Jubilejní 30. ročník Českého lva patřil hlavně tvůrcům snímku Il Boemo, kteří kromě řady technických kategorií uspěli i v hlavních disciplínách nejlepší film a režie. Vedle Il Boema se prosadil i debut Vojtěcha Maška Arvéd pojednávající o pražském okultistovi a na mobilní telefon natočený BANGER. Adama Sedláka, který uspěl ve dvou kategoriích.
Články 33
Dnes večer se budou v pražském Rudolfinu udílet jubilejní třicátí Čeští lvi. Která díla mají nejvíc šancí ocenění získat? Představujeme žhavé adepty, mezi nimiž nechybí dva celovečerní hrané debuty, snímek natočený na mobil, historické drama v italštině nebo v zahraničí ověnčený film slovenské režisérky.
Ceny české filmové kritiky za rok 2022 znají své vítěze. Snímkem roku je Arvéd, který navíc získal další dvě ceny. Dohromady třikrát uspěly i počiny Michala Blaška, který se stal objevem roku díky filmu Oběť a minisérii Podezření. Všechny ceny byly vyhlášeny na slavnostním večeru v pražském Divadle Archa. V přímém přenosu České televize ho moderovali herci Tereza Dočkalová a Jiří Panzner.
Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) oznámila nominace jubilejního 30. ročníku Českého lva. Podobně jako v případě Cen české filmové kritiky mají nejvíce šancí na úspěch snímky Arvéd (12 nominací), Il Boemo (11), následované titulem BANGER. (8) a filmem Terezy Nvotové Světlonoc (7), který naopak Česká filmová kritika naprosto opomenula. Čeští lvi se budou udílet 4. března v pražském Rudolfinu.
Ceny české filmové kritiky představily nominovaná díla, z nichž kritičky a kritikové vyberou vítěze, které ocení na galavečeru 4. února. Nominace se dočkalo celkem sedmnáct snímků, po čtyřech želízcích v ohni mají Arvéd, BANGER. a Il Boemo, které se do výročních anket tuzemských publicistů a kulturních médií na sklonku loňského roku často dostávaly.
Bratislavský rodák Michal Blaško zaujal již školním snímkem Atlantida, 2013, za který obdržel roku 2018 Cenu Magnesia udělovanou v rámci Českých lvů nejlepšímu studentskému počinu. Ve svých 33 letech má za sebou režii několika seriálů, ceněnou minisérii Podezření a z letoška rovněž celovečerní hraný debut Oběť, který se promítal v Cannes a v Torontu. Slovensko jej vyslalo na Oscary.
Michal Blaško ve svých 33 letech debutuje na poli celovečerní hrané tvorby. Psychologické drama Oběť, které tento čtvrtek vstupuje do českých kin, je nebývale vyzrálým filmem. Problémy a palčivá témata dneška skládá jako puzzle plné rozporů a nejednoznačností, nenabízí líbivé zkratky nebo rychlé soudy. Člověk, který má rád kvalitní filmařinu a neodradí ho těžší téma, prostě musí Blaškovi a jeho přístupu fandit.
Česká televize dnes večer odvysílala první část třídílné série Podezření. Herečka Klára Melíšková zde ztvárňuje zdravotní sestru s velmi zvláštním chováním, kterou dostihne smrt pacienta. Nic ale není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Čerstvě ukončená šestidílná minisérie Devadesátky, jenž působivě zpracovává vyšetřování zásadních zločinů, k nimž došlo na území České republiky na konci minulého tisíciletí, vzbudila nezvykle velký divácký zájem. Nejde však zdaleka o jediný povedený tuzemský seriál s kriminální tematikou, jenž zde v posledních letech vznikl. Následující tituly si díky svým kvalitám rovněž zaslouží pozornost.
S novým rokem přichází na řadu nejen bilancování toho uplynulého, ale i prozrazování plánů na rok nadcházející. Česká televize nezůstala pozadu a vydala rozsáhlý seznam toho, co pro své publikum připravila na jaro 2022.
Čtvrtý ročník televizního festivalu Serial Killer, který se zaměřuje na kvalitní evropskou seriálovou tvorbu, odevzdal i letos cenu nejlepšímu TV seriálu střední a východní Evropy. Oceněn byl také nejlepší webseriál.
Česká kinematografie už delší dobu nemá úplně nejlepší pověst. Přesto zde stále vznikají filmy, které dokáží oslovit i náročnější publikum. Zde uvedené snímky patří mezi nejvýraznější a nejzajímavější domácí tituly minulého desetiletí, z nichž mnohé jsou dosud nedoceněné.
Dnes večer začíná v Ústí nad Labem třetí ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů ELBE DOCK, který se v sobotu přesouvá do Drážďan. Tématem letošního ročníku je manipulace - nejen filmová, ale i v reklamě, politice, v obraze a s ním, se střihem, ale i se samotným divákem.
54. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary včera večer skončil závěrečným ceremoniálem a předáním cen. Tu hlavní si odnesli tvůrci bulharsko-řeckého snímku Otec, v němž se ovdovělý muž vyrovnává se smrtí manželky. U poroty, kterou vedl scenárista Štěpán Hulík (Pustina, Hořící keř), uspělo i slovenské drama Budiž světlo pojednávající o rodinných záležitostech a fašizaci společnosti. U diváků zvítězil dokumentární portrét Olgy Sommerové věnovaný osobnosti Jiřího Suchého.
Scenárista oceněné Pustiny Štěpán Hulík nedorazil na letošní České lvy záměrně. Svou absencí vyjádřil protest proti tomu, že ČFTA v případě nejlepšího dramatického seriálu nominuje pouze režiséra a producenta díla.