Třiasedmdesátiletý Kurt Russell je nenapodobitelný akční hrdina. Ve filmech Johna Carpentera čelil hororovým monstrům (Věc), dystopické vězeňské byrokracii (Útěk z New Yorku) nebo čínské mafii a orientálním čarodějům v jednom (Velké nesnáze v Malé Číně). Při výběru svých rolí málokdy šlápl vedle a charismatem áčkové hollywoodské hvězdy utáhl další kultovní filmy jako Tombstone, Hvězdná brána (Stargate), Auto zabiják (Death Proof) nebo Kosti a skalp (Bone Tomahawk). Sylvester Stallone, jenž s ním zazářil v kriminální buddy komedii Tango a Cash jej přirozeně chtěl začlenit do výběru akčních ikon v předdůchodovém věku Expendables: Postradatelní (The Expandables) z roku 2010. Russell měl ale jasný vzkaz.
Články 432
Před pár dny zveřejnila streamovací platforma Amazon Prime Video jeden ze svých nejočekávanějších filmů jara, Hrozbu smrti (Road House). Remake stejnojmenného béčka s Patrickem Swayzem bude pro službu podle prvních prognóz velkým hitem a jistý podíl na sledovanosti má jistě také účast slavného MMA zápasníka Conora McGregora, jenž doufá, že mu snímek naplno otevře hollywoodské dveře a jeho čeká snová kariéra po vzoru Arnolda Schwarzeneggera či Sylvestra Stalloneho.
Žijeme ve světě plném nevysvětlitelných jevů a v době, kdy nejen americké televize opanovala legendární Akta X (The X-Files), mělo široké publikum ke konspiracím blíže než kdykoli předtím. Seriál FX Network s Davidem Duchovnym a Gillian Anderson vydržel v éteru devět sezón, expandoval do celovečerního filmu a roku 2016 jej FOX spolu s showrunnerem Chrisem Carterem a oběma hereckými navrátilci na dva roky oprášil. 20th Century Studios ale nyní patří Disneymu a fenomén Akt X je stále příliš úrodný, aby nemohl oslovovat nové a tentokrát ještě širší obecenstvo. Oživení ikonické značky, která loni slavila třicet let od premiéry, se chopí režisér Black Panthera a série Creed Ryan Coogler, což sám Chris Carter kvituje.
Asi všichni víme, že Russell Crowe je hollywoodský drsňák, který nás uhranul svým charismatem v nespočtu filmů v čele s legendárním Gladiátorem (Gladiator). Do rolí jde vždycky naplno a v dobách své největších slávy nechával na place svých velkofilmů všechno. V jednom případě dokonce víc, než bylo třeba. Z náročného natáčení historického spektáklu Robin Hood od Ridleyho Scotta si totiž odnesl zlomeniny v obou nohách. Jen o tom několik let nevěděl.
Osmdesátá léta překypovala bizarními filmy, které v době uvedení propadly a vzkříšení nalezly v kultovních záhybech populární kultury. Jedním z nejtypičtějších kultů je celovečerní adaptace mediální franšízy Vládci vesmíru (Masters of the Universe) od Mattela, v níž si roku 1987 zahráli Dolph Lundgren a Frank Langella. Nákladný projekt odešel s kritickým i kasovním výpraskem a švédský bijec, pro něhož šlo o první hollywoodskou hlavní roli, film později označil za svůj nejméně oblíbený. Série kolem hrdiny He-Mana sice pokračuje ve formě hraček, komiksů či animovaných seriálů, ale celovečerní hraný reboot se pokouší dostat před kamery už takřka čtyři dekády. Nyní k němu má blízko Amazon, který se uchází o práva a láká režiséra Travise Knighta (Kubo a kouzelný meč, Bumblebee).
Vietnamský veterán a drsný vykonavatel spravedlnosti John Rambo se v podání Sylvestera Stalloneho pustil do akce v pěti celovečerních filmech, a to v rozmezí sedmatřiceti let. Rambo: Poslední krev (Rambo: Last Blood) z roku 2019 nenapsal za ikonickou sérií nejlepší tečku, na šestém filmu však Stallone pracovat nechce. Sedmasedmdesátiletý představitel Rockyho nicméně v noční talkshow Jimmyho Fallona prozradil, že o případném nástupci pro filmový či televizní spinoff má celkem jasno. Bez prodlevy jmenoval Ryana Goslinga, jenž se bude v březnu ucházet o Oscara za roli Kena v miliardové Barbie.
