Už třináctým rokem se datový novinář Ben Zauzmer pokouší odhadnout výsledky oscarového klání na základě matematických dat. O svém modelu dokonce napsal knihu s názvem Oscarmetrics a své predikce každoročně zveřejňuje i na webu The Hollywood Reporter. Jaké výsledky bychom podle Zauzmera měli na předávání, jež se uskuteční už tuto neděli, očekávat?
Články 49
Každý týden vám představíme několik filmových a seriálových titulů, které najdete na některé ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci. Poslední VOD tipy roku 2023 jsou tady.
Snímek Tajemství a smysl života si vyloženě říká o dialogický rozbor a fact checking. Samotná jeho forma je založená na zhuštěném monologu, v němž se mísí více druhů duchovních učení. Přestože film trvá přes dvě a půl hodiny, není často jasné, co jeho autor považuje za „pravidla reality“, tedy jakým způsobem něco vzniká, existuje a zaniká. Stejně tak film nenabízí vysvětlení, jak tato pravidla můžeme poznat, nicméně všechna tvrzení čmeláčího průvodce jsou předkládána jako absolutní univerzální pravda bez přihlédnutí k jiným vysvětlením.
Jen málokdy se naskytne příležitost, jak v kinech během pouhých pár dnů vidět celou sérii uznávaných klasik. Díky přehlídce s názvem KVIFF Classics však můžete mezi čtvrtkem 14. a sobotou 16. prosince vyrazit do pražských kin Světozor a Ponrepo, kde bude k vidění hned devět pečlivě vybraných snímků.
Hajao Mijazaki je bezpochyby vedle Walta Disneyho nejznámější a neúspěšnější režisér animovaných filmů všech dob. Prakticky každý jeho film od 80. let se stal nejnavštěvovanějším snímkem roku v Japonsku a často překonal i rekord v celkové návštěvnosti. Film Chlapec a volavka před uvedením nepotřeboval žádné trailery a reklamu, přesto se opět umístil na vrcholu žebříčku.
Hajao Mijazaki patří jistě k velikánům světové animace a obecně filmu. Jeho práce je v domácím Japonsku i ve zbytku světa popkulturním gigantem s nezměrným vlivem. Studio Ghibli, jež Mijazaki spoluzakládal, na rozdíl od mnoha jiných japonských animátorských firem nejede na kvantitu, prakticky každý jeho film se zapíše do povědomí publika. Nyní, ve svých dvaaosmdesáti, Mijazaki uvádí celovečerní film Chlapec a volavka, jenž by měl udělat tečku za jeho obdivuhodnou kariérou.
Na poslední snímek Hajaa Mijazakiho se čekalo několik let. A z reakcí publika, které již mělo příležitost snímek vidět v červenci v Tokiu, je jasné, že to stálo za to a že se mistr anime vrátil ze svého důchodu v nejlepší formě a že se loučí svým nejosobnějším a nejdojemnějším snímkem.
Dokument o Sylvesterovi Stallonem s příznačným a jednoduchým názvem Sly z produkce Neftlixu uzavře 48. mezinárodní filmový festival v Torontu. Film tak bude mít světovou premiéru 16. září v Roy Thomson Hall. V letošním roce už přitom vyšla třídílná minisérie Arnold o Arnoldu Schwarzeneggerovi, skoro to tedy vypadá, jako by se někdejší sokové Hollywoodu i na stará kolena stále snažili držet krok jeden s druhým. V kinech má navíc právě obnovenou premiéru trojice prvních snímků série Rambo.
Oficiální vyhlášení bankrotu studia Lucasfilm ještě nepřišlo. A protože je od roku 2012 součástí konglomerátu Disney, není pravděpodobné, že by značka definitivně padla. Nejasnou však zůstává budoucnost dvou obřích filmových sérií.
Dvaaosmdesátiletý japonský režisér a legenda anime tvorby Hajao Mijazaki natočil první snímek po deseti letech, kdy vyšlo jeho životopisné drama Zvedá se vítr. Jeho napjatě očekávaná novinka s názvem The Boy and the Heron se poprvé promítala 14. července v Tokiu a pro autora Princezny Mononoke jde o nejosobnější projekt, jímž zanechává definitivní odkaz. První reakce hovoří o nesnadno uchopitelném, enigmatickém a jako vždy ojedinělém zážitku.
Japonské anime Suzume je sedmým celovečerním počinem padesátiletého scenáristy a režiséra Makota Šinkaie. Ve 122 minutách střídá epické měřítko a intimní momenty. Vypráví o středoškolačce, která se shodou okolností připlete do cesty kastě „zavíračů“, kteří zajišťují, aby do Japonska z podzemí neproudili démoničtí červi, kteří můžou způsobit zemětřesení.
Vzrušující umělecké kolaborace očekáváme od hudebníků, někdy od filmařů, většinou každopádně od individuálních umělců. Málokdy se stane, že by konzumenty (pop)kultury zvlášť zajímala zpráva, že na nějakém projektu budou pracovat dvě studia. Na tom nakonec není nic neobvyklého. Jenže tentokrát tak učinily firmy se značnou osobní identitou, od nichž by na první pohled spolupráci čekal málokdo. Mainstreamový americký gigant Lucasfilm (spadající pod Disneyho) a kultovní japonské studio Ghibli.
Belle mísí povědomé příběhy, aby řekla něco o mladé generaci utíkající se svými traumaty do virtuálních světů. Chvílemi jde o úchvatnou podívanou. Jediná škoda je, že zkušený režisér Mamoru Hosoda tak trochu vsadil na jistotu.
Snímky japonského animačního studia Ghibli patří mezi jedny z nejoblíbenějších v daném žánru a mezi vysoko hodnocené. Skvělou zprávou je, že řadu z nich najdete i na Netflixu, některé dokonce s českým dabingem.
Letošní rok si pro fanoušky a fanynky animované tvorby opět připravil bohatý program. Těšit se můžete nejen na celovečerní snímky, ale i na seriály a speciální epizody stávajících pořadů.