Do kin vtrhla druhá Duna (Dune: Part Two) a jestli nějaký její klad musejí uznat i zapřisáhlí odpůrci poetiky Denise Villeneuva, je jím strhující vizuální stránka. Ne nadarmo se hovoří o tom, že tento zážitek je třeba si dopřát v kině, a to ideálně na co největším plátně a s co nejlepším zvukem – více srovnatelných příležitostí letos zřejmě nebude.
Články 82
Připravit druhého člověka o život je podle desatera a pro většinu z nás i na základě morálního kompasu nejhorší hřích. A co teprve, když zabíjení a podrobování situacím, jež lidskou oběť připraví o veškeré zbytky svobody a důstojnosti, probíhá v masově organizovaném měřítku. V kinech máte jedinečnou šanci vidět důležitý a výjimečný snímek Zóna zájmu (The Zone of Interest), v němž režisér Jonathan Glazer unikátním způsobem vykresluje ignoraci holokaustu za druhé světové války na příběhu osvětimského velitele Rudolfa Hösse (Christian Friedel), jenž s rodinou obývá honosnou vilu v těsném sousedství děsivé továrny na smrt. Při této příležitosti se ohlédneme za desítkou dalších filmů z celého světa, ať už hraných či dokumentárních, jejichž forma a styl sdělení ostře kontrastují s hollywoodským heroismem a hrůzu z válečných zločinů či morálního selhání servírují v mnohdy nestravitelně autentickém duchu.
Na VOD platformu Peacock, která bohužel není dostupná v České republice, dnes dorazila šestidílná hororová minisérie John Carpenter's Suburban Screams. Jedním z režisérů děsivých příběhů, které se opravdu staly, je kromě legendárního Johna Carpentera, zmíněného v názvu, také tuzemský autor Jan Pavlacký.
Dále vás seznámíme s mexickou mytickou bytostí, excelentní vražedkyní, dvojicí naštvaných řidičů a k tomu si ukážeme zrod BlackBerry a novinku od tvůrců Shreka.
Stín muže se vznáší nad vyprahlou náhorní plošinou, zatímco se dítě odmítá narodit do zkaženého světa a raději se nechá vpravit zpět do matčina lůna. Tak začíná surrealistická černá komedie Bardo, falešná kronika několika pravd, za níž stojí úspěchy ověnčený mexický režisér Alejandro González Iñárritu. Více než dvě a půl hodiny ve společnosti jeho nevědomí však bude pro většinu lidí neskousnutelnou dávkou artu.
Steven Spielberg tento týden v kinech uvádí rodinné drama Fabelmanovi, v němž vzpomíná na vlastní dětství, klíčící vášeň pro kinematografii i na rozpory rodičů. Není přitom zdaleka první (a ani poslední) slavný režisér, jenž využil celovečerní formát k oživení dávných vzpomínek a který publiku odkryl taje, radosti i strasti svého dospívání.
Mnohé už bylo napsáno o tom, že největší streamovací služba světa přišla v prvním čtvrtletí tohoto roku o předplatitele. Ztráta dvou set tisíc uživatelů je sice v porovnání s 222 miliony účtů mizivá, ale varovný signál zní jasně a společnost na něj reaguje. Podle novozélandské režisérky Jane Campion, jejíž snímek Síla psa vznikal právě pro Netflix a vynesl jí Oscara, bude světoznámá platforma mnohem méně riskovat.
Poslední dekáda sice byla z pohledu nominálních tržeb pro Hollywood úspěšná, ale zdání klame. Zatímco všude vidíme jen filmy od Marvelu, které dokázaly ovládnout trh díky vyprávění na pokračování a bezprecedentnímu cílení na fanoušky, o bezpočtu drahých propadáků se mimo odbornější analytické kruhy moc nemluví. Koronavirus poprvé v historii přerušil hollywoodskou výrobu, streamovací služby otevřely náruč ještě zběsilejší vlně pirátství a velká studia v čele s Disneym jsou zadlužená až po uši. Rostoucí divácký nezájem a produkce „na jistotu“ v mnohém připomíná situaci, v níž se Hollywood ocitl už v padesátých a šedesátých letech. A jak si ukážeme, žádná změna není v kinematografii náhlá a náhodná. Současná situace sice v mnohém připomíná hollywoodské poválečné tápání, ale ve skutečnosti jde o lineární vývoj, který nám jistě brzy připraví další filmovou revoluci.
