Po dvou projektech Adama Sedláka, Bangeru a Adikts, jež se potýkaly s problémem drog nejprve z pohledu dealera, pak konzumenta, tu máme slovenský projekt Fentasy. Tým debutujících režisérů Samuela Vičana a Anastasie Hoppanové vypráví příběh nezvedeného páru drogových dealerů, kteří se pustili do výroby toho největšího svinstva, jako jde najít – fentanylu. Záslužný záměr se ale bohužel nedaří důstojně realizovat.
Články 50
Fentasy je slovenský kriminální thriller, jehož název a téma reaguje na skutečné události. Věnuje se černému trhu s fentanylem, extrémně silným syntetickým opioidem, po jehož užití zemřou každý rok desítky tisíc lidí.
BANGER. poskytl české filmové scéně potřebné oživení a Adikts se od počátku stylizují, jako by měly vnést stejnou energii na televizní obrazovky. Zároveň jde však o edukativní dílo vysílané na veřejnoprávní stanici a financované českými pojišťovnami. Jak naznačují všechny rozmazané ztopořené penisy v obraze (a že se jich urodilo!), dostat se ke kompromisu nebylo vůbec snadné. Vznikla tedy další pecka, nebo z té disharmonie bolí uši? Na iVysílání to můžete zjistit již teď, na obrazovkách pak od 24. ledna.
Adam Sedlák se svým loňským filmem BANGER. postaral o nejvýraznější český film sezóny a rok 2024 zahájí pokusem o nastavení laťky světu seriálů. Adikts vypadají na první pohled zajímavěji než další mravokárné pořady České televize jako TBH a Pět let, které se pokusily najít cestu k mladší generaci, přičemž nepanuje jasný konsenzus o tom, jestli se jim to podařilo. Sedlák se svým stylem stojí předně před výzvou, aby ve stylu Klubu rváčů nepředložil varovné dílo, které však svým drajvem naopak vyvolává vůči předmětu své kritiky respekt.
Adam Sedlák patří dlouhodobě k nejzajímavějším českým režisérům, kteří nejintenzivněji experimentují s možnostmi své platformy. Letošním Karlovým Varům bolestně chyběla událost, jakou byl loňský BANGER., a řada projektů se snažila, nejčastěji marně, o stejnou empatii vůči mladým postavám jako televizní Semestr. I další Sedlákův projekt se už od pohledu hlásí ke svému režisérovi. Česká televize uvede brzy silně stylizovaný seriál Adikts.
Pocity z mimořádných filmů rezonují týdny i měsíce. Mezi ty uváděné v českých kinech patří například TÁR s Cate Blanchett a Víly z Inisherinu mimořádně úspěšného dramatika a režiséra Martina McDonagha. Oba jsou žhavými adepty na oscarová ocenění, která se budou předávat v noci z neděle na pondělí. Nechybí ani připomínka snímků oceněných Českým lvem či reflexe nejnovějšího seriálu Jana Prušinovského. Jsou tu další Komentáře týdne. Inspirujte se. Vaše texty uvádíme bez redakčních úprav.
Jubilejní 30. ročník Českého lva patřil hlavně tvůrcům snímku Il Boemo, kteří kromě řady technických kategorií uspěli i v hlavních disciplínách nejlepší film a režie. Vedle Il Boema se prosadil i debut Vojtěcha Maška Arvéd pojednávající o pražském okultistovi a na mobilní telefon natočený BANGER. Adama Sedláka, který uspěl ve dvou kategoriích.
Dnes večer se budou v pražském Rudolfinu udílet jubilejní třicátí Čeští lvi. Která díla mají nejvíc šancí ocenění získat? Představujeme žhavé adepty, mezi nimiž nechybí dva celovečerní hrané debuty, snímek natočený na mobil, historické drama v italštině nebo v zahraničí ověnčený film slovenské režisérky.
Online nabídka audiovizuálního obsahu se neustále rozšiřuje a je čím dál těžší se v ní neztratit. Každý týden proto vypíchneme několik titulů hodných vaší pozornosti, které právě dorazily na některou ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci.
Ceny české filmové kritiky za rok 2022 znají své vítěze. Snímkem roku je Arvéd, který navíc získal další dvě ceny. Dohromady třikrát uspěly i počiny Michala Blaška, který se stal objevem roku díky filmu Oběť a minisérii Podezření. Všechny ceny byly vyhlášeny na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa. V přímém přenosu České televize ho moderovali herci Tereza Dočkalová a Jiří Panzner.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace jubilejního 30. ročníku Českého lva. Podobně jako v případě Cen české filmové kritiky mají nejvíce šancí na úspěch snímky Arvéd (12 nominací), Il Boemo (11), následované titulem BANGER. (8) a filmem Terezy Nvotové Světlonoc (7), který naopak Česká filmová kritika naprosto opomenula. Čeští lvi se budou udílet 4. března v pražském Rudolfinu.
Loni vstoupilo do českých kin 76 českých a koprodukčních snímků. Po redakční a šéfredaktorské topce představujeme patnáctku titulů, které byly nejvíce vyzdvihované uživatelkami a uživateli Kinoboxu a tuzemskou kritikou. Jde o mimořádně pestrý mix, který nemá v naší porevoluční kinematografii obdoby.
Ceny české filmové kritiky představily nominovaná díla, z nichž kritičky a kritikové vyberou vítěze, které ocení na galavečeru 4. února. Nominace se dočkalo celkem sedmnáct snímků, po čtyřech želízcích v ohni mají Arvéd, BANGER. a Il Boemo, které se do výročních anket tuzemských publicistů a kulturních médií na sklonku loňského roku často dostávaly.
Kinobox i v novém roce míří do kina! Ve stylovém sále Edison Filmhubu bude opět každý měsíc k vidění speciální projekce pod záštitou Kinoboxu. A pro naše čtenáře a čtenářky máme připravené lístky. Tentokrát vám ve spolupráci s přehlídkou Scandi nabídneme projekci kultovního thrilleru Dealer.
V roce 2022 bylo v českých kinech uvedeno téměř 350 filmů. Vyznat se v tomto množství je nemožné i pro profesionály, kteří chodí na několik projekcí týdně. Následující žebříček pomáhá k nejrychlejší možné orientaci, co vám mohlo uniknout a co má smysl dohánět.