Benátský filmový festival

Benátský filmový festival 2012: nominace a vítězové

69. ročník

Předávání cen: 8. 9. 2012

Zlatý lev

Vítěz
  • Pieta
    Pieta
    Nelítostný lichvář přehodnocuje svůj život, když se náhle objeví žena, která tvrdí, že je jeho matka. Z jejich setkání vzklíčí vztah, který, ač se pohybuje mezi niternou empatií a vzájemným krutým zraňováním, směřuje k prapodivné harmonii. Kim Ki-duk se po sérii tuctových festivalových titulů a několikaletém útěku z civilizace vrací na výsluní. Jeho v pořadí osmnáctý film opět nabízí nelítostně upřímný i uhrančivě poetický pohled na podstatu lidských vztahů a současně přináší vyhrocenou metaforu kapitalismu.
    Žánry:DramaKrimi
    Režie:Kim Ki-duk
    65%
    Nelítostný lichvář přehodnocuje svůj život, když se náhle objeví žena, která tvrdí, že je jeho matka. Z jejich setkání vzklíčí vztah, který, ač se pohybuje mezi niternou empatií a vzájemným krutým zraňováním, směřuje k prapodivné harmonii. Kim Ki-duk se po sérii tuctových festivalových titulů a několikaletém útěku z civilizace vrací na výsluní. Jeho v pořadí osmnáctý film opět nabízí nelítostně upřímný i uhrančivě poetický pohled na podstatu lidských vztahů a současně přináší vyhrocenou metaforu kapitalismu.
    Žánry:DramaKrimi
    Režie:Kim Ki-duk

Stříbrný lev za nejlepší režii

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Ráj: Víra
    Ráj: Víra
    Druhý snímek z trilogie o třech ženách a jejich hledání štěstí a smysluplného života zpracovává téma víry. Anna Marie, sestra Teresy z předchozího snímku Ráj: Láska, je hluboce věřící katoličkou a jednoho dne se rozhodne plně věnovat misionářské práci na předměstí Vídně, kde obchází jednotlivé imigranty. Jednoho dne se však domů vrací manžel, egyptský muslim na vozíku, a dva pohledy na svět se nevyhnutelně střetnou. Modlitby nahrazují hádky a vzájemná nesnášenlivost. Režisér Ulrich Seidl opět diváka vmanipuluje do nepříjemné pozice voyeura, který sleduje až příliš intimní a mnohdy trapné životní situace. Víra má ve snímku až podobu fanatismu, který paradoxně nevyvěrá z islámu, ale z křesťanství. (Febiofest)
    67%
    Druhý snímek z trilogie o třech ženách a jejich hledání štěstí a smysluplného života zpracovává téma víry. Anna Marie, sestra Teresy z předchozího snímku Ráj: Láska, je hluboce věřící katoličkou a jednoho dne se rozhodne plně věnovat misionářské práci na předměstí Vídně, kde obchází jednotlivé imigranty. Jednoho dne se však domů vrací manžel, egyptský muslim na vozíku, a dva pohledy na svět se nevyhnutelně střetnou. Modlitby nahrazují hádky a vzájemná nesnášenlivost. Režisér Ulrich Seidl opět diváka vmanipuluje do nepříjemné pozice voyeura, který sleduje až příliš intimní a mnohdy trapné životní situace. Víra má ve snímku až podobu fanatismu, který paradoxně nevyvěrá z islámu, ale z křesťanství. (Febiofest)

Volpiho pohár pro nejlepšího herce

Volpiho pohár pro nejlepší herečku

Cena Marcello Mastroianni

Zlatá Osella - nejlepší scénář

Zlatá Osella - nejlepší kamera

Zlatý lev za celoživotní dílo

Vítěz

Cena Orizzonti

Vítěz
  • San zimei
    San zimei
    Mistrovský nový dokument od Wang Binga nabízí intimní a pozorovatelský portrét rolnické rodiny, která si skromně vydělává na živobytí v malé vesnici obklopené ohromujícími horskými scenériemi čínské provincie Yunnan.
    Režie:Bing Wang
    73%
    Mistrovský nový dokument od Wang Binga nabízí intimní a pozorovatelský portrét rolnické rodiny, která si skromně vydělává na živobytí v malé vesnici obklopené ohromujícími horskými scenériemi čínské provincie Yunnan.
    Režie:Bing Wang

