Od jeho zrodu uplynulo takřka 130 let a malajský tygr Sandokan zůstává jednou z nejslavnějších postav dobrodružné literatury. Hrdina z pera italského spisovatele a námořníka Emilia Salgariho, jenž prvně pozvedl šavli proti britským kolonizátorům v románu Tajemství černé džungle roku 1895, našel v 70. letech ikonického představitele v indickém herce Kabirovi Bedim. Ten si roli zopakoval ještě v 90. letech díky seriálu Sandokanův návrat, od té doby uhrančivý pirát stojící jako inspirace i filmovým drsňákům spaghetti westernů z televize zmizel. Vrátí se až nyní díky italskému rebootu od tvůrce Lucy Bernabeiho, v němž po Bedim přebírá otěže turecká hvězda Can Yaman.
Články 55
Jestli po světě chodí osobitější režisér než řecký strůjce univerzálně obdivovaného bizáru Yorgos Lanthimos, tak asi ještě nestihl natočit svůj debutový film. Pár týdnů po oscarovém úspěchu Chudáčků (Poor Things), jejichž čtyři zlaté sošky nejvíc zatopily jinak bezkonkurenční sedmioscarové jízdě Oppenheimera, Lanthimos představuje tajuplné povídkové dílo Kinds of Kindness. Režisérovu čtvrtou spolupráci s Emmou Stone doplňují další herecká esa Willem Dafoe, Jesse Plemons či Margaret Qualley a první krátká upoutávka oslní energickým mixem žánrů a nálad v rytmu legendární synthpopové skladby.
Milovník hlasitých alegorií a vkusných šátků Darren Aronofsky slaví 55 let. Rodilý Newyorčan si stihl vybudovat renomé jednoho z nejvýraznějších amerických režisérů své generace, byť jeho pozice v kánonu rozhodně nemůže být vrtkavější. Někteří si jeho tvorbu spojují s nejsilnějšími diváckými zážitky svého života, jiní ho mají za kýčaře a ezoterického patlala. Pokusme se tedy o nemožné a seřaďme si jeho filmy od nejhoršího po nejlepší.
Loni jsme psali o tom, jak hollywoodské stávky přidělávají vrásky na čele Kevinu Feigemu a dalším pohlavárům Marvelu, kteří měli naplánované projekty na několik dalších let. Letos se proto můžeme těšit na jednu marvelovku, a to třetího Deadpoola v červenci. Aktuálně probíhající pátou fázi MCU pak v únoru příštího roku uzavře film Captain America: Nový svět (Captain America: Brave New World). Jen pár měsíců poté ale začne šestá fáze, o níž jsme se nyní dozvěděli nové informace.
V Hollywoodu po 81. rozdali prestižní Zlaté glóby, jimiž asociace zahraničních novinářů každoročně oceňovala mimořádné umělecké úspěchy na poli filmu a televize. Letos ovšem hlasování poprvé připadlo novému a globálně vyváženějšímu sdružení 300 žurnalistů a žurnalistek z celého světa, kteří nejlepšími filmy roku zvolili drama Oppenheimer, komedii Chudáčci (Poor Things) a evropskou Anatomii pádu (Anatomie d'une chute). Na ceremonii, jíž provázel stand-up komik a herec Jo Koy, se z vítězství radovali rovněž herci Cillian Murphy, Paul Giamatti a Robert Downey jr. nebo herečky Emma Stone a Lily Gladstone. Nejlepším seriálem se jako tradičně stalo korporátní satirické drama Boj o moc, které si odneslo i tři herecké ceny. První Zlatý glóbus vyhrál také populární režisér Christopher Nolan.
Druhé nejprestižnější filmové ocenění světa zná své letošní nominované filmy, seriály a osobnosti. Zlaté glóby, jejichž hlasování nově neutváří asociace zahraničních novinářů působících v Hollywoodu, na podzim ohlásily také novou kategorii vyzdvihující filmy, jež zaznamenaly výjimečný tržební úspěch. Druhá novinka se týká stand-up komiků, šest z nich si za televizní vystoupení o minimálním rozsahu třiceti minut poprvé vysloužilo vlastní nominaci. O vítězích rozhoduje 300 žurnalistů a žurnalistek z celého světa, práva nyní drží společnost Dick Clark Productions. V pořadí 81. ceremoniál proběhne 7. ledna 2024 v hotelu Beverly Hilton, přičemž totožnost moderátora se ještě tají. Níže si můžete prohlédnout seznam nominovaných děl a osobností.
