Narození: | 7. 4. 1939, Detroit, Michigan, USA |
---|---|
Věk: | 83 let |
Znamení: | Beran |
Alt. jména: | Thomas Colchart, Francis Coppola, Dad, Francis |
Výška: | 1.79 m |
Biografie: | Už jako dítě, upoután na lůžku obrnou, se bavil montáží amatérských rodinných snímků a jejich ozvučováním. Studoval nejprve divadlo na Hofstra College, od roku 1960 pak film na Kalifornské univerzitě CUCLA). Už v době studií točí mimo jiné několik krátkých erotických snímků, dabuje sovětské filmy pro distribuční firmu Rogera Cormana, v jehož produkci pak realizuje ?narychlo spíchnutý" horor DEMENTIA 13 (1963). Současně píše scénáře pro společnost Sevent Art, jež mu umožní natočit komedii YOU'RE A BIG BOY NOW (Teď už jsi velký chlapec, 1967) a muzikál DIVOTVORNÝ HRNEC (1968). Svůj talent objevovat skryté stránky reality a vnímat existenciální vykořeněnost lidí však prokazuje teprve filmem THE RAIN PEOPLE (Lidé v dešti, 1969), který na něj upozorňuje kritiku, ale komerčně je neúspěšný. Paradoxně teprve nabídka zfilmovat populární román Maria Puza KMOTR (1972) mu přináší slávu a ocenění v podobě dvou Oscarů. Na tento úspěch pak navazuje druhou a třetí částí KMOTRA (II. 1974, III. 1990). Jeho další dva filmy ROZHOVOR (1974) a zejména APOKALYPSA (1979) patří k vrcholům Coppolovy tvorby a tvoří jakési volné části trilogie o moci a násilí, započaté Kmotrem. Oba získaly Zlatou palmu v Cannes a Coppola se stal čelným představitelem ?americké nové vlny", k čemuž přispívala i jeho produkční činnost (v roce 1969 založil svou vlastní produkční firmu American Zoetrope). Komerční úspěch mu přinesl například film jeho přítele George Lucase AMERICAN GRAFFITI (1973). Současně se Coppola zasloužil o distribuci náročných evropských filmů v USA. Jeho další tvorba je ovšem poměrně různorodá: od hudební komedie ONE FROM THE HEART (Jedna od srdce, 1981), přes expresionismem inspirovaný RUMBLE FISH (Dravé ryby, 1983) a retrofilm z newyorského prostředí COTTON CLUB (1984) či romanticko-fantaskní komedii PEGGY SUE SE VDÁVÁ (1986) a drama vracející se k tématu vietnamské války ZAHRADY Z KAMENE (1987) sahá až k anekdotické hříčce ŽIVOT BEZ ZOE z povídkového filmu NEW YORK STORIES (Newyorské příběhy, 1988). Následuje, portrét konstruktéra automobilů, který předběhl svou dobu TUCKER: THE MAN AND HIS DREAM (Tucker: Člověk a jeho sen, 1989) a nová verze klasického hororu podle románu B. Stokera DRACULA (1992). Také úspěchy všech těchto filmů nejsou vyrovnané: jsou známy historky, kdy Coppola se slzami v očích přemloval štáb, aby pokračoval v natáčení bez honoráře, zatímco na druhé straně často vystupuje jako typický filmový magnát. Kino ART více » |