Benátský filmový festival

Benátský filmový festival 2016: nominace a vítězové

73. ročník

Předávání cen: 10. 9. 2016

Zlatý lev za nejlepší film

Vítěz
  • Ta, která odešla
    Ta, která odešla
    • Edison
    • Magenta TV
    V roce 1997, poté, co strávila třicet let ve vězení, vstupuje Horácia do krajně odcizeného světa: její manžel zemřel a ačkoli se znovu spojila se svou dcerou, nemůže najít svého syna. Brzy však rozpozná, co se nezměnilo – moc a výsady elit. Ironií zůstává, že Horáciin bývalý aristokratický milenec Rodrigo, který zosnoval její uvěznění, je nyní sám lapen ve své zlaté kleci: stejně jako jeho bohatí přátelé, i on přestal vycházet z domu kvůli eskalaci únosů zaměřených na movité. Horácia se rozhodne této hysterie využít a připravuje pomstu. Filmový solitér Lav Diaz znovu rozvíjí téma filipínských dějin s vyčerpávající klinickou přesností a odhaluje temné proudy, které dodnes formují jeho zemi. Snímek Ta, která odešla, je pronikavou studií o propasti mezi chudými a bohatými, mezi minulostí a přítomností – Diaz zachycuje v těch nejmenších gestech zakotvenou historii institucionálních privilegií, spoluviny a arogance, které přispěly k propastným rozdílům v dnešní filipínské společnosti. Filmařská virtuozita a pečlivě artikulovaný „tichý vztek“ dělají z Diazovy novinky jeden z jeho nejlepších a nejsoucitnějších titulů. (Film Europe)
    Žánry:DramaRetro
    Režie:Lav Diaz
    71%
    V roce 1997, poté, co strávila třicet let ve vězení, vstupuje Horácia do krajně odcizeného světa: její manžel zemřel a ačkoli se znovu spojila se svou dcerou, nemůže najít svého syna. Brzy však rozpozná, co se nezměnilo – moc a výsady elit. Ironií zůstává, že Horáciin bývalý aristokratický milenec Rodrigo, který zosnoval její uvěznění, je nyní sám lapen ve své zlaté kleci: stejně jako jeho bohatí přátelé, i on přestal vycházet z domu kvůli eskalaci únosů zaměřených na movité. Horácia se rozhodne této hysterie využít a připravuje pomstu. Filmový solitér Lav Diaz znovu rozvíjí téma filipínských dějin s vyčerpávající klinickou přesností a odhaluje temné proudy, které dodnes formují jeho zemi. Snímek Ta, která odešla, je pronikavou studií o propasti mezi chudými a bohatými, mezi minulostí a přítomností – Diaz zachycuje v těch nejmenších gestech zakotvenou historii institucionálních privilegií, spoluviny a arogance, které přispěly k propastným rozdílům v dnešní filipínské společnosti. Filmařská virtuozita a pečlivě artikulovaný „tichý vztek“ dělají z Diazovy novinky jeden z jeho nejlepších a nejsoucitnějších titulů. (Film Europe)
    Žánry:DramaRetro
    Režie:Lav Diaz