Cena Luigiho De Laurentise

Vítěz

Cena FIPRESCI

Vítěz
  • Mistr
    Mistr
    USA, začátek 50. let. Vojáci po návratu z fronty bojují se svými poválečnými traumaty a snaží se začlenit do běžného života. Jedním z nich je i Freddie Quell, který se marně pokouší notnými dávkami vlastnoručně namíchaného alkoholu ovládnout svoje běsy. S každým nervovým výbuchem se propadá stále níž a postupně se stává bezprizorním psancem. Shodou náhod se setkává s charismatickým Lancasterem Doddem, který je právě se svou oddanou ženou a skupinou svých věrných příznivců na cestě do New Yorku, kde hodlá světu představit své nové učení. Lancaster Dodd, svým okolím nazývaný „Mistr“, je Freddieho živelností fascinován a ujímá se jeho „léčby“ podle vlastní teorie, která se má již brzy stát impozantní vírou. Mezi oběma muži vzniká velmi silné a neobyčejné pouto. Předlohou pro postavu Mistra byl skutečný zakladatel scientologické církve L. Ron Hubbard, což vzbudilo u části americké veřejnosti vlnu nevole. Působivý snímek o víře, závislosti, hledání vnitřní svobody a manipulaci je dalším originálním epickým dílem režiséra Paula Thomase Andersona, zkoumajícího zásadní fenomény amerických dějin.
    69%
    USA, začátek 50. let. Vojáci po návratu z fronty bojují se svými poválečnými traumaty a snaží se začlenit do běžného života. Jedním z nich je i Freddie Quell, který se marně pokouší notnými dávkami vlastnoručně namíchaného alkoholu ovládnout svoje běsy. S každým nervovým výbuchem se propadá stále níž a postupně se stává bezprizorním psancem. Shodou náhod se setkává s charismatickým Lancasterem Doddem, který je právě se svou oddanou ženou a skupinou svých věrných příznivců na cestě do New Yorku, kde hodlá světu představit své nové učení. Lancaster Dodd, svým okolím nazývaný „Mistr“, je Freddieho živelností fascinován a ujímá se jeho „léčby“ podle vlastní teorie, která se má již brzy stát impozantní vírou. Mezi oběma muži vzniká velmi silné a neobyčejné pouto. Předlohou pro postavu Mistra byl skutečný zakladatel scientologické církve L. Ron Hubbard, což vzbudilo u části americké veřejnosti vlnu nevole. Působivý snímek o víře, závislosti, hledání vnitřní svobody a manipulaci je dalším originálním epickým dílem režiséra Paula Thomase Andersona, zkoumajícího zásadní fenomény amerických dějin.

