Benátský filmový festival

Benátský filmový festival 1966: nominace a vítězové

26. ročník

Předávání cen: 10. 9. 1966

Zlatý lev

Vítěz
  • Bitva o Alžír
    Bitva o Alžír

    Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek

    75%

    Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek

Zvláštní cena poroty

Volpiho pohár pro nejlepšího herce

Volpiho pohár pro nejlepší herečku

Cena FIPRECSI

Vítěz
  • Bitva o Alžír
    Bitva o Alžír

    Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek

    75%

    Alžír, 7.října 1957. Francouzští vojáci donutí zajatce vyzradit adresu jednoho z posledních vůdců povstání Aliho Bodáka. Následuje retrospektiva. Bodák si s nejvěrnějšími připomíná klíčové okamžiky národně revolučního odboje, který trvá již tři léta. Nejprve zkouška: Ali dostane zbraň, kterou má zabít policistu, chybí mu však náboje... Po vyčištění vnitřních řad se odboj zaměří na přepadávání veřejných složek a krádeže zbraní, následují teroristické atentáty... Závěrečné záběry ukazují vítězství revoluce, která Alžír osvobodila 2. června 1962. Režisér Gillo Pontecorvo, původním povoláním novinář a aktivní účastník antifašistického odboje italské mládeže, se rozhodl Bitvu o Alžír natočit dokumentaristickou metodou. Po ročním studiu pramenů a zkoumání autentických míst alžírské revoluce realizoval "nezapomenutelný obraz", sugestivní výpověď, která má v řadě sekvencí sílu a věrohodnost autenticky snímaného materiálu. Ke zobrazení často naivní, primitivní metody osvobozeneckého boje v němž neexistuje objektivní etika dodává režisér: "Je to jako podzemní řeka, která se nakonec objeví na denním světle, je to neústupnost sdílená milióny lidí, kteří se domnívají, že všechny prostředky jsou dobré k dosažení svobody." Martin Jiroušek

Cena OCIC

Vítěz
  • A co dále, Baltazare
    A co dále, Baltazare
    • MUBI

    Jedného dňa nájdu deti v horách mladého oslíka a dajú mu meno Baltazár podľa jedného z troch kráľov z Východu. Detská idyla sa však pre neho čoskoro skončí a nastúpi tvrdá práca v záprahu alebo pod nákladom. Jedine dievčina Marie si pamätá na chvíle pohody z detstva a zahŕňa Baltazára starostlivosťou a nehou. Ale len do chvíle, kedy padne do spárov krutého Gérarda a beznádejne sa do neho zamiluje. Vo svete plnom ľudí ako Gérard je pokora a dobrota Marie bezbranná a zraniteľná. Musí niesť svoje bremeno rovnako, ako ho bez reptania nesie aj Baltazár. Film A čo ďalej, Baltazár je meditáciou o ústredných témach tvorby filmového jansenistu Roberta Bressona: o neviditeľnosti božej prozreteľnosti, o mlčaní boha a o pokore. Jeho filmy sa vyznačujú minimalistickým asketickým štýlom, absenciou dramatických momentov, naratívnymi pomlkami a prácou s nehercami. Jeden z najvýraznejších režisérov francúzskej novej vlny, Jean-Luc Godard, označil toto dielo za najkomplexnejší film obľúbeného filmového autora svojej generácie. Bresson v alegorickom príbehu predstavil univerzum smrteľných ľudských hriechov, reprezentovaných jednotlivými postavami drámy. V ich centre stojí Baltazár ako stelesnenie pokory a dobroty, zneužívanej omylnými alebo skazenými ľuďmi. Počas svojho neľahkého života prejde Baltazár rukami viacerých pánov, ale svoj kríž nesie s odovzdanosťou a pokorou svätca. Na MFF v Benátkach získal film Cenu ekumenickej poroty.

    75%

    Jedného dňa nájdu deti v horách mladého oslíka a dajú mu meno Baltazár podľa jedného z troch kráľov z Východu. Detská idyla sa však pre neho čoskoro skončí a nastúpi tvrdá práca v záprahu alebo pod nákladom. Jedine dievčina Marie si pamätá na chvíle pohody z detstva a zahŕňa Baltazára starostlivosťou a nehou. Ale len do chvíle, kedy padne do spárov krutého Gérarda a beznádejne sa do neho zamiluje. Vo svete plnom ľudí ako Gérard je pokora a dobrota Marie bezbranná a zraniteľná. Musí niesť svoje bremeno rovnako, ako ho bez reptania nesie aj Baltazár. Film A čo ďalej, Baltazár je meditáciou o ústredných témach tvorby filmového jansenistu Roberta Bressona: o neviditeľnosti božej prozreteľnosti, o mlčaní boha a o pokore. Jeho filmy sa vyznačujú minimalistickým asketickým štýlom, absenciou dramatických momentov, naratívnymi pomlkami a prácou s nehercami. Jeden z najvýraznejších režisérov francúzskej novej vlny, Jean-Luc Godard, označil toto dielo za najkomplexnejší film obľúbeného filmového autora svojej generácie. Bresson v alegorickom príbehu predstavil univerzum smrteľných ľudských hriechov, reprezentovaných jednotlivými postavami drámy. V ich centre stojí Baltazár ako stelesnenie pokory a dobroty, zneužívanej omylnými alebo skazenými ľuďmi. Počas svojho neľahkého života prejde Baltazár rukami viacerých pánov, ale svoj kríž nesie s odovzdanosťou a pokorou svätca. Na MFF v Benátkach získal film Cenu ekumenickej poroty.

