Bývaly časy (které pravděpodobně nejsou zcela zažehnané), kdy se i nejvěhlasnější herečky posuzovaly spíš podle tělesných proporcí a sexappealu než na základě talentu. A co víc, především producenti se to v přesvědčení o vlastní nedotknutelnosti nezdráhali otevřeně a názorně deklamovat. Dnes šestašedesátiletá Sharon Stone je smutným příkladem globální hvězdy, která se rozzářila hlavně díky obdivovanému vzhledu a podvodům průmyslu, který byl připravený její půvab vytěžit za každou cenu. Už ve svých memoárech The Beauty of Living Twice roku 2021 poplivala režiséra Základního instinktu (Basic Instinct) Paula Verhoevena a naznačila, že ji producenti nutili k sexu s hereckými kolegy. Tento kontroverzní aspekt nyní rozvedla v podcastu Louise Therouxe a přímo jmenovala zesnulého filmového mogula Roberta Evanse (1930–2019).
Články 50
Filmové a především ženské hvězdy jsou nedílně také předměty divácké fascinace, objektivizace a voyeurismu. Pojednává o tom i klasická studie Star Studies od Laury Mullvey, která je v tomto ohledu i po letech bernou mincí. Zvykli jsme si na atraktivní tváře zosobňující určité ideály a nic se na tom nezměnilo ani dnes, kdy woke kultura učinila generaci Z o dost citlivější a nakloněnou k jiným morálním stanoviskům. Důkazem je toho závratně rostoucí popularita šestadvacetileté Sydney Sweeney, jíž ke slávě vystřelily lechtivé scény v mládeží zbožňované Euforii a jejíž vzestup by i připomněl Marilyn Monroe nebo Jane Fondu, kdyby se zčásti nepodobal také Pamele Anderson.
Režisér se může plácat po zádech, když jeho představitel nebo představitelka hlavní role bojuje o prestižní zlatou sošku. Očividně totiž odvedl dobrou práci, když rozdával pokyny nad scénářem a pomáhal udržovat věrohodnost či intenzitu hereckého projevu. A co teprve, když se z vašeho obsazení uchází o Oscara hned pět lidí? Naposledy k tomu došlo roku 1976, tedy v době, kdy hollywoodští filmaři začali víc spoléhat na vizuální vyjadřování a pohyblivou kameru. Trochu tak možná upozadili herecké výkony, jež si jejich předchůdci během klasické studiové éry zvykli snímat dost staticky a divadelně. Jestliže tedy můžeme nějaké filmy nazývat „hereckými“, minimálně z pohledu akademické pozornosti to je devět následujících klasických titulů, u nichž v dobrém smyslu nevíme, kam dřív stočit zrak.
Superbowl je nepochybně největší sportovní událostí Spojených států. Ne že by se mu dařilo strhnout zájem zbytku světa. Existuje však i jiný důvod, proč dění sledovat, než samotná utkání. Reklamní prostor v pauzách mezi hrami patří k těm vůbec nejžádanějším na světě a firmy ho za astronomické sumy najímají, aby se pochlubily svými nejlepšími produkty. Týká se to i vyšperkovaných filmových trailerů, jimž se budeme na Kinoboxu věnovat, ale obecně i mnoha dalších reklam. Jednu z nich bohužel nyní ovlivní smrt milovaného Carla Weatherse.
Magazín Los Angeles Times ji roku 2011 zařadil na třetí místo v žebříčku padesáti nejkrásnějších žen ve filmu. Kariéru Kim Basinger definitivně nakoplo focení pro Playboy začátkem 80. let a mediálně nejprobíranější období se váže na její manželství s Alecem Baldwinem, které slavně karikovali také Simpsonovi. Sedmdesátiletá rodačka z americké Georgie, jejíž život poznamenala agorafobie a panické záchvaty úzkosti, ve vzácně podstupovaných rozhovorech přesto působí jako plachá žena s nohama na zemi. V posledních letech se věnuje především své dceři, a přestože ji Zlaté maliny pravidelně nominovaly na nejhorší herečku roku, doma má Oscara i Zlatý glóbus.
Herecké kariéry často trvají dlouhá desetiletí, během nichž se vkus publika i kinematografické trendy značně proměňují. I proto se jen těm nejzářivějším hvězdám podaří udržet na výsluní delší dobu, případně skončit ve chvíli, kdy to dává smysl.
