovského stylu a slova. Anna Kareninová v doslovu ke knize Bolest říká: „V Bolesti, trýznivé osobní zpovědi, použila Durasová to, co bude nakonec vizitkou její tvorby: neustálý návrat týchž obrazů, vět, slov, vjemů a pocitů a činnosti se stane bludným kruhem, v němž se durasovské ženy snaží dobrat „pravdy o sobě samé“, oné neuchopitelné a nepojmenovatelné konstanty, již není dáno poznat a v níž jsou lidé vězni vlastní bezmoci.“ (TV program)
    Žánry:DramaHistorický
    58%
    Francouzská spisovatelka Marguerite Durasová (1914) byla výraznou osobností literární, divadelní a filmové scény. Její nezaměnitelný jazykový a tvůrčí styl je jen obtížně převoditelný do jiného „média“. Nicméně romány i texty Durasové jsou stálou výzvou i inspirací pro filmové a divadelní tvůrce. O Bolesti sama Durasová v úvodu své knihy píše, že jde o autentický i literární záznam z potřeby vyrovnat se s jistým traumatizujícím obdobím života. Byly to dva sešity deníku, který ležel čtyřicet let ve skříni v Neuphle-le-Chateau. Novela Bolest je svědectvím sžíravého čekání na milovaného člověka, který trpí v koncentračním táboře, a není zřejmé, zda je stále ještě naživu. Pod českými překlady literárních děl i různých adaptací Marguerite Durasové je podepsána významná překladatelka Anna Kareninová, která dlouhodobě spolupracuje s Českou televizí a samozřejmě se ujala i překladu a úpravy dialogů filmu. Složitost převodu autenticity textu filmovým obrazem je podpořena zachováním originality a jedinečnosti durasovského stylu a slova. Anna Kareninová v doslovu ke knize Bolest říká: „V Bolesti, trýznivé osobní zpovědi, použila Durasová to, co bude nakonec vizitkou její tvorby: neustálý návrat týchž obrazů, vět, slov, vjemů a pocitů a činnosti se stane bludným kruhem, v němž se durasovské ženy snaží dobrat „pravdy o sobě samé“, oné neuchopitelné a nepojmenovatelné konstanty, již není dáno poznat a v níž jsou lidé vězni vlastní bezmoci.“ (TV program)
    Žánry:DramaHistorický
    24
  • Barrage contre le Pacifique, Un
    Barrage contre le Pacifique, Un (2009)
    Film
    Děj filmu se odehrává ve 30. letech 20. století ve Francouzské Indočíně a sleduje osudy mladé francouzské vdovy a jejích dvou dospívajících dětí, kteří se snaží skromně živit obděláváním rýžových polí u moře. Jejich úsilí je každoročně mařeno záplavami, kdy moře zaplaví pole slanou vodou a zničí úrodu. V zoufalství si matka uvědomí, že jedinou nadějí je výstavba mořské hráze, která by zabránila neustálým záplavám. Matka se tak pouští do téměř sisyfovského boje s místní byrokracií, aby toho dosáhla. Mezitím si její tvrdohlavá dcera Suzanne získá romantickou posedlost zámožného čínského gentlemana, pana Jo. Ačkoli by jim mohl snadno zajistit únik z těžké situace, možnost romantického vztahu mezi Jo a Suzanne by mohla snadno podlehnout místním rasovým předsudkům, které by mohly poškodit nebo zničit životy obou.
    Režie:Rithy Panh
    52%
    Děj filmu se odehrává ve 30. letech 20. století ve Francouzské Indočíně a sleduje osudy mladé francouzské vdovy a jejích dvou dospívajících dětí, kteří se snaží skromně živit obděláváním rýžových polí u moře. Jejich úsilí je každoročně mařeno záplavami, kdy moře zaplaví pole slanou vodou a zničí úrodu. V zoufalství si matka uvědomí, že jedinou nadějí je výstavba mořské hráze, která by zabránila neustálým záplavám. Matka se tak pouští do téměř sisyfovského boje s místní byrokracií, aby toho dosáhla. Mezitím si její tvrdohlavá dcera Suzanne získá romantickou posedlost zámožného čínského gentlemana, pana Jo. Ačkoli by jim mohl snadno zajistit únik z těžké situace, možnost romantického vztahu mezi Jo a Suzanne by mohla snadno podlehnout místním rasovým předsudkům, které by mohly poškodit nebo zničit životy obou.
    Režie:Rithy Panh
    25

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.