Nejslavnější streamovací platforma na světě přichází poprvé za deset let o své uživatele. Dříve nedotknutelný Netflix dostihla nejen válka na Ukrajině, ale také rostoucí konkurence či mezery a slabiny filmové a seriálové nabídky. Pokles akcií činil po středečním vyhlášení čtvrtletní uživatelské bilance až 35 %. Při čtení ohlasů, které tyto zprávy doprovázely na různých diskuzních fórech, se vynořilo nebezpečí, že bez nutné sebereflexe a obměny obsahu se Netflix na pomyslném piedestalu dlouho neudrží.
Casablanca, Sunset Boulevard či Amadeus. Výpis slavných a vlivných hollywoodských titulů, které natočili režiséři a režisérky z neanglicky hovořících zemí, by byl vyčerpávající. Za více než 120 let existence kinematografie si do Hollywoodu přijela plnit své sny spousta evropských nebo asijských umělců, a jelikož si dnes připomínáme čtvrté výročí úmrtí Miloše Formana, nastává vhodná doba se za těmito režisérskými osobnostmi krátce ohlédnout. Málokdo si ostatně uvědomuje, jak výraznou stopu zahraniční tvůrci v USA zanechávají a kdo všechno se mezi ně řadí.
Oscarový ceremoniál s pořadovým číslem 94 se uskuteční v noci z neděle na pondělí. Živě jej můžete sledovat na ČT2 od 2:00 do 6:00 místního času. Poprvé od roku 2011 bude programem provázet více hostitelů, kteří doplní ústřední moderátorské trio složené z hereček Reginy Hall, Amy Schumer a Wandy Sykes. Očekává se politická angažovanost a reflexe rusko-ukrajinského konfliktu, ale také vyrovnaný souboj mezi filmy, které měly premiéru od března do prosince 2021 a mezi nimiž nechybí vysokorozpočtové tituly slavných režisérů ani menší festivalové produkce.
Streamovací nástupce HBO GO dorazil do České republiky a na Slovensko 8. března. Nabízí exkluzivní obsah, který zahrnuje především široké portfolio televizních a filmových projektů společnosti WarnerMedia. České rozhraní se chlubí nejen kvalitními seriály, podcasty či reality show, ale pochopitelně i celovečerními filmy v produkci studií jako Warner Bros., DC nebo HBO. A pokud zpočátku váháte, jaké filmové tituly z širokého playlistu vybrat, následující seznam 25 nejlépe hodnocených titulů vám jistě přijde vhod. Někdy není od věci vsadit na prověřenou kvalitu. Jednotlivé filmy budou vybírány na základě jejich výsledků u kritiků, a to na prestižních agregátech Rotten Tomatoes (nabízející poměr kladných a záporných recenzí) a Metacritic, který uvádí průměrné procentuální hodnocení ze všech zahrnutých recenzí.
Dramatický snímek Kennetha Branagha, jenž se čerstvě stal nejvšestrannějším umělcem v dějinách Oscarů, se ohlíží do roku 1969, kdy v Severním Irsku klíčil třicetiletý nacionalistický konflikt, v angličtině známý jako The Troubles. Snímek pojednává o dospívání a rodinných hodnotách v obtížných časech a o lásce k rodnému městu, čímž zapadá mezi osobní díla, jimiž velcí filmaři vzpomínají na své formativní dětství. Bohužel, mimo tento subjektivní emocionální rámec toho Belfast mnoho nenabídne.
Roland Emmerich už poněkolikáté zkouší zničit naši krásnou planetu. Tentokrát prostřednictvím Měsíce. Stojí jeho nové katastrofické dobrodružství Moonfall za návštěvu kina?
Opisoval Kenneth Branagh od Alfonsa Cuaróna? Dokáže K zemi hleď! zvednout diváka ze židle? A proč je dokument Síla solidní vhled do vnitřního života Kamila Fily? Jsou tu další komentáře týdne. Inspirujte se. Vaše názory uvádíme bez jakýchkoli redakčních úprav.