Klub rváčů (Fight Club) i čtvrtstoletí od premiéry patří mezi oblíbená a popkulturně zásadní díla. Často bývá zařazen mezi nejlepší nebo nejrozporuplnější filmy své doby a jen málokterý žebříček filmů z přelomu tisíciletí jej může s čistým svědomím ignorovat. Premiéra filmu na benátském festivalu v září roku 1999 však rozhodně nenasvědčovala tomu, že se snímek zapíše do dějin kinematografie zlatým písmem.
Články 81
Málokdy se comeback povede zrovna takovýmto způsobem. Americký režisér a scenárista Terrence Malick se po natočení dvojice snímků Zapadákov (1973) a Nebeské dny (1978) na celé dvě dekády stáhl z veřejného povědomí. Přestěhoval se do Paříže, a přestože občas napsal nějaký scénář, v zásadě si od filmového světa udržoval odstup. Až ve druhé polovině 90. let o sobě dal vědět, a to naprosto dechberoucím způsobem.
Brada Pitta netřeba představovat. Dnes šedesátiletý hollywoodský herec a producent se dlouhodobě řadí k nejpopulárnějším celebritám a dávno prokázal, že za pohlednou tváří vězí pořádná dávka talentu. Jakožto milovník filmů si umí vybírat zajímavé role v projektech, jejichž kvalitativní rovnováha patří k těm nejstabilnějším v Hollywoodu. Držitel dvou Zlatých glóbů, jednoho hereckého a jednoho producentského Oscara a mnoha dalších ocenění se nebojí výzev a čas od času se na stříbrném plátně předvede v poloze, která zcela popírá jeho obecný status a image. Tak jako v šesti níže popsaných filmech, jež nejlépe reflektují hercův výjimečný rozsah.
Dopředu se vedla šeptanda, že ženská týmovka Marvels nepřitáhne do sálů dostatečný počet diváků a divaček. Realita je nicméně ještě horší. Snímek totiž otevřel v kinech ještě hůř než kdysi kritizovaný Hulk.
Leckteré společensky uvědomělé filmy zestárnou poměrně rychle. Předmět jejich zájmu během pár let vyvane z centra společenské pozornosti, dobově podmíněné odkazy přestanou být pochopitelné, možná se některé problémy občas i vyřeší. A pak tu jsou jiné snímky, jimž se podaří uchovat si břitkou relevanci navzdory zubu času. Do téhle skupiny lze zařadit i nesmlouvavé drama Kult hákového kříže s Edwardem Nortonem na vrcholu fyzických sil.
Čtyřiapadesátiletý Wes Anderson patří k nejznámějším osobnostem filmové režie, předně díky jeho na první pohled rozpoznatelnému vizuálnímu stylu. Nyní uvedl svůj jedenáctý celovečerní počin Asteroid City, jenž publikum rozděluje na spokojené a nespokojené. Člověk je kvůli tomu dokonce schopný pohádat se sám se sebou. Pokusme se o nemožné a seřaďme jeho jedenáct filmů od nejhoršího po nejlepší.
Wes Anderson je nepochybně jen jeden. Milovaný režisér se stal synonymem autorské kinematografie a symbolem vzdoru prefabrikovaným blockbusterům. Rodilý Texasan se však setkává také s kritikou, že se uvelebil ve svém statu quo a dlouhé roky se odmítá výrazněji posunout. Asteroid City poskytne munici jeho příznivcům i odpůrcům.
Očekávaný nový film Wese Andersona s hvězdným hereckým obsazením, který se odehrává v roce 1955 ve fiktivním americkém pouštním městečku Asteroid City, vstoupí do českých kin příští čtvrtek.
Režisér Wes Anderson (Grandhotel Budapešť) se v posledních týdnech stal miláčkem sociálních sítích poté, co umělá inteligence přetvořila Star Wars a další slavné tituly do jeho uhrančivého stylu. Režisérův nejnovější snímek Asteroid City měl premiéru na probíhajícím festivalu v Cannes, a přestože si některé kritiky a kritičky nezískal, dosavadní reakce hovoří jasně. Jde o další unikátní počin dokazující, že filmy tohoto autora se nedají imitovat.
Britové mají nového krále (gratulujeme?) a popkultuře vévodí hned několik filmů a seriálů sledujících život aristokracie. Zjevně nás tedy stále fascinuje představa vyšlechtěných rodin, které věří, že jim bůh dal právo vládnout. V následujícím seznamu si připomeňme několik filmových vladařů držících královský titul, kteří nám nejvíc utkvěli v paměti.
Dlouhé proslovy nejsou jen doménou divadla, i ve filmu totiž lze vykouzlit strhující monology, jež dávají prostor jak hercům a herečkám, tak i využití filmové řeči. A právě na takové kinematografické perly se dnes podíváme.
Online nabídka audiovizuálního obsahu se neustále rozšiřuje a je čím dál těžší se v ní neztratit. Každý týden proto vypíchneme několik titulů hodných vaší pozornosti, které právě dorazily na některou ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci.
Nejnovější Ant-Man, který před týdnem vstoupil do českých kin, vás nechává chladnými. Vaší pozornosti naopak neušla dokumentární novinka Jany Počtové pojednávající o různých povahách vztahů, na Oscary nominované drama Víly z Inisherinu nebo v televizi reprízované drama Miloše Formana Lid versus Larry Flynt. Jsou tu další Komentáře týdne. Inspirujte se. Vaše texty uvádíme bez redakčních úprav.
Životní úspěch se pro Andreu Riseborough proměnil v několikadenní očerňování. Akademie udílející Oscary totiž zvažovala odvolání její nominace pro nejlepší herečku, jelikož tvůrci nezávislého snímku To Leslie použili bezprecendentní útok na sociální sítě. Je to ale skutečně problém? A jak to souvisí s hereckým výkonem Riseborough?
Novinka oscarového režiséra Damiena Chazelleho, v níž se autor vrací do počátků vzniku zvukového filmu na území USA, vstoupila ve čtvrtek do českých kin. Babylon připomíná například mimořádně dekadentní večírky a publikum nenechá po více než tři hodiny vydechnout. Dále je tu disneyovský propadák Amsterdam, nový seriál The Peripheral inspirovaný guruem cyberpunku Williamem Gibsonem nebo žhavý oscarový kandidát Víly z Inisherinu. Přinášíme další Komentáře týdne. Inspirujte se. Texty uvádíme bez redakčních úprav.