V kinech se momentálně prohání Indiana Jones s Harrisonem Fordem. Od premiéry jeho prvního filmového dobrodružství se v Hollywoodu mnozí pokoušeli napodobit jeho úspěch a většinou to dopadlo neslavně. Jeden duchovní nástupce však vznikl. Byla jím Mumie s Brendanem Fraserem.
Arnold Vosloo, charismatický filmový a divadelní herec jihoafrického původu, slaví jednašedesáté narozeniny. Proslavil se na sklonku devadesátých let úlohou mumifikovaného a oživeného egyptského kněze Imhotepa v sérii Mumie, kterou si diváci zamilovali a jejíž herci a herečky napomohli k takzvanému probuzení queer kultury.
Online nabídka audiovizuálního obsahu se neustále rozšiřuje a je čím dál těžší se v ní neztratit. Každý týden proto vypíchneme několik titulů hodných vaší pozornosti, které právě dorazily na některou ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci.
Pro spoustu herců a hereček je představa, že by jimi natočený film mohl vést k pokračování, případně rovnou k letité franšíze, v podstatě splněným snem. Jde o jisté peníze, budou pravidelně vidět a kdo by nechtěl mít ve filmografii další hit?
Špatné recenze nemusí nutně znamenat, že film neuspěje u publika či alespoň u určité části, z odsuzovaných či přehlížených děl se pak lehce stanou klasiky či kultovky. To je případ následujících jedenácti snímků, které navzdory kritickým odsudkům v kinech jednoznačně vydělaly nebo se časem zapsaly do pomyslného zlatého fondu kinematografie.
Před devadesáti lety měl premiéru jeden z nejdůležitějších a nejvlivnějších hororů. Mumii dnes známe jako trochu opotřebované monstrum pobíhající za hrdiny po egyptských vykopávkách, tou první s tváří Borise Karloffa byl ale velekněz Imhotep vybavený schopností hypnózy, jenž se zoufale pokoušel vzkřísit svou dávnou lásku.
Zprvu se nezdálo, že by se Constantine režiséra Francise Lawrence zapsal do dějin zvlášť tučným písmem. Tržby jakžtakž dorovnaly rozpočet, kritické přijetí se jakžtakž vyšplhalo nad průměr a komiksoví fanoušci nebyli příliš nadšení ze změkčení předlohy Hellblazer. Jenže čas je nejlepší lékař a producenti po dlouhém období náznaků potvrdili, že po dvou dekádách pracují na pokračování.
Existuje typ filmů, jemuž Američané říkají „instant classic“. Při jejich sledování už totiž v mysli vyčleňujeme místo v učebnicích kinematografie, jež jednoho dne zaplní, a máme příjemný dojem, že jsme svědky vzniku dějin. Mumie z roku 1999 je přesně opačným případem. Letním blockbusterem, u nějž se zdálo, že má jen dva základní účely: potěšit nenáročné publikum a naštvat fanoušky klasické hororové série, kteří doufali, že dostanou důstojný remake, a místo toho se museli spokojit s přihlouplým akčním velkofilmem. Jenže cesty osudu jsou nevyzpytatelné a po téměř čtvrt století si Mumii nejen pamatujeme, ale milujeme ji možná ještě víc než v době premiéry.
Už deset let tvoří ty nejvýdělečnější filmy, které drží nad vodou stagnující řetězce kin a generují miliardy dolarů. Pracovat pro komiksový Marvel se v Hollywoodu jeví jako job snů, jako místo, kde se z lidí rázem stávají úžasní superhrdinové a kde dostanete za svůj tvůrčí příspěvek pohádkově zaplaceno. Opak je ale pravdou, což po nespokojených zaměstnancích z divize speciálních efektů nyní dokládá i lakomé účetnictví kolem samotných autorů komiksových postav.