Když si tehdy sedmadvacetiletý Elvis Presley ve filmu Stalo se na světové výstavě (It Happened at the World's Fair) usmyslel udělat na letišti dojem na zdravotní sestřičku Diane (Joan O'Brian), jeho postava Mikea k tomu potřebovala malého komplice. Místní klučina jej měl nakopnout do holeně, což si vyžádalo několik pokusů, během nichž dvanáctiletý herec opakovaně kopal do krále rokenrolu. Tím hercem nebyl nikdo jiný než Kurt Russell, jenž na Elvise vzpomíná jen v dobrém a později si jej zahrál v televizní minisérii Elvis a k překvapení mnohých také ve Forrestu Gumpovi.
Články 90
Třiasedmdesátiletý Kurt Russell je nenapodobitelný akční hrdina. Ve filmech Johna Carpentera čelil hororovým monstrům (Věc), dystopické vězeňské byrokracii (Útěk z New Yorku) nebo čínské mafii a orientálním čarodějům v jednom (Velké nesnáze v Malé Číně). Při výběru svých rolí málokdy šlápl vedle a charismatem áčkové hollywoodské hvězdy utáhl další kultovní filmy jako Tombstone, Hvězdná brána (Stargate), Auto zabiják (Death Proof) nebo Kosti a skalp (Bone Tomahawk). Sylvester Stallone, jenž s ním zazářil v kriminální buddy komedii Tango a Cash jej přirozeně chtěl začlenit do výběru akčních ikon v předdůchodovém věku Expendables: Postradatelní (The Expandables) z roku 2010. Russell měl ale jasný vzkaz.
Hvězda aktuálně trendujícího seriálu Šógun (Shōgun) z období feudálního Japonska stála o roli, která by jí svým způsobem naháněla strach. Jednatřicetiletá herečka, zpěvačka a tanečnice Anna Sawai ji nalezla v urozené překladatelce Lady Mariko, založené na skutečné ženě z počátku 17. století jménem Hosokawa Garasha. Novozélandská rodačka s japonskými rodiči přijímá za svůj výkon čerpající z divadelních tradic samou chválu, a jelikož seriál na Disney+ si po čtyřech odvysílaných epizodách vede ve všech směrech fantasticky, věhlas a možnosti Sawai se pravděpodobně rozšíří.
Ve velkém rozhovoru pro časopis GQ se Kurt Russell rozpovídal o řadě svých slavných rolí. Během toho nešlo vynechat jména hned několika věhlasných filmařů včetně Johna Carpentera a Quentina Tarantina, s nimiž Russell spolupracoval opakovaně. Co všechno o nich prozradil?
Krůček po krůčku se blíží očekávaný desátý (a tedy nejspíše poslední) film Quentina Tarantina s názvem The Movie Critic, a tak nastává čas si pomalu připomínat i jeho starší, stále však zábavná díla. To platí i pro konverzační western Osm hrozných (The Hateful Eight), který v Tarantinově nabité filmografii přece jen trochu zapadá. Nechybělo však mnoho a snímek málem vůbec nevznikl.
Kultovní hororovou sci-fi Johna Carpentera Věc (The Thing) obestírají legendy a všemožné interpretace, v jejichž světle přímočarý survival příběh z antarktické základny nabývá netušených významů. Symbolika tehdy nově objeveného onemocnění HIV je v zápletce o nezištném šíření agresivního mimozemského organismu nápadná, přičemž publikum přes čtyři dekády fascinuje a provokuje (vedle nechutných praktických efektů a klaustrofobní atmosféry) hlavně ambivalentní závěr. Představitel protagonisty MacReadyho Kurt Russell po letech zavzpomínal, jak k filmu přistupoval režisér Carpenter a proč zvolili takové nejednoznačné vyústění.
