Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Články 64
Už na konci března se světová kina skloní před jedním z největších blockbusterů roku. Ve filmu Godzilla x Kong: Nové impérium (Godzilla X Kong: The New Empire) se znovu sejdou legendární monstra, jenže zatímco v Godzilla vs. Kong si šly po krku, zde budou muset kvůli záchraně světa spolupracovat. Už uplynulé upoutávky lákaly na až absurdně přepálené velkolepé momenty, u nichž bude potřeba nechat mozek doma ve skříni. Nejnovější upoutávka s dalšími záběry však naplno potvrzuje, že větší blbinu letos asi v kinech neuvidíme.
Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.
Když loni na jaře vlétli do světových kin údržbáři Luigi a Mario v animované adaptaci legendární videohry od Nintenda, zejména o prvním víkendu je málem zbořili. Super Mario Bros. ve filmu (Super Mario Bros.: The Movie) vydělal při prvotním uvedení víc peněz než jakýkoli jiný animák od Disneyho nebo Pixaru a ukázal, jak hluboko v popkultuře tenhle osmdesátkový námět zakořenil. Filmové pokračování ve spolupráci Nintenda, produkující společnosti Illumination a distribuujícího Universalu dorazí 3. dubna 2026 a práce na něm už brzy započnou.
V současné kinematografii existuje málo jistot, přičemž obliba třicetileté jurské série je jednou z nich. Trilogie Jurský park (Jurassic Park) nastartovaná roku 1993 nadčasovým trikovým dobrodružstvím Stevena Spielberga se roku 2015 přehoupla v Jurský svět (Jurassic World), jehož tři části završily proniknutí geneticky vyšlechtěných prehistorických tvorů do lidské civilizace. Poslední díl s podtitulem Nadvláda (Jurassic World: Dominion) sesbíral neobvykle záporné ohlasy, i když byl trochu po vzoru Avengers velkou týmovkou spojující dvě generace protagonistů. Pořád ale vydělal přes miliardu dolarů a na cestě je spin-off, který pod dohledem scenáristy Davida Koeppa (první Jurský park, Válka světů) snad zachová atraktivitu látky a současně překlene její kvalitativní krizi. Podle nových zpráv k tomu bude mít po ruce režiséra Garetha Edwardse, jenž trikovým filmům a velkým hrdinským příběhům zasvětil celou kariéru.
Zdálo se, že Elizabeth Olsen je odsouzena žít ve stínu svých o tři roky starších sester, dvojčat Mary-Kate a Ashley. Tříletý náskok je u dětských hvězd nezanedbatelný a pár dvojčat je slušný gimmick, který sám o sobě utáhne nejednu rodinnou komedii. „Ta třetí Olsenka“ se tedy nestala dětskou hvězdou. Toho ale nakonec může stěží litovat. Zatímco její sestry jakožto popkulturní fenomén nepřečkaly přelom století, éra Elizabeth je v plném proudu. Dnes slaví pětatřicáté narozeniny a před sebou má slibnou kariéru, která se může stočit kterýmkoliv směrem, jaký si sama určí.
Obliba kaiju monster v kinematografii ani sedmdesát let od prvního filmu s Godzillou neklesá, o čemž svědčí i divácký úspěch a oscarová nominace pro loňský japonský hit Godzilla Minus One. Prapor jinak drží hlavně franšíza amerického studia Legendary, která se od 28. března rozroste o epický příspěvek Godzilla x Kong: Nové impérium (Godzilla x Kong: New Empire). Egyptská sfinga či socha Krista v Riu de Janeiru se v nové upoutávce krčí ve stínu dvou nejslavnějších titánů, jež čekají zásadní výzvy. Kong v podzemní říši nalézá svou mini verzi a rovněž nový kmen obřích primátů vedených King Scarem. S Godzillou, s nímž nemá úplně nejlepší vztah, bude muset opičák spolupracovat, neboť na obzoru je ještě další a dosud nejmonstróznější hrozba.
