Jubilejní 30. ročník Českého lva patřil hlavně tvůrcům snímku Il Boemo, kteří kromě řady technických kategorií uspěli i v hlavních disciplínách nejlepší film a režie. Vedle Il Boema se prosadil i debut Vojtěcha Maška Arvéd pojednávající o pražském okultistovi a na mobilní telefon natočený BANGER. Adama Sedláka, který uspěl ve dvou kategoriích.
Články 25
Ceny české filmové kritiky za rok 2022 znají své vítěze. Snímkem roku je Arvéd, který navíc získal další dvě ceny. Dohromady třikrát uspěly i počiny Michala Blaška, který se stal objevem roku díky filmu Oběť a minisérii Podezření. Všechny ceny byly vyhlášeny na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa. V přímém přenosu České televize ho moderovali herci Tereza Dočkalová a Jiří Panzner.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace jubilejního 30. ročníku Českého lva. Podobně jako v případě Cen české filmové kritiky mají nejvíce šancí na úspěch snímky Arvéd (12 nominací), Il Boemo (11), následované titulem BANGER. (8) a filmem Terezy Nvotové Světlonoc (7), který naopak Česká filmová kritika naprosto opomenula. Čeští lvi se budou udílet 4. března v pražském Rudolfinu.
Loni vstoupilo do českých kin 76 českých a koprodukčních snímků. Po redakční a šéfredaktorské topce představujeme patnáctku titulů, které byly nejvíce vyzdvihované uživatelkami a uživateli Kinoboxu a tuzemskou kritikou. Jde o mimořádně pestrý mix, který nemá v naší porevoluční kinematografii obdoby.
Ceny české filmové kritiky představily nominovaná díla, z nichž kritičky a kritikové vyberou vítěze, které ocení na galavečeru 4. února. Nominace se dočkalo celkem sedmnáct snímků, po čtyřech želízcích v ohni mají Arvéd, BANGER. a Il Boemo, které se do výročních anket tuzemských publicistů a kulturních médií na sklonku loňského roku často dostávaly.
V roce 2022 bylo v českých kinech uvedeno téměř 350 filmů. Vyznat se v tomto množství je nemožné i pro profesionály, kteří chodí na několik projekcí týdně. Následující žebříček pomáhá k nejrychlejší možné orientaci, co vám mohlo uniknout a co má smysl dohánět.
Když se člověk podívá na námět Zkoušky umění, na první dobrou možná pokrčí rameny. Máme sledovat průběh přijímacích zkoušek na AVU? Fakt ne, díky. Možná by to ale byla jedna z největších chyb, jaké lze letos udělat. Tento dokumentární snímek, který byste si neměli nechat ujít, vstoupí do českých kin ve čtvrtek.
Ve čtvrtek vstoupil do vybraných kin dokumentární snímek Good Old Czechs, v němž režisér Tomáš Bojar a střihač Šimon Špidla oživili letce Filipa Jánského, Františka Fajtla, jejich myšlenky a pohnutou dobu druhé světové války. Divákům tak zprostředkovali mimořádně působivý výlet do minulosti, který pojali zcela neortodoxním způsobem. Za piloty a jejich textové dílo hovoří herci, beletrii a memoáry doprovázejí dobové archivy a upgradovaná hudba. Na člověka dýchne minulost v moderním pojetí, takže snímek má šanci oslovit hned několik generací. Jak autoři přistupují k filmové tvorbě? A kam až sahá hranice dokumentu? Nejen o tom jsem si povídal s režisérem a scenáristou Tomášem Bojarem a střihačem a režisérem Šimonem Špidlou.
Tomu mladšímu bylo v době propuknutí druhé světové války necelých sedmnáct let, staršímu o jedenáct víc. Ačkoliv bojovali v barvách Velké Británie ve službách Royal Air Force (RAF), na území Sovětského svazu a na konci války též ve Slovenské republice, setkali se až o mnoho let později. Co ale Filipa Jánského a Františka Fajtla spojuje, není pouze fakt, že daleko od domova válčili za svou vlast, ale také to, že se kromě vojenského angažmá věnovali literární tvorbě. Jánský napsal předlohu k Nebeským jezdcům, Fajtl řadu ceněných memoárů. Režisér Tomáš Bojar pozoruhodné dvojici věnoval neméně pozoruhodný film Good Old Czechs, který vás doslova vtáhne do válečného dění a myšlenkového pnutí dvojice letců.
Padesátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary byl oficiálně ukončen, takže známe názvy filmů a jména výherců jednotlivých soutěžních sekcí. Na závěrečném ceremoniálu převzali z rukou Jiřího Bartošky hmotná ocenění také herci Geoffrey Rush, Benicio Del Toro a Bolek Polívka. Ke každému vítěznému snímku je přiložena festivalová synopse.
Karlovy Vary možná lákají nejhlasitěji na Geoffreyho Rushe a Benicia Del Tora, ale je to přece jenom český festival! A čeští filmaři se tam jezdí nejen opít a pomlouvat, ale pouští tam i své nejnovější kousky.
Loni uvedla režisérka Adéla Komrzý do kinodistribuce poctu videoartu (Viva video, video viva), letos přináší o poznání citlivější a důležitější téma – paliativní péče v českém nemocničním prostředí. Jednotka intenzivního života se představila na filmovém festivalu v Karlových Varech a na začátku září vstoupila též do klasické kinodistribuce. S dokumentem autorka stále obráží republiku. S jakými motivacemi se do náročného tématu pustila? Nejen o tom se dočtete v následujícím rozhovoru.
Na kontě mají před lety diskutovaný dokumentární film FC Roma (2016) pojednávající o jednom romském fotbalovém týmu ze severu Čech. Dvojice režisérů Tomáš Bojar-Rozálie Kohoutová zůstává u sportovního námětu, skrze který nahlíží na tuzemskou a marockou společnost, jejich zvyky, rozdílnosti a na to, co obě země spojuje - lední hokej! Dokument Letní hokej (2019) již dnes večer v televizi (ČT2 od 21:00).
Kdyby se sedmička kinopremiér smrskla na jediný titul, zjevně by se příliš nestalo. Král víkendu je totiž dopředu znám, Lví král s datací 2019. Toho netrumfne ani sebezajímavější dokument o fotbalovém "Bohovi" Diegu Maradonovi.
Osm filmových novinek se uchází o zájem diváků. Kromě potterovských Fantastických zvířat 2, která jistojistě ovládnou návštěvnost kin, si na své přijdou hlavně milovníci artovek. Vyrazit můžete na netradiční životopis italského impresária Berlusconiho, portrét baletky uvězněné v těle muže nebo experimentální sondu do světa lidské intimity.