Cena OCIC - Zvláštní zmínka

Vítěz

Zvláštní cena

Lev Svatého Marka - Velká cena

Lev Svatého Marka

Lev Svatého Marka - nejlepší dokumentární televizní film

Vítěz

Lev Svatého Marka - nejlepší film pro mládež

Vítěz
  • Rytzar bez bronya
    Rytzar bez bronya
    Hra na rytíře je jednou z nejoblíbenějších her devítiletého kluka. Jednou jako Don Quijote, jindy jako D'Artagnan bojuje proti zlu, hledá spravedlnost a brání slabé. Společně se svými kamarády, navlečení v kartonových brněních, si hrají celé dny. Při hře ovšem nechtěně odhalí vztah mezi svými rodiči a postupně začíná chápat, že svět dospělých má daleko ke kánonům rytířské cti. Rodiče ho milují, ale zdá se, že si nikdy nenajdou čas na to, aby si ho vyslechli. Podvody, korupce a nedostatek respektu v jeho vlastní rodině malého chlapce odcizují. Jediný dospělý, kterému chlapec důvěřuje, je jeho strýc, ke kterému ho váže opravdové, rovnocenné, mužské přátelství. Bere ho do kina a na divadelní představení a mluví s ním jako s rovným. Podaří se tomuto citlivému klukovi někdy vybudovat vnitřní brnění proti sobectví a hrubosti?
    Žánry:DramaRodinnýDětský
    78%
    Hra na rytíře je jednou z nejoblíbenějších her devítiletého kluka. Jednou jako Don Quijote, jindy jako D'Artagnan bojuje proti zlu, hledá spravedlnost a brání slabé. Společně se svými kamarády, navlečení v kartonových brněních, si hrají celé dny. Při hře ovšem nechtěně odhalí vztah mezi svými rodiči a postupně začíná chápat, že svět dospělých má daleko ke kánonům rytířské cti. Rodiče ho milují, ale zdá se, že si nikdy nenajdou čas na to, aby si ho vyslechli. Podvody, korupce a nedostatek respektu v jeho vlastní rodině malého chlapce odcizují. Jediný dospělý, kterému chlapec důvěřuje, je jeho strýc, ke kterému ho váže opravdové, rovnocenné, mužské přátelství. Bere ho do kina a na divadelní představení a mluví s ním jako s rovným. Podaří se tomuto citlivému klukovi někdy vybudovat vnitřní brnění proti sobectví a hrubosti?
    Žánry:DramaRodinnýDětský

Lev Svatého Marka - nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Le mistral
    Le mistral
    Slavný vítr z Alp, ženoucí se až k Středozemnímu moři, fascinoval holandského dokumentaristu Jorise Ivense. V tomto snímku sledujeme jeho cestu a vnímáme, jak silný živel ovlivňuje život v jižní Francii. Film se opírá o přirozené zvuky a kreativní práci s kamerou, aby co nejlépe zachytil atmosféru a dopad větrné smršti.
    74%
    Slavný vítr z Alp, ženoucí se až k Středozemnímu moři, fascinoval holandského dokumentaristu Jorise Ivense. V tomto snímku sledujeme jeho cestu a vnímáme, jak silný živel ovlivňuje život v jižní Francii. Film se opírá o přirozené zvuky a kreativní práci s kamerou, aby co nejlépe zachytil atmosféru a dopad větrné smršti.

Medaile "Lev Svatého Marka"

Medaile "Lev Svatého Marka" - experimentální film

Medaile "Lev Svatého Marka" - sportovní film

Medaile "Lev Svatého Marka" - Nejlepší animovaný film

Vítěz

Medaile "Lev Svatého Marka" - nejlepší animovaný film

Vítěz
  • Chromophobia
    Invazní armáda zničí veškeré barvy v neškodném městečku a uvrhne ho do stavu deprese. Poté dorazí šašek.
    Žánry:Animovaný
    75%
    Invazní armáda zničí veškeré barvy v neškodném městečku a uvrhne ho do stavu deprese. Poté dorazí šašek.
    Žánry:Animovaný

Medaile "Lev Svatého Marka" - kulturně naučný film

Vítěz
  • Comment savoir
    Comment savoir
    Tento dokumentární film o vzdělávání zkoumá stav učení v polovině století ve třídách Severní Ameriky. Jsou zde prozkoumány nové přístupy k učení a nové technologie, které je usnadňují, včetně nové role počítače, magnetofonu a televize. Film režíroval velikán quebecké kinematografie Claude Jutra (Můj strýček Antoine) a byl natočen ve spolupráci s výzkumníky studujícími všechny formy vzdělávání, od dětství až po dospělost.
    Tento dokumentární film o vzdělávání zkoumá stav učení v polovině století ve třídách Severní Ameriky. Jsou zde prozkoumány nové přístupy k učení a nové technologie, které je usnadňují, včetně nové role počítače, magnetofonu a televize. Film režíroval velikán quebecké kinematografie Claude Jutra (Můj strýček Antoine) a byl natočen ve spolupráci s výzkumníky studujícími všechny formy vzdělávání, od dětství až po dospělost.

Medaile "Lev Svatého Marka" - film o architektuře

Medaile pro Zábavný dětský film

Vítěz

Medaile pro naučně vzdělávací film pro děti

Čestný diplom

Pocta poroty

Vítěz