Zdeněk Mahler

7.0

Články 12

Retro recenze: Lidice - Ohromila a dojala svět. Největší tragédie moderních českých dějin
Recenze9. 6. 2020

10. června 1942 byla po úspěšném atentátu na válečného protektora Reinharda Heydricha vyhlazena středočeská obec Lidice (a následně též Ležáky). Dnes večer v televizi dávají snímek režiséra Petra Nikolaeva, který o tragické události pojednává. Pojďme si jej připomenout v původní recenzi z roku 2011. PŮVODNÍ TEXT: "V Boha věřím, ale vůbec mu nerozumím." Největší tragédie moderních českých dějin, která ohromila a dojala svět, konečně na filmovém plátně. Ve strhujícím, ale také překvapivě cudném snímku. Slzy neždímá, "jen" vypráví.

Ve věku 89 let zemřel spisovatel a scenárista Zdeněk Mahler
Téma18. 3. 2018

Ve věku nedožitých 90 let zemřel v sobotu v pražské Ústřední vojenské nemocnici zkušený spisovatel a scenárista Zdeněk Mahler. V neděli to oznámila jeho rodina. Mahler je autorem desítek knih, filmových i televizních scénářů.

Českým kandidátem na Evropské filmové ceny jsou Lidice a Přežít svůj život
Filmy31. 8. 2011

Dva a půl tisíce evropských akademiků v těchto dnech rozhoduje o tom, kdo získá nominace na nejvyšší filmové ocenění starého kontinentu za rok 2011. V užším výběru pětačtyřiceti kandidátů na Evropskou filmovou cenu figurují i dva české tituly - historický velkofilm Lidice a autorská hříčka Jana Švankmajera (nejen) o snech Přežít svůj život! Nominace budou vyhlášeny 5. listopadu v Seville, vítězové 3. prosince v Berlíně.

Ještě k filmu "Lidice": Jak udělat z tragédie atrakci
Téma5. 7. 2011

Kdo se pokusí ohlédnout za tím, nakolik se za zhruba patnáct posledních let česká hraná filmová tvorba vracela k tématům z doby druhé světové války, zjistí poměrně bohatou žeň. Je třeba zabít Sekala (1997), Der Lebensborn - Pramen života (2000), Musíme si pomáhat (2000), Tmavomodrý svět (2001), Želary (2003), Pramen panny (2004), televizní dvojfilm Operace Silver A (2007), Protektor (2009), Habermannův mlýn (2010). Děl tedy dost, umělecky velké ale žádné z nich. Nezměnilo to ani zatím poslední z této řady - letošní snímek Lidice, který podle scénáře Zdeňka Mahlera natočil režisér Petr Nikolaev.

Lidice / České národní stavitelství
Téma2. 7. 2011
Lidice / České národní stavitelství

Nové filmové zpracování vyhlazení Lidic v našich kinech je jako velká česká stavba. Zbourají vám starou komunistickou budovu, aby na jejím místě vznikl palác. Postupně se vymění několik architektů, najmou se řemeslníci. Pak stačí svézt z východu levné slovenské lopaty a polského chlopka, aby alespoň někdo trochu pracoval. Brzy překvapení obyvatelé zjistí, že jim v sousedství roste „multifunkční budova“ s kancelářemi, garážemi, Tescem a usychajícími stromy místo slibovaného parku. Všichni si ale zvyknou; jen někteří naříkají na malé české poměry, v nichž nelze snít o ničem lepším.

Lidice: Rozervaná oblaka nad vypálenou vsí
Téma3. 6. 2011

Petr Nikolaev natočil film, ze kterého má být člověku úzko. Úzko divákům je, ale z jiných důvodů.

„Tak to bylo!“ říká o filmu Lidice pamětník
Téma2. 6. 2011

Filmové drama Lidice se rodilo velmi dlouho a v bolestech. Scénář napsal už před léty Zdeněk Mahler a dostal za něj Cenu Sazky. Po mnoha zejména finančních peripetiích ho měla loni na sklonku léta začít točit Alice Nellis. Pro nemoc ale musela z natáčení odstoupit, a producent Adam Dvořák povolal na její místo Petra Nikolaeva.

Nikolaev zpracoval válečné trauma mistrovsky, Lidice aspirují na český film roku
Téma2. 6. 2011

Lidicemi od počátku prostupuje sugestivní úzkostná atmosféra. Nikolaev nehraje na city. A právě osobitou civilností dokonale dojímá. Očekávaný snímek jde do kin ve čtvrtek.

Lidice oslovují lidským příběhem
Téma2. 6. 2011
Lidice oslovují lidským příběhem

Tragický osud české obce rozehrál režisér Petr Nikolaev jako drama s nevinným začátkem a emotivními obrazy... Scénář filmu Lidice byl dlouho trochu zakletý. Jeho autor Zdeněk Mahler s ním vyhrál (pod názvem Nokturno) Cenu Sazky před čtyřmi roky, cesta do kin byla ale trnitá. Po dlouhých přípravách, kdy se nad scénářem scházel s Alicí Nellis, zhatila přesně před rokem natáčení režisérčina nemoc. Filmu se ujal Petr Nikolaev, udělal určité změny, mimo jiné přeobsadil postavu Aničky (Marthu Issovou nahradila Veronika Kubařová). Do 70 milionového rozpočtu chyběly ale peníze. Až pomoc měst a jednotlivců Lidice nakonec dovedla k první klapce.

O Lidice je zájem v USA i Asii. Dotočí se proto atentát na Heydricha!
Filmy26. 4. 2011

Už několikrát tvůrci historického velkofilmu Lidice hlásili dotočeno a ani měsíc před premiérou to stále ještě není pravda. 27. dubna 2011 se tak v Praze znovu odehraje atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. "Po konzultaci s americkým distributorem jsme se rozhodli k tomuto netradičnímu kroku," vysvětluje producent Adam Dvořák. "Chceme, aby film byl srozumitelný i světovému publiku, které není znalé evropských historických událostí, navíc Lidice dostanou ještě akčnější a velkolepější rozměr."

Lidice se blíží k plátnu. Podívejte se na trailer.
Téma12. 2. 2011

Z traileru historického filmu Lidice je už patrný filmový styl i základní zápletka snímku. Film má být kompletně hotový v březnu a do kin půjde v červnu. Tvůrci spěchají, aby stihli přihlášku do Cannes.

Lidice: Nemocnou Nellis nahradí režisér Nikolaev
Filmy9. 6. 2010

Absolutní šok nedávno prožili producent Adam Dvořák a režisér Petr Nikolaev. Prvnímu zavolala režisérka Alice Nellis s tím, že velkofilm Lidice nemůže z vážných zdravotních důvodů režírovat, druhý nedlouho poté dostal od producentů nabídku, aby se prestižního projektu pár týdnů před první klapkou ujal.