Filmografie amerického režiséra Howarda Hawkse tvoří pilíře hollywoodské kinematografie. Osciloval mezi všemi žánry, dynamicky snímal zběsilé dialogy a vyvinul si vlastní, na první pohled neviditelný styl, v čemž spočívá jeho krása. Často přehlížený velikán žánrové kinematografie klasického Hollywoodu se na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti dočká rozsáhlé retrospektivy.
V posledních měsících se hodně hovoří o tom, jak by umělá inteligence mohla v budoucnu proměnit tvář filmového průmyslu. Podle některých insiderů zvládne kompletně vytvořit celovečerní snímek do dvou let. YouTube kanál Curious Refuge a jeho správce Caleb Ward se ponořili do možností AI a začátkem května zveřejnili několik videí, která se ihned stala virálními. Prostřednictvím programů jako Chat GPT nebo Midjourney vytvořili trailery na Star Wars, Avatara a Pána prstenů s vizuální stránkou, která evokuje specifický styl režiséra Wese Andersona.
V dobách, kdy novinové titulky plnila zejména Pamela Anderson, se americký bulvár mohl opřít ještě o jednu blondýnu s výraznými křivkami a hereckými ambicemi. Anna Nicole Smith byla playmate, zahrála si třeba v Bláznivé střele 3 a provdala se za takřka 90letého miliardáře, o jehož pozůstalost se po jeho smrti soudila. Dokumentární snímek Netflixu Anna Nicole Smith: Neznáte mě ji však líčí také jako matku, která chtěla svému synovi zajistit lepší dětství, než jaké dle vlastních slov prožila sama.
Třiačtyřicetiletý americký herec Matthew Lawrence nedávno šokoval prohlášením, že mu vlastní castingová agentura vypověděla smlouvu poté, co se na hotelovém pokoji odmítl vysvléct před nejmenovaným oscarovým režisérem. Lawrence, jenž se ve třinácti letech proslavil rolí v kultovní komedii Mrs. Doubtfire – Táta v sukni, se přidal k zástupu kolegů jako Brendan Fraser nebo Terry Crews, jejichž zkušenosti dokládají, že hnutí MeToo nepoukazuje jen na oběti z řad žen.
Netflix se po Pamele Anderson zaměřuje na další modelku a bulvární osobnost devadesátých let, která toužila prorazit na stříbrných plátnech a proslula zejména turbulentním osobním životem. Anna Nicole Smith fotila pro Playboy, z filmů pro dospělé se dostala třeba do Bláznivé střely a provdala se za ropného magnáta J. Howarda Marshalla, jenž byl o dvaašedesát let starší než ona. Dokument Anna Nicole Smith: You Don't Know Me bude na Netflixu od 16. května a vy se můžete podívat na první trailer.
Přestože se před kamerou míhala celá devadesátá léta, do povědomí publika se zapsala až roku 1999 rolí v populární komedii Prci, prci, prcičky. Ztvárnila prototypní „milfku“, tedy sexy mámu jednoho z dospívajících hrdinů, za níž otáčeli hlavy všichni jeho spolužáci. O čtvrt století později třímá Jennifer Coolidge v rukou Emmy i Zlatý glóbus a patří k největším miláčkům popkultury.
Roku 1958 zazářila ve Vertigu Alfreda Hitchcocka, které mnozí považují za nejlepší snímek historie, filmový průmysl se klaněl jejímu charismatu i hlubokému hlasu. Kim Novak, která se narodila v Chicagu v rodině českých přistěhovalců, ale zůstala nohama na zemi. Nikdy neměla děti, trpěla depresemi a Hollywoodem opovrhovala. Přesto svých rozhodnutí nelituje a v devadesáti letech zůstává neobyčejně vitální.
Italská herečka Gina Lollobrigida se proslavila nejen rolemi v divácky vděčných snímcích, ale i hvězdnými manýry a množstvím románků.
Courtney Love, vdova po zesnulém zpěvákovi Kurtovi Cobainovi, se opřela do Brada Pitta. Původně ji prý obsadili do kultovního Klubu rváčů, ale Pitt ji vyštípal poté, co mu odmítla umožnit, aby mohl ztvárnit Cobaina v životopisném filmu.