Stříbrný lev - Velká cena poroty

Vítěz
  • Noční zvířata
    Noční zvířata
    • SkyShowtime
    • iTunes
    • Rakuten
    • +1
    Susan Morrowová má všechno, po čem vždy toužila, a přesto se ocitla v životní pasti. Kurátorka galerie moderního umění se snaží svou vnitřní prázdnotu zaplňovat vystavováním šokujících exponátů a po nocích bdí v prázdné zlaté kleci v luxusním domě v L. A., ze kterého asi i před ní nápadně často utíká její partner. Rukopis románu Noční zvířata, který napsal její bývalý manžel Edward, by mohl být dokonalým lékem na nespavost. Kdyby nebyl jeho příběh tak zneklidňující… Jeho hlavním hrdinou je Tony. Spokojený chlap ve středním věku vezme ženu a dospívající dceru na rodinnou dovolenou do Nového Mexika, kterou však přetne náhodné noční setkání s trojicí násilníků na opuštěné texaské dálnici. Tony nemá proti přesile sebemenší šanci a nedokáže tak zabránit únosu svých blízkých. Další den se s pomocí cynického detektiva (Michael Shannon) vydává po stopách zločinců, ale šance na záchranu ženy a dcery je, zdá se, mizivá. Daleko od tohoto dramatu, ve spícím L. A., si čím dál vyděšenější Susan při jeho čtení uvědomuje, že krutý text je paralelou k jejímu vztahu s bývalým mužem. Že je neobvyklou pomstou za to, jak strašně mu kdysi ublížila. (Cinemart)
    Režie:Tom Ford
    74%
    Susan Morrowová má všechno, po čem vždy toužila, a přesto se ocitla v životní pasti. Kurátorka galerie moderního umění se snaží svou vnitřní prázdnotu zaplňovat vystavováním šokujících exponátů a po nocích bdí v prázdné zlaté kleci v luxusním domě v L. A., ze kterého asi i před ní nápadně často utíká její partner. Rukopis románu Noční zvířata, který napsal její bývalý manžel Edward, by mohl být dokonalým lékem na nespavost. Kdyby nebyl jeho příběh tak zneklidňující… Jeho hlavním hrdinou je Tony. Spokojený chlap ve středním věku vezme ženu a dospívající dceru na rodinnou dovolenou do Nového Mexika, kterou však přetne náhodné noční setkání s trojicí násilníků na opuštěné texaské dálnici. Tony nemá proti přesile sebemenší šanci a nedokáže tak zabránit únosu svých blízkých. Další den se s pomocí cynického detektiva (Michael Shannon) vydává po stopách zločinců, ale šance na záchranu ženy a dcery je, zdá se, mizivá. Daleko od tohoto dramatu, ve spícím L. A., si čím dál vyděšenější Susan při jeho čtení uvědomuje, že krutý text je paralelou k jejímu vztahu s bývalým mužem. Že je neobvyklou pomstou za to, jak strašně mu kdysi ublížila. (Cinemart)
    Režie:Tom Ford

Stříbrný lev za nejlepší režii

Coppa Volpi pro nejlepšího herce

Coppa Volpi pro nejlepší herečku

Nejlepší scénář

Zvláštní cena poroty

Vítěz

Cena Marcella Mastroianniho pro mladého herce/herečku

Cena Luigiho De Laurentise Lev budoucnosti pro nejlepší debut

Vítěz

Cena Orizzonti pro nejlepší film

Vítěz
  • Osvoboď nás
    Osvoboď nás
    Film o návratu exorcismu v současném světě. Každým rokem stále více lidí označuje svůj pocit neklidu jako „posedlost“. Církev reaguje na tuto duchovní krizi jmenováním rostoucího počtu kněží-exorcistů a pořádáním školení. Otec Cataldo je jedním z nejvyhledávanějších exorcistů na Sicílii i jinde; proslul svým neúnavným bojovným duchem. Každé úterý Gloria, Enrico, Anna a Giulia spolu s mnoha dalšími navštěvují mši otce Catalda za osvobození a snaží se najít lék na pocit nepohodlí, který nemá žádnou odpověď ani jméno. Ať už věřící, nebo ne, jak daleko jsme ochotni zajít, abychom dosáhli uznání naší vlastní nemoci? Co jsme ochotni udělat, abychom byli od ní osvobozeni, tady a teď?
    61%
    Film o návratu exorcismu v současném světě. Každým rokem stále více lidí označuje svůj pocit neklidu jako „posedlost“. Církev reaguje na tuto duchovní krizi jmenováním rostoucího počtu kněží-exorcistů a pořádáním školení. Otec Cataldo je jedním z nejvyhledávanějších exorcistů na Sicílii i jinde; proslul svým neúnavným bojovným duchem. Každé úterý Gloria, Enrico, Anna a Giulia spolu s mnoha dalšími navštěvují mši otce Catalda za osvobození a snaží se najít lék na pocit nepohodlí, který nemá žádnou odpověď ani jméno. Ať už věřící, nebo ne, jak daleko jsme ochotni zajít, abychom dosáhli uznání naší vlastní nemoci? Co jsme ochotni udělat, abychom byli od ní osvobozeni, tady a teď?

