Cristobal Tapia de Veer, narozen 18. října 1973 v Santiagu v Chile, je oceňovaný hudební skladatel, producent, aranžér a multiinstrumentalista specializující se na filmovou a televizní hudbu. Narodil se během chilského vojenského převratu, což významně ovlivnilo jeho raný život. Jeho rodiče nejprve uprchli do Paříže, kde jeho otec zůstal, zatímco matka se s ním vrátila do Chile. Kvůli pokračující Pinochetově diktatuře nakonec našli politický azyl v kanadském Québecu, kde Tapia de Veer vyrůstal.
Hudební vzdělání a počátky kariéry
Cristobal získal magisterský titul v klasické hudbě se specializací na perkuse na Conservatoire de musique du Québec. V roce 2001 podepsal smlouvu s Warner Music se svou popovou kapelou One Ton, čímž dočasně pozastavil svou klasickou kariéru. Trio dosáhlo v Kanadě prvního místa v roce 2003 s elektro-tanečním singlem "Supersex World" a získalo Canadian Dance Music Award (SOCAN). Po náročném turné se mladá kapela rozhodla rozpadnout. Tapia de Veer poté pokračoval jako producent alb a koncertní hudebník s různými kapelami, čímž dále obohatil své zkušenosti v oblasti populární hudby.
Průlom v televizní a filmové hudbě
V roce 2011 složil hudbu pro svůj první televizní miniseriál "The Crimson Petal and the White" (režie Marc Munden, BBC2), který byl nominován na cenu BAFTA 2012 za nejlepší miniseriál. Jeho hudba byla kritiky velmi dobře přijata. Matthew Gilbert z The Boston Globe o ní řekl: "Soundtrack sahá od hlodavých elektronických hučení až po sborovou extázi. Je to vše brilantně, efektivně a vhodně rušivé."
O dva roky později Tapia de Veer a Munden spolupracovali na kultovním seriálu Channel 4 "Utopia", za který získal cenu Royal Television Society Craft & Design Award za "nejlepší původní hudbu" v listopadu 2013. Porota uvedla, že jeho "práce rozmazala hranice mezi zvukovým designem a hudbou, vytvářejíc soundtrack, který podle poroty zněl, jako by byl přehráván uvnitř vaší hlavy." Hudba pro druhou sérii získala v roce 2015 cenu Music & Sound Award v kategorii nejlepší původní televizní hudba. Jeho práce na Utopii se stala mezinárodním milníkem ve světě filmové hudby a otevřela mu dveře k dalším významným projektům.
Mezinárodní úspěch a uznání
V následujících letech Cristobal složil hudbu pro řadu kritiky oceňovaných projektů. V roce 2013 vytvořil hudbu pro kanadský televizní seriál "Série Noire", za který získal dvě ceny Prix Gémeaux (Akademie kanadského filmu a televize) za nejlepší původní hudbu a nejlepší hudební téma, a další trofej za druhou sezónu v roce 2016.
V roce 2015 napsal hudbu pro první sezónu koprodukce AMC/Channel 4 "Humans", která se stala největším dramatickým hitem Channel 4 za posledních 20 let a byla nominována na cenu BAFTA 2016 za nejlepší dramatický seriál. V roce 2016 složil hudbu pro svůj první celovečerní film "The Girl with All the Gifts", který zahájil filmový festival v Locarnu. Za tuto hudbu získal cenu v kategorii nejlepší původní hudba na 24. Festival International du Film Fantastique Gérardmer 2017.
V roce 2017 mu SOCAN udělila Mezinárodní cenu za úspěch, což bylo poprvé, kdy tuto cenu získal skladatel filmové a televizní hudby. V roce 2018 byl Tapia de Veer pozván, aby byl součástí poroty na prvním ročníku festivalu Canneseries ve Francii.
Vrchol kariéry a současné projekty
Cristobalova kariéra dosáhla nových výšin v roce 2021, kdy složil hudbu pro limitovaný seriál HBO "The White Lotus", za který získal dvě ceny Primetime Emmy (jednu za hlavní titulní hudbu, druhou za práci na hudbě k seriálu) a cenu Society of Composers & Lyricists Award. Jeho hypnotická 28stopá partitura kombinuje kmenové perkuse s charango, basem, atmosférickými prvky a organickými vokály lidí i zvířat, čímž dokonale vystihuje napětí, divokost i vzácné okamžiky klidu a romantiky v příběhu. Šamanská, smyslná, divoká a tajemná hudba se stala samostatnou postavou příběhu a poskytla jeden z nejvíce viscerálních poslechových zážitků v nedávné paměti. Za druhou sezónu The White Lotus, na které spolupracoval s Kim Neundorf, získal další cenu Emmy.
V roce 2022 složil hudbu pro nadpřirozený hororový film "Smile" režiséra Parkera Finna. Film se stal překvapivým hitem, který celosvětově vydělal přes 220 milionů dolarů a držel první místo v domácím žebříčku více než dva týdny. Pro tento projekt Tapia de Veer vytvořil originální zvukovou krajinu, která se vyhýbá typickým hororovým klišé. Místo obvyklých syntezátorů použil exotický nástroj zvaný daxofon, který napodobuje lidské vrčení a sténání, čímž přidal filmu vrstvu děsu, která přetrvává dlouho po skončení titulků. Jak sám uvedl v rozhovoru pro Variety: "Kromě toho, že to měla být nejstrašidelnější hudba roku, Parker chtěl, aby byla originální."
Cristobal Tapia de Veer je uznáván jako "hudební génius" časopisy jako Paste Magazine a NME. Jeho inovativní přístup k filmové a televizní hudbě, který často rozmazává hranice mezi zvukovým designem a hudební kompozicí, z něj učinil jednoho z nejvyhledávanějších skladatelů současnosti. Jeho práce je charakteristická experimentálním přístupem, který vytváří nezaměnitelné, často znepokojivé zvukové krajiny, jež významně přispívají k atmosféře projektů, na kterých pracuje.