Výroba pokračování se stává standardem i v případě sebeméně úspěšných titulů, avšak se silným a odlišným konceptem mohou mít sequely nepopiratelné kouzlo. U sérií aplikujících polonávazné vyprávění, kdy každá další část rozvíjí kompletně jiný příběh a klade před hrdiny nové cíle, se nezřídka jede podle rovnice „čím větší, tím lepší“. Tvůrci však čas od času vsadí na moment překvapení a na etablovanou látku naváží stylem, který zcela převrací žánrovou polohu a někdy i explicitně komentuje charakter předchozích dílů. To se týká i následujících deseti filmů, jež pokračovaly v konkrétně škatulkovaném příběhu velmi neotřele – ať už v ryze pozitivním, nebo spíš záporném smyslu.
Jižní Korea není pouze domovem filmového Parazita (Parasite) a seriálové Hry na oliheň (Squid Game). Každoročně tam na zápraží Kimových raket vzniká kupa béčkových postapokalyptických experimentů s celkem nuznými triky, zato s neskrývaným elánem a vůlí předčit šílenost hollywoodských béček. Lovci z konce světa (Badland Hunters), kteří momentálně dominují Netflixu, jsou tamní esenciální žánrovkou. Ničivé zemětřesení, které by jinde vystačilo na atraktivní katastrofický děj, je pouhou záminkou k dystopickému vyprávění o šíleném doktorovi, nehumánních pokusech a hrstce odvážných hrdinů, jejichž vůdce se okamžitě řadí k nejtvrdším a také nejležérnějším akčním mlátičkám.
Je už takovou tradicí, že několik hodin před vyhlášením oscarových nominací se připomene i jejich protipól v podobě Zlatých malin. Mnohými vysmívané ocenění každoročně dostávají ty nejhorší filmy, stejně jako herci a herečky. A „oceňují“ se samozřejmě nejvíce blockbustery či filmy, jež se dostaly do kin či ve větší míře na stream. Letos si nejvíce pozornosti po zásluze vysloužilo zbytečné pokračování Expendables (Expend4bles) a návrat Vymítače ďábla (The Exorcist: Believer). Pozadu však nezůstaly ani komiksovky.
Říct o čtyřce Expendables: Postradatelných (Expend4bles), že se film nevyvedl, by bylo ještě hodně smířlivé. Snímek propadl u kritiky i diváků a studio na něm tratilo minimálně 100 milionů dolarů. A to není málo.
O Dolphu Lundgrenovi jsme se loni dozvěděli smutnou zprávu, že už řadu let bojuje s rakovinou ledvin. Koncem roku však přišla výrazně šťastnější zpráva, že se švédská legenda akčního žánru chystá uvést svůj dlouho připravovaný thriller Wanted Man. Přesto ale většinu z nás zajímá především to, zdali se Lundgren ještě vrátí jako Ivan Drago ze série o Rockym.
Mým původním plánem bylo vystřelit speciál o nejhůře hodnocených filmech, které v roce 2023 dorazily do českých kin. Jenže by to z většiny bylo zaplněné českými marnými pokusy a upřímně, od řady těch kousků ani nikdo zázraky nečekal (a také se nedostavily). Takže si místo toho dáme seznam filmů, které měly nějaký potenciál, ale nakonec z toho bylo jen nekonečné zklamání v přítmí kinosálu.
Dlouho očekávané pokračování filmu Cliffhanger by se mělo začít natáčet v průběhu roku 2024.
Magazín Los Angeles Times ji roku 2011 zařadil na třetí místo v žebříčku padesáti nejkrásnějších žen ve filmu. Kariéru Kim Basinger definitivně nakoplo focení pro Playboy začátkem 80. let a mediálně nejprobíranější období se váže na její manželství s Alecem Baldwinem, které slavně karikovali také Simpsonovi. Sedmdesátiletá rodačka z americké Georgie, jejíž život poznamenala agorafobie a panické záchvaty úzkosti, ve vzácně podstupovaných rozhovorech přesto působí jako plachá žena s nohama na zemi. V posledních letech se věnuje především své dceři, a přestože ji Zlaté maliny pravidelně nominovaly na nejhorší herečku roku, doma má Oscara i Zlatý glóbus.
Ať už jej řadíme mezi hrozné, kultovní nebo skvělé herce, na jednom se shodneme – Nicolas Cage je originál. Devětapadesátiletý držitel Oscara za Leaving Las Vegas (1995) se v posledních patnácti letech zvlášť činil, aby poctivě zalátal patnáctimilionové daňové úniky, a přijímal role v projektech mnohdy extravagantních a šílených. V novém rozhovoru pro Vanity Fair se Cage nechal slyšet, že obecenstvu již odevzdal svůj veškerý talentový arzenál a možná přichází čas, který by měl věnovat rodině. Tři nebo čtyři filmy by však ještě stihnout mohl.