Cena Orizzonti za nejlepší režii

Cena Orizzonti pro nejlepšího herce

Cena Orizzonti pro nejlepší herečku

Cena Orizzonti za nejlepší scénář

Vítěz
  • Ku qian
    Ku qian
    V rychle rostoucím městě ve východní Číně se usazují migranti s vidinou lepšího života. Místo toho však narážejí na nedostatek příležitostí a nuzné životní podmínky, které vedou k násilným a utlačujícím vztahům, a to i mezi partnery. Xiao Min, Ling Ling a Lao Yeh jsou jen některé z postav této hořké kroniky současné Číny.
    Režie:Bing Wang
    71%
    V rychle rostoucím městě ve východní Číně se usazují migranti s vidinou lepšího života. Místo toho však narážejí na nedostatek příležitostí a nuzné životní podmínky, které vedou k násilným a utlačujícím vztahům, a to i mezi partnery. Xiao Min, Ling Ling a Lao Yeh jsou jen některé z postav této hořké kroniky současné Číny.
    Režie:Bing Wang

Cena Orizzonti pro nejlepší krátkometrážní film

Vítěz
  • Ztracený hlas
    Ztracený hlas
    Dokumentární film "La voz perdida" (The Lost Voice) z roku 2016, režírovaný Marcelo Martinessim, se zaměřuje na masakr v Curuguaty v Paraguayi, k němuž došlo 15. června 2012. Tato událost, známá jako "Curuguaty masakr", byla klíčovým momentem v paraguayské politice a společnosti. Během policejní operace k vystěhování zemědělských pracovníků z pozemku, o který se vedly spory, bylo zabito 17 lidí (11 farmářů a 6 policistů). Událost vyvolala šok v zemi a vedla k politické krizi, která vyústila v impeachment prezidenta Fernanda Luga. "La voz perdida" je silným dokumentem, který odhaluje nespravedlnost a politické manipulace spojené s masakrem v Curuguaty. Film upozorňuje na potřebu slyšet hlasy těch, kteří jsou často umlčeni, a bojovat za spravedlnost v nerovné společnosti.
    Dokumentární film "La voz perdida" (The Lost Voice) z roku 2016, režírovaný Marcelo Martinessim, se zaměřuje na masakr v Curuguaty v Paraguayi, k němuž došlo 15. června 2012. Tato událost, známá jako "Curuguaty masakr", byla klíčovým momentem v paraguayské politice a společnosti. Během policejní operace k vystěhování zemědělských pracovníků z pozemku, o který se vedly spory, bylo zabito 17 lidí (11 farmářů a 6 policistů). Událost vyvolala šok v zemi a vedla k politické krizi, která vyústila v impeachment prezidenta Fernanda Luga. "La voz perdida" je silným dokumentem, který odhaluje nespravedlnost a politické manipulace spojené s masakrem v Curuguaty. Film upozorňuje na potřebu slyšet hlasy těch, kteří jsou často umlčeni, a bojovat za spravedlnost v nerovné společnosti.

Zvláštní cena poroty Orizzonti

Vítěz
  • Big Big World
    Big Big World
    Ali a Zuhal udělají první krok z dětského domova do tohoto velkého světa spácháním zločinu. Nyní pro ně bude nemožné žít mezi lidmi a les, v němž najdou útočiště, se pro ně stane pustým ostrovem. Chlapec a dívka, kteří byli vyvrženi z civilizovaného světa, budou žít celý lidský příběh od začátku.
    Žánry:Drama
    Režie:Reha Erdem
    68%
    Ali a Zuhal udělají první krok z dětského domova do tohoto velkého světa spácháním zločinu. Nyní pro ně bude nemožné žít mezi lidmi a les, v němž najdou útočiště, se pro ně stane pustým ostrovem. Chlapec a dívka, kteří byli vyvrženi z civilizovaného světa, budou žít celý lidský příběh od začátku.
    Žánry:Drama
    Režie:Reha Erdem

Benátská klasika - nejlepší dokument

Vítěz
  • Přijímačky
    Přijímačky
    • DaFilms
    Jak se ve Francii „dělají“ filmaři? Ti nejlepší z nejlepších absolvovali a pak se stali pedagogy legendární pařížské filmové školy La Fémis. Vedoucí katedry režie Claire Simonová dokumentuje několik měsíců trvající brutální proces, na jehož konci je vybráno pouhých čtyřicet uchazečů. Neboť všichni jsou si rovni, ale jen někteří jsou dle této mocné instituce budoucností francouzské kinematografie. (Febiofest)
    68%
    Jak se ve Francii „dělají“ filmaři? Ti nejlepší z nejlepších absolvovali a pak se stali pedagogy legendární pařížské filmové školy La Fémis. Vedoucí katedry režie Claire Simonová dokumentuje několik měsíců trvající brutální proces, na jehož konci je vybráno pouhých čtyřicet uchazečů. Neboť všichni jsou si rovni, ale jen někteří jsou dle této mocné instituce budoucností francouzské kinematografie. (Febiofest)

Benátská klasika - nejlepší zrestaurovaný film

Vítěz

Zlatý lev za celoživotní dílo