Morten Arnfred, narozen 2. srpna 1945 v Kodani, Dánsko, je významný dánský filmový a televizní režisér a scenárista. Patří mezi přední představitele dánské kinematografie a je uznáván jako jeden z nejspolehlivějších vypravěčů a realistů současného dánského filmu.
Počátky kariéry a průlom
Arnfred začínal svou kariéru jako hudebník, ale brzy se přeorientoval na filmovou tvorbu. Jeho režijní debut přišel s filmem Let's Do It (Måske ku' vi, 1975), který natočil společně s Lasse Nielsenem a Mortenem Bruusem. Skutečný průlom však přišel s filmem Me and Charly (Mig og Charly, 1978), který získal prestižní dánskou filmovou cenu Bodil za nejlepší dánský film roku 1977. Tento snímek o dospívání se vyznačoval autenticitou a absencí melodramatických prvků, což se stalo charakteristickým znakem Arnfredovy tvorby. Film byl zakořeněn v dánské mládežnické kultuře a vyznačoval se syrovým, upřímným přístupem k tématu.
Vrchol filmové kariéry
Arnfredova pozice mezi předními dánskými režiséry byla upevněna filmem Johnny Larsen (1979), který je považován za jeden z nejvýznamnějších dánských filmů své dekády. Tento snímek, natočený podle knih Johna Nehma, získal další cenu Bodil a pečlivě zachycuje prostředí přechodu od tradiční dělnické kultury k moderní kultuře sociálního státu v 50. letech 20. století. Film vykresluje citlivé sociální a psychologické portréty mladých lidí v tehdejším Dánsku. V roce 1983 natočil Arnfred film Land of Plenty (Der er et yndigt land), který byl uveden na 33. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně, kde získal čestné uznání. Tento realistický a místy poetický film o těžkém údělu zemědělců mu vynesl další cenu Bodil. Snímek se vyznačuje ostrým, přesným a politicky angažovaným vyprávěním, které se vymyká dřívějším idylickým zobrazením venkovského života v dánské kinematografii.
Mezinárodní uznání a spolupráce s Larsem von Trierem
V roce 1993 režíroval Arnfred film The Russian Singer (Den russiske sangerinde), který byl uveden na 43. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. Tento kriminální thriller, natočený podle románu Leifa Davidsena, dokázal, že Arnfred není omezen pouze na domácí dánská témata, ale dokáže zpracovat i mezinárodní příběhy. Za svou práci byl nominován na cenu Robert, což potvrdilo jeho mezinárodní uznání. Významným milníkem v Arnfredově kariéře byla spolupráce s Larsem von Trierem na kultovním televizním seriálu The Kingdom (Riget, 1994) a jeho pokračování The Kingdom II (1997), kde působil jako spolurežisér. Tento neobvyklý seriál kombinoval nadpřirozený horor s ostrou sociální kritikou a ukázal Arnfredovu schopnost přizpůsobit se různým žánrům bez ztráty svého charakteristického stylu zaměřeného na lidský rozměr příběhů. Arnfred také asistoval von Trierovi při natáčení filmu Breaking the Waves (1996).
Televizní tvorba a pozdější kariéra
Vedle filmové tvorby se Arnfred významně prosadil i v televizní produkci. Režíroval 24 epizod legendárního dánského seriálu Matador, který se stal kulturním milníkem a je dodnes považován za jeden z nejvýznamnějších dánských televizních seriálů. Jeho talent pro režii herců z něj učinil důležitou osobnost dánské filmové a televizní scény. V roce 2003 natočil romantickou komedii Move Me (Lykkevej), která byla dobře přijata domácím publikem a hlavní představitelka Birthe Neumann získala cenu za nejlepší herečku na festivalu v Seville. Arnfred je také spoluzakladatelem European Film College, což podtrhuje jeho zájem o vzdělávání nové generace filmařů.
Morten Arnfred je respektován pro svůj realistický vypravěčský styl, schopnost autenticky zachytit dánský život a citlivé vykreslení sociálních a psychologických portrétů svých postav. Jeho dílo významně přispělo k formování dánské kinematografie a jeho filmy jsou ceněny pro svou uměleckou hodnotu i společenskou relevanci.