Hollywoodskou filmovou franšízu MonsterVerse, již roku 2014 odstartoval snímek Godzilla, nově rozšiřuje seriál Apple TV+ Monarch: Odkaz monster (Monarch: Legacy of Monsters). Přístupné jsou zatím první dvě epizody, z nichž přinášíme první dojmy, zbylých osm bude vycházet na týdenní bázi. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, a to v 50. letech a po událostech zmíněného prvního filmu. Více než monstra zatím tvůrce zajímají propletené osudy a příbuzenské vztahy hrdinů a hrdinek, jejichž obsazení dominují slavný Kurt Russell a jeho syn Wyatt.
Víkendové tržby a návštěvnost českých kin se nesly v duchu přetrvávajícího hezkého počasí. Novinky příliš nezaujaly, jedinou jistotu pro kinaře tak představoval animák pro nejmenší Tlapková patrola ve velkofilmu. Ten podobně jako před týdnem s přehledem převálcoval veškerou konkurenci a vypadá to, že ani v následujících týdnech nenajde přemožitele.
Jedná se o velké hollywoodské sci-fi, jaké opravdu nevzniká každý rok. Stvořitel od režiséra Garetha Edwardse (Godzilla, Rogue One: Star Wars Story) vypráví o blízké budoucnosti, kdy lidstvo pomocí odpalovací a špionážní satelitní technologie Nomád potírá zbytky robotické umělé inteligence v jihovýchodní Asii. Nabízí scénografii jako z Avatara či Spielbergových sci-fi, a přitom stál jen 80 milionů dolarů (Avatar 2 vyšel bezmála na půl miliardy). Měl být revolucí, jenže tuzemské publikum i kritická obec ho přijaly chladně. Málokdo se totiž pozastavil nad tím, že nejde ani o revoluci, ani o otrocké přepisování, ani o dílo aspirující na filosofické ceny. Stvořitel je působivé vyvrcholení žánrové etapy, které je v každé scéně tak zábavné, velikášské či dojemné, že by ho AI nikdy stvořit nedokázala.
Když se o filmu mluví hlavně v souvislosti s jeho zákulisními bitvami a přetáčkami, většinou to neznačí nic dobrého. V pořadí osmý celovečerní snímek ze světa Star Wars, Rogue One: Star Wars Story z roku 2016, ovšem své produkční stigma zažehnal a publiku nabídl strhující zážitek. Výsledná kvalita se hojně připisovala Tonymu Gilroyovi (Andor), jehož u Disneyho povolali, aby zametl škody napáchané režisérem Garethem Edwardsem (Godzilla). Edwards, jenž nyní promuje svou novou ambiciózní sci-fi Stvořitel, nicméně tyto zvěsti vyvrátil a tvrdí, že s Gilroyem až do poslední klapky úzce spolupracoval.
Čtvrteční státní svátek a prodloužený víkend pomohly dostat se nekomplikovaně na vrchol tuzemských tržeb a návštěvnosti dětskému animáku Tlapková patrola ve velkofilmu. Ostatní tituly včetně výpravné sci-fi Stvořitel jen paběrkovaly.
Britský režisér Gareth Edwards si filmové nadšence získal svým nízkorozpočtovým debutem Zakázaná zóna, jenž sliboval, že v neznámém tvůrci dříme značný potenciál. Od té doby pro Američany rebootoval Godzillu a připsal si první filmový spin-off Star Wars: Rogue One (jenž byl výrazně přetáčený a jehož konečná podoba se výrazně liší od toho, co Edwards plánoval). Ani jeden z filmů zcela nesplnil komerční očekávání, ale podařilo se jim zapsat se do popkulturního povědomí. A předně dál znovupředstavovaly Edwardse jako režiséra s potenciálem, který se zatím plně neprojevil.
Měla to být sci-fi roku, vyloženě revoluce, místo toho jde o zklamání – nelogicky patetický mišmaš nahodilých nápadů, na němž není nic futuristického, ale většina věcí na něm je zpátečnická.
Největší středoevropský festival sci-fi filmů Future Gate letos slaví jubilejní 10. ročník. Zahájený bude 26. září v pražském kině Lucerna a v hlavním městě bude probíhat do 2. října. Následně se jeho program přesune do Brna, Plzně, Šumperka, Košic a Hradce Králové, v jehož Bio Central bude 21. října zakončen. Na co se milovníci žánru mohou těšit?