Filmy si řada z nás zamilovala pro jejich umění pohltit svými světy a emočně se napojit na postavy, jejichž příběhy mohou být pro leckoho motivačním budíčkem či dokonce základem pro obnovovaný světonázor. Jenže kinematografii utváří také znepokojivé portréty sériových vrahů, jejichž nepodchytitelná mentalita společnost děsí i fascinuje v současné éře true crime žánru víc než kdy jindy. Mnoho děl s touto tematikou se opírá o hledisko kladných postav, jež po zabijákovi pátrají, potažmo jsou mu (nebo jim) vydané napospas. V tomto článku ovšem naleznete vybrané filmové příběhy, jež nás do nevypočitatelné mysli člověka schopného připravit někoho jiného o život bez logické motivace noří vůbec nejsilněji a z nebezpečného subjektu dělají hlavního antihrdinu.
Články 31
V československém filmu druhé poloviny 20. století můžeme vysledovat řadu proudů či tvůrčích uskupení, jež se od sebe nějakým způsobem odlišovaly. Zatímco 60. léta máme spojená hlavně s uměleckými, poetickými i sociálně kritickými snímky nové vlny, v těch 70. slavily úspěch chytré komedie z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Byla by však škoda zapomínat na další geniální filmaře, kteří právě v těchto dekádách slavili největší úspěchy.
Dvorní režisér nejúspěšnější současné filmové značky posledních let, studia A24, Angličan Alex Garland, přišel s dalším provokativním nápadem. Po milovaném sci-fi Ex Machina, ambivalentním Annihilation a kontroverzních Mužích přichází s námětem, který zvedá ze židle z principu. Zatímco s blížícími se americkými prezidentskými volbami roste povážlivě napětí ve společnosti, chystá snímek s názvem Občanská válka. To stěží zůstane bez povšimnutí.
Nahé ženy si povídají o životě. Tak by se dal s notnou dávkou vulgarizace shrnout minimalistický koncept estonského dokumentárního snímku Sestry z kouřové sauny režisérky Anny Hints, který po úspěchu na Sundance zamířil do českých kin. Zakouřené přítmí takřka očistného snímku však skrývá mnohem víc.
Ačkoli by už mělo jít o samozřejmý a trvalý postoj, na 25. listopad připadá Mezinárodní den boje proti násilí páchanému na ženách. Všem, kteří nad význačností tohoto sdělení pochybují, mohou otevřít oči následující filmová a dokumentární díla. Některé snímky se k dané tematice vyjadřují nepřímo, popřípadě zasazují ženské revenge příběhy do atraktivních žánrových schémat. Jiné dané téma artikulují otevřeně a vztahují se ke skutečným událostem kolem útlaku žen, domácího násilí, znásilnění nebo hnutí MeToo. Představíme si tři základní linie tvůrčího přemýšlení o těchto námětech – od faktických dokumentů přes seriózní filmová zpracování až po atraktivní žánrové příběhy, v nichž hrdinky mohou dojít konečné satisfakce, která jim v realitě často uniká.
Travis Scott spojil síly s předními světovými režiséry, z nich můžeme jmenovat Nicolase Windinga Refna, Gaspara Noého či Harmonyho Korinea, a vytvořil působivý audiovizuální experiment Circus Maximus. Obrací se v něm do historie a hledá bájnou utopii, jejíž název nese i jeho nové album, u jehož příležitosti celovečerní film vychází.
Abychom uvěřili dění na plátně, musíme potlačit nedůvěru a přistoupit na hru, kterou s námi filmaři a filmařky hrají. Ale co když pohyblivé obrázky přijímáme tak ochotně proto, že jejich princip už dávno dobře známe?
Co je vaše nejhorší noční můra? Následující filmy ji pravděpodobně obsahují, a to se ani nejedná o horory. Leckteré filmy totiž dokážou v našem těle vyvolat velmi nepříjemné reakce a my jen můžeme být rádi, že si od dění na plátně dokážeme zachovat aspoň částečný odstup.
Život nebývá vždy krásný a příjemný. Následující třicítka filmů jej naopak vybarvuje v těch nejvíce znepokojivých barvách a její depresivní účinek často atakuje meze únosnosti. V této poslední části se dostane na závěrečnou desítku vybraných titulů.
Život nebývá vždy krásný a příjemný. Následující třicítka filmů jej naopak vybarvuje v těch nejvíce znepokojivých barvách a její depresivní účinek často atakuje meze únosnosti. Ve druhé části se dostane na další desítku vybraných titulů. Posledních deset si představíme v pokračování, které vyjde následující víkend.
Padesátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary je tady. Po roce zase lázeňský ráj ve znamení kolonád pulzuje mezinárodním ruchem a fanoušci i fanynky kinematografie se srocují v očekávání výjimečných filmových zážitků. V následujících řádcích se s vámi budeme dělit o dojmy z jednotlivých projekcí či doprovodných událostí, které vám mohou pomoci vybrat si ten správný film či investovat svůj čas do toho nejvhodnějšího festivalového termínu.
Novinka Deep Water s Benem Affleckem a Anou de Armas, kterou můžete vidět na Prime Video, nás moc nepotěšila. Podobně laděných snímků, v nichž není nouze o dusnou atmosféru a smyslné scény, je ale naštěstí mnoho. Na filmy uvedené v článku se nyní můžete podívat na streamovacích službách dostupných v Česku.
V loňském roce do našich kin přišly dva skvělé snímky, které se odlišně, ale v obou případech působivě věnovaly tématu sexuálního násilí. Prvním bylo středověké drama Ridleyho Scotta Poslední souboj, druhým byl nenápadný snímek ze sportovního prostředí Slalom. Na streamovací službě Voyo nyní můžete vidět ambiciózní českou minisérii Guru, která na základě skutečných událostí vypráví příběh několika žen, které byly sexuálně zneužity samozvaným duchovním vůdcem. Mrazivé téma se v kinematografii objevuje už desítky let. Následující tituly představují různá pojetí dané tematiky.
Jste na festivalu v Karlových Varech? Zde máte naše tipy na filmy, z nichž se dozajista vyklubou velké pecky!
Gaspar Noé, autor šokujících filmů jako Zvrácený, Love či Climax, místo reklamy na oblečení natočil esej o filmovém průmyslu. Vyplatí se vyrazit do kina?