V pražském Rudolfinu proběhlo v sobotu večer vyhlášení 31. ročníku Českých lvů. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) při slavnostním večeru ocenila ty nejvýraznější počiny filmové i televizní tvorby i tvůrce napříč odvětvími. 15 nominací sice měli favorizovaní Bratři, nakonec si však odnesli jen cenu za nejlepší film. Nejvíce sošek si vysloužila minisérie Volha a sci-fi Bod obnovy. Dvakrát se radovali tvůrci komedie Přišla v noci.
Články 34
Víkendové tipy ze streamovacích služeb jsou opět tady. I tentokrát bude z čeho vybírat a zejména fanoušci českého filmu budou mít na co koukat. Na Netflix totiž dorazil největší favorit na České lvy a zároveň pro mnohé velmi kontroverzní počin Bratři.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) představila nominace pro 31. ročník výročních cen Český lev. Vybíralo se z 86 snímků, mezi nimiž nechyběly televizní tituly. O Českého lva bude v 19 kategoriích usilovat 26 děl. Nejvíce nominací mají snímky Bratři (15), Úsvit (12), Bod obnovy (8), Přišla v noci (8), Němá tajemství (7) a Tancuj Matyldo (7). V rámci televizní tvorby nejvíce zaujala Volha (6).
Letos to bylo opravdu pestré. Tradičně spousta dobrých dokumentů, dva animované filmy světové úrovně, výtečná černá komedie, dvě solidní psychologická dramata, výjimečné retro či vážná solidní sci-fi.
S týdenním zpožděním se do českých kin dostala videoherní adaptace Pět nocí u Freddyho (Five Nights at Freddy's) a po celosvětovém komerčním úspěchu přepsala tuzemské statistiky hororového žánru. Pozornost publika si získalo také několik rodinných animovaných děl a dramata Bratři a Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon).
Česká společnost dlouho nevěděla, jak se stavět k případu bratří Mašínových a jejich odbojové skupiny. Převládal spíš negativní názor, který byl ovšem silně ovlivněný propagandou za minulého režimu. Natočit o Mašínových hraný film vždy znamená vystavit se tomu, že jde o oslavu zločinců. Snímek Bratři se tomu pokouší šalamounsky uniknout.
Bratři byli pro režiséra Tomáše Mašína vysněným projektem. O adaptaci příběhu svých vzdálených příbuzných mluvil jako o běhu na dlouhou trať už v době svého předchozího počinu Wilsonov, tedy před osmi lety. Právě tento příšerný počin zároveň poněkud srážel případná očekávání. Mašín si však vybudoval dostatečné renomé televizní a reklamní tvorbou, aby se mu nakonec Bratry skutečně podařilo uvést. Dokonce jako typický národní blockbuster, který musí česká kina nabídnout alespoň jednou ročně, abychom měli pocit, že je vše, jak má být. Před pár týdny uvedené Mašínovo drama Němá tajemství nás upozornilo na to, že podceňovat ostříleného tvůrce videoobsahu by byla chyba. A skutečně se dočkáváme technicky dobře odvedené práce. Jenže…
Letošním vyslancem Česka v oscarových bojích bude snímek, který zatím tuzemské publikum nemělo šanci vidět. Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) totiž v prvních zářijových dnech vybírala z dvanácti přihlášených filmů, přičemž vítězem se stalo historické drama Bratři.
Osm let po fiasku s názvem Wilsonov chystá Tomáš Mašín, jenž předtím zaujal Třemi sezónami v pekle, hned dva filmy. Tím vyhlíženějším je jistě jeho těžce vybojovaný historický snímek Bratři sledující kontroverzní útěk Mašínových, jeho příbuzných, z Československa. Nenápadná Němá tajemství však mají šanci nad nimi zvítězit co do kvality.
Režisér Tomáš Mašin má za sebou spíše efektní, ale prázdně pozérské filmy jako Tři sezóny v pekle nebo Wilsonov. Z žádného z nich není cítit vnitřní důvod, proč vznikly. Tento drajv se nejspíš bude týkat jeho dlouho připravovaného projektu o bratrech Mašínových, s nimiž je vzdálený příbuzný. V mezičase však vzniknul ještě snímek Němá tajemství, který je zcela neakční, velmi intimní a stojí na niterných pocitech.
Michal Blaško ve svých 33 letech debutuje na poli celovečerní hrané tvorby. Psychologické drama Oběť, které tento čtvrtek vstupuje do českých kin, je nebývale vyzrálým filmem. Problémy a palčivá témata dneška skládá jako puzzle plné rozporů a nejednoznačností, nenabízí líbivé zkratky nebo rychlé soudy. Člověk, který má rád kvalitní filmařinu a neodradí ho těžší téma, prostě musí Blaškovi a jeho přístupu fandit.
Tento týden se do kin po dlouhých odkladech dostává nejdražší český film všech dob – Jan Žižka od režiséra a producenta Petra Jákla. Film byl z velké části financovaný Američany, má mezinárodní obsazení a je původně natočený v angličtině. (V kinech poběží i dabovaná verze.) Poslední informace říkají, že Jan Žižka vyšel na 450 milionů korun. Jaké jsou ostatní dosud nejdražší české filmy?
Jeden z velkých příběhů studené války se po dlouhých letech dočká filmové podoby. Celovečerní film o bratrech Mašínových začne v srpnu letošního roku podle scénáře Marka Epsteina natáčet režisér Tomáš Mašín. Hlavní role v něm ztvární Oskar Hes a Jan Nedbal, v dalších se objeví například Matěj Hádek nebo Tatiana Dyková. Premiéra je naplánována na podzim 2023.
Čerstvě ukončená šestidílná minisérie Devadesátky, jenž působivě zpracovává vyšetřování zásadních zločinů, k nimž došlo na území České republiky na konci minulého tisíciletí, vzbudila nezvykle velký divácký zájem. Nejde však zdaleka o jediný povedený tuzemský seriál s kriminální tematikou, jenž zde v posledních letech vznikl. Následující tituly si díky svým kvalitám rovněž zaslouží pozornost.
V neděli 5. září odvysílá Česká televize první část desetidílného seriálu Ochránce. V hlavní roli se představí Lukáš Vaculík (Metanol) coby ombudsman Aleš Pelán vyšetřující reálné případy z naší nedávné minulosti, které otřásly tuzemských školstvím. Za Ochráncem stojí režisérka Tereza Kopáčová (Metanol) a režisér Tomáš Mašín (Profesor T.).