Ačkoli by už mělo jít o samozřejmý a trvalý postoj, na 25. listopad připadá Mezinárodní den boje proti násilí páchanému na ženách. Všem, kteří nad význačností tohoto sdělení pochybují, mohou otevřít oči následující filmová a dokumentární díla. Některé snímky se k dané tematice vyjadřují nepřímo, popřípadě zasazují ženské revenge příběhy do atraktivních žánrových schémat. Jiné dané téma artikulují otevřeně a vztahují se ke skutečným událostem kolem útlaku žen, domácího násilí, znásilnění nebo hnutí MeToo. Představíme si tři základní linie tvůrčího přemýšlení o těchto námětech – od faktických dokumentů přes seriózní filmová zpracování až po atraktivní žánrové příběhy, v nichž hrdinky mohou dojít konečné satisfakce, která jim v realitě často uniká.
Hollywoodskou filmovou franšízu MonsterVerse, již roku 2014 odstartoval snímek Godzilla, nově rozšiřuje seriál Apple TV+ Monarch: Odkaz monster (Monarch: Legacy of Monsters). Přístupné jsou zatím první dvě epizody, z nichž přinášíme první dojmy, zbylých osm bude vycházet na týdenní bázi. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, a to v 50. letech a po událostech zmíněného prvního filmu. Více než monstra zatím tvůrce zajímají propletené osudy a příbuzenské vztahy hrdinů a hrdinek, jejichž obsazení dominují slavný Kurt Russell a jeho syn Wyatt.
Každý týden vám představíme několik filmových a seriálových titulů, které najdete na některé ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci. Kromě článku nabízíme i videoverzi VOD tipů, kterou provází youtuber Medojed.
Americko-japonský seriál Apple TV+ Monachr: Odkaz monster s Kurtem Russellem, Mari Jamamoto a Qyoko Kudo se dnes představil v prvním traileru, na který se můžete podívat s českými titulky. Seriál, jehož název odkazuje ke smyšlené organizaci Monarch pověřené stíháním pradávných monster, pokryje až sedmdesátiletou dějovou plochu. Protagonistou bude armádní důstojník Lee Shaw, jehož si ve dvou časových liniích zahrají Wyatt Russell s otcem Kurtem Russellem.
Padesátiletá herečka, modelka a aktivistka Rose McGowan, kterou si můžete pamatovat z filmů jako Vřískot či Planeta Teror, má neuvěřitelný život. Podle vlastních slov nezažila dětství, narodila se do kultu Children of God a následně prchla do USA, které rovněž popisuje jako mocenský a lidská práva potlačující kult. Hollywood, v němž se angažovala jen proto, aby předešla bezdomovectví, jí namísto lukrativního přístřeší poskytl celoživotní trauma. Roku 1997 ji znásilnil producent Harvey Weinstein, proti němuž o dvacet let později jako první veřejně vystoupila.
Když v roce 1998 putovala do kin nechvalně proslulá akční sci-fi Žoldák: Legie zkázy, jedním z lákadel bylo, že jde o sidequel klasiky Blade Runner (1982), tedy film, který je zasazený do stejného universa. A skutečně v něm propojení bylo, i když velmi malé.
Jean-Claude Van Damme nikdy nebyl zárukou dobrého filmu, jenže třicet let starý Živý terč měl jednu nepopiratelnou výhodu. Za kormidlo se postavil ikonický čínský režisér John Woo, jehož rané asijské filmy vyšlapaly cestu Smrtonosné pasti i Johnu Wickovi, a víc pozornosti než belgickému mistrovi roznožek připadlo dvojici chladnokrevných záporáků v podání Lance Henriksena a Arnolda Voslooa.
Kinematografie nezažívá pouze etapu komiksových adaptací a předělávek starých animáků, nýbrž i vzestup kaiju monster. Godzilla z roku 2014 možná nepotěšila všechny, ale dokázala odstartovat výdělečný byznys a žánrovými fandy oblíbenou sérii přezdívanou Monsterverse. Ta bude na konci roku pokračovat na Apple TV+ seriálem Monarch: Odkaz monster, který se představuje na prvních fotografiích.
Jeho tvář pozná téměř každý filmový fanoušek a fanynka, ale na jméno si zřejmě vzpomene málokdo. Michael Biehn patřil v osmdesátých letech minulého století k předním hollywoodským objevům, ztvárnil dvě kultovní postavy, ale v posledních letech jsme o něm příliš neslyšeli. Jaký je jeho příběh?