Po letech se opět schyluje k tomu, že hollywoodské herecké hvězdy přijdou o svou výsadní pozici komerčních vábniček na úkor talentovaných lidí za kamerou. Režisér a scenárista oscarového hitu Oppenheimer Christopher Nolan má za sebou výjimečnou kariéru, již aktuálně zpečetil právě oscarovým triumfem a téměř miliardovými tržbami pro papírově méně přitažlivý životopis konstruktéra jaderné zbraně. Snímek plný slavných herců přetavil konverzační i politickou látku v mainstreamový kulturní zážitek a zlaté sošky zajistil také Cillianu Murphymu a Robertu Downeymu jr. Největší hvězdou ovšem zůstal Nolan, jenž si dle zákulisních informací přišel až na sto milionů dolarů a jehož další tvůrčí kroky bedlivě monitoruje celý Hollywood.
Články 18
Francouzští tvůrci pokračují ve velkolepých adaptacích literárních klasik Alexandra Dumase a nadcházející Hrabě Monte Cristo (Le Comte de Monte-Cristo), v němž zrazeného a do žaláře vsazeného muže ztvárňuje Pierre Niney, svou výpravností v první minutové ukázce převyšuje hollywoodské blockbustery. Snímek napsala a zrežírovala dvojice Alexandre de La Patellière a Matthieu Delaporte, která stojí za scénářem loňské dvoudílné ságy Tří mušketýrů. Do francouzských (a snad i českých) kin dorazí 28. června.
Roku 2004 debutovalo v kinech nechvalně proslulé Umučení Krista (The Passion of the Christ), v němž jsme na posledních dvanáct hodin v životě Ježíše Nazaretského (Jim Caviezel) nahlíželi optikou dřívější akční ikony Mela Gibsona. Hvězda Smrtonosné zbraně (Lethal Weapon) si vzala k srdci závěr své oscarové režijní prvotiny Statečné srdce (Braveheart), v níž William Wallace snášel mučení ve jménu svobody a spravedlnosti. Největší příběh všech dob, k němuž se obrací kompletní křesťanská víra, tudíž pojal jako extrémní brutální záznam toho, jak lze zneuctít a spektakulárně poškodit lidské tělo. Kontroverze přitom vedle násilí dodnes vykvétají také z údajných antisemitistických motivů a obecně z poučení, jež si publikum může z takto umělecké a k evangeliím vztahované exploatace vzít.
Málokdy se comeback povede zrovna takovýmto způsobem. Americký režisér a scenárista Terrence Malick se po natočení dvojice snímků Zapadákov (1973) a Nebeské dny (1978) na celé dvě dekády stáhl z veřejného povědomí. Přestěhoval se do Paříže, a přestože občas napsal nějaký scénář, v zásadě si od filmového světa udržoval odstup. Až ve druhé polovině 90. let o sobě dal vědět, a to naprosto dechberoucím způsobem.
Thriller Sound of Freedom, který se vyjadřuje k tabuizovanému tématu obchodu s dětmi a dětské prostituci, způsobil nejen ve filmových kruzích značný poprask. Částečně veřejností financovaná produkce za 15 milionů dolarů si cestu na stříbrná plátna hledala čtyři roky a nezisková společnost, jejíž zakladatel Tim Ballard příběh inspiroval, má mít napojení na konspirační pravicové hnutí s extrémní rétorikou a vyhraněným pohledem na svět. Hlavně v amerických kinech film v létě přesto vydělal obrovské peníze a mezi streamovacími službami se spustila válka o práva, již vyhrál Amazon. Na Prime Video se Sound of Freedom objeví 26. prosince.
Málokterý film letos vzbudil takový rozruch jako thriller Sound of Freedom (Zvuk svobody) mexického režiséra Alejandra Monteverdeho, který vychází z práce Tima Ballarda, zakladatele americké neziskové organizace Operation Underground Railroad. Ta se snaží zabránit obchodování s lidmi, kuplířství a především dětské prostituci a bývá spojována s konspiračním hnutím QAnon.
Málokdy se stane, že by tak velký rozruch ve veřejném prostoru budil film, který není k vidění v našich kinech a ani se nejedná o nijak velkolepou či očekávanou produkci. Thriller Sound of Freedom (Zvuk svobody) od původně mexického režiséra Alejandra Monteverdeho však rozděluje nejen publikum, ale i internetovou obec, jež se k dílu hojně vyjadřuje. V čem se tedy jedná o velmi specifický fenomén?
Filmové adaptace komiksových látek Marvelu či DC se poslední dobou noří do konceptů mnohovesmírů (multiverse), které jim umožňují libovolně ohýbat realitu a svádět dohromady oblíbené postavy existující v různých tematických vesmírech. V kinech právě ždíme paralelní světy animovaný Spider-Man a zanedlouho jejich hranice nabourá rovněž superrychlý Flash. Není tedy od věci si připomenout i zčásti přehlížené a především nekomiksové snímky, které z těchto pradávných schémat vychází.
Během natáčení se může stát prakticky cokoli. Tento čtvrtý a zároveň předposlední článek série o prokletých filmech se zaměří na řadu událostí, které mohly celý štáb stát život.
Je to již 16 let, co Mel Gibson šokoval publikum svým portrétem posledních dnů Ježíše Nazaretského. A pokud si někdo myslel, že podobnou kontroverzi si slavný Australan znovu nedovolí, byl podle všeho na velkém omylu.
Dnes v podvečer se pokusí v televizi dostat z vězení dvě oblíbené akční ikony. Pojďme si připomenout v dobové recenzi, jak dobře jim to šlo. PŮVODNÍ TEXT: Oba se potřebují dostat ven. Jeden má zkušenosti, druhý kontakty. Bude to ale na nejzabezpečenější vězení na světě stačit? Arnold Schwarzenegger a Sylvester Stallone plní na stará kolena sen svých fanoušků a konečně nastupují ve společném projektu jako hlavní hvězdy.
Pro americká studia to byla v podstatě mantra: aby mohl být film vnímám jako úspěšný, musí zaválet v amerických kinech. Jenže se čím dál víc ukazuje, že tahle formule už neplatí. O minulém víkendu to potvrdil nový Pacific Rim.
Že je western v podstatě přežitým žánrem, o tom už pěknou řádku let nemohou být větší pochyby. Kina sice čas od času zaplaví sympatické reminiscence jako Vlak do Yumy (2007), Opravdová kuráž (2010), Nespoutaný Django (2012) nebo loňský Brimstone (který do české kinodistribuce bohužel nasazen nebyl), ale jsou to už jenom osamělé výstřely, které diváckou přízeň trefují čím dál méně. Režisér Jared Moshe zkusil své štěstí s komorním příběhem o stárnoucím a nepříliš bystrém pistolníkovi, který se vydává pomstít vraždu svého dlouholetého přítele, ale navzdory více než solidnímu hereckému obsazení díru do světa rozhodně neudělal.
Gibsonem režírované Umučení Krista bylo svého času neuvěřitelnou trefou do černého. Snímek pořízený za 30 milionů dolarů celosvětově vydělal 611 milionů a dodnes drží pozici nejúspěšnějšího nepřístupného filmu v amerických kinech (Deadpool se hodně snažil, ale nakonec mu chybí na Krista 7 milionů).
Návrat do Města hříchu měl být živou vodou amerických tržeb a současně patřit k největším hitům letošního léta. Místo toho snímek extrémním způsobem propadl.