Jména hollywoodských velikánů Martina Scorseseho a Ridleyho Scotta patří mezi nejskloňovanější jména letošního podzimu. Zatímco první z nich se strhujícím způsobem vypořádal s tříapůlhodinovou stopáží u své novinky Zabijáci rozkvetlého měsíce, na toho druhého se v souvislosti s Napoleonem snáší spíš kritika – ať už kvůli historickým nepřesnostem, překotnosti verze pro kina anebo zaměnitelnosti bitevních scén, jež jen uznale pokukují po Bondarčukově klasice Vojna a mír z 60. let.
Články 9
Napoleon je v tuto chvíli nejvyhlíženějším blockbusterem zbytku roku, čímž si kolektivně koledujeme o malér. Ridley Scott je sice ostřílený filmař, rozhodně však ne zaručený hitmaker – a to ve smyslu komerčním i kvalitativním. Duši filmového nadšence ovšem méně zatěžuje finanční potenciál megafilmu za 200 milionů dolarů, Scott přeci jen mnohokrát ukázal, že ho nezájem publika jen tak nepoloží. Celý projekt je navíc velkou reklamou na streamovací službu Apple TV+, přímá finanční návratnost jen jednou položkou celkové rovnice. Mnohem tíživější byla nervozita z toho, zda nepůjde o další z filmů, jež se Scottovi rozpadly pod rukama. A bohužel tomu tak je.
Pondělní večer opět přinese novou epizodu pořadu Pop Coolt powered by Kinobox, kterou vysílá Prima Cool o půl desáté večer. Naše rubrika se tentokrát vydá na cestu napříč filmovou historií a vypíchne různorodá ztvárnění slavného vojevůdce Napoleona u příležitosti nadcházející premiéry velkofilmu Ridleyho Scotta.
Napoleon byl dlouhou dobu považovaný za prokletý námět. Neúspěch Bondarčukova Waterloo na západním trhu stopnul v sedmdesátých letech roky vyvíjený projekt Stanleyho Kubricka, a přestože se od té doby tyran z Korsiky na plátně i na obrazovce několikrát objevil, nikdy nešlo o velkou epiku, o níž tolik filmařů snilo. Ridley Scott konečně uspěl a přivedl Napoleona k životu – to však neznamená, že šlo o hladký proces. Naznačuje to jeho popis váhání hlavní hvězdy.
Ridley Scott začal vypouštět do světa záběry ze svého Napoleona a ohromuje velkolepostí slíbených akčních výjevů. Půjde o nejepičtější válečný film všech dob? Příznivci a příznivkyně britského filmaře mají velkou naději. Skutečnost je však taková, že čistě co do měřítka Scott a spolu s ním celý Hollywood budou vždy soupeřit jen o druhé místo. Velkoleposti jiného napoleonského kolosu, Vojny a míru Sergeje Bondarčuka, totiž nikdo nikdy nedosáhne.
Právě probíhá berlínský filmový festival, na němž Steven Spielberg převzal ocenění za celoživotní přínos. A prozradil, že po desetiletém období spekulací hodlá konečně přikročit k produkci dosud nerealizovaného scénáře o životě Napoleona Bonaparteho, který na počátku sedmdesátých let obstaral režijní velikán Stanley Kubrick.
Co si budeme nalhávat, ne vždy nám naše plány vyjdou. My naštěstí většinou jen nestihneme autobus nebo přesolíme polévku, někdy se ale může stát, že roky tvrdé práce a snů přijdou vniveč. Následuje seznam filmů, které mohly být skvělé nebo alespoň výrazné, ale nikdy se to nedozvíme. Ať už do toho vstoupil osud nebo příliš šetřivý producent.
Praha, Ostrava /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Fjodor Sergejevič Bondarčuk, známý ruský režisér, herec a producent, syn slavného filmaře a pedagoga Sergeje Bondarčuka (1920 až 1994), přiletěl ve čtvrtek na skok do České republiky, aby si zahrál epizodní roli v novém českém filmu nazvaném 7 dní. Scénář k němu napsal Josef Urban, který žije a tvoří v Opavě, producentem a dramaturgem je Dan Krzywoň z Ostravy a režíruje ho Jiří Chlumský. Tento snímek byl inspirován skutečnými událostmi, které se udály v sedmi poválečných dnech na Šumpersku roku 1945. Hlavní postavy v něm ztvární Ondřej Vetchý, Vica Kerekešová, Anna Šišková, Jiří Schmitzer, Jarek Hylebrant a další. Fjodora Sergejeviče Bondarčuka jsme v této souvislosti požádali o rozhovor.
Před pár dny začalo na polské straně Jeseníků natáčení filmu 7 dní vyprávějícím o nešťastné kapitole naší historie poznamenané česko-německou etnickou nenávistí. K hvězdným jménům Vetchý, Schmitzer, Kerekésová a Hádek nyní přibyl Fjodor Bondarčuk, syn slavného ruského režiséra Sergeje Bondarčuka.