Cena FIPRESCI - paralelní sekce

Vítěz
  • L'intervallo
    L'intervallo
    Chlapec a dívka jsou uvězněni v obrovské opuštěné budově ve zchátralé čtvrti. Ona je vězeň a místní vůdce klanu ho donutil být jejím strážcem. Navzdory svému mládí oba příliš rychle dospěli. Veronika se chová jako zralá a otevřená žena, zatímco Salvatore je jako muž, který se chce držet svého zaměstnání a vést klidný život. Tváří v tvář násilí tohoto věznění reagují tito dva mladí lidé odlišně: Veronika je neklidná a vzpurná; Salvatore je spíše smířlivý a přizpůsobivý, ať už ze strachu, nebo z realismu. Oba jsou oběti, ale zdá se, jako by se navzájem obviňovali ze svého uvěznění. Jak ale hodiny plynou, jejich vzájemné nepřátelství se mění v nevyhnutelnou intimitu, sestávající ze vzájemných objevů a vyznání. Mezi zdmi tohoto izolovaného a děsivého místa Veronika a Salvatore nacházejí způsob, jak znovu roznítit ty adolescentní sny a myšlenky, které příliš brzy odložili stranou.
    Žánry:DramaKrimi
    57%
    Chlapec a dívka jsou uvězněni v obrovské opuštěné budově ve zchátralé čtvrti. Ona je vězeň a místní vůdce klanu ho donutil být jejím strážcem. Navzdory svému mládí oba příliš rychle dospěli. Veronika se chová jako zralá a otevřená žena, zatímco Salvatore je jako muž, který se chce držet svého zaměstnání a vést klidný život. Tváří v tvář násilí tohoto věznění reagují tito dva mladí lidé odlišně: Veronika je neklidná a vzpurná; Salvatore je spíše smířlivý a přizpůsobivý, ať už ze strachu, nebo z realismu. Oba jsou oběti, ale zdá se, jako by se navzájem obviňovali ze svého uvěznění. Jak ale hodiny plynou, jejich vzájemné nepřátelství se mění v nevyhnutelnou intimitu, sestávající ze vzájemných objevů a vyznání. Mezi zdmi tohoto izolovaného a děsivého místa Veronika a Salvatore nacházejí způsob, jak znovu roznítit ty adolescentní sny a myšlenky, které příliš brzy odložili stranou.
    Žánry:DramaKrimi

Pasinettiho cena - nejlepší film

Vítěz
  • L'intervallo
    L'intervallo
    Chlapec a dívka jsou uvězněni v obrovské opuštěné budově ve zchátralé čtvrti. Ona je vězeň a místní vůdce klanu ho donutil být jejím strážcem. Navzdory svému mládí oba příliš rychle dospěli. Veronika se chová jako zralá a otevřená žena, zatímco Salvatore je jako muž, který se chce držet svého zaměstnání a vést klidný život. Tváří v tvář násilí tohoto věznění reagují tito dva mladí lidé odlišně: Veronika je neklidná a vzpurná; Salvatore je spíše smířlivý a přizpůsobivý, ať už ze strachu, nebo z realismu. Oba jsou oběti, ale zdá se, jako by se navzájem obviňovali ze svého uvěznění. Jak ale hodiny plynou, jejich vzájemné nepřátelství se mění v nevyhnutelnou intimitu, sestávající ze vzájemných objevů a vyznání. Mezi zdmi tohoto izolovaného a děsivého místa Veronika a Salvatore nacházejí způsob, jak znovu roznítit ty adolescentní sny a myšlenky, které příliš brzy odložili stranou.
    Žánry:DramaKrimi
    57%
    Chlapec a dívka jsou uvězněni v obrovské opuštěné budově ve zchátralé čtvrti. Ona je vězeň a místní vůdce klanu ho donutil být jejím strážcem. Navzdory svému mládí oba příliš rychle dospěli. Veronika se chová jako zralá a otevřená žena, zatímco Salvatore je jako muž, který se chce držet svého zaměstnání a vést klidný život. Tváří v tvář násilí tohoto věznění reagují tito dva mladí lidé odlišně: Veronika je neklidná a vzpurná; Salvatore je spíše smířlivý a přizpůsobivý, ať už ze strachu, nebo z realismu. Oba jsou oběti, ale zdá se, jako by se navzájem obviňovali ze svého uvěznění. Jak ale hodiny plynou, jejich vzájemné nepřátelství se mění v nevyhnutelnou intimitu, sestávající ze vzájemných objevů a vyznání. Mezi zdmi tohoto izolovaného a děsivého místa Veronika a Salvatore nacházejí způsob, jak znovu roznítit ty adolescentní sny a myšlenky, které příliš brzy odložili stranou.
    Žánry:DramaKrimi

Pasinettiho